بهدی سازه بررسی و شناخت انواع چیلر تراکمی صنعتی - بهدی سازه

برای خرید و انتخاب چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک باید به بررسی و شناخت، کاربرد چیلر تراکمی و راندمان کاری این دو سیستم تهویه صنعتی پرداخت.

اگر به‌دنبال کنترل دما در محیط‌های صنعتی و یا به‌عبارت ساده‌‌تر، خنک‌سازی صنعتی توسط چیلرهای تراکمی آب خنک و هواخنک هستید؛ در این راهنمای انتخاب بهترین چیلر برای محیط‌های صنعتی با ما همراه باشید؛ و با صرف ۳ دقیقه زمان و مطالعه این مطلب به هرآنچه در این امر نیاز دارید، خواهید رسید.

انواع چیلر تراکمی صنعتی

چیلر صنعتی به‌ لحاظ سیکل کاری شامل دو نوع، چیلر جذبی و چیلر تراکمی می‌شود؛ که در خصوص چیلر تراکمی صنعتی به دلیل تنوع در کندانسور شاهد دو دسته زیر هستیم.

چیلر آب خنک

همانطور که از نام چیلرهای تراکمی فوق مشخص است؛ چیلر آب خنک به‌دلیل استفاده از انرژی آب به این نام خوانده می‌شود.

درواقع چیلر آب خنک یک سیستم تبرید مکانیکی است؛ که برای حذف گرما از یک فضا، آب را بعنوان یک واسط انتقال حرارت به‌کار گرفته و موجب خنک شدن و کنترل دما در محیط‌های صنعتی می‌گردد.

گفتنی است چیلر تراکمی آب خنک دارای اجزای اصلی چون: کمپرسور، کندانسور، اپراتور و شیر انبساط است. که در ظرفیت‌های متوسط (بین ۲۰ الی ۸۰ تن تبرید) و بزرگ (۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تن تبرید) طراحی و تولید می‌شود.

چیلر هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک از هوا برای خنک کردن آب یا سایر سیالات استفاده می‌کند؛ که از طریق سیستم تبرید به گردش در آمده تا گرما را جذب کرده و دمای منطقه یا تجهیزات مورد نظر را کاهش دهد.

بدلیل ساختار چیلر تراکمی هوا خنک، این نوع چیلر صنعتی را می‌توان از ظرفیت‌های برودتی متنوع از ۲ تن تبرید الی ۲۰۰۰ تن تبرید طراحی و تولید کرد.

لازم به ذکر است؛ تولیدکنندگان چیلرهای تراکمی هوا خنک، ظرفیت‌های بین ۲ الی ۱۵ تن را بعنوان مینی چیلر هوا خنک و ظرفیت‌های بالاتر از ۱۵ تا ۲۰۰۰ را با نام چیلر هوا خنک مرکزی تولید و ارائه می‌دهند.

پس از آشنایی با انواع چیلر تراکمی صنعتی نوبت به آن می‌رسد تا با کاربرد چیلرهای تراکمی آب خنک و هواخنک که در پاراگراف بعدی شرح داده‌ایم آشنا شوید.

کاربرد چیلرهای تراکمی در صنعت

کاربرد چیلر تراکمی آب خنک در طیف وسیعی از صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. که در زیر به بخشی از این کاربردها اشاره می‌کنیم.

  1. فرآیندهای صنعتی: این چیلرها در فرآیندهای تولیدی مانند: صنایع دارویی، شیمیایی و صنایع غذایی به‌کار می‌روند که در آن کنترل دقیق دما حیاتی است.
  2. ساختمانهای تجاری: چیلرهای صنعتی آب خنک در ساختمان‌های تجاری بزرگ مانند: مراکز خرید، هتل‌ها و مجتمع‌های اداری برای تامین تهویه مطبوع و حفظ دما محیط‌های داخلی استفاده می‌شوند.
  3. مراکز داده: خنک کردن مراکز داده که برای عملکرد درست سرورها و تجهیزات شبکه
  4. بیمارستانها: چیلرهای آبی در بیمارستان‌ها برای تهویه مطبوع، سردخانه داروها و حفظ محیط کنترل شده در اتاق‌های عمل استفاده می‌شوند.
  5. تسهیلات تولیدی: حفظ دمای ثابت در تاسیسات تولیدی، تضمین کیفیت محصول و کارایی تولید
  6. سیستمهای تهویه مطبوع: در سیستم‌های تهویه مطبوع بزرگ، چیلرهای صنعتی آب خنک به خنک‌کردن هوای توزیع شده در ساختمان‌ها و راحتی ساکنین کمک می‌کنند.

کاربرد چیلرهای هوا خنک صنعتی

چیلرهای هوا خنک، درواقع سیستم‌های تبریدی هستند؛ که بعنوان سیستم تهویه صنعتی در تأسیسات تجاری و هم صنعتی، برای خنک کردن سیالات و یا رطوبت‌زدایی هوا استفاده می‌شوند.

چیلر تراکمی هوا خنک در طیف گسترده‌ای از کنترل دما در محیط‌های صنعتی چون: کارخانه‌ها و بعنوان سیستم تهویه صنعتی در اماکن بزرگی از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، رویدادهای ورزشی، ساخت و ساز در مقیاس بزرگ و غیره کاربرد دارد.

اما این دو سیستم تهویه صنعتی پرکاربرد دارای معایب و مزایایی هستند که در قسمت مقایسه چیلر تراکمی آبی و هوایی در مصارف صنعتی به آن اشاره کرده‌ایم.

مقایسه چیلر تراکمی آبی و هوایی در مصارف صنعتی

در مقایسه چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک که به نوعی یک سیستم تهویه صنعتی به‌شمار می‌روند‌؛ می‌توان به تحلیل مزایا و معایب هرکدام پرداخت.

چیلرهای تراکمی آب خنک دارای چندین مزیت نسبت به چیلرهای هوا خنک هستند؛ که عبارتند از:

  • خنک‌سازی کارآمدتر به دلیل استفاده از آب به‌عنوان عامل خنک کننده
  • مصرف انرژی کمتر
  • عملکرد آرام‌تر
  • طول عمر بیشتر

در حالی که چیلرهای آب خنک دارای چندین مزیت هستند، اما دارای معایبی نیز هستند. که شامل موارد زیر می‌گردند:

  • هزینه اولیه بالاتر در مقایسه با چیلرهای هوا خنک
  • نصب و نگهداری پیچیده‌تر
  • نیاز به یک برج خنک‌کننده یا منبع آب دیگر که می‌تواند مصرف آب را افزایش دهد.
  • ممکن است در محیط‌های گرم و مرطوب کمتر موثر باشد.

چیلر تراکمی هوا خنک صنعتی در مقایسه با چیلر آبی دارای امتیازات زیر است.

  • چیلرهای هوا خنک نسبت به چیلر آبی نگهداری راحت‌تر و کم هزینه‌تر دارند.
  • این چیلرها نیازی به برج خنک کننده یا پمپ آب کندانسور ندارند.

کدامیک از چیلرهای تراکمی آب خنک و هوا خنک، کنترل دما در محیط‌های صنعتی را بهتر انجام می‌دهند؟

در این مطلب به شرح چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک پرداختیم؛ از کاربرد چیلر تراکمی و راندمان به‌کارگیری آن در صنعت سخن گفتیم.

در واقع چیلرهای تراکمی آب خنک و هواخنک یک عنصر قوی برای سیستم تهویه صنعتی و خنک‌سازی صنعتی محسوب می‌شوند؛ به‌طوری که کنترل دما در محیط‌های صنعتی را با خیال راحت می‌توان به یکی از این دو چیلر پر کاربرد سپرد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 349 views بار دسته بندی : ماشین آلات و تجهیزات تاريخ : 27 فوریه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها