بهدی سازه سختی گیر آب موتورخانه چیست و از کجا بخریم؟ - بهدی سازه

سختی گیر موتورخانه به تجهیزاتی برای کاهش درجه سختی آب و جداسازی ترکیبات حاوی کلسیم، روی، آلومینیوم و منیزیم و سایر فلزت و املاح معدنی است. این دستگاه تاثیر چشمگیری بر جلوگیری از تشکیل لایه های رسوبی در جداره های لوله و تاسیسات موتورخانه داشته و حتی میزان مصرف انرژی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. سختی گیر آب موتورخانه از نظر نحوه عملکرد و ساختار متنوع بوده و رایج ترین آنها مدل های سختی گیر رزینی است که در ظرفیت های متنوع در گروه صنعتی هفت تولید می شوند.

سختی گیر موتورخانه چیست؟

آب در زمان استخراج از منابع مختلف با ترکیبات فلزی، یون و انواع املاح معدنی آغشته شده و به همین دلیل کلسیم، منیزیم، روی و موارد مشابه در آن افزایش پیدا می کند. با افزایش این یون و املاح، درجه سختی آب بالا می رود. هر اندازه آب درجه سختی بالاتری داشته باشد، احتمال تشکیل لایه های رسوبی در جداره لوله و تاسیسات دیگ بخار، بویلر و مخازن حرارتی نیز بالا می رود. سختی گیر موتورخانه به دستگاهی گفته میشود که هدف اصلی آن کاهش درجه سختی آب و حذب املاح و یون و فلزات است.

در سختی گیر موتورخانه املاح، فلزات و ترکیبات شامل کلسیم و منیزیم جداسازی می شود. به همین دلیل خروجی این دستگاه کمتر در جداره لوله و تاسیسات موتورخانه لایه های رسوب را تشکیل می دهد.

انواع سختی گیر موتورخانه

سختی گیر موتورخانه دارای تنوع بالایی است و از نظر ظرفیت، جنس مخزن و نحوه عملکرد می توان آنها را در گروه های مختلفی دسته بندی کرد. به عنون مثال، از نظر نحوه عملکرد این دستگاه ها در دو گروه قابل تقسیم بندی هستند:

سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی یکی از مهم ترین تجهیزات تصفیه آب است که دانه های پلیمری رزین با تبادل یون املاح آب را حذف می کند. دانه های رزین آنیونی و کاتیونی قدرت بالایی در تبادل یون دارند و کلسیم و منیزیم موجود در آب جایگزین سدیم رزین می شود. با این جایگزینی املاح آب کاهش یافته و درجه سختی نیز کم می شود.

ساختار سختی گیر رزینی موتورخانه از مخزن یا منبع فلزی یا پلی اتیلن تشکیل شده است. در داخل این مخزن لایه های رزینی قرار دارد و آب از بالا وارد دستگاه می شود. با حرکت آب از بالا به پایین، یون و فلزت و ترکیبات موجود در آب در حین عبور از لایه های رزینی جایگزین سدیم شده و آب با درجه سختی کم از قسمت پایین مخزن تخلیه می شود.

دانه های رزین با گذشت زمان کارایی و قدرت تبادل یون خود را از دست می دهند. به همین دلیل یک مخزن حاوی محلول آب و نمک در کنار مخزن اصلی قرار می گیرد. به صورت دوره ای محلول آب و نمک از روی بستر رزینی عبور داده میشود. در نتیجه سدیم موجود در آب و نمک با سایر یون های روی رزین تبادل شده و احیا انجام میشود. بک واش و شستشوی معکوس لایه های رزین نیز به صورت دوره ای برای تمیز شدن گل و لای روی رزین انجام می شود.

سختی گیر مغناطیسی

یکی دیگر از روش های مناسب برای جلوگیری از تشکیل لایه های رسوبی داخل دستگاه تاسیسات حرارت مرکزی، سختی گیر مغناطیسی است. البته در موتورخانه های بزرگ و صنعتی این دستگاه کاربرد کمی دارد و بیشتر تمایل به استفاده از مدل های رزینی است. این سختی گیر بر روی لوله ها و محل عبور آب با درجه سختی بالا نصب می شود. سپس دستگاه میدان مغناطیسی ایجاد می کند و یون های موجود در آب امکان تجمع روی جداره لوله ها را پیدا نمی کنند.

انواع سختی گیر آب موتورخانه از نظر جنس

علاوه بر تفاوت هایی که از نظر نحوه عملکرد در این دستگاه  وجود دارد، جنس آنها نیز متفاوت است. بهترین انواع سختی گیر موتورخانه بر اساس جنس عبارتند از:

  • سختی گیر فلزی: در این مدل سختی گیر از استیل استنلس استفاده میشود و به همین دلیل فشار داخلی و خارجی را به خوبی تحمل می کند. علاوه براین، جداره های داخلی و خارجی دستگاه نیز در برابر مواد خورنده کاملا مقاوم است. ضخامت بدنه این دستگاه زیاد است و به همین دلیل ضربه و نوسانات دمایی باعث ترک و شکستگی بدنه آن نمی شود.
  • سختی گیر پلی اتیلن: از دیگر مدل های پرکاربرد سختی گیر آب موتورخانه می توان به مدل های پلی اتیلنی اشاره کرد. علاوه بر مقاومت بالا در برابر مواد خورنده موجود در آب، این دستگاه وزن و قیمت کمتری نسبت به مدل فلزی دارد.
  • سختی گیر موتورخانه فایبرگلاس: در موتورخانه هایی که نیاز به سختی گیر با ظرفیت متوسط و رو به پایین است، مدل های فایبرگلاس مناسب هستند. این دستگاه مقاومت کمتری نسبت به مدل فلزی و پلی اتیلن دارد و به همین دلیل در ظرفیت های بالا تولید نمی شود.

نکات مهم در انتخاب سختی گیر آب موتورخانه

به دلیل تنوع زیاد در سختی گیر موتورخانه، لازم است در زمان خرید به چند نکته توجه شود:

  • ظرفیت سختی گیر باید با دبی آب ورودی و نوع موتورخانه و تاسیسات موجود در آن تناسب داشته باشد.
  • متریال به کار رفته در دستگاه دارای تنوع بالایی است و بر همین اساس کیفیت آنها با هم فرق دارد. در زمان خرید حتما دقت داشته باشید که متریال فلزی ضد زنگ و کاملا مقاوم در برابر خوردگی در بدنه مخزن سختی گیر استفاده شده باشد.
  • نوع رزین های به کار رفته در دستگاه ارتباط مستقیم با کارایی آن دارد. دانه های پلیمری رزین توسط برندهای مختلفی تولید شده و از نظر کیفیت با هم تفاوت دارند. سختی گیرهایی را انتخاب کنید که رزین به کار رفته در آن کیفیت مطلوب را دارا باشد.
  • در طراحی سختی گیر آب موتورخانه استانداردهای متعددی باید رعایت شود. شرکت های معتبر در مرحله طراحی به این استانداردها کاملا مطلع بوده و آنها را در طراحی و ساخت دستگاه لحاظ می کنند.
  • سختی گیر موتورخانه را از مراکزی خریداری کنید که کیفیت محصول خود را تضمین کنند و گارانتی ارائه دهند.

خرید سختی گیر آب موتورخانه گروه صنعتی هفت

یکی از مراکز شناخته شده در زمینه طراحی و تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب گروه صنعتی هفت است. این مجموعه با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت و اجرای پروژه های داخلی و بین المللی، انواع سختی گیر موتورخانه فلزی و پلی اتیلن را در ظرفیت های گوناگون ارائه داده است. به طوریکه در سختی گیر آب موتورخانه گروه صنعتی هفت از بهترین متریال و قطعات داخلی متعلق به برندهای معتبر دنیا استفاده شده و راندمان و کارایی آن کاملا تضمین شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافیست نام “گروه صنعتی هفت” را در اینترنت جستجو کنید.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 411 views بار دسته بندی : تاسیسات تاريخ : 22 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.