بهدی سازه معرفی انواع نورپردازی کف حیاط و نکات مهم در اجرای آن - بهدی سازه

نورپردازی فضای باز از جمله حیاط آپارتمان‌ها، خانه‌ها و ویلا به دلیل نقش مهمی که در کاربری این فضاها دارد، بسیار مهم است. نورپردازی حیاط در بخش‌های مختلفی اجرا می‌شود. کف حیاط از محل‌های مناسب برای نصب انواع سیستم‌های نورپردازی است. در کف حیاط می‌توان المان‌های روشنایی و چراغ‌های مختلفی را به کار بست. در این مقاله از بهدی سازه به انواع روش‌های نورپردازی کف حیاط و ارائه چند ایده جذاب خواهیم پرداخت.

چرا نورپردازی کف حیاط؟

حیاط‌ها اغلب فضاهای باز بزرگی هستند و بستر‌های کمتری را به منظور اجرای انواع سیستم‌های نورپردازی در اختیار قرار می‌دهند. کف، دیوارها و درخت از جمله این بستر‌ها هستند. درختان و دیوارها در بخش‌های خاصی از حیاط در دسترس هستند و همیشه نمی‌توان از آن بهره برد اما کف حیاط بستری کامل است که همیشه می‌توان از آن استفاده کرد. از طرفی هم اجرای المان‌های مختلف نورپردازی در کف حیاط در مقایسه با دیگر بسترها، به زیرسازی و هزینه کمتری نیاز پیدا خواهد کرد.

روش‌های نورپردازی کف حیاط

نورپردازی به صورت سرتاسری، موضعی و تأکیدی به روش‌های مختلفی در کف حیاط و محوطه اجرا می‌شوند. در ادامه بیشتر در خصوص این روش‌ها بحث شده است.

نورپردازی رو به بالا

همان‌طور که از اسم این روش از نورپردازی بر می‌آید، نور از طریق منبع نوری از پایین به سمت بالا تابیده می‌شود. این نوع از چراغ‌ها عمدتاً در داخل زمین کاشته می‌شوند. از این روش نورپردازی در اغلب مواقع به منظور روشن کردن دیوارها، پوشش‌های گیاهی و درخت‌ها استفاده می‌شود. المان روشنایی که به این منظور استفاده می‌شود اغلب چراغ‌های زمینی خوانده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: انواع نورپردازی محوطه : چگونگی استفاده از مدل‌های مختلف

ezgif 7 1a6d2571b57f

نورپردازی رو به پایین

در این روش از نورپردازی بر خلاف روش بالایی، نور از بالا به پایین می‌تابد. المان روشنایی که به کار می‌رود در واقع یک چراغ پایه‌دارد با ارتفاع مشخص است که با داشتن یک کلاهک تمامی حجم نور را به سمت پایین هدایت می‌کند. از این روش نورپردازی حیاط اغلب به منظور روشن کردن مسیرهای رفت و آمد استفاده می‌شود. انواع این چراغ قابلیت تنظیم زاویه تابش نور را نیز دارند.

نورپردازی رو به بالا

چراغ‌های نورپردازی حیاط

دو روش نورپردازی از بالا به پایین و نورپردازی از پایین به بالا، در روشنایی کف حیاط بسیار استفاده می‌شوند. سیستم‌های روشنایی و به عبارتی چراغ‌های مختلفی را می‌توان در این روش‌ها به کار برد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

چراغ‌های پایه‌دار

این نوع از چراغ‌ها اغلب در روش بالا به پایین استفاده می‌شوند. نور را از بالا به پایین می‌تابانند. ارتفاع این چراغ‌ها اغلب از کمتر از یک متر است. در بخش‌های مختلفی از حیاط از جمله مسیر‌های رفت و آمد، پله‌ها، پوشش‌های گیاهی نصب می‌شوند. بسته به نوع می‌توانند مساحت‌های مختلفی را روشن کنند. در صورتی که به منظور روشن سازی مسیر رفت و آمد استفاده شوند، از چراغ‌های پایه‌دار کلاهک دار استفاده می‌شود که نور را در فضای کوچک‌تری متمرکز می‌کنند.

چراغ‌های پایه‌دار

چراغ‌های واش

این نوع از چراغ‌ها نیز در نورپردازی کف حیاط و محوطه‌ها بسیار استفاده می‌شود. چراغ‌های واش دارای یک پایه چند سانتیمتری کوچک هستند که در زمین قرار داده می‌شوند. بیشتر این نوع از چراغ‌ها تنظیم‌پذیر هستند و می‌توان جهت تابش نور را تغییر داد. از چراغ‌های واش در نورپردازی کف بیشتر به منظور نورپردازی پوشش‌های گیاهی استفاده می‌شود.

چراغ‌های واش

چراغ‌های رو به پایین

این نوع از چراغ‌ها اغلب روی درخت‌ها و دیوار‌ها نصب می‌شوند و نور را به سمت کف حیاط و محوطه می‌تابانند. این نوع از چراغ مساحت زیادی را پوشش می‌دهند و روشنایی به مانند مهتاب را به دست می‌دهند. استفاده از این چراغ‌ها روی درخت‌ها، یک سیستم نور و سایه بسیار زیبایی را به دست می‌دهد.

چراغ‌های رو به پایین

نکات مهم در نورپردازی کف حیاط

  • مکانی که می‌خواهید روشنایی را در آنجا انجام دهید، انتخاب کنید. حواستان به منبع برق و طول سیم‌های انتخابی باشد و به این دو مورد توجه ویژه‌ای کنید.
  • اگر حیاط فاقد پریز برق است با مشکل رو به رو خواهید شد.
  • متراژ تقریبی سیم‌کشی برای روشنایی را برآورد کنید که در هنگام خرید با مشکل مواجه نشوید.
  • به حالتی که قرار است چراغ‌ها و المان‌های روشنایی نصب شوند توجه کنید و در اندازه گیری به این اشکال و حالت‌ها دقت کنید.
  • نورپردازی حیاط خانه صبر و حوصله زیادی می‌خواهد و نیاز به خریدن وسایل زیادی هم دارد.
  • بودجه مشخصی برای نورپردازی و روشنایی فضای حیاط خانگی خود اختصاص دهید.
  • وجود مهر استاندارد روی لوازمی که خریداری می‌کنید بسیار مهم است. اگر وسیله‌ای کم قیمت و بدون مهر استاندارد بود، از خریدن آن صرف نظر کنید.
  • لامپ‌های LED نور بهتری دارند و عمر آن‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای بیشتر است.
  • رنگ روشنایی به سلیقه شما بستگی دارد. بعضی‌ها دوست دارند زردی نور بیشتر باشد اما بعضی از افراد دوست دارند رنگ محیط گرم و مجذوب کننده باشد.

بیشتر بخوانید: محوطه سازی چیست و مهم‌ترین اصول و المان‌های آن کدم‌اند؟

سبک نورپردازی کف حیاط

جدایی از همه روش‌ها و المان‌هایی که می‌توان از آن‌ها در روشنایی کف حیاط خانه و ویلای خود استفاده کنید، مورد بعدی که در این فرآیند باید به آن توجه کنید، بک المان‌های نورپرداز است. به طور کلی تجهیزاتی که در نورپردازی کف حیاط استفاده می‌شوند عمدتاً در دو سبک مدرن و کلاسیک هستند. در انتخاب نوع سبک معماری ساختمان را در نظر داشته باشید.

 ایده برای نورپردازی کف حیاط

بعد از پرداختن به انواع مدل‌ها و روش‌های نورپردازی کف حیاط و محوطه، بد نیست که به معرفی چند ایده کاربردی و نمونه کار برای نورپردازی کف حیاط بپردازیم. مواردی که در بالا در خصوص روش‌ها و المان‌های نورپردازی پرداختیم صرفاً بخشی از فرایندی نورپردازی کف حیاط هستند. این فرآیند را به هر طریق ممکنی می‌توان به پیش برد. انواع مختلفی از چراغ‌های خاص با شکل‌های متنوع در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کند.

سخن آخر

نورپردازی در کف حیاط خانه و ویلا بسیار مهم است و باید بتوان به یک نتیجه ایده آل رسید. حیاط از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و در هر بخش باید از چراغ‌هایی خاص با روش‌های خاص استفاده کرد. نکته مهم زیاده روی نکردن و در نظر گرفتن اصل مهم صرفه جویی در انرژی است. باید سعی کرد که بهترین چراغ را در مکان مناسب و با فاصله مناسب از دیگر چراغ‌ها به کار برد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 734 views بار دسته بندی : نورپردازی تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها