بهدی سازه کنترل کوید 19 در محیط کار : کارفرمایان و کارکنان چه وظایفی دارند؟! - بهدی سازه

حضور بَر سر کار در روزهای قرنطینه جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19) می‌تواند نگرانی‌های بسیاری ایجاد کند. با اینکه دولت همچنان در سردرگمی تعطیلی و عدم تعطیلی مراکز اداری قرار دارد، نمی‌توان منکر این نکته شد که تنها با در خانه ماندن می‌توان شرایط بحرانی این روزها را پشت سر گذاشت. اما افرادی که به سر کار می‌روند با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ و کنترل کوید ۱۹ در محیط کار چگونه خواهد بود؟ مراکز اداری و محیط‌های کاری، مکان‌هایی هستند که در آن‌ها افراد تعامل و ارتباط زیادی با یکدیگر دارند، بنابراین رعایت برخی از نکات بهداشتی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید؛ با بهدی سازه همراه باشید.

برای کنترل کوید ۱۹ چه کارهایی را باید در محیط کار انجام داد؟

برای کنترل کوید 19 چه کارهایی را باید در محیط کار انجام داد؟

برای آن دسته از مشاغلی که مجبور هستند کارمندان و کارگران را به محل کار فرا بخوانند، باید کنترل‌هایی برای جلوگیری از خطر قرار گرفتن در معرض کوید ۱۹ اعمال شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای اعمال محدودیت‌ها و فعالیت‌هایی که ممکن است مشاغل را تحت تأثیر قرار دهد، اقدامات زیر را ترتیب داده است:

  • ضروری است بهداشت و پاکیزگی اصولی محل کار به طور روزانه انجام گیرد.
  • همه افراد در محل کار باید حداقل دو متر با یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • کلیه کارکنان باید از وسایل شخصی مانند ماسک و دستکش استفاده کنند.

ممکن است کنترل‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که خطر ابتلا به عفونت ناشی از کرونا ویروس را به حداقل برساند، مانند تأخیر در انجام کارهای غیرضروری! با این حال، هر سه مورد بیان شده در سایه اقدامات بهداشتی فردی به شرح زیر قرار دارند:

  • شستن مکرر دست با صابون و آب به مدت حداقل ۲۰ ثانیه یا استفاده از ضدعفونی‌کننده دست با محلول حداقل ۷۰ درصد الکل
  • هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با یک دستمال یا آرنج خود بپوشانید (بهتر است برای کلیه ساعاتی که در محیط کار هستید ماسک بزنید)، بلافاصله پس از استفاده از دستمال آن را دور انداخته و دستان خود را بشویید و یا ضدعفونی کنید.
  • تمیز کردن مکرر میز، صندلی، لوازم کامپیوتر (موس و کیبورد) و دیگر وسایل شخصی
  • از لمس صورت، بینی و دهان خودداری کنید.
  • در محل کار از بردن ساعت، انگشتر و دستبند خودداری کنید.
  • از ظروف، قاشق و لیوان شخصی خود استفاده کنید.
  • سعی کنید تمام وقت پنجره همه اتاق‌ها باز باشد تا هوا جریان بیاید.

کارفرمایان برای کنترل کوید ۱۹ در محیط کار چه باید کنند؟

کارفرمایان برای کنترل کوید 19 در محیط کار چه باید کنند؟

ezgif 7 1a6d2571b57f

به غیر از وظایف کلی هر یک از پرسنل که در بهداشت شخصی خلاصه می‌شود، کارفرمایان نیز نقش اساسی را در روند پیشگیری از کرونا بازی می‌کنند:

  • امکانات شستشو دست را فراهم کنید و مطمئن شوید که این موارد تمیز، کاربردی و مناسب باشد (برای هر کارمند یک بطری مایع دستشویی تهیه کنید. مایع دستشویی مشترک ممکن است باعث انتشار ویروس شود).
  • در صورت عدم وجود مایع دستشویی، حتماً محلول ضدعفونی‌کننده الکل برای هر کارمند تهیه شود.
  • در محیط کار از بنرهای آموزشی که شامل مقررات پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است در محیط کار استفاده کنید.
  • محل کار را تمیز و بهداشتی نگه دارید. تمیز کردن منظم سطوح با لمس بالا مانند دستگیره درب‌ها و ایستگاه‌های کاری به جلوگیری از آلودگی کمک می‌کند.
  • کارمندانی که مشکوک به بیماری تنفسی یا آنفولانزا هستند را ترغیب کنید برای بهبودی در خانه بمانند.
  • اگر شخصی با علائم تنفسی در محل کار بیمار شد، با قرار دادن او در یک اتاق یا منطقه‌ای دور از دیگران، آن شخص را از دیگران جدا کنید (ترتیب دهید که شخص به خانه فرستاده شود تا تحت درمان قرار گیرد).
  • اگر کارمندی علائم شدید تنگی نفس داشت، او را از دیگران دور کنید و با اورژانس تماس بگیرید.
  • کارمندان همچنین باید بدانند که درمورد نگرانی‌های خود با چه کسی صحبت کنند، برای این منظور شرایط تماس را برای آن‌ها فراهم کنید.
  • در هر صورت لازم است با بررسی شرایط موجود در محیط کار، پرسنل را ملزم به دور ماندن از محل کار کنید.
  • سعی کنید حدالامکان با استفاده از فضای آنلاین کارها را پیگیری کنید.
  • نکته مهم آخر این است که تا می‌توانید از حضور افراد در محیط کار خودداری کنید و سعی شود افراد از راه دور کار را پیش ببرند.

برای کنترل کوید ۱۹ چگونه باید محیط کار را تمیز کرد؟

برای کنترل کوید 19 چگونه باید محیط کار را تمیز کرد؟

اطمینان حاصل کنید که هر روز مناطقی که توسط پرسنل یا افراد دیگر (افراد غریبه به داخل شرکت) به خویی تمیز می‌شوند. مناطق و سطوحی که مکرر لمس می‌شوند باید چندین بار در روز تمیز شوند. این شامل تجهیزات کامپیوتری، دکمه‌های آسانسور، نرده‌های راه‌پله، میزها، دستگیره درب‌ها و کلیه قسمت‌های آشپزخانه اعم از پیشخوان، کابینت و وسایل تهیه غذا (لیوان و ظروف) هستند.

با ضدعفونی كردن تمام سطوحی كه در معرض قطرات تنفسی قرار دارند، از كارمندان و کلیه افراد محافظت كنید، به عنوان مثال بعد از سرفه كردن فردی، حتماً از محلول ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن ویروس از سطوح استفاده کنید.

هنگام تمیز کردن سطوح، کلیه افراد حضوریافته در شرکت باید با پوشیدن دستکش و شستن کامل دست‌ها یا استفاده از ضدعفونی‌کننده الکل، قبل و بعد از پوشیدن دستکش، خطر ابتلا به کوید ۱۹ را به حداقل برسانند. اگر یک کارمند در محل کار به کرونا مبتلا بود، باید منطقه کاری او را به طور کاملاً اصولی تمیز شود. تک تک وسایلی که توسط او استفاده می‌شد باید ضدعفونی شوند.

برای پیشگیری از خطر کووید ۱۹ چگونه باید فاصله فردی در محیط کار را رعایت کرد؟

برای پیشگیری از خطر کووید 19 چگونه باید فاصله فردی را رعایت کرد؟

برای کند کردن شیوع ویروس کرونا، همه کارفرمایان باید مطابق با قوانین سازمان بهداشت جهانی، تا آنجا که قابل قبول است باید مسافت فردی مناسب را اجرا کنند. در حال حاضر فاصله فردی باید حداقل دو متر از یکدیگر باشد.

بسته به محل کار شما ممکن است همیشه امکان دور ماندن فاصله مورد نیاز انجام‌ناشدنی باشد. در جایی که این مورد وجود دارد، باید به این فکر کنید که آیا کارهای دیگری وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن انتقال ویروس انجام دهید. برای مثال در زمان برگزاری کنفرانس بهتر است حداقل فاصله را رعایت کنید، یا اگر پِیک موتوری به شرکت شما آمد از او بخواهید فاصله خود را حفظ کند و حتماً دستگاه خودپرداز نیز داشته باشد.

حتی می‌توانید از دو اتاق جدا با استفاده از تماس تصویری با یکدیگر هم‌صحبت شوید. همچنین افرادی که نیازی به حضور در محل کار ندارند، باید دسترسی را نیز محدود کنید، این شامل کودکان، دوستان و سایر افراد می‌شود.

در جایی که نیاز است کارمندان و کارگران در محیط کار حضور داشته باشند، ارزیابی ریسک باید انجام شود. با توجه به خصوصیات سلامتی افراد، محل کار و و نوع کار، خطر باید ارزیابی و کاهش یابد. این امر شامل اطمینان از عدم انتقال بیماری است. در جایی‌که نمی‌توان ریسک را به طور مناسب کاهش داد، کارفرمایان و پرسنل باید اقدامات متفاوتی را در نظر بگیرند.

آموزش و ارزیابی ایمنی و بهداشت کار برای کوید ۱۹

آموزش و ارزیابی ایمنی و بهداشت کار برای کوید 19

مدل قوانین مجمع جهانی سلامت (WHS) شامل الزاماتی است که کارمندان می‌توانند قبل از انجام کار یا نقش‌های خاص در محیط کار، آموزش و ارزیابی خاص را انجام دهند. همه‌گیری ویروس کوید ۱۹ به میزان قابل‌توجهی بر توانایی سازمان‌های آموزش دیده برای ارائه آموزش به شرکت‌ها و محیط‌های کاری استوار است.

یکی از آموزش‌ها می‌تواند کمک‌های اولیه به پرسنل باشد. برای این منظور ضروری است کلیه افراد در محیط‌های کاری حداقل آموزش کمک‌های اولیه را ببینند. در کنار این مورد نحوه صحیح انجام کارهای بهداشتی اعم از چگونگی شستن درست دست ها، نحوه تمیز کردن سطوح و موارد دیگر باید به درستی به پرسنل آموزش داده شود.

ویدئو ۹ راهکار برای پیشگیری از کرونا در محیط کار

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : معماری و زندگی تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.