بهدی سازه نورپردازی سقف پارکینگ : انواع، وسایل و مقدار نور مورد نیاز - بهدی سازه

نورپردازی سقف برای ارائه یک تجربه کاربری مثبت در هر پارکینگ ضروری است. روشنایی یکنواخت، سایه‌ها را کاهش می‌دهد و باعث بهبود دید می‌شود. از سویی دیگر، به افراد کمک می‌کند احساس امنیت بیشتری داشته باشند و رانندگان نیز بتوانند خودروی خود را بهتر کنترل کنند. بنابراین، نورپردازی سقف پارکینگ که در اغلب موارد مورد غقلت قرار می‌گیرد، می‌تواند به تقویت ایمنی، دید بهتر، کارآیی و حتی زیبایی فضا کمک شایانی کند؛ با بهدی سازه همراه باشید.

نکته‌های مهم در مورد نورپردازی سقف پارکینگ

نکته‌های مهم در مورد نورپردازی سقف پارکینگ

در زیر به نکته‌ها و موارد مهم در زمینه روشنایی پارکینگ‌ها صحبت می‌کنیم:

۱- به انواع نورپردازی سقف پارکینگ توجه کنید

روشنایی سقف پارکینگ در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرد:

  • نورپردازی محیطی (Ambient Lighting): نورپردازی محیطی، نور بالایی است که برای روشن کردن کف، دیوارها و به طور کلی فضا استفاده می‌شود، استفاده از این نور باعث می‌شود بتوان با خیال راحت  در پارکینگ حرکت کرد.
  • نورپردازی موضعی (Task Lighting): این شیوه روشنایی کار نیز نام دارد که برای مناطق کاری و محل انباری که باعث افزایش دید بیشتر در حین انجام کار با جزئیات و وظایف مختلف می‌شود مناسب است.
  • نورپردازی تأکیدی (Accent Lighting): نورپردازی تأکیدی، چیزی بین روشنایی محیطی و موضعی قرار دارد. از این نوع نورپردازی می‌توان در پارکینگ‌های بزرگ مسیر آدم رو دارند استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: انواع کفپوش پارکینگ : از اپوکسی تا بتن + بهترین و ارزان‌ترین آن

ezgif 7 1a6d2571b57f

۲- وسایل نورپردازی را براساس عملکردشان انتخاب کنید

وسایل مورد نیاز برای نورپردازی سقف پارکینگ را در هر دسته از روشنایی‌های بیان شده در بالا خریداری کنید تا به شیوه پخش نور و زیبایی پارکینگ کمک کند:

  • وسایل روشنایی محیطی: معمولاً شامل چراغ‌های داخلی و همچنین چراغ‌های گرد یا خطی است که به سقف می‌چسبند.
  • وسایل روشنایی موضعی: شامل چراغ‌های آویزان هستند که از نوارهای قابل تنظیم چهار تا هشت عددی تشکیل شده‌اند که از سقف آویزان می‌شوند.
  • وسایل روشنایی تأکیدی: شامل آویزهای ریسه‌ای‌ هستند که از سقف به سمت دیوارهای کشیده شده‌اند تا تأکید بیشتر بر برخی از مناطق داشته باشد.

انواع نورپردازی سقف پارکینگ

۳- پارکینگ را اندازه گیری کنید تا نیاز واقعی نور آن را تعیین کنید

دفتر راهنمای روشنايی انجمن مهندسی نور (IES) اندازه گيری نور را به ازای هر فوت مربع در پارکینگ‌های مسكونی برابر با ۵۰ لومن و ۳۰۰ لومن در هر فوت مربع در مناطق تجاری توصيه می‌كند. یک قانون خوب برای هدف قرار دادن ۵۰ لومن در هر فوت مربع برای روشنایی محیطی، ۳۰۰ لومن در هر فوت مربع در مناطقی که نیاز به روشنایی موضعی دارند و ۷۵ لومن متوسط ​​در هر فوت مربع برای روشنایی تأکیدی است.

مطلب پیشنهادی: بازسازی کف پارکینگ ؛ دلایل، فرآیند اجرا و مصالح مورد نیاز

۴- به مقدار وات لامپ‌ها دقت کنید

راهنمایی لومن‌ها را براساس مربع منطقه عملکردی ضرب کنید تا بفهمید چند لامپ چراغ، خروجی شما را برآورده می‌کند. بیایید بگوییم که برای تأمین نور پارکینگ به مساحت نه فوت مربع به ۲۷۰۰ لومن نیاز داریم. با استفاده از نمودار تبدیل لومن به وات، میزان ولتاژ لامپ معادل آن به دست می‌آید. بنابراین، خواهید دید که خرید یک لامپ رشته‌ای ۷۵ واتی (۱۱۰۰ لومن) و یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ واتی (۱۶۰۰ لومنی) به طور مشترک ۲۷۰۰ لومن خروجی نور مورد نیاز شما را برای نه فوت در مربع فراهم می‌کند.

نورپردازی پارکینگ

۵- لامپ‌های رشته‌ای را با LED یا معادل‌های فلورسنت تعویض کنید

برای مصرف کمتر برق، نورپردازی سقف پارکینگ را با لامپ‌های LED یا فلورسنت کم انرژی روشن کنید که همان نور لامپ‌های رشته‌ای را با ولتاژ کمتری تولید می‌کنند. به عنوان مثال، یک لامپ ۱۰ واتی LED یا یک لامپ فلورسنت ۱۴ واتی می‌تواند همان میزان لامپ رشته‌ای ۶۰ واتی، نور تولید کند. لامپ‌های فلورسنت و LED همچنین در کنار مصرف کم انرژی، فضای بیشتری از پارکنیگ را روشن می‌کنند. اگر لامپ‌هایی به شکل لوله را انتخاب می‌کنید، به دنبال خرید لامپ‌های T5 یا T8 باشید، که از لامپ‌های T12 قدیمی‌تر هستند.

۶- براساس نوع و عملکرد، وسایل را ترتیب دهید

نورپردازی محیطی باید به طور مساوی در سراسر سقف پارکینگ تابیده شود. بنابراین مرکز مسیر ماشین رو را می‌توانید با چراغ‌های داخلی رشته‌ای روشن کنید. در صورت استفاده از وسایل چندگانه، آن‌ها را در فاصله مساوی از یکدیگر روی سقف نصب کنید. روشنایی موضعی باید روی مناطق مورد نظر قرار گیرد تا باعث ایجاد سایه روشن در آن مناطق شود. حداقل باید لامپ‌های ریسه‌ای را روی سقف نصب کنید تا نور به جای اینکه به چشمان شما بازتاب کند، در محیط پخش شود. نورپردازی تأکیدی باید طوری قرار گیرد که نور مستقیماً روی جزئیاتی که می‌خواهید به نمایش بگذارید بدرخشد. به عنوان مثال، یک چراغ آویز باید مستقیماً در بالای مسیرهای آدم رو قرار گیرد.

روشنایی سقف پارکینگ

۷- لامپ‌ها با CRI را بالا انتخاب کنید

برای اطمینان از اینکه سیستم نورپردازی سقف پارکینگ، رنگ و سایر مواردی که به شدت نور و زییایی بیشتر محیط کمک می‌کند را جستجو کنید. به دنبال لامپ‌هایی با شاخص رنگ (طیف رنگی مورد نظر) از ۸۵ به ۱۰۰ باشید که در آن مقدار ۱۰۰ نمایانگر CRI از نور روز در ظهر است.

۸- سنسورهای حرکتی را نصب کنید

سنسورهای حرکتی متصل به روشنایی پارکنیگ می‌توانند مصرف برق را کاهش دهند و با خاموش کردن خودکار چراغ‌ها پس از مدت مشخص، در صورت عدم امکان حرکت در فضا، مصرف برق را کاهش دهند. یک سنسور حرکتی سازگار با لامپ‌های مورد نظر خود را خریداری کنید و سپس با اجرای کابل‌های الکتریکی از یک جعبه برق به حسگر حرکت و سپس به لامپ، آن را به یک سیم ارتباطی وصل کنید.

۹- از ترکیب نور طبیعی استفاده کنید

اگر بودجه و زمان لازم برای بازسازی پارکینگ خود را دارید، نصب پنجره برای نور تابش نور طبیعی را در دستور کار خود قرار دهید. نور طبیعی می‌تواند گرما و درخشندگی کلی فضا را تقویت کند و حتی به کاهش صورتحساب برق نیز کمک می‌کند.

فواید استفاده از LED در نورپردازی سقف پارکینگ

روشنایی سقف پارکینگ

مزایای استفاده از ال ای دی در روشنایی سقف پارکنیگ به شرح زیر است:

ذخیره انرژی: وات‌های متداول برای روشنایی LED پارکینگ اغلب از ۳۳ تا ۱۰۰ وات هستند، که اغلب منجر به کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصد در مصرف انرژی می‌شود.

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری: با توجه به شیوه‌ای که روشنایی LED باعث تولید نور می‌شود، نحوه پیشرفت آنها در طول عمر عملکردی آنها بسیار متفاوت است. عمر عملکردی (اغلب بیش از ۱۰۰۰۰۰ ساعت) یک محصول LED می‌تواند به طور قابل توجهی طولانی‌تر از یک لامپ رشته‌ای باشد.

عملکرد روشنایی: چراغ‌های LED به عنوان یک نتیجه از طراحی چند نقطه‌ای، اغلب الگوی نوری کاملاً توزیع شده در فضاهای پارکنیگ را ارائه می‌دهد. علاوه بر توزیع یکنواخت نور، LED در طیف وسیعی از رنگ‌ها موجود هستند و در نتیجه طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای افزایش درک بصری از نوع روشنایی را فراهم می‌کنند.

کلام آخر

نورپردازی سقف پارکینگ نیز به مانند دیگر فضاهای زندگی، مهم و ضرروی است. حفظ امنیت و کارآیی بیشتر فضا، باعث می‌شود تا بتوان توجه ویژه ای به روشنایی پارکینگ داشت. برای کنترل بهتر خودرو، رفت و آمد راحت، دید بهتر و بسیاری از ویژگی‌هایی دیگر، نورپردازی سقف پارکینگ می‌تواند به شکلی نمادین به بهترشدن شیوه زندگی مدرن کمک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 576 views بار دسته بندی : نورپردازی تاريخ : 2 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.