بهدی سازه تعمیر جاروبرقی در منزل: 5 مشکل عمده جاروبرقی را خودتان تعمیر کنید - بهدی سازه

طبق گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده است، تعمیر جاروبرقی در حال افزایش است. به این دلیل که مصرف کنندگان به جای پرداخت کلی پول برای خرید جاروبرقی جدید، به فکر تعمیر آن هستند. هر نوع خرابی مربوط به جاروبرقی قابل تعمیر است اما نیاز به مهارت دارد. به همین ترتیب، ما در این مقاله نخست درباره مشکلات رایج جاروبرقی‌ها صحبت می‌کنیم، سپس به سراغ نحوه تعمیر جاروبرقی می‌رویم؛ با بهدی سازه همراه باشید.

چگونه می‌توان مشکلات جاروبرقی را تشخیص داد؟

  • اگر موتور کار نمی‌کند، مطمئن شوید که اول متصل به برق است و سپس سیم آن را تست کنید. موتور و سوئیچ (دکمه روشن و خاموش و کم و زیاد کردن مکش) را تست کنید و هر قطعه‌ای که معیوب است را تعمیر یا تعویض کنید.
  • اگر موتور تنبل به نظر می‌رسد (کند کار می‌کند)، به دنبال زباله‌ها، آلودگی‌ها یا انسداد مجاری مکش باشید و در صورت خراب شدن فن را تعویض کنید. روغن یا گریس را به بلبرینگ‌های خشک موتور بمالید یا بلبرینگ‌های فرسوده را تعویض کنید.
  • در صورت توقف و سپس روشن شدن موتور، سیم برق، کلید، موتور و فن را تست کرده و در صورت لزوم تعمیر جاروبرقی را انجام دهید.
  • اگر موتور سروصدای زیادی دارد، محفظه جاروبرقی را باز کرده و آلودگی و زباله‌های اطراف موتور را پاک کرده و فیلترها را تمیز یا جایگزین کنید. تسمه محرک معیوب را برداشته و جایگزین کنید. فن موتور را از نظر آسیب دیدگی بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید و اتصال فن را به شافت موتور محکم کنید.
  • اگر مکش جاروبرقی قدرت خیلی بالا ندارد، کیسه گرد و غبار را کاملاً خالی کنید. به دنبال انسداد در قسمت اتصالات باشید؛ شلنگ مسدود شده و فیلتر را تمیز کرده و فن موتور را بررسی کنید.
  • اگر بُرس جاروبرقی پُرزهایی روی فرش جاگذاشت، بُرس‌های غلتکی را بازرسی کرده و تمیز کنید.

نحوه تعمیر جاروبرقی چگونه است؟

نحوه تعمیر جاروبرقی چگونه است؟

بسیاری از قطعات مانند شلنگ، فیلتر و کیسه را می‌توان به راحتی در نمایندگی‌ها پیدا کرد. قطعات دیگر مانند موتور نیاز به تعمیر تخصصی دارند. به هر روی، ابزارهایی که برای تعمیر جاروبرقی به آن نیاز خواهید داشت عبارتند از:

  • پیچ گوشتی
  • انبر
  • مولتی‌متر

مشکل: مکش ضعیف است

نحوه تعمیر: با قرار دادن کیسه‌ای تازه با تخلیه و تمیز کردن محفظه جمع آوری گرد و غبار شروع کنید. اگر کیسه خیلی پُر باشد، هوا نمی‌تواند از دستگاه عبور کند و مکش کاهش می‌یابد. اگر این مورد با تمیز کردن کیسه حل نشد، گرفتگی شلنگ را بررسی کنید. شلنگ را از جاروبرقی جدا کنید، آن را دراز کرده و داخل آن را با آب تمیز کنید. اگر نمی‌توانید شلنگ را از هر دو طرف جدا کنید، یک سَر آن را جدا کنید، شلنگ را تا آنجا که می‌توانید بکشید و سپس جاروبرقی را روشن کنید تا سعی شود عامل مسدود شده را به درون خود بکشد.

مطلب پیشنهادی: تعمیرات کولر اسپلیت و بررسی ۶ مورد مشکل آفرین

ezgif 7 1a6d2571b57f

مشکل: رول قلم مو نمی‌چرخد

نحوه تعمیر: رول برس را از نظر وجود رشته‌های پیچیده نخ و مو بررسی کنید. این موارد را با قیچی بریده و آن‌ها را بردارید. اگر رول برس همچنان نچرخید، ممکن است تسمه کشیده یا بریده شده باشد. تسمه را می‌توان به راحتی با برداشتن صفحه پایین تعویض کرد. دفترچه راهنما یا وب سایت شرکت سازنده را برای راهنمایی دقیق مدل خود بررسی کنید.

مشکل: جاروبرقی کار نمی‌کند

نحوه تعمیر: محافظ حرارتی قسمتی است که باعث می‌شود موتور بیش از حد گرم نشود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که گرفتگی در نازل یا کیسه وجود داشته باشد. برای تنظیم مجدد آن، جاروبرقی را خاموش کرده و آن را از پریز برق جدا کنید. انسداد را برداشته و حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا محافظ حرارتی خنک شود. ممکن است بعضی از مدل‌ها برای تنظیم مجدد آن نیاز به فشار دادن یک دکمه داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به طور خودکار تنظیم می‌شوند.

تعمیرات جاروبرقی

مشکل: سوئیچ روشن/ خاموش خراب است

نحوه تعمیر: به خاطر استفاده مکرر، سوئیچ روشن و خاموش جاروبرقی می‌تواند از کار بیفتد. خوشبختانه دسترسی و آزمایش سوئیچ در اکثر مدل‌ها آسان است. بعضی از آن‌ها با پرچ در جای خود محکم می‌شوند اما بیشتر آن‌ها از پیچ استفاده می‌کنند. برای شروع کار اول جاروبرقی را برق بکشید، سپس صفحه درپوش را بردارید تا قسمت پشتی سوئیچ نمایان شود. سوئیچ ممکن است روی دسته یا روی بدنه جاربرقی باشد. سیم‌ها را بررسی کنید تا از اتصال کامل آن‌ها به سوئیچ مطمئن شوید. اگر مشکلی در مدار وجود دارد یا سوئیچ به درستی کار نمی‌کند، سوئیچ را جدا کرده و آن را جایگزین کنید.

مشکل: سیم جمع کن کار نمی کند

نحوه تعمیر: سیم جارو برقی را از پریز برق جدا کنید. چند سانتی‌متر از سیم جمع کن جارو برقی را بگیرید، یک کشش تند به سیم بیندازید، سیم را رها کنید تا دوباره با مکانیزم سیم پیچ درگیر شود. سیم را دوباره به داخل جارو برقی تغذیه کنید. دوشاخه جاروبرقی را از پریز برق جدا کنید. نور چراغ قوه را روی سوراخ محل ورود سیم به جارو برقی بیندازید. با انگشتان خود، خاک یا سایر آلودگی‌های چسبیده را در سوراخ پاک کنید. از یک مداد یا میله استفاده کنید و در جهت عقربه‌های ساعت داخل سیم جمع کن بچرخانید تا آلودگی‌ها را تمیز کند. مداد را برداشته، سیم را بکشید تا مکانیسم سیم پیچ دوباره درگیر شود.

کلام آخر

تعمیر جاروبرقی کار سختی نیست! اما در برخی از موارد نیاز است که جاروبرقی را به فرد ماهری نشان دهید تا مشکلات را آن بررسی کند. مثلاً مواردی که به موتور و ساختار پیچیده داخلی جاروبرقی مربوط می‌شود، باید توسط فردی متخصص بررسی شوند. باقی موارد را که اکثراً در بالا بیان کردیم قابل تعمیر هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 174 views بار دسته بندی : دانشنامه ساختمان تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.