بهدی سازه نور مخفی سقف چیست؟ ایجاد فضایی خیره کننده در هر فضا - بهدی سازه

نور مخفی سقف برای نمایان کردن ویژگی‌های معماری یک فضا و فراهم کردن احساس با ملایمی از نور، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مکان‌هایی که اکثر اشکال روشنایی به طور مستقیم نور را می تابانند، مانند لوسترها، نورپردازی مخفی به شکلی متفاوتی عمل می‌کند. این نوع از نورپردازی معمولاً در نزدیکی سقف نصب می‌شود و نوری غیرمستقیم دارد. نور مخفی سقف به فضا عمق می‌دهد و باعث می‌شود تا نور به شکلی زیبا، محیط اطراف را روشن کند؛ با بهدی سازه همراه باشید.

نور مخفی سقف چیست؟

نور مخفی سقف چیست؟

نور مخفی در سقف، روشنایی را از یک نقطه پنهان به شکلی پراکنده انتشار می‌دهد و اتاق را با یک درخشش ملایم و گرم پُر می‌کند. این نور مخفی فواید زیبایی شناختی آشکاری دارد، زیرا نقطه‌ای پنهان را برجسته نشان می‌دهند و همچنین باعث آرامش بیشتر افراد می‌شود. روشنایی مستقیمی که اگر به درستی سنجیده نشود، می‌تواند برای فضا ناملایم و آزار دهنده باشد. در تضاد با روشنایی مستقیم، نور مخفی، یک مؤلفه اساسی برای نورپردازی فضا به حساب می‌آید.

حتی بهترین سیستم‌های روشنایی مستقیم و کنترل شده هم دارای یک نقطه ضعف قابل توجهی هستند، آن‌ها بالای اتاق را تاریک نگه می‌دارند. نه تنها نگاهی اندک به این مسئله نگران کننده می‌باشد، بلکه نشان دادن هر نوع ویژگی جالب معماری در اتاق مانند سقف کاذب را به سختی نشان می‌دهد. هدف از این سبک نورپردازی، دیده شدن و تحسین است و نورپردازی مستقیم برای نمایش دادن آن‌ها کار چندانی انجام نمی‌دهد.

اما نور مخفی سقف برای نمایان کردن ویژگی‌ها مناسب است. این نوع از روشنایی سقف را روشن‌تر می‌کند و آن را گرم‌تر جلوه می‌دهد و سایه روشن‌هایی که ایجاد می‌کند، زیبایی را به نهایت می‌رساند. به طور معمول، تضاد در نورپردازی چیز خوبی است و فضا را جالب‌تر می‌کند، اما هنگامی نور به شکلی مستقیم، همه فضا را روشن می‌کند، تضاد ناپدید شده و ذهن خسته می‌شود.

ezgif 7 1a6d2571b57f

مزایای نور مخفی سقف

مزایای نور مخفی سقف

۱- نورپردازی مستقیم مانند یک مانع بینایی عمل می‌کند، به طوری که که اکثر مردم به راحتی نمی‌توانند به سمت لامپ‌ها نگاه کنند. این به این دلیل است که مرکز نور، روشنایی را مستقیماً در معرض دید قرار می‌دهد. نور مخفی سقف به صورت مستقیم نور را نمایش نمی‌دهد، بنابراین نگاه کردن به فضای نوری که تابانده شده به سقف امکان پذیر است.

این امر باعث می‌شود تا محیط بسیار راحت‌تر دیده شود. همچنین نورپردازی بیش از حد شدید می‌تواند احساس اضطراب را در افراد ایجاد کند. نورپردازی مخفی احتمالاً باعث تحریک این واکنش در افراد نمی‌شود، در عوض به افراد این امکان را می‌دهد تا احساس آرامش کنند و به داخل فضا جذب شوند.

مطلب پیشنهادی: مشاوره نورپردازی چیست و طراح نورپردازی کیست + معرفی تیم مجری

۲- نور مخفی سقف به دو شکل در دسترس است. اولین سری از لامپ‌های فستون  (ال ای دی و زنون) هستند، که از نوارهای خطی کم عمقی تشکیل شده‌اند. دومین نورپردازی ریبون LED  است، که مشخصات بسیار کمی را دارد. نوارهای خطی با لامپ‌های فستون می‌توانند نوعی از جلوه‌های کلاسیک را که بیشتر افراد در نورپردازی خود به دنبال آن هستند، فراهم کنند.

نوارهای خطی نیز محکم، بادوام، ماندگار و طولانی هستند و قادر به ایجاد نور زیادی هستند. چراغ‌های ریبون برای فضاهایی طراحی شده‌اند که نوارهای خطی برای پنهان کردن و یا نصب آن‌ها دشوار است. به همین ترتیب، حتی در اتاق‌هایی که هیچ نقطه مخفی واضحی در آن دیده نمی‌شود، ال‌ای‌دی‌ها ریبون، گزینه‌ای مناسب برای به دست آوردن آن اثر از نورپردازی غیرمستقیم و زیبا می‌باشند.

نور پنهان سقف

فانتوم بیشتر این تکنولوژی‌ها را برای فضا سفارشی می‌کند، زیرا هر خانه‌ای مجموعه خاصی از ویژگی‌های معماری را دارد. به همین دلیل، هیچ راه حلی برای روشنایی واحد هر ساختمان وجود ندارد. فانتوم می‌تواند نورپردازی LED مناسب با فضای را به شکلی عالی تنظیم کرده و شدت رنگ و میزان روشنایی را دستکاری کند تا ظاهر دلخواه خود را به دست آورد. اما انجام این کار با نورپردازی مستقیم همیشه آسان نیست.

۳- فناوری روشنایی LED بنابر دلایل بسیاری امیدوار کننده هستند، از جمله اینکه چقدر با روش‌های کنترل سازگاند. این مهم است که با شدت روشنایی بیشتر مطابقت دارد. لامپ‌های LED  به دیمرها و کنترل‌ها به راحتی متصل می‌شوند، بنابراین صاحبان خانه می‌توانند در صورت مناسب بودن، نورپردازی مخفی خود را عملی کنند.

در زمان کم نور بودن، می‌توان شدت روشنایی را به سرعت بالا یا پایین آورد، بنابراین افراد می‌توانند نور مخفی سقف را در طول روز بالا ببرند. همچنین می‌توان هنگامی که روشنایی محیط در اوج خود قرار دارد (ساعت اولیه روز تا ظهر)، برای اطمینان از راحتی اتاق و آرامش بخش بودن آن، نور را پایین بیاورند.

شدت روشنایی عامل مهمی در درک ویژگی‌های اتاق توسط دیگران است. نور کم باعث راحتی و گرما می‌شود، در حالی که شدت زیاد آن، ابعاد، رنگ و شکل اتاق را بهتر نمایان می‌کند. نورپردازی با شدت بیشتر می‌تواند اتاق را بزرگتر نشان دهد، بنابراین با تیره و تار بودن فضا، ساکنین یک سیستم روشنایی همه کاره را دریافت می‌کنند.

نور مخفی سقف

کنترل‌های تصرفی (شخصی) یکی دیگر از محبوب‌ترین سیستم‌های روشنایی مخفی است، زیرا آن‌ها باعث افزایش بهره وری و ماندگاری سیستم می‌شوند. با کنترل‌های شخصی، روشنایی مخفی فقط تا زمانی که کسی در فضا باشد روشن و خاموش می‌شود. اگرچه ممکن است یک رویکرد کاربردی برای چیز چشمگیری نباشد، اما اتاقی که مصرف انرژی کمتری داشته باشد، کنترل‌های تصرفی یک گزینه کاربردی برای ذخیره مصرف انرژی هستند.

