بهدی سازه تفاوت فیلتر شنی و فیلتر کربنی در چیست؟ - بهدی سازه

فیلتر شنی و فیلتر کربنی از تجهیزات بسیار کاربردی در تصفیه آب هستند که بیشتر در مرحله پیش تصفیه آب شیرین کن های صنعتی استفاده می شوند. این دو نوع فیلتر برای جداسازی نوع خاصی از آلاینده ها و ذرات موجود در آب کاربرد داشته و کاملا با هم تفاوت دارند. در ادامه تفاوت فیلتر شنی و فیلتر کربنی را از جهات مختلف بررسی می کنیم.

فیلتر شنی چیست؟

یکی از مهم ترین چالش ها در روند تصفیه آب در محیط های صنعتی و حای تصفیه آب خانگی، ذرات بسیار ریز و معلق جامد هستند. این ذرات می توانند شامل گل و لای و موارد مشابه باشند. برای جداسازی این آلاینده های آب می توان از فیلتر شنی استفاده کرد که عملکرد آن شبیه به طبیعت است. در فیلتر شنی بستری از شن و سیلیس قرار دارد که اندازه های بسیار ریزی دارند. فاصله میان این ذرات کم است و آب برای عبور از آن آلودگی های خود را از دست می دهد.

عملکرد فیلتر شنی کاملا شبیه به طبیعت و عبور آب از روی لایه های شن و ماسه ای رودخانه ها است. آب بعد از عبور از لایه های حاوی شن و ماسه کاملا زلال میشود. چون گل و لای و سایر ذرات معلق در آب روی دانه های سیلیس تجمع پیدا می کنند.

ساختار فیلتر شنی از یک مخزن افقی یا عمودی تشکیل شده است که در وسط آن چند لایه سیلیس قرار میگیرد. آب بعد از ورود به مخزن از روی این بستر عبور کرده و ذرات معلق خود را از دست می دهد. این دستگاه هیچ تاثیری بر روی یون های موجود در آب ندارد و تنها ذرات جامد را حذف می کند.

انواع فیلتر شنی

فیلتر شنی دارای تنوع بالایی از نظر جنس، نحوه کار و ساختار کلی مخزن دارد. به عنوان مثال، از نظر نحوه عملکرد این فیلترها را می توان در سه گروه زیر دسته بندی کرد:

  • فیلتر شنی کند یا آرام: آب به صورت طبیعی و بدون هیچ فشار جانبی از روی بستر شن و سیلیس عبور می کند. روند تصفیه در این فیلترها بسیار کند است و در شبانه روز تا ۳ متر مکعب آب تصفیه می شود.
  • فیلتر شنی تند ثقلی: در این نوع فیلتر مساحت بستر سیلیس کاهش یافته و به همین دلیل آب با سرعت بیشتری از روی آن عبور می کند.
  • فیلتر شنی تند تحت فشار: در محیط های صنعتی این مدل بیشترین کاربرد را داشته و آب با فشار از روی بستر سیلیس عبور داده میشود. به همین دلیل سرعت تصفیه آب در این نوع بالاتر از موارد قبل هستند.

از نظر جنس نیز می توان این فیلترها را در مدل های فلزی، پلی اتیلن و فایبرگلاس دسته بندی کرد که ظرفیت های بالای آن با استیل استنلس تولید میشود. بر اساس ساختار کلی نیز می توان انواع فیلتر شنی را در مدل های افقی و عمودی دسته بندی کرد که تفاوت زیادی با هم ندارند.

فیلتر کربنی چیست؟

از دیگر آلاینده های موجود در آب می توان به فلزات سنگین و یون و املاح اشاره کرد. برای حذف این آلاینده ها می توان از فیلتر کربنی استفاده کرد که قدرت جذب بسیار بالایی دارد. در این نوع فیلتر از کربن اکتیو استفاده میشود که سطح آن تعداد زیادی منافذ ریز دارد. کربن بعد از قرار گرفتن در حرارت بسیار بالا، فعال شده و قدرت جذب سطحی بسیار زیادی پیدا می کند. به طوریکه یون های موجود در آب جذب کربن شده و حذف در این مرحله انجام می شود.

با عبور آب از روی کربن فعال، میان یون ها و ذرات موجود در آب و کربن پیوند قطبی بسیار قوی ایجاد می شود. به همین دلیل این نوع فیلتر می تواند تاثیر چشمگیری بر بهبود کدورت و طعم و بوی آب داشته باشد.

تفاوت فیلتر شنی و فیلتر کربنی از نظر عملکرد

بر اساس آنچه در تعریف فیلتر شنی و فیلتر کربنی ارائه شد می توان پی به تفاوت های آنها برد. مهم ترین تفاوت این دو فیلتر، در نوع کاربرد آنها است. فیلتر شنی برای جداسازی ذرات ریز معلق در اندازه های ۱۰۰ میکرون به بالا کاربرد دارد و قادر به جداسازی املاح و یون ها نیست. این در حالیست که فیلتر کربنی با جذب سطحی و برقراری پیوند قطبی میان یون های موجود در آب تصفیه را انجام می دهد.

با توجه به نوع کاربرد هر یک از این دو فیلتر می توان گفت فیلتر کربنی باعث بهبود کدورت، طعم و بو آب می شود. این در حالیست که فیلتر شنی تنها قادر به بهبود کدورت با حذف گل و لای و ذرات معلق است و بو و طعم را تغییر نمی دهد.

تفاوت فیلتر شنی و فیلتر کربنی از نظر نحوه احیا

فیلتر شنی و فیلتر کربنی با گذشت زمان و استفاده مداوم به مرور راندمان و کارایی خود را از دست می دهند. تجمع گل و لای زیاد روی بستر سیلیس باعث از دست رفتن کارایی فیلتر شنی شده و به همین دلیل باید نسبت به احیای آن اقدام گردد. فیلتر کربنی نیز با جذب یون های مختلف به مرور کارایی خود را از دست می دهد. یکی دیگر از تفاوت های فیلتر شنی و فیلتر کربنی، نحوه احیا و شستشوی آنها است.

فیلتر شنی با بک واش یا شستشوی معکوس تمیز شده و گل و لای روی دانه های سیلیس از بین می روند. علاوه براین، اگر هر چند سال یک مرتبه بهتر است دانه های سیلیس تعویض شوند تا فیلتر به خوبی انجام شود. برای احیای فیلتر کربنی علاوه بر بک واش، لازم است کربن ها نیز تعویض شود.

کربن فعال را می توان به روش های مختلفی احیا کرد که نیاز به کوره با حرارت بسیار بالا و تجهیزات صنعتی دارد. به همین دلیل در اغلب مواقع حتی در محیط های صنعتی به جای احیای مجدد کربن فعال، تعویض آنها انجام می شود.

از نظر سایر ویژگی ها از قبیل وزن، قیمت، ظرفیت و ابعاد هر دو فیلتر در بازه گسترده ای تغییر می کنند و پارامترهای متعددی بر روی آنها اثرگذار است. علاوه براین، فیلتر شنی و فیلتر کربنی در اغلب مواقع مکمل هم هستند و به همین دلیل در دستگاه های تصفیه آب صنعتی در کنار هم استفاده می شوند.

ساخت فیلتر شنی و فیلتر کربنی

گروه صنعتی هفت یکی از بزرگترین مراکز تولیدکننده فیلتر شنی و فیلتر کربنی در ظرفیت های گوناگون و کاربردی در صنایع مختلف است. این دستگاه ها همگی بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و سپس با بهترین متریال تولید و عرضه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید می توانید نام گروه صنعتی هفت را در اینترنت جستجو کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 453 views بار دسته بندی : ماشین آلات و تجهیزات تاريخ : 23 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.