بهدی سازه کفپوش رولی چیست و متخصص مجری آن کیست؟ مزایا، معایب و نحوه اجرا - بهدی سازه

کفپوش‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. کفپو‌ش‌های رولی یکی از انواع کفپوش‌ها است که با توجه به نحوه کاربردی که دارد، برای بسیاری جذابیت‌هایی دارد. کفپوش رولی همان‌طور که از اسم آن پیداست به صورت رول شده در دسترس و طریق نصب آن هم بسیار ساده است که در ادامه به آن می‌پردازیم. این که کفپوش رولی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ مزایا و معایب آن کدم‌اند؟ از جمله پرسش‌هایی هستند که در این مقاله از بهدی سازه قصد پاسخ دادن به آن‌ها را داریم.

کفپوش رولی چیست؟

کفپو‌ش‌های رولی شباهت زیادی از نظر طرح و رنگ با پارکت‌ها دارند اما از نظر برخی ویژگی‌ها و صد البته نحوه اجرا تفاوت‌های عمده‌ای با آن‌ها دارند. در ادامه در خصوص تفاوت میان این دو نوع کفپوش بحث خواهیم کرد. کفپو‌ش‌های رولی که اغلب از جنس پی وی سی (PVC) هستند در رول‌هایی به طول‌های مختلف در دسترس قرار گرفته‌اند.

کفپو‌ش رولی در طرح و مدل‌های متنوعی از سنگ و سرامیک گرفته تا پارکت و کاشی موجود است. برخی از کف‌پوش‌ها طرح و رنگ بسیار واقعی دارند و تشخیص آن از سرامیک و پارکت بسیار دشوار است. عرض رول کفپوش رولی ۲ متر و ضخامتی در حدود ۲ میلی‌متر برای مصارف خانگی و ۳ تا ۵ میلی‌متر برای مکان‌های ورزشی، کارگاهی و تجاری دارند. قیمت این نوع کف‌پوش‌ها به نسبت سایر کف‌پوش‌ها ارزان‌تر بوده و مقرون به صرفه‌تر است.

کفپوش رولی چیست؟

کفپوش رولی چه کاربردی دارد؟

کف‌پوش‌های رولی را به عنوان یک کفپوش می‌توان در هر مکانی با هر حجم از ترافیکی به کار برد. این کف‌پوش‌ها را می‌توان به دلیل عایق بودن در برابر رطوبت در هر مکانی داخل خانه از سرویس‌های بهداشتی تا اتاق خواب و آشپزخانه نصب کرد.

ezgif 7 1a6d2571b57f

بیشتر بخوانید: کفپوش پی وی سی و مزیت آن نسبت به سایر کفپوش‌ها

کف‌پوش‌های رولی از جنس پی وی سی هستند و متعاقباً مقاومت بسیار خوبی در برابر ترافیک و ضربه دارند. از این رو استفاده از آن‌ها در محل‌های کارگاهی و صنعتی نیز دیده می‌شود. کف‌پوش‌های رولی در محیط‌های صنعتی ضخامت بیشتری دارند.

از طرفی هم از آن جایی که کف‌پوش‌های رولی محصولاتی کاملاً مهندسی شده هستند می‌توان با تغییراتی در ترکیبات آن‌ها، انواع خاص‌تری از کف‌پوش‌های رولی را تولید کرد. از این رو بسیاری از شرکت‌ها اقدام به تولید کف‌پوش‌های رولی آنتی باکتریال برای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، پوشش‌های فوم دار ضربه‌گیر برای مهدکودک‌ها و کف‌پوش‌های عایق صدای رولی برای نصب در سالن‌های سینما و تئاتر می‌کنند.

تفاوت کفپوش رولی با پارکت چیست؟

شاید بسیاری از کاربران کفپوش رولی را متفاوت از پارکت ندانند و این موضوع به شباهت ظاهری زیاد میان این دو کفپوش برمی‌گردد. کف‌پوش‌های رولی از نظر جنس و سایر ویژگی‌ها تفاوت‌های عمده‌ای با پارکت دارند که در زیر به واردی از آن‌ها پرداخته شده است.

  • تفاوت اصلی کفپوش رولی و پارکت در جنس مواد سازنده است. ساختار اصلی کفپوش پی وی سی (PVC) از نوعی پلاستیک با نام پی وی سی تشکیل شده که نوعی ماده شیمیایی است. در صورتی که پارکت لمینت از جنس الیاف فشرده اِچ دی اِف (HDF) تهیه می‌شود که این الیاف از مشتقات چوب است.
  • کف‌پوش‌های رولی با ابعاد مشخصی عرضه می‌شوند و به طور معمول دارای ضخامت ۲ یا ۳ میل است؛ اما پارکت لمینت یا چوبی همیشه به شکل تایل‌های مجزا در ضخامت‌های ۷، ۸ و ۱۲ میلی‌متری تولید می‌شود. به این ترتیب ضخامت پارکت به طرز محسوسی بیش از کف‌پوش‌های پی وی سی است.
  • از طرفی هم در تولید پارکت‌های از جنس لمینت اغلب از یک لایه اکسید آلومینیوم استفاده می‌شود که مقاومت و استحکام آن را در برابر خراش و اجسام نوک تیز بیشتر می‌کند. سایش و فرسایش لمینت نسبت به کف‌پوش‌های رولی از جنس پی وی سی (PVC) کمتر است.
  • ساختار اصلی کفپوش رولی از جنس پلاستیک است و مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد و با خیال راحت در مکان‌های مرطوب می‌توان از آن استفاده کرد. نباید فراموش کرد مشتقات چوب از جمله پارکت لمینت در برابر رطوبت حساس و آسیب‌پذیر هستند و مناسب نصب در سرویس‌های بهداشتی نیستند. البته لمینت‌های با کیفیت دارای دو لایه محافظ هستند و عایق بندی و چسب کاری شده اند ولی بهتر است مشتقات چوب را از رطوبت حفظ کرد.

تفاوت کفپوش رولی با پارکت چیست؟

کف پوش رولی بهتر است یا پارکت؟

همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد، کف‌پوش‌های رولی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که همه آن‌ها باعث شده اند در مقایسه با پارکت‌های لمینت و چوبی از مزیت‌هایی برخوردار باشند. از طرفی هم کف‌پوش رولی دوام خیلی خوبی دارد به طوری که شرکت‌های عرضه کننده آن تا ۲۵ سال خدمات پس فروش ارائه‌ می‌کنند و برای مصارف خانگی این مدت مادام‌العمر است.

بیشتر بخوانید: انواع کفپوش ساختمان ، کجا چه کفپوشی اجرا کنیم؟

بدون شک استفاده از کفپوش رولی به دلیل ارزان‌تر بودن، راحت‌تر بودن نصب و مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارد اگر بودجه کمی دارید در مقایسه با پارکت گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

نصب کفپوش رولی چگونه است؟

نصب کف‌پوش‌های رولی صرف نظر از اینکه فرآیند ساده‌ای است اما باید در اجرای آن نکات و الزاماتی را رعایت کرد که کار با کیفیت خوبی به پایان برسد.

ابزار مورد نیاز

  • ماله
  • متر
  • دیلم
  • تراز
  • چاقو یا کاتر برای برش
  • چسب

مراحل نصب

مراحل نصب

مرحله اول؛ آماده سازی بستر

برای اینکه بتوان کفپوش رولی را به بهترین نحو نصب کرد باید فضا کاملاً خالی از هر گونه وسیله‌ای از جمله مبلمان باشد. درها باید از لولا باز شوند. برای نتیجه بهتر جدا کردن قرنیز توصیه می‌شود. بودن قرنیز مانع چسبندگی خوب کفپوش با سطح می شود و از این رو احتمال جدا شدن لبه های کفپوش از سطح بعد از مدتی وجود خواهد داشت.

مرحله دوم؛ آماده سازی کف

در گام بعدی به منظور نصب کفپوش رولی باید به سراغ خود کف برویم. کف اتاق مورد نظر باید کاملاً صاف و یکنواخت و بدون هیچ گونه فرورفتگی و بالاآمدگی باشد. از این رو، پیش از نصب کف‌پوش، باید اقداماتی برای زیر کف‌پوش انجام شود.

برآمدگی‌ها، فرورفتگی‌ها و کف‌پوش‌های کنده شده و پوسیده قبلی باید تعمیر شوند و کف باید تراز باشد. کف‌پوش رولی روی سیمان، کف‌پوش رولی قدیمی و دیگر کف‌پوش‌ها مانند پارکت و سرامیک قابل نصب است.

مرحله سوم؛ اندازه گیری

ابعاد و مساحت کف فضای مورد نظر باید با دقت هر چه تمام‌تر اندازه گیری شود. اندازه گیری دقیق می‌تواند از هدر رفت مواد خام یا همان کفپوش رولی جلوگیری کند و در هزینه‌ها صرفه جویی شود. در این خصوص بهتر است که نقشه‌ای از کفی که قرار است کف‌پوش شود با مقیاس تهیه شود تا به وسیله آن مقدار کف‌پوش تخمین زده شود.

مرحله سوم؛ اندازه گیری

مرحله چهارم؛ نصب

بعد از اندازه گیری و تهیه نقشه کف فضای مورد نظر به سراغ نصب کفپوش رولی می‌رویم. نصب و اجرای این نوع از کف‌پوش‌ها را می‌توان در چند گام زیر خلاصه کرد.

  • اول از همه رول‌ها را در جایی مانند پارکینگ با پارچه‌ای تمیز کنید و سپس به اندازه از پیش مشخص شده برش دهید.
  • چسب را به وسیله ماله به کفی که قرار است کف‌پوش رولی روی آن چسبانده شود، خوب آغشته کنید.
  • رول را به آرامی روی محلی که چسب کاری شده است بگذارید.
  • با یک قالب چوبی (ترجیحاً حوله پیچ شده) روی کف‌پوش را صاف کنید تا حباب یا جایی بدون چسب باقی نماند.
  • اطراف چهارچوب‌ در‌ها و گوشه‌های دیوار را با دقت بچسبانید تا کار تمیز از آب در بیاید.
  • برای برش زدن کف‌پوش از چاقو یا کاتر تیز و تمیز استفاده کنید.

مزایا کف پوش رولی

عمده نقاط قوت کف‌