بهدی سازه آشنایی با انواع لوله ها در ساختمان سازی - بهدی سازه

لوله های PVC

لوله ها و اتصالات پی وی سی جزو لوله ها و اتصالات پرکاربرد در بازار هستند که از آنها در بخش های مختلف صنعتی، ساختمانی و کشاورزی بهره گرفته می شود. این لوله ها و اتصالات پلاستیکی از ماده ای به نام پلی وینیل کلراید تولید می شوند و با تنوع بالا و در ضخامت ها و قطرهای متفاوت عرضه می گردند. بر خلاف لوله پی وی سی سخت، در تولید این نوع لوله PVC که با نام لوله پی وی سی نرم نیز شناخته می شود علاوه بر ترکیباتی همچون هیدروژن، کلر و کربن، ماده ای نرم کننده بکار می رود که موجب می شود تا لوله هایی که از طریق فرآیند پلیمریزاسیون تولید می شوند، از قابلیت انعطاف پذیری مناسبی برخوردار باشند. این لوله ها و اتصالات به دلیل داشتن مزایای فراوان، کاربردهای گوناگونی دارند و در صنایع مختلف به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع لوله PVC

از نظر تکنولوژی ساخت، لوله ها و اتصالات PVC را می توان به لوله های پی وی سی معمولی، پی وی سی نیمه قوی و پی وی سی فشار قوی تقسیم کرد که در این قسمت به معرفی آنها می پردازیم:

لوله پی وی سی معمولی
این نوع لوله PVC نسبت به سایر انواع لوله های پی وی سی، از ضخامت کمتر و در نتیجه قابلیت تحمل فشار کمتری برخوردار است. بنابراین از این لوله ها و اتصالات پلاستیکی برای مواردی نظیر لوله کشی سیستم های تهویه، لوله کشی های ناودان های تخلیه کننده آب باران در مجتمع های مسکونی و همچنین لوله های محافظت کننده از سیم ها و کابل های برق استفاده می شود.

لوله پی وی سی نیمه قوی
این لوله ها و اتصالات در بخش های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به کاربرد آنها در لوله کشی سیستم های فاضلاب خانگی و تهویه های داخلی ساختمان ها اشاره نمود.

لوله پی وی سی قوی
این لوله PVC از نوع لوله های پی وی سی فشار قوی است که به لطف بهره مندی از میزان استحکام قابل قبول، عمدتا در بخش های صنعتی، سیستم های لوله کشی فاضلاب های شهری و همچنین در بخش های مختلف جهت محافظت از کابل های برق استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این لوله ها و اتصالات PVC می توان به بهره گیری از آنها در کارخانجات صنعتی به منظور انتقال فاضلاب های صنعتی حاوی ترکیبات شیمیایی و اسیدی اشاره نمود.

لوله های UPVC

لوله ها و اتصالاتی که در بازار با نام یو پی وی سی شناخته می شوند، در دسته لوله های پلاستیکی قرار می گیرند و از آنها در بخش های گوناگون ساختمانی و صنعتی استفاده می شود. لوله UPVC از پلیمری به نام پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی ساخته می شود. در فرآیند تولید این لوله پلاستیکی از ترکیبات نرم کننده استفاده نمی شود و به همین سبب به آن لوله پی وی سی سخت نیز گفته می شود. این لوله و اتصالات نه تنها قابل بازیافت هستند، بلکه در مقایسه با لوله های پی وی سی نرم از استحکام بالاتری نیز برخوردار هستند. از سوی دیگر لوله های یو پی وی سی و اتصالات آن به دلیل داشتن مزایای فراوانی نظیر بهره مندی از سطح صاف و صیقلی، عدم رسوب گرفتگی، مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی، آب بندی مناسب، امکان نصب آسان و وزن کم به وفور در پروژه های مختلف بکار گرفته می شوند.

لوله UPVC و اتصالات پرکاربرد آن

لوله و اتصالات یو پی وی سی در انواع و سایزهای مختلفی در بازار موجود است که از پرکاربردترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سه راهی تبدیل
از این نوع سه راهی یو پی وی سی جهت گرفتن انشعاب در لوله کشی استفاده می شود.

زانویی نود درجه
کاربرد اصلی زانویی نود درجه یو پی وی سی تغییر دادن نود درجه ای زاویه لوله کشی است.

زانویی چهل و پنج درجه
از این زانویی ها برای تغییر دادن جهت لوله کشی با انحراف چهل و پنج درجه استفاده می شود.

درپوش
از درپوش یا کپ UPVC جهت مسدود کردن انشعاب ها در سیستم لوله کشی بهره گرفته می شود.

چهار راهی
این اتصالات جهت گرفتن انشعاب فرعی از لوله ها به چهار جهت مختلف بکار گرفته می شوند.

لوله های پنج لایه

این لوله ها و اتصالات با توجه به کاربردهای گوناگونی که در صنعت ساختمانی دارند انواع مختلفی دارند که از جمله پرکاربردترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله های ۵ لایه پلیکا، زانویی های پرسی پنج لایه، زانویی های دنده ای، زانویی های دیواری، زانویی های صفحه دار، زانویی های کوپلی، سه راهی های پرسی، سه راهی های دنده ای، لوله سه راهی، سه راهی های صفحه دار، سه راهی های کوپلی، بوشن ها و رابط های، بوشن های تبدیلی و تبدیل های پنج لایه، درپوش ها، صفحه های نصب، کلکتورها و متعلقات، اتصالات آر اس و بست لوله.

کاربرد لوله ها و اتصالات پنج لایه پلیکا

لوله و اتصالات پنج لایه پلیکا با توجه به بهره مندی از ویژگی های مختلف، کاربرد های فراوانی در صنعت ساختمانی دارند که از مهم ترین آنها می توان به کاربرد در لوله کشی های آب گرم و سرد ساختمان های مسکونی و تجاری، لوله کشی سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان ها، لوله کشی سیستم های گرمایش از کف در انواع ساختمان ها ، زمین های چمن ویژه برگزاری مسابقات ورزشی، لوله کشی سیستم های کنترل حریق در انواع ساختمان ها، سیستم های تهویه مطبوع، صنایع پزشکی، نفت و گاز.

لوله های تک لایه

این لوله ها و اتصالات به لطف بهره مندی از ویژگی های منحصر به فرد، در بخش های مختلفی بکار گرفته می شوند که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله کشی های آب آشامیدنی برای آب گرم و سرد منازل و ساختمان ها، لوله کشی سیستم های گرمایشی، لوله کشی سیستم های فاضلاب شهری، لوله کشی سیستم فاضلاب های صنعتی، لوله کشی سیستم های شوفاژ، لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع و لوله کشی سیستم های آب های زیرزمینی.

مزایای لوله تک لایه

لوله تک لایه پلیکا به دلیل ویژگی های خاص خود، مزیت های فراوانی نسبت به اغلب لوله های موجود در بازار دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

مقاوم در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی
این مدل از لوله های تک لایه با توجه به مقاومت بالا در برابر عوامل ایجاد کننده پوسیدگی و زنگ زدگی برای استفاده در سیستم های لوله کشی آب آشامیدنی مناسب هستند؛ زیرا تغییری در طعم، رنگ و مزه آب ایجاد نمی کنند و از سوی دیگر، امکان رشد انواع جلبک ها و قارچ ها در داخل این لوله ها وجود ندارد.

عدم افت فشار آب و سیالات
لوله های پلیکا با توجه به بهره مندی از سطح داخلی صاف، صیقلی و یکدست به هیچ عنوان موجب افت فشار در زمان عبور سیالات نمی شوند. از دیگر مزایای این لوله ها این است که به مرور زمان دچار رسوب و گرفتگی نمی شوند.

مقاوم در برابر ترکیبات شیمیایی
طراحی و تولید این لوله ها و اتصالات به گونه ای است که در مقابل مواد شیمیایی، اسیدی و بازی مقاوم هستند و از این رو گزینه مناسبی برای لوله کشی سیستم های فاضلاب صنعتی هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 145 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 23 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.