بهدی سازه هزینه ی ساخت استخر چقدر است؟ - بهدی سازه

هزینه ی ساخت استخر چقدر است؟

به گزارش گروه مهندسی آبی دریا، در اواخر سال ۱۴۰۰ هزینه ی ساخت استخر نسبت به سال های گذشته افزایش چندانی داشته است، در این رابطه شما را به مطالعه ی این گزارش و تشریح هزینه های استخر دعوت می کنیم.

استخر به چندین مدل تقسیم می شود، انواع استخر های روباز، استخر های سرپوشیده، استخر های بام یا روف گاردن و…، همچنین سازه های استخر به انواع بتنی، فلزی، فایبرگلاس، استخر های وینیلی و … دسته بندی می شوند.

جهت برآورد هزینه های ساخت یک استخر بایستی به تجهیزات و امکاناتی که از یک استخر توقع داریم توجه کنیم، عمده ی هزینه های ساخت استخر به تجهیزات آن بر می گردد و این در حالی است که یک استخر می تواند تا حدود دو برابر هزینه ی سازه و نازک کاری به تجهیزات احتیاج داشته باشد.

هزینه ساخت استخر

هزینه ساخت استخر روباز

استخر روباز از چندین بخش تشکیل می شود ما اینجا هزینه های یک استخر با حداقل تجهیزات و امکانات رو در نظر می گیریم و به محاسبه می پردازیم؛ ابتدا به سراغ هزینه های پیش از ساخت می پردازیم.

هزینه ی طراحی و اجرای استخر

هر نوع سازه یا سیستمی که در اطراف خود می بینیم که ساخته ی دست بشر است، پیش از اجرا نیاز به طراحی های مختص به خود را دارد، همچنین جهت ساخت استخر روباز نیز احتیاج به محاسبات و طراحی های تاسیسات و سازه خواهیم داشت.

این هزینه ها حدودا ۱۰ الی ۱۵ درصد از هزینه های کلی را شامل می شود که در ادامه شرح خواهیم داد، اما به نسبت مقادیری که می تواند ناشی از ساخت استخر بدون تخصص باشد بسیار کمتر خواهد بود.

این هزینه شامل طراحی تاسیسات زیرساخت، طراحی تصفیه خانه (مکانیکال و الکتریکال)، سیستم گرمایش، طراحی سازه و نازک کاری (معماری) می باشد که می توان از پیمانکار استخر جهت امر طراحی کمک گرفت و مسئولیت طراحی و اجرا را بر عهده ی آنها سپرد.

 

هزینه خاکبرداری استخر

خاکبرداری یکی از مراحل ساخت استخر های دفنی می باشد که جهت ساخت هر گونه استخری این مرحله بایستی صورت گیرد، این هزینه با توجه به محل و دسترسی محل استخر با خارج از ساختمان تعیین می گردد و یکی از مراحل غیر قابل پیش بینی می باشد، برای مثال خاکبرداری زمین های دج بسیار سخت تر از زمین های خاک دستی می باشد، همچنین امکان دسترسی تجهیزات خاکبرداری به محل استخر می تواند هزینه ی گودبرداری استخر را کاهش دهد اما اگر دسترسی به محل استخر توسط دستگاه های خاکبرداری غیر ممکن باشد هزینه ی بیشتری را متحمل خواهید شد.

این هزینه به طور معمول بین ۵ الی ۱۵ میلیون تومان می باشد که بایستی در هزینه های کل نظر گرفته شود.

هزینه  اجرای سازه ی استخر

هر استخر و یا محلی که انسان ها از آن استفاده می کنند نیازمند سازه و استحکامات خاص خود می باشد، این که شما چه سازه ای برای استخر در نظر گرفته اید بستگی به شرایط ملک شما، خاک محل، دسترسی ها و … خواهد داشت، اگر استخر فایبرگلاس در نظر دارید بایستی هزینه ی سازه ی استخر را به صورت کامل پرداخت نمائید و این هزینه بسته به ابعاد استخری دارد که انتخاب می کنید.

هزینه ی استخر های فایبرگلاس از ۶۰ میلیون تومان شروع می شود و تا حدود ۱۵۰ میلیون تومان ادامه می یابد، اما استخر های بتنی هزینه ی متفاوتی خواهند داشت. استخر های بتنی نیازمند آرماتور، بتن و نیروی حرفه ای آرماتوربند می باشند، اگر این استخر مد نظر شما باشد باید توجه به این نکته را فراموش نکنید که حدود ۳ هفته زمان بیشتر جهت ساخت سازه ی استخر لازم خواهید داشت.

هزینه ی سازه ی بتنی بر حسب قیمت میلگرد و بتن و ابعاد استخر متغییر می باشد اما به صورت عمده هزینه هایی در حدود ۹۰ الی ۱۱۰ میلیون تومان برای ساخت سازه ی بتنی یک استخر با ابعاد ایداه آل در نظر بگیرید.

اجرای تصفیه خانه نیز به هزینه های شما اضافه می شود، در استخر های فایبرگلاس به علت آماده بودن تصفیه خانه حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه خواهید کرد اما اگر استخر شما سازه ای غیر از فایبرگلاس دارد و به سیستم گرمایش مجزا نیاز دارید حتما بایستی تصفیه خانه ای در حدود ۵ متر مربع احداث نمائید که علاوه بر خاکبرداری، نیازمند دیوار چینی و آب بندی خواهد داشت، این هزینه چیزی در حدود۳ برابر هزینه ی تصفیه خانه فایبرگلاس می باشد.

هزینه ساخت استخر

هزینه اتصالات استخر

اتصالات استخر برحسب طراحی های صورت گرفته توسط پیمانکار و طراح پروژه مشخص می شوند و شما می توانید مطابق آن لیست از بازار اتصالات خرید خود را انجام دهید و یا وظیفه ی خرید را به پیمانکار استخر بسپارید، هزینه ی اتصالات با توجه به برند آنها متفاوت خواهد بود، برای مثال عموما از برند های پیمتاش اتصالات یو پی وی سی استفاده می شود اما برند های با کیفیت تر نیز وجود دارد، بنابراین شما چیزی در حدود ۲۰ الی ۳۵ میلیون تومان برای اتصالات در نظر داشته باشید تا بتوانید با بهترین کیفیت اتصالات را تهیه کنید.

اتصالات به دو بخش زیرساخت و تصفیه خانه تقسیم می شود اما عموما به همان مقدار که جهت خطوط زیرساخت هزینه می کنید، بابت تصفیه خانه نیز آن عدد را در هزینه های تامین اجناس قرار دهید.

هزینه تجهیزات استخر

استخر های روباز از تجهیزات حداقلی بهره می برند، این تجهیزات شامل فیلتر تصفیه، الکتروپمپ تصفیه، مبدل حرارتی و تابلو برق اتوماسیون می باشد.

هزینه ی تهیه تجهیزات استخر با توجه به کیفیتی که در نظر دارید قابل تهیه می باشد و با حداقل قیمت می توان تهیه نمود اما در دراز مدت هزینه های تعمیر و یا تعویض بیشتری را متحمل خواهید شد، پیشنهاد ما بدین صورت می باشد که تجهیزات استاندارد را در نظر داشته باشید، این هزینه در حدود ۶۰ میلیون تومان در اسفند ۱۴۰۰ برآورد می شود.

تجهیزات گرمایش هزینه ای متفاوت نسبت به مبالغ پیش خواهد داشت و می توان گفت سیستم گرمایش مجزا جهت استخر می تواند هزینه ی تجهیزات شما را تا دو برابر افزایش دهد، پس پیش از ساخت استخر نوع سیستم گرمایش را پیش بینی نمائید تا با خیال راحت استخرتان را احداث نمائید.

در صورتی که شما یک آبنما استخر در کنار مجموعه خود در نظر دارید، هزینه ی تهیه آبنما و الکتروپمپ آن نیز فراموش نشود.

هزینه ساخت استخر

هزینه سرامیک کاری استخر

سرامیک کاری استخر نیازمند آب بندی تانک استخر می باشد و این موضوع هزینه ی چندین برابری نسبت به رنگ استخری را به وجود خواهد آورد، هزینه آب بندی استخر و سرامیک کاری آن به همراه متریال بسته به طرح و نقش درخواستی و به صورت ایده آل حدود ۲۵ میلیون تومان خواهد بود، در صورت انتخاب سرامیک های شیشه ای و غیره هزینه نازک کاری افزایش خواهد یافت.

برای برآورد هزینه ی ساخت استخر، هزینه های ارائه شده را با یکدیگر تجمیع نمائید تا از هزینه ی ساخت استخر مطلع شوید.

هزینه ساخت استخر

هزینه استخر سرپوشیده

استخر های سرپوشیده شرایط متفاوت تری را نسبت به استخر های روباز خواهند داشت، این شرایط شامل سیستم تهویه، روشنایی و نازک کاری محوطه خواهد داشت.

استخر های سرپوشیده تمام هزینه های گفته شده در بخش استخر های روباز را دارند اما استخر سرپوشیده سیستم های تهویه را خواهند داشت، این سیستم شامل دستگاه های هواساز، کانال تهویه و دستگاه کاهنده رطوبت می باشد و هزینه ی آن برحسب محوطه و فضای استخر تعیین می گردد و تقریبا غیر قابل پیش بینی می باشد.

روشنایی سالن استخر نیز به هزینه های شما اضافه شده است، اجرای کابل کشی، تابلو برق مجهز تر و لامپ های ضد رطوبت عامل افزایش هزینه های کلی ساخت استخر می باشند.

زمانی که شما قصد ساخت یک استخر سرپوشیده را دارید، سالن این استخر نیاز به پوشش دارد، این پوشش از سرامیک، سنگ و … خواهد بود و جدای این موارد اجرای سقف کاذب و سیمانکاری آن نیز همگی افزایش هزینه را برای شما دارند.

پیش از ساخت استخر با مشاور استخر و متخصصین این زمینه همفکری نمائید و استاندارد های ساخت استخر را نیز کامل مطالعه نمائید تا دچار سردرگمی نشوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 347 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 19 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.