۰ نفر

راهنمای انتخاب بهترین چیلر برای محیط‌های صنعتی

۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبر: 825391
راهنمای انتخاب بهترین چیلر برای محیط‌های صنعتی

در مورد خرید چیلر تراکمی آب خنک و یا مدل هوا خنک سوالات زیادی مطرح می‌شود و اکثر خریداران به دنبال انتخاب یک چیلر مناسب برای محیط صنعتی با حداقل میزان مصرف انرژی، قیمت و هزینه هستند.

ازاین‌رو مسئله کلیدی و مهم در بحث انتخاب چیلر برای محیط‌های صنعتی توجه به مشخصات فنی، برند عرضه‌کننده و تولیدکننده، مقایسه مدل‌های مختلف در بازار و توجه به راهنمای انتخاب مدل‌های آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک و... است.

اگر درگیر انتخاب و خرید انواع چیلر صنعتی تراکمی و جذبی هستید؛ به شما قول می‌دهیم با خواندن این راهنمای ۵ دقیقه‌ای بتوانید خرید و انتخاب بهترین چیلر برای محیط‌های صنعتی را اصولی‌تر انجام دهید.

خرید چیلرهای تراکمی برای محیط‌های صنعتی

اساساً چیلرهای صنعتی در دو دسته‌بندی کلی تراکمی و جذبی عرضه می‌شوند.

چیلرهای تراکمی در دو دسته‌بندی زیر در ایران عرضه می‌شود:

  • چیلر تراکمی آب خنک
  • چیلر تراکمی هوا خنک

امکان انتخاب، مقایسه و خرید چیلر هوا خنک و آب خنک در انواع سایز و ظرفیت وجود دارد.

انتخاب بین چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک بستگی به نیازها و شرایط خاص هر پروژه دارد. هر دو نوع چیلر قابلیت تولید دمای زیر صفر را دارند اما ویژگی‌های مختلفی را نیز به همراه دارند که در انتخاب نهایی تأثیرگذار هستند.

  • چیلر آب خنک به دلیل فشار کاری و دمای کندانس پایین‌تر، معمولاً طول عمر بیشتری حدود 30 تا 40 سال دارد. اما به دلیل نیاز به برج خنک‌کننده، سیستم لوله‌کشی و پمپاژ مخصوص آن هزینه بیشتری خواهد داشت.
  • به‌عنوان یک نقطه تقابل، چیلر هوا خنک به دلیل عدم نیاز به برج خنک‌کننده و سیستم لوله‌کشی و پمپاژ مخصوص، کمتر با مشکلات و خرابی‌های فنی روبه‌رو می‌شود؛ اگرچه طول عمر آن ممکن است کمتر از چیلر آب خنک بوده و بین 20 تا 30 سال باشد.
  • در ظرفیت یکسان برودتی، چیلر هوا خنک نسبت به چیلر آب خنک قیمت بالاتری دارد.

بنابراین، در انتخاب بین دو گزینه، نیاز به ارزیابی دقیق نیازهای پروژه، محیط نصب، موجودیت آب و سایر عوامل مهم است تا انتخاب مناسبی انجام شود.

راهنمای انتخاب بهترین چیلر برای محیط‌های صنعتی

انتخاب چیلر بر اساس ظرفیت

اگر قصد خرید چیلر بزرگ برای نیازهای تخصصی صنایع مختلف را دارید؛ ضروری است که به چند المان مهم در تعیین میزان ظرفیت توجه کنید:

  1. دمای آب ورودی به چیلر: این پارامتر به دمای آبی اشاره دارد که وارد واحد چیلر می‌شود. دمای آب ورودی می‌تواند متغیر باشد و بسته به شرایط محیطی و نیازهای سیستم تهویه ‌مطبوع تغییر کند. معمولاً دمای آب ورودی به چیلر در محدوده‌ای خاص تعیین می‌شود تا عملکرد بهینه چیلر تضمین شود.
  2. دمای آب مورد نیاز و خروجی از چیلر: در صورتی که قصد سفارش و خرید چیلر صنعتی را دارید؛ باید بدانید که نرخ دما همان سطحی از حرارت است که از چیلر خارج می‌شود و برای استفاده در سیستم تهویه ‌مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمای آب مورد نیاز ممکن است بر اساس نیازهای سیستم تهویه‌ مطبوع، دمای محیطی و سایر عوامل مشخص شود و معمولاً باید با دمای آب خروجی چیلر تطابق داشته باشد.
  3. شدت جریان آب: این المان هم به میزان حجم آبی اشاره دارد که از چیلر عبور می‌کند. شدت جریان آب می‌تواند متغیر باشد و بسته به نیازهای سیستم تهویه ‌مطبوع و انتخاب چیلر، تنظیم می‌شود. این پارامتر به‌عنوان یکی از عوامل مهم در انتخاب و عملکرد بهینه چیلر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مصرف انرژی چیلرهای صنعتی

مقایسه میزان مصرف انرژی بین چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک، متکی به ویژگی‌های عملکردی و سیستم‌های خنک‌کننده مورداستفاده آن‌هاست.

  • چیلر هوا خنک: چیلر هوا خنک به دلیل داشتن کمپرسور بزرگ‌تری که معمولاً مصرف برق بیشتری دارد و همچنین وجود فن در کندانسور که به مصرف برق اضافه می‌کند؛ ممکن است مصرف برق بیشتری نسبت به چیلر آب خنک داشته باشد. در عوض، چیلر هوا خنک به دلیل اینکه از طریق هوا تبادل حرارت کرده و عمل کندانس و تقطیر مبرد را انجام می‌دهد؛ هیچ نیازی به مصرف آب ندارد.
  • چیلر آب خنک: چیلر آب خنک برای عمل کندانس و تقطیر از آب استفاده می‌کند که این ممکن است منجر به مصرف بیشتر آب و در نتیجه انرژی بیشتر شود. علاوه بر این، مقدار آبی که باید برای جبران از دست‌رفتن آب در چیلر آب خنک استفاده شود تقریباً 1.5 درصد از آب در گردش است که نیاز به پمپاژ و انرژی مربوط به آن را نیز افزایش می‌دهد.

راهنمای انتخاب بهترین چیلر برای محیط‌های صنعتی

بسته به کاربرد چیلر تراکمی، این محصول در محیط‌های صنعتی یکی از بهترین گزینه‌ها به دلیل دردسر کم‌تر، هزینه نصب و راه‌اندازی منطقی‌تر است. ازاین‌رو مصرف انرژی آن نیز متعادل‌تر بوده و اساساً دستگاهی کم‌هزینه به نظر می‌رسد.

 شما بسته به نیاز، امکان خرید انواع چیلر تراکمی در دو مدل هوا خنک و آب خنک را دارید. در کنار تمام این توضیحات، در بحث انتخاب و خرید چیلر آب خنک یا مدل هوا خنک برای محیط صنعتی، موضوع مهم دیگر، توجه به عناصر ده گانه زیر است:

  • دمای محیط
  • دمای آب ورودی به چیلر
  • دمای آب خروجی از چیلر
  • فشار آب
  • شدت‌جریان آب
  • نوع سیستم تهویه ‌مطبوع مورداستفاده
  • کیفیت وضعیت نگهداری و تعمیرات
  • بهره‌وری و کارایی کمپرسورها
  • اندازه و ظرفیت چیلر
  • نوع تجهیزات جانبی مانند: پمپ‌ها و مبدل‌های حرارتی

نصب و نگهداری چیلر

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد؛ بسته به نیاز در صنعت، شما امکان مقایسه و خرید چیلر تراکمی هوا خنک و یا مدل آب خنک را دارید که از نظر هزینه، مشخصات و ویژگی‌های عملکردی بهترین هستند؛ اما در این‌ بین، موضوع مهم دیگر، نصب و نگهداری چیلر صنعتی است.

راهنمای انتخاب بهترین چیلر برای محیط‌های صنعتی

  1. نصب چیلر هوا خنک: امکان نصب چیلر هوا خنک در محیط بسته و فضای موتورخانه وجود ندارد. زیرا چیلرهای هوا خنک برای انتقال حرارت، نیاز به هوای سرد و تازه دارند که در فضای بسته به‌راحتی قابل فراهم‌سازی نیست؛ بنابراین، در فضای بسته و موتورخانه‌ها که تهویه‌ مطبوع مناسبی وجود دارد؛ بهتر است از چیلرهای آب خنک استفاده شود.
  2. نصب چیلر آب خنک: چیلرهای آب خنک از آب برای جذب حرارت و خنک‌کردن استفاده می‌کنند و به‌راحتی در فضای بسته قابل ‌نصب و استفاده هستند.

مقایسه چیلرهای تراکمی آب خنک و هوا خنک در محیط‌های صنعتی

دو مدل از بهترین چیلرهای صنعتی بازار، چیلرهای تراکمی با آب خنک و هوا خنک هر دو به‌عنوان گزینه‌های مناسبی برای تولید دمای زیر صفر در سیستم‌های تهویه ‌مطبوع صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. چیلر آب خنک با فشار کاری و دمای کندانس پایین‌تر، معمولاً طول عمر بیشتری دارد اما برج خنک‌کننده، سیستم لوله‌کشی و پمپاژ مخصوص آن هزینه و مخارج اضافی را ایجاد می‌کند.

در مقابل، چیلرهای هوا خنک با عدم نیاز به برج خنک‌کننده و سیستم لوله‌کشی و پمپاژ مخصوص، کمتر با مشکلات و خرابی‌های فنی روبه‌رو می‌شود. اگرچه طول عمر آن ممکن است کمتر از چیلر آب خنک باشد؛ اما از نظر هزینه‌های نصب و نگهداری اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد.

 انتخاب مناسب بین این دو گزینه، وابسته به نیازهای خاص هر پروژه، محیط نصب، موجودیت آب و سایر عوامل است تا انتخاب مناسبی صورت گیرد که همچنین امکان ایجاد شرایط بهینه و همچنین بهره‌وری بالا را فراهم کند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha