بهدی سازه مهم‌ترین نکات مرتبط با ایمنی در خرید میلگرد - بهدی سازه

مهمترین نکات مرتبط با ایمنی در خرید میلگرد

میلگرد‌ها به‌طور معمول برای مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شوند و هرگونه نقص در آنها ایمنی کل ساختمان و پروژه را تهدید کرده و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیر جانی و مالی به‌دنبال داشته باشد. بنابراین، آگاهی مهندسان و فعالان حوزه فولاد از چگونگی انتخاب و خرید میلگرد و همچنین نکات مربوط با ایمنی به‌هنگام خرید، می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

قیمت میلگرد از جمله مواردی است که از روی آن می‌توان به‌نوع و کیفیت آن پی برد. حمل‌ونقل، شناخت استانداردها و نحوه نگهداری از دیگر مواردی است که به‌هنگام خرید میلگرد باید به آن توجه شود.

 

انواع میلگرد

میلگرد یا آرماتور در واقع فولادی است که برای جبران مقاومت کششی پایین سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای اندازه‌، شکل‌ و کاربردهای گوناگونی است که همین امر نیز باعث می‌شود تا قیمت میلگرد بسیار متفاوت باشد و افراد را دچار سردرگمی کند. به‌طور کلی ۲ نوع میلگرد در بازار پرکاربرد هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • میلگرد ساده: این نوع میلگرد دارای سطحی صاف و ساده است و در بخش‌های مختلفی از صنعت مانند ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. قیمت میلگرد ساده از نوع آجدار آن پایین‌تر است.
  • میلگرد آجدار: نقش کاربردی این نوع میلگرد در مقاوم‌سازی است. آج‌های روی این محصول باعث بهتر چسبیده‌شدن بتن روی آن می‌شود و به‌همین دلیل در مقاوم‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم پیش از خرید میلگرد

از آنجایی که میلگردها نقش مهمی در مقاوم‌سازی پی ساختمان‌های بتنی و فلزی دارند و برای مسلح‌کردن بتن و تقویت نیروی کششی آن در ستون، سقف و دیوارهای بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید در انتخاب و خریداری آن به نکات مهمی توجه داشته باشیم. در ادامه به‌برخی از مواردی که پیش از خرید میلگرد باید به‌ آن توجه شود، اشاره می‌کنیم.

وزن میلگرد

یکی از مولفه‌های مهمی که پیش از خرید میلگرد باید آن را در نظر داشته باشید، وزن میلگرد است. برای اطمینان از استانداردبودن وزن میلگرد لازم است تا ابتدا جدول اشتال میلگرد را تهیه کنید. این جدول را می‌توانید به‌راحتی از اینترنت پیدا کرده و با‌ اندازه‌گیری دقیق طول و وزن میلگرد و تطبیق‌دادن آن با جدول از استانداردبودن آن مطمئن شوید.

قیمت میلگرد

از دیگر موارد مهمی که پیش از خرید میلگرد باید به آن توجه شود، قیمت روز میلگرد است. معمولا این قیمت براساس مواد تشکیل‌دهنده، سایز، طول و ویژگی‌های میلگرد تعیین می‌شود. البته نوسانات بازار نیز نقش موثری بر قیمت این محصول دارند.

 

مهمترین نکات مرتبط با ایمنی در خرید میلگرد

 

سایز میلگرد

میلگردها براساس نوع مصرف و کاربردی که دارند، در سایزها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. البته سایز میلگردها باتوجه به کشوری که در آن به‌کار برده می‌شوند می‌تواند متغیر باشد. بنابراین، پیش از خرید میلگرد لازم است تا نوع کار و موارد مصرف خود را مشخص کرده و سپس با اطمینان خاطر نسبت به خرید اقدام کنید.

بسته‌بندی میلگرد

معمولا میلگردها را به‌صورت بندیل، بسته‌بندی می‌کنند. در این نوع بسته‌بندی، میلگردها به‌صورت شاخه‌ای یا کلاف در دسته‌های ۱۲ تایی قرار می‌گیرند. بندیل‌کردن میلگردها نیازمند رعایت نکات ایمنی است؛ زیرا خطا در این مرحله می‌تواند باعث خرابی یا خسارت در محصول و در نتیجه به‌خطر افتادن سلامت افراد شود.

بنابراین، بهتر است پیش از اقدام به خرید، فعالیت کارخانه مورد نظر را رصد کرده و پس از اطمینان کامل از نحوه صحیح بسته‌بندی و بارگیری میلگردها، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. از آنجایی که کارخانه‌های معتبر معمولا در شبکه‌های اجتماعی از مراحل این کار تصاویر و ویدیو به‌ اشتراک می‌گذارند، تحقیق و رصدکردن کار آنها راحت‌تر خواهد بود.

البته لازم به ‌ذکر است که قیمت میلگرد امروز در بار ارسال‌شده از بنگاه به‌دلیل اینکه شامل هزینه‌های انبارداری نیز می‌شود، نسبت به کارخانه بیشتر است.

 

مهمترین نکات مرتبط با ایمنی در خرید میلگرد

 

استاندارد میلگرد

میلگردهای فولادی براساس استانداردهای گوناگونی تولید می‌شوند. هریک از این استانداردها نیز ابعاد و خواص میلگرد را به‌صورت خاصی تعریف می‌کنند. افراد می‌توانند براساس نوع کاربرد خود، میلگردهای مورد نظر خود را انتخاب کنند. میلگردهای مصرفی که در ایران استفاده می‌شوند با استاندارد روسی در ۴ نماد A1 تا A4 تولید می‌شوند.

A1 میلگرد ساده و بدون آج است و انواع A2 تا A4 دارای آج هستند که سایزهای بزرگتری نسبت به میلگرد ساده دارند. میلگردهای آجدار کاربرد ساختمانی دارند و در آرماتوربندی پی ساختمان و دیگر بخش‌ها به‌کار می‌روند.

برند میلگرد

برندهای گوناگونی در ایران به تولید میلگرد باکیفیت می‌پردازند. شناخت برندهای معتبر و خرید از آنها باعث می‌شود تا از کیفیت محصولی که به‌دستمان می‌رسد مطمئن شویم. فولادینو یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید میلگرد باکیفیت است که با بیش از ۴۰ سال سابقه حضور در بازار ایران، توانسته است رضایت مشتریان خود را به‌دست آورد.

مسافت حمل‌ونقل

براساس نوع سفارش، هزینه حمل‌ونقل نیز روی قیمت میلگرد محاسبه می‌شود. هزینه مسافتی که باید میلگردها از درب کارخانه یا محل خریداری‌شده به مکان موردنظر برسند، باید پیش از خرید تعیین‌ شود. بنابراین، بهتر از قبل از نهایی‌کردن خرید، درباره این موضوع با فروشندگان محصول صحبت شود.

نکات مهم در رابطه با ایمنی خرید میلگرد

به‌هنگام حمل‌ونقل و دپوی این محصول لازم است تا برای ایمنی و جلوگیری از خسارات جانی و مالی به نکات زیر توجه کنید.

  • سعی کنید که انتهای بیرون‌زده تمامی میلگردهای فولادی را با درپوش میلگرد یا چوب پنبه بپوشانید.
  • خم‌کردن انتهای بازشده میلگردها باعث می‌شود تا دیگر قائم نباشند و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.
  • رنگ‌ یا اسپری‌کردن میلگرد پرچم با نوار روشن یا رنگ فلورسنت آسیب‌های احتمالی را به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • استفاده از تجهیزات حفاظت از سقوط، به‌هنگام کار در ارتفاع با میلگرد یا مصالحی که برجستگی‌های تیز دارند، ضروری است.

 

مهمترین نکات مرتبط با ایمنی در خرید میلگرد

 

جمع‌بندی

بسیاری از ما با عبور از کنار یک ساختمان نیمه‌کاره، کلافی از میلگردها را دیده‌ایم، اما بی‌توجه به آنها، محو تماشای ساختمان شده‌ایم. غافل از اینکه این محصول ساده، در عین سادگی دارای کاربردی مهم و حیاتی در صنعت ساخت‌وساز است. قیمت میلگرد براساس کیفیت، اندازه، استاندارد و وزن می‌تواند متفاوت باشد. با در نظرگرفتن نکات مهم به‌هنگام خرید میلگرد می‌توان از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کرد و هزینه‌ها را به‌میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

مجموعه فولادسازان راه ابریشم با سابقه حضور ۴۰ ساله خود در قلب بازار آهن، اعتماد مشتریان خود را به‌دست آورده است. گستردگی فعالیت مجموعه و تعداد مشتریان آن در سراسر کشور باعث شد تا این مجموعه به فکر راه‌اندازی وبسایتی منسجم باشد تا بتواند تعامل بیشتری با مشتریان و همکاران خود در سراسر ایران برقرار کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 310 views بار دسته بندی : مصالح تاريخ : 31 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.