۴- یکی دیگر از ویژگی‌های با ارزش نور مخفی سقف، ماندگاری بالای آن است. وسایل روشنایی بیشتر از سایر اشکال نورپردازی عمر می‌کنند، حداقل ۵۰،۰۰۰ ساعت روشنایی را فراهم می‌کنند و اغلب بسیار بیشتر از آن را نیز تأمین می‌کنند. لامپ‌های LED با افزایش طول عمر، رنگ خود را حفظ می‌کنند، اگرچه مقداری از شدت آن را از دست می‌دهند.

اما این کار را با سرعت کمتری نسبت به وسایل دیگر انجام می‌دهند، بنابراین آنها مدت طولانی تری کار می‌کنند. ماندگاری و دوام از ویژگی‌های اساسی در سیستم روشنایی مخفی می‌باشد، زیرا قرارگیری آن‌ها در نزدیکی سقف، دسترسی به وسایل مربوط را کمی‌ سخت‌تر می‌کند. وسایل مورد استفاده برای مدت زمان طولانی‌تر به معنای جایگزینی نادر است. این امر موجب صرفه جویی در هزینه و تمدید دوبارۀ زمان کارکرد سیستم می‌شود.

نورپردازی پنهان سقف، زیبایی شناسی، بهره وری و عملکرد را در پکیج کامل واحد ترکیب می‌کند و آن را به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای صاحبان خانه که به دنبال تأثیر ظاهری بسزایی هستند؛ تبدیل می‌کند.

انواع نور مخفی در سقف

انواع نور مخفی در سقف

روشنایی مخفی سقف به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

روشنایی مخفی ریسمان: با توجه به مقرون به صرفه بودن هزینه‌ها، این گزینه از روشنایی، ارزان‌ترین و همچنین ساده‌ترین نوع برای نصب است. با این وجود، در مقایسه با سایر وسایل روشنایی مخفی، این کمترین روشنایی است و به همین دلیل نباید از آن به عنوان منبع اصلی استفاده شود.

نورپردازی مخفی فلورسنت: این شکل از نورپردازی مخفی، از لامپ‌های فلورسنت T5 استفاده می‌کند. این نوع روشنایی یک محیط بسیار کارآمد انرژی است.

نورپردازی مخفی خطی: این نوع نورپردازی، یک سیستم ولتاژ کم است که در صورت نصب، اثر زیبایی را نمایش می‌دهد.

روشنایی مخفی ال‌ای‌دی: LED ارزان‌ترین نوع در نورپردازی مخفی است. با این حال، آن‌ها به برق کمی نیز احتیاج دارند و به همین ترتیب می‌توانند برای مدتی طولانی بدون جایگزین مورد استفاده قرار گیرند.

روشنایی مخفی سقف: نوعی روشنایی ازنورپردازی مخفی است که به طور کلی در داخل سقف یا لبه روی یک دیوار نصب می‌شوند. نور درخشان منتشر شده از آن‌ها، این روشنایی را به منبع نور اصلی تبدیل می‌کند. آن‌ها همچنین باعث تابش مستقیم نور به یک منطقه از سقف می‌شوند.

نورپردازی مخفی دیوار: نورپردازی مخفی دیوار معمولاً در زیر یا لبۀ روی دیوار نصب می‌شود و نور آن به سمت پایین بر روی دیوارها هدایت می‌شود.

چندین مدل زیبا از نور مخفی سقف

نور ال ای دی مخفی سقف

1 18

2 14

3 11

4 10

5 9

کلام آخر

نور مخفی سقف برای اینکه بتواند خصوصیات خود را به نهایت برساند، نیاز به یک سبک طراحی ویژه در سقف کاذب دارد. اگر این طراحی به درستی انجام شود، می‌تواند انتظار روشنایی اثربخش در محیط را داشت. از این رو، اگر می‌خواهید نور را به شکلی هنری در فضا پخش کنید و قسمت‌های مختلف خانه و محل خود را برجسته کنید، به نور پنهان سقف توجه ویژه نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 467 views بار دسته بندی : نورپردازی تاريخ : 2 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.