طراحی نمای ویلا

وبلاگ های طراحی پر از ایده های بی شمار برای دکوراسیون داخلی ویلای شما هستند اما آیا تا به حال به طرح و ایده ای برای نمای ویلای خود فکر کرده اید؟ چگونه می خواهید برای ویلای خود نما و ظاهری زیبا ایجاد کنید؟

همانطور که حتما می دانید، به قسمت خارجی هر ساختمان یا ویلا، نما گفته می شود که طراحی نمای ویلا می تواند بیانگر سبک معماری داخلی ساختمان باشد. در بحث طراحي ويلا ، طراحی نمای ویلا از این جهت که اولین آیتم از نگاه بیننده می باشد، از اهمیت بالایی در مباحث معماری ساختمان برخوردار است.

همچنین نمای بیرونی ویلا علاوه بر این که باعث زیباتر شدن ظاهر ساختمان می شود، بر قیمت آن نیز تاثیر گذار است و بنابراین توجه، دقت و حساسیت در انتخاب آن، یکی از نکات حائز اهمیت در هنگام ساخت ویلا است.

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش طراحی نمای ویلا  1032193-0912

بخوانید: طراحی ویلا

بخوانید : طراحی داخلی ویلا

عواملی که در هنگام طراحی نمای خارجی ویلا باید به آن توجه کنید

عوامل تاثیر گذار بر طراحی نمای خارجی ویلا عبارت است از:

  1. سبک طراحی

در قدم اول توجه کنید که نمای خارجی ویلا باید با در نظر گرفتن سبک طراحی داخلی ویلا انتخاب شود. نمای ساختمان ویلا می تواند باعث افزایش ارزش ساختمان و در نتیجه زیبایی و جذابیت آن شود. بنابراین لازم است که در زمان انتخاب نما، تمام دقتتان را به کار گیرید.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب نوع نمای ویلا، انتخاب سبک طراحی نما براساس سبک معماری داخلی ویلا است. در حقیقت از آن جایی که نمای خارجی ویلا نمایانگر فضای داخلی آن است، بهتر است سبک نما با سبک دکوراسیون داخلی ویلا مطابقت داشته باشد تا بتوان همخوانی زیبایی میان داخل و خارج ویلا و محیط پیرامون آن ها ایجاد نمود.

  1. موقعیت ساختمان و معماری منطقه

موقعیت ساختمان یکی از عواملی است که باید به خوبی بررسی شود. چرا که اگر در این زمینه کوتاهی کنیم، عاملی معضل ساز به شمار می آید. موقعیت ویلا تا اندازه ای موثر است که معماران در هنگام  به کارگیری مصالح به بافت اطراف آن هم دقت می کنند و از رنگ های زیبا و همخوان با محیط ویلا استفاده می نمایند.

به طور مثال نمای ویلاهای شمال کشور بایستی با بافت بومی و شهر شما تطابق داشته باشد و بتواند با دیگر ویلاهای اطراف و البته نوع اقلیم منطقه همخوانی مناسبی پیدا کند. به عنوان نمونه در نمای ویلا های شمال که به صورت کلاسیک اجرا می شود معمولا از سقف های شیروانی استفاده می شود که این موضوع یکی از مسائل با اهمیت در نمای ویلاهای مناطق بارانی است.

بخوانید : بازسازی ویلا

  1. سادگی

همچنین از دیگر نکاتی که در هنگام طراحی نمای ویلا باید به آن توجه کنید، سادگی است؛ چرا که قرار است فارغ از ساخت ویلایی زیبا، محیطی دلنشین و آرام برای ساکنان آن فراهم نمایید. علاوه بر این، امروزه و به خصوص در طراحی های مدرن، به طور کلی سادگی از جمله مهم ترین نکات در طراحی ویلا است که این نکته هم در طراحی داخلی ویلا و هم در طراحی خارجی ویلا بایستی مد نظر قرار گیرد.

برای این منظور شما می توانید بدون نیاز به استفاده از طرح های خاص و یا پر کار، تنها از 2 نمونه مصالح ساختمانی برای نما استفاده کنید.

  1. دید در شب

یکی دیگر از اصولی که در هنگام طراحی نمای خارجی ویلا باید مد نظر قرار گیرد، دید در شب ویلا است. درواقع حتی چنانچه شما یک نمای خاص و بی نظیر را برای ویلای خود انتخاب کنید اما به موضوع دید در شب توجه نکنید، نمای ویلای شما تنها در روز مشخص بوده و در شب منظره ی چندان خاصی را نخواهد داشت. حال آن که شما می توانید با نورپردازی مناسب، نمایی خیره کننده به خصوص در شب، برای ویلای خود ایجاد کنید.

علاوه بر این، نورپردازی اصولی و متناسب با نوع سبک نما، می تواند در برجسته تر کردن و تاکید بر قسمت های خاص نما، آن چه را مد نظر شما هست را به خوبی به نمایش بگذارد.

برای این منظور شما می توانید از انواع نورهای رنگی و زیبا با برد ها و اشکال متفاوت در قسمت های مختلف نمای ویلا استفاده کرده و به این ترتیب نمای ایده آلی را برای ویلای خود به وجود آورید.

  1. ضوابط شهری حاکم در منطقه

علاوه بر موارد فوق، دقت کنید که یکی دیگر از موضوعات مهمی که در انتخاب نمای ویلای خود بایستی به ان توجه کنید، ضوابط شهری حاکم در هر منطقه است. درواقع شهرداری های هر منطقه با در نظر گرفتن نوع اقلیم و آب و هوای خاص خود و نیز دیگر شرایط، ضوابط خاصی را برای طراحی نما و به طور کلی طراحی ویلا تعیین می کنند که شما بایستی پیش از طراحی نما، از این شرایط اطلاع پیدا کرده و قوانین موجود را در طراحی های خود مد نظر قرار دهید.

  1. انواع متریال قابل استفاده در نمای ویلا

اگر چه انتخاب متریال مورد استفاده در طراحی نمای ویلا بایستی براساس نوع سبک آن انتخاب شود اما به طور کلی می توان گفت که برای طراحی نمای انواع ویلا ها از متریال های مختلف مثل بامبو، سنگ، چوب، شیشه، فلز، گچ، بتن و … استفاده می شود.

همچنین دقت کنید که در سبک های مختلف می توان انواع متریال ها را با یکدیگر ترکیب کرده و ظاهری جذاب و لوکس برای ساختمان ویلای خود ایجاد نمایید.

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش طراحی نمای ویلا  1032193-0912

سبک های مختلف طراحی نمای ویلا:

از جمله انواع سبک طراحی نمای ویلا می توان موارد زیر را نام برد:

  1. نمای کلاسیک ویلا
  2. نمای مدرن ویلا
  3. نمای فولدینگ ویلا
  4. نمای دیکانستراکشن Deconstruction))
  5. نمای سنتی ایرانی
  6. نمای ویلا رومی
  7. نمای ویلا کلاسیک

بخوانید : اجرای سازه ویلا

نمای کلاسیک، نمایی اشرافی و لوکس است که معماران برای این نما از گرانیت، مرمر، تراورتن و … استفاده می کنند که البته گاهی برای کاهش هزینه ها سیمان سفید نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی نمای کلاسیک، قوس ها به شکل گرد و عریض اجرایی می شود. همچنین ستون ها نیز به صورت یونیک، قرنتی می باشد.

از گذشته تا به امروز، نمای کلاسیک یکی از پرطرفدار ترین سبک ها در معماری منظر بوده است که از این سبک نما برای انواع نمای ساختمان ویلایی یک طبقه و حتی انواع نمای ویلا دوبلکس نیز استفاده شده است.

همچنین در انواع نمونه های نمای ساختمان ویلایی کوچک نیز می توان نشانه هایی از نمای کلاسیک را مشاهده نمود.

از جمله دلایل رواج نمای کلاسیک می توان موارد زیر را نام برد:

شاخص سازی ساختمان: این نما با توجه به جزییات سنگی زیاد، در بین بافت متراکم، باعث شاخص سازی ساختمان می شود و این موضوع می تواند دلیلی برای گسترش این نما باشد.

ایجاد یک ویلای لاکچری: ساخت ویلا با نمای کلاسیک، هزینه های زیادی را به نسبت دیگر نماها دارد که همین امر باعث افزایش قیمت آن می شود. بنابراین این موضوع باعث علاقمندی افراد بیشتری به این سبک شده است، چرا که داشتن یک ویلای لاکچری امروزه یکی از علاقمندی های بسیاری از افراد می باشد.

