بهدی سازه نصب کاشی استخری چگونه است؟ مراحل و نکات اجرایی آن - بهدی سازه

نصب کاشی استخری اگر به درستی انجام شود می‌تواند هم به زیبایی و هم به عملکرد طولانی مدت استخر کمک کند. این مهم، تعمیرات در آینده را کاهش می‌دهد و از هزینه‌های جانبی نیز می‌کاهد. نصب کاشی استخری دو کاربرد عمده دارد، یکی اینکه به زیبایی استخر کمک می‌کند و دیگری اینکه به عنوان یک عایق جهت جلوگیری از نفوذ و نشت آب به دیواره اصلی استفاده می‌شود. در هر صورت، نصب کاشی یک فرآیند اساسی برای اجرا و سپس بهره برداری از استخر است؛ با بهدی سازه همراه باشید.

چگونه یک کاشی کار خوب پیدا کنیم؟

کاشی استخری چیست؟

کاشی استخری چیست؟

کاشی استخری از سرامیک یا پرسلان به صورت لعاب‌دار ساخته می‌شود و ابعاد کوچکی دارد. این کاشی برای دهه‌ها جزء اصلی در زیباسازی و عایق‌بندی بدنه استخرها بوده است. برخلاف کاشی‌های شیشه‌ای، این‌ها با طرح‌های مدرن و سنتی (با دست نقاشی می‌شوند) یا در حالت موزاییکی نیز موجود هستند. امروزه می‌توانید کاشی و سرامیک استخری را در رنگ، مدل، ابعاد و اشکال مختلف جستجو کنید. با تعادل مناسب بین رنگ، بافت، مقیاس و جزئیات، می‌توان با کاشی استخری طرحی زیبا و با دوام ایجاد کرد.

مسائل مربوط به نصب کاشی استخری

اغلب سه مسئله مهم درباره نصب کاشی استخری پیش می‌آید که شامل موارد زیر است:

۱- چسب و دوغاب

استخرهای شنا حساس‌ترین مکان‌های مرطوب در هنگام استفاده از چسب یا دوغاب (سیمان به تنهایی یا ملات ماسه سیمان) برای نصب کاشی هستند. چسب کاشی باید اتصال قوی به دیواره استخر داشته باشد و انعطاف‌پذیر باشد (از نظر کارایی و نحوه استفاده). از سوی دیگر، دوغاب کاشی باید در برابر انواع مختلف تجاوزات و حملات شیمیایی مقاوم باشد.

ezgif 7 1a6d2571b57f

مسائل مربوط به نصب کاشی استخری

۲- فشار و فشار متقابل

کاشی‌های غوطه‌وری (کاشی‌هایی که تحت فشار آب قرار دارند) در هنگام خالی بودن استخر دچار فشار متقابل از سمت دیواره و در حالت پُر بودن استخر در معرض فشار ناشی از آب هستند (هیدرولیکی). بنابراین، نوع کاشی و چسب آن باید به اندازه کافی در برابر آب و فشار دیواره مقاوم باشد. این مهم اغلب با انتخاب کاشی استخری مناسب و چسبندگی بالا تامین می‌شود.

۳- حملات شیمیایی

کلر و شوینده‌های مورد استفاده در استخرها به طور مستقیم بر میزان دوام دوغاب کاشی تاثیر می‌گذارد. انتخاب یک دوغاب اختصاصی مقاوم در برابر مواد شیمیایی برای ساخت یک استخر با دوام طولانی مدت مهم است.

قسمت‌های خاص استخر نسبت به دیگر قسمت‌هایش، در معرض شرایط تهاجمی بیشتری به شرح زیر قرار دارند:

  • دوغاب در لبه خط آب ممکن است در معرض فرسایش بیشتر قرار گیرد. این مشکل اغلب نتیجه حرکت آب در این نقطه مورد نظر است.
  • محیط استخر ممکن است تحت نظافت دقیق و مکرر قرار گیرد.
  • دیواره‌های استخر در معرض رطوبت بالا و دائمی قرار دارند و باید مقاومت خوبی در برابر آب داشته باشند.

نصب کاشی استخری چگونه است؟

نصب کاشی استخری چگونه است؟

قبل از آب‌بندی استخر، اولین مرحله شناخت نوع سازه استخر برای انتخاب صحیح مصالح برای عایق‌بندی است. این کار تاثیر زیادی در جلوگیری از ورود آب‌های سطحی و زیر سطحی به داخل استخر دارد. در سازه‌های استخری بتنی لایه آب‌بند را معمولا در یک یا چند مرحله قبل یا بعد از شروع به سیمان‌کاری آستر زیر سطح کاشی به روش‌های مختلفی آب‌بندی می‌کنند.

پس از اجرای آب‌بندی استخر و قبل از اجرای نصب کاشی استخری نیاز به انجام زیر سازی سطح زیر کاشی با سیمان کاری آستر ماسه و سیمان و نرمه کشی سیمان است. برای شروع به اجرای سیمان کاری استخر ابتدا باید سطح کار کروم‌بندی شود. نخست در گوشه‌های استخر (کُنج) و بر روی هر زاویه از دیوارها، سیمان‌کاری و کروم‌بندی انجام می‌شود. سپس با نقطه‌گذاری در طرف بالا و پایین سطح دیوار، فرآیند سیمان‌کاری یا دوغاب‌ریزی با ملات ماسه و سیمان انجام می‌شود.

پس از پایان کروم‌بندی بر روی نقطه‌ها، سیمان کاری داخل کروم‌ها انجام می‌شود. در پایان اجرای سیمان‌کاری بدنه و کف استخر، کلیه لبه‌های تیز استخر با ملات ماسه و سیمان لب پَخ می‌شود. مهم است زاویه انحنای لب گِرد از ابتدا تا پایان کار با یک قوس سیمان‌کاری شود.

نصب کاشی استخری

حداقل ۲۴ ساعت بعد اجرای سیمان کاری آستر، آب بندی بر روی سطح داخل و خارج استخر در سه مرحله با سیمان آستر و چسب کاشی و به فاصله ۸ تا ۱۲ ساعت اجرا می‌شود. سپس نوبت به نرمه کشی سیمان است که در اکثر مواقع مواد نرمه سیمان با مواد آب‌بند مخلوط و سپس اجرا می‌شود. سطح روی سیمان آستر به ضخامت ۴ الی ۱۰ میلی‌متر نرمه‌کشی و با ماله چوب یا پلاستیکی صاف می‌شود.

پس از نرمه‌کشی با سیمان نوبت به مرحله نرمه سطح آخر به صورت پرداختی با یک ماله آهنی مخصوص گچ‌کاری و صاف کردن سطح نرمه می‌رسد. این مرحله را می‌توان هم‌زمان با اجرای نصب کاشی استخری اجرا کرد.

سطح پرداخت نهایی نرمه بایستی تا حدی یک‌دست و صاف شود و هیچ پَستی و بلندی بر روی کار وجود نداشته باشد (حتی جزئی). سپس کاشی‌ها بر روی سیمان نرمه تازه چسبانده شده و با ماله آهنی با ضربه بر روی بدنه کاشی در جای خود ثابت می‌شوند.

شرایط نصب کاشی استخری

فقط توجه کنید میزان آماده سازی سطح پرداخت نرمه سیمان برای اجرای کاشی استخر در حد انجام کاشی در زمان کوتاهی انجام شود. بهتر است در فصول گرم و سرد سال به علت گرما (به دلیل خشک شدن سریع سطح کار) و سرما (به خاطر دیر خشک شدن سطح کار) در آماده‌سازی نرمه زیر کار دقت شود تا کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

کیفیت نصب کاشی استخری به مهارت و سرعت عمل استادکاران بستگی دارد. توصیه می‌شود سطح زیر کار را بیشتر از ۳ متر آماده نصب کاشی نکنید تا ملات زیر کار رطوبت کافی برای جذب دوغاب نرمه و نصب کاشی استخری را داشته باشد.

نکته: چسبی که برای آب بندی استخر استفاده می‌شود به صورت مایع و به رنگ شیری است. این چسب در برابر رطوبت، گرما و سرما مقاومت بالایی دارد. چسب کاشی sa12 برای آب بندی بهترین انتخاب است.

کلام آخر

مراحل و نکات مهم در نصب کاشی استخری را در بالا توضیح دادیم، حال می‌توانید شناخت بهتری نسبت به روند اجرای اصولی کاشی در استخر داشته باشید. تمامی مراحل فوق کاری تخصصی بوده و نیاز به استفاده از نیروهای ماهر است. خودتان به شخصه وارد عمل نشوید و کار را به استادکاران ماهر بسپارید. به هر روی، بعد از پایان فرآیند اجرای کاشی، استخر آماده بهره برداری است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 440 views بار دسته بندی : عملیات اجرای ساختمان تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.