بهدی سازه گابیون چیست و چه کاربردهایی در دکوراسیون داخلی و خارجی دارد؟ - بهدی سازه

گابیون چیست و چه کاربردهایی می‌تواند در محوطه سازی و فضای سبز داشته باشد، موضوعاتی هستند که قصد داریم در این مقاله از بهدی سازه به تشریح آن‌ها بپردازیم. گابیون‌ها با توجه به ساختار و ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند در فضاهایی همچون روف گاردن، باغ و باغچه به کار گرفته شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این سازه بیشتر بدانیم.

گابیون چیست؟

نام و نشانی که به این سازه نسبت داده‌اند، به هر گوش ناآشنایی بخورد، هیچ نظری نمی‌تواند در مورد چیستی و چگونگی این سازه دهد. غافل از اینکه گابیون‌ها چیزی بیشتر از یک سازه توری سنگی نیستند. به لحاظ لغوی گابیون به معنای یک قفس بزرگ است البته نه برای موجودات زنده، بلکه برای سنگ‌ها. زورمان دیگر به بی جان‌ها هم می‌چربد.

خلاصه، می‌توان انواع مختلفی از سنگ‌های طبیعی را در اندازه‌های مختلفی در داخل این شبکه‌های توری با هندسه متنوع قرار داد و گابیون‌ها را شکل داد. در ادامه بیشتر در خصوص کاربردهای آن‌ها حرف خواهیم زد.

گابیون چیست؟

گابیون‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

فرآیند ساخت گابیون‌ها چندان پیچیده نیست. شبکه سیمی متشکل از مفتول‌های فلزی مهم‌ترین بخش این سازه‌ها هستند. با توجه به فشار بالایی که از سمت محتویات داخل گابیون یا همان سنگ به بدنه آن وارد می‌شود، لازم است که شبکه سیمی از مقاومت بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل هم است که آن را یا به ورق گالوانیزه گرم آغشته می‌کنند یا به کل آن‌ها را از ورق‌های گالوانیزه می‌سازند. ضخامت مفتول‌ها نیز بستگی به مؤلفه‌هایی همچون بزرگی گابیون و اندازه سنگ‌ها دارد ولی به طور کلی در بازه ۲ تا ۵ میلی‌متر قرار می‌گیرد.

ezgif 7 1a6d2571b57f

مشخصات گابیون چیست ؟

مشخصات گابیون‌ها را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد.

مشخصه

واحد

مقدار

تلرانس

مش

میلی‌متر

۵۰ در ۷۰، ۶۰ در ۸۰، ۸۰ در ۱۰۰ و ۱۰۰ در ۱۲۰

بیشینه ضخامت سیم یا مفتول

میلی‌متر

۲ تا ۵

۰/۰۵

مقدار پوشانندگی

گرم بر مترمربع

۳۰ تا ۳۰۰

۵

مقاومت کششی

مگاپاسکال

۳۵۰ تا ۲۰۰۰

۲

دراز شدگی یا کشیدگی

۱۰ درصد

مشخصات گابیون چیست

انواع گابیون

بعد از پرداختن به پرسشی مبنی بر اینکه گابیون چیست بد نیست مروری بر انواع آن نیز داشته باشیم. گابیون‌ها بر اساس آرایشی که به آن داده می‌شود می‌توان به چند نوع تقسیم بندی کرد که از نظر هزینه لازم برای اجرا و همچنین کاربرد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. 

سبدهای گابیون

این نوع از گابیون‌ها (Gabion baskets) در واقع شبکه‌ای سیمی هستند که به شکل جعبه‌ای در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. کاربردهای متنوعی در راهسازی و محوطه سازی دارد. از نظر هزینه به صرفه و ارزان هستند مگر اینکه مواد لازم برای پر کردن آن چندان در دسترس نباشد و نیاز به حمل و نقل مقدار زیادی سنگ باشد.

سبدهای گابیون چیست

تشک‌های گابیون

تشک‌های گابیون (Gabion mattresses) همان‌طور که از اسمشان پیداست، ارتفاع یا ضخامت کمتری در مقایسه با سایر انواع گابیون‌ها دارند. ارزانی گابیون‌ها بیشتر به عنوان پوششی در کف کانال‌های آب به منظور جلوگیری از فرسایش استفاده می‌شود. ابعاد معمول گابیون‌های تشکی که گاهی هم گابیون رنو خوانده می‌شوند، ۶ در ۲ در ۰/۳ متر است.

تشک‌های گابیون

ساک‌های گابیون

در خصوص این که این گابیون چیست باید گفت که همان‌طور که از اسم این نوع از گابیون‌ها پیداست، ساختار و هندسه‌ای شبیه به ساک دارند. ساخت این گابیون‌ها بسیار سریع است. ساختار بسیار متخلخل و انعطاف پذیری دارد. ساک‌های گابیون عمدتاً کاربردهای هیدرولیکی به ویژه در شرایط بحرانی و اضطراری دارند.

ساک‌های گابیون

گابیون‌های توری

این نوع از گابیون‌ها به منظور جلوگیری از ریزش و سقوط احتمالی سنگ و خاک در جاده‌ها و خطوط راه آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از گابیون‌ها در واقع باعث تثبیت ساختار شیب می‌شوند و به نحوی شیب را در مقابل هر گونه فرسایش مقاومت می‌کنند.

گابیون‌های توری

گابیون چیست : گابیون‌های دکوراتیو

این نوع از گابیون‌ها را با در نظر گرفتن جنبه‌های زیباشناختی طراحی و تولید می‌کنند. در هر دوی فضاهای داخلی و خارجی استفاده می‌شوند. استفاده در بخش‌های مختلف محوطه سازی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع از گابیون‌ها است.

کاربردهای گابیون چیست ؟

گابیون‌ها کاربردهای متعددی در ساخت انواع سازه و ساختمان، محوطه سازی و راهسازی داشته باشد. به طور کلی انواع کاربردهای گابیون را می‌توان در موارد راهسازی، کانال‌های آب، ساختمان سازی و تثبیت خاک خلاصه کرد. در ادامه بیشتر در خصوص کاربرد گابیون‌ها در دکوراسیون داخلی و خارجی حرف خواهیم زد.

کاربرد گابیون در محوطه سازی و روف گاردن

یکی از مهم‌ترین مزایای گابیون‌ها که در ادامه به آن هم اشاره خواهد شد، انعطاف پذیری بالای آن‌ها است. با نحوی که هیچ گونه محدودیتی در طراحی وجود ندارد. آن‌ها را می‌توان در هر شکل و اندازه‌ای طراحی و اجرا کرد. از ساخت یک دیوار برای محوطه و حیاط گرفته تا اجرای یک گلدان و باربیکیو، همه و همه از کاربردهای گابیون‌ها در دکوراسیون‌های داخلی و خارجی هستند که می‌توان در کل آن‌ها در موارد زیر گنجاند.

  • ساخت انواع المان‌های زیبایی مانند مجسمه
  • ساخت انواع گلدان
  • ساخت انواع دیوار
  • ساخت انواع مبلمان

تصاویری که در ادامه در خصوص استفاده از گابیون‌ها در طراحی داخلی و خارجی مانند فضای سبز، محوطه سازی، روف گاردن، حیاط، باغ و باغچه آورده شده است، درک بهتری از کاربردهای آن‌ها به شما خواهد داد.

 

مزایای استفاده از گابیون چیست ؟

  • با توجه به اینکه از سیم‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند، مقاومت بسیار بالایی در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی دارند.
  • انعطاف پذیری از مهم‌ترین مزایای این سازه‌ها هستند.
  • به دلیل ساختار متخلخلی که دارند، تراوایی بالایی دارند و به موجب آن عمل زهکشی بسیار خوب صورت می‌گیرد.
  • استحکام آن‌ها بسیار خوب است و به راحتی می‌توانند در مقابل نیروهای وارده از سوی سیل و رانش، لغزش زمین مقاومت کنند.
  • هزینه ساخت کم و به صرفه بودن از نظر اقتصادی هم از دیگر نقاط مثبت گابیون‌ها است.

سخن آخر

گابیون‌ها به دلیل ساختار منعطف و ارزانی که دارند، می‌توانند در کمترین زمان ممکن ساخته شوند به منظور کاربردهای مختلفی با کار برده شوند. گابیون‌ها در دکوراسیون‌های داخل و خارجی در فضاهایی همچون محوطه سازی، روف گاردن، فضای سبز حیاط می‌توانند کاربردهای بسیار قابل توجهی داشته باشند. خوشحال خواهیم شد نظرات و پرسش‌های خود را در خصوص گابیون‌ها با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : مصالح تاريخ : 2 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.