  1. نمای ویلا مدرن

نمای ویلای مدرن یکی دیگر از انواع نمای ساختمان ویلایی است که در امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده و می تواند توجه افراد مختلف با سلیقه های متفاوت را نیز جلب نماید. توجه کنید که برای داشتن یک نمای مدرن ویلا بایستی طراحی داخلی ویلا نیز براساس همین سبک انجام شده باشد. در حقیقت برای طراحی نمای ویلا مدرن باید طراحی دکوراسیون داخلی و به طور کلی ساخت سازه نیز به صورت مدرن انجام شده باشد تا بتوان یک نمای ایده آل را برای آن ایجاد نمود.

  1. نمای فولدینگ ویلا

سبک معماری فولدینگ یکی دیگر از انواع نمای ساختمان ویلایی است که در سال های اخیر بسیار مطرح شده و به کار رفته است. در این سبک تلاش می شود تا با از بین بردن مبنا هاي خاص فکري علی الخصوص از بین بردن منطق و ریاضی، گونه اي مدرن در طراحی ایجاد شود.

به لحاظ فولدینگ همه ی اجزا همسطح هستند و این مکتب با عمود گرایی، سلسله مراتب و طبقه بندي مخالفت کرده و به جای آن افق گرایی را مطرح نموده است. منبع الهام این سبک افکار فلسفی مدرن و بی تفاوتی به سبک و نظریه ی کلاسیک می باشد.

  1. نمای دیکانستراکشن Deconstruction))

منبع الهام این سبک نیز عصیان و نافرمانی در برابر باورهای قراردادی و معمول گذشته و تردید در خرد و دانایی می باشد. ایده اصلی این سبک آن است که اشیا در بعد زمان در حال تغییر و تحول هستند. این سبک از طراحی نمای ویلا با انعطاف پذیری و حرکات نرم و جهان بینی چند بعدی در ارتباط بوده و می توان از این موضوعات برای طراحی این نوع نما الهام گرفت.

از جمله ویژگی های معماری نمای دیکانستراکشن عبارت است از:

  • ایجاد حس ناپایداری، تعلیق و پویایی
  • استفاده از سطوح مورب
  • استفاده از خطوط مورب
  • همجواری و قرارگیری نماد های نامربوط در کنار هم
  • تداخل احجام مختلف و سطوح معلق ایجاد شده در یک ترکیب زیبا و هنرمندانه

بخوانید : محوطه سازی و طراحی محوطه ویلا

  1. نمای سنتی ایرانی

طراحی نمای سنتی ایرانی یکی دیگر از انواع سبک های معماری نما است که نمای آجری سنتی یکی از پرطرفدار ترین ها در این نوع سبک می باشد. در حقیقت متریال اصلی در این نوع از نما ها آجر بوده و اصالت در آن ها به خوبی به چشم می خورد. توجه به سردر اصلی و تاج ساختمان، در این نوع نمای ساختمان ویلایی ایرانی یکی دیگر از نکات حائز اهمیت می باشد.

  1. نمای ویلا رومی

اگر علاقمند به طراحی نمای ویلا به صورت سلطنتی و لاکچری هستید، می توانید از سبک نمای رومی استفاده کنید. این نوع از انواع نمای خانه ویلایی در ایران به بیننده حسی از تجمل و ابهت را القا می کند و به دلیل استفاده از سنگ و ایجاد حس لاکچری، امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

سایر سبک های طراحی نمای ویلا

علاوه بر سبک های گفته شده در بالا، سبک های دیگری نیز برای معماری منظر و یا طراحی نمای ویلا وجود دارد. اگر چه از این سبک ها کمتر در ساختمان های ساخته شده در ایران مشاهده کرده ایم، اما مشاهده ی نمونه های مختلف این سبک ها می تواند ایده طراحی ویلا خوبی را برای شما ایجاد نماید. در نهایت شما می توانید با درمیان گذاشتن این ایده ها با بهترین طراح ویلا به یک جمع بندی کلی رسیده و یک ویلای زیبا و خاص را برای خود ایجاد نمایید.

از جمله دیگر سبک های معماری در طراحی نمای ویلا عبارت است از:

  • سبک رمانتیک
  • سبک رئالیسم
  • سبک هنر نو
  • سبک ارگانیک
  • سبک اکسپرسیونیسم
  • سبک راسیونالیسم
  • سبک های تک
  • سبک پست مدرن
  • سبک جهش کیهانی

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش طراحی نمای ویلا  1032193-0912

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *