بهدی سازه تفاوت بتن کن با چکش تخریب چیست؟ ویژگی‌های هر کدام - بهدی سازه

مواقعی وجود دارد که یک دریل معمولی به کار نمی‌آید، به عنوان مثال، وقتی شما نیاز به سوارخ کردن بتن دارید، به یک ابزار تخصصی‌تر نیاز دارید. این زمانی است که شما می‌توانید یک بتن کن یا چکش تخریب را انتخاب کنید. در حالی که بازار ساختمان اغلب این دو ابزار را یکی می‌داند، اما تفاوت بتن کن با چکش تخریب با چندین ویژگی متقاوت به خوبی آشکار است. به طور گسترده، یک بتن کن ابزاری برای سوراخ کردن بتن است، در حالی که چکش تخریب برای کاربردهای سنگین‌تر مناسب می‌باشد. با این حال، در زیر نگاهی عمیق‌تر به هر یک از این دو ابزارآلات ساختمانی و تفاوت بین آنها می‌پردازیم؛ با بهدی سازه همراه باشید.

بتن کن چیست؟

بتن کن چیست؟

بتن کن همان‌طور که از نامش پیدا است، برای سوراخ کردن بتن استفاده می‌شود. در این نوع دریل، پیستون در یک سیلندر سوار می‌شود و هنگام حرکت به جلو فشار هوا ایجاد می‌کند، این فشار هوا است که در واقع مکانیسم چکش را به حرکت در می‌آورد. بتن کن‌ها قدرت بیشتری نسبت به دریل‌های چکشی دارند. آن‌ها بسیار بادوام و ابزاری مناسب برای برای کارهای سنگین هستند. یک مزیت بزرگ دیگر این است که اکثر بتن کن‌ها دارای سه تنظیم مختلف اعم از حالت مته، مته چکشی یا فقط چکش هستند، بنابراین می‌توانند حتی برای کاربردهای سبک نیز مورد استفاده قرار گیرند.

مطلب پیشنهادی: ماشین آلات تخریب ساختمان، انواع ابزارهای دستی و مکانیکی

بتن کن‌ها اغلب دارای سوئیچ انتخاب هستند که به کاربران این امکان را می‌دهند که حالت‌های چرخشی به علاوه حرکت ضربه‌ای را انتخاب کنند. در حالت چرخشی، از مته می‌توان برای کلیه برنامه‌های حفاری به مانند یک دریل معمولی استفاده کرد. در حالت چرخشی به علاوه ضربه،، مته تنظیم شده است که در تخریب بتن به کار گرفته شود. بنابراین اگر به درستی تنظیم شود، یک بتن کن همیشه می‌تواند هر سطح بتنی را سوراخ کند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

ویژگی‌های بتن کن

  • این نوع دریل برحسب وزن و سیستم قلم‌گیر به انواع بتن کن چهار شیار، پنج شیار و ستاره ای تقسیم می‌شود.
  • مقدار شیار بالاتر نشان از بیشتر بودن قطر قلم و استفاده در کارهای سنگین‌تر است.
  • به طور عمده در کارهای نصب و تأسیسات که نیاز به سوراخ کاری و کندن سطح بتن است، استفاده می‌شود.

چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب چیست؟

برای تخریب بتن، دیوار و به طور کلی ساختمان به ابزارهای قدرتمندی احتیاج است. چکش تخریب که به عنوان هیلتی نیز در ایران شناخته می‌شود، برای تخریب هر جسم سخت به کار گرفته می‌شود. قبل از اختراع چکش تخریب ، شکستن سطح بتنی و سنگی هرگز به این آسانی نبود. با استفاده از هر چکشی می‌توانید هرگونه ساختاری را خراب کنید، اما وقتی می‌خواهید منطقه خاصی را بدون آسیب رساندن به طرفین و قسمت‌های دیگر از بین ببرید، به یک چکش تخریب نیاز خواهید داشت.

چکش تخریب انواع مختلفی دارد. می‌توان آن را با برق، بنزین یا موتور احتراق داخلی مورد استفاده قرار داد. برای کندن و تخریب فونداسیون، سقف و دیواره سنگی می‌توان از چکش تخریب به طور گسترده استفاده کرد. با این حال، برای ساخت‌وساز جاده‌ای و حفاری نیز وسیله مناسبی است. چکش تخریب متفاوت از نوع دیگر دستگاه‌های تخریب و حفاری است. این وسیله معمولاً سنگین‌تر از انواع دیگر است و به دلیل همین موضوع، در هنگام کار نمی‌چرخد و به صورت عمودی، ضربه را به سطح وارد می‌کند.

ویژگی‌های چکش تخریب

  • اجزای اصلی این دستگاه شامل دسته‌، بدنه‌ سنگین، آرمیچر، بالشتک و دنده است.
  • عملیات تخریب توسط این دستگاه از طریق ضربه زدن چکشی انجام می‌شود.
  • چکش تخریب در بازه وزنی ۱۵ تا ۲۰ کیلویی تقسیم می‌شود.
  • این دستگاه در انواع گریسی و روغنی در بازار موجود هستند.
  • چکش تخریب گریسی قدرت تخریب بالاتری دارد، ولی چکش تخریب روغنی دارای استهلاک پایین‌تری است.
  • همچنین چکش تخریب برحسب قدرت به دو نوع صنعتی و غیر صنعتی نیز تقسیم می‌شود.
  • در کلیه عملیات عمرانی، ساختمانی و حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت بتن کن با چکش تخریب

تفاوت بتن کن با چکش تخریب

اندازه: اندازه، یک فاکتور مهم در هنگام انتخاب یک دریل است. اگر فکر می‌کنید باید در ابعاد بزرگ‌تر سرمایه گذاری کنید و هدف شما تخریب ساختمان است، باید به فکر خرید چکش تخریب باشید. اگر فکر می‌کنید فعالیت مورد نظر شما تنها در سوراخ کردن بتن، سنگ و سطح سخت دیگر است، باید دریلی را خریداری کنید که سایز کوچک‌تری داشته باشد. چکش تخریب ابعاد بزرگ‌تری نسبت به بتن کن دارد و برای کارهای سنگین مناسب‌تر است.

قابل حمل: تفاوت بتن کن با چکش تخریب به قابل حمل بودن آنها نیز خلاصه می‌شود. بتن کن به دلیل ابعاد کوچک‌تر، وزن کمتری نیز نسبت به چکش تخریب دارد. بنابراین برای حمل بتن کن و جابجایی آن و همچنین کار کردن نیز وسیله مناسب‌تری است. ناگفته نماند، هر چه ابعاد و وزن دریل کمتر باشد، تسلط و دقت کار نیز بیشتر خواهد بود.

قدرت: میزان قدرت چکش تخریب بیشتر از بتن کن است. این موضوع را می‌توان به راحتی برحسب نوع و حجم استفاده از دستگاه به راحتی درک کرد. بیشتر بودن قدرت چکش تخریب به کاربر کمک می‌کند تا بتواند سطوح سخت را در مدت زمان کمتری تخریب کند.

اثربخشی: باید کمی به مقادیر فنی توجه کنید. نیروی ضربه در ژول مشخص شده است. برای چکش تخریب، بیش از ۲۰ ژول است. برای بتن کن این مقدار تنها ۱۵ ژول است. این بدان معنا است که یک چکش تخریب اثربخشی بیشتری دارد. این امر باعث می‌شود برش و سوراخ کردن بتن بسیار ساده‌تر انجام شود.

تجهیزات: برای کارهای بزرگ از قبیل سوارخ کردن بتن و تخریب ساختمان، چکش تخریب دارای تجهیزات مختلفی است. همه تولیدکنندگان دامنه کاملی از این تجهیزات را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند. دارا بودن مته با قطرهای مختلف و قابلیت‌هایی نظیر ضد ضربه بودن و ضد لرزش نیز از جمله ویژگی‌های یک چکش تخریب است. این مورد درباره بتن کن نیز صادق است، ولی تفاوت در برند و تولیدکننده هر دوی این دستگاه‌ها است.

مقایسه بتن کن با چکش تخریب

کلام آخر

در بالا در مورد تفاوت بتن کن با چکش تخریب مطالب را بیان کردیم. حال به خوبی می‌توانید بسته به نیازی که دارید، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. چکش تخریب برای سوراخ کردن و کندن بتن نیز استفاده می‌شود، ولی کاربرد اصلی آن برای تخریب ساختمان است. اما بتن کن را تنها باید برای سوراخ کردن و کندن بتن استفاده کرد و وسیله مناسبی برای انجام عملیات تخریب نیست. به هر روی، هر دوی این دستگاه برای بیشتر پروژه‌های ساختمانی ضروری است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 449 views بار دسته بندی : ماشین آلات و تجهیزات تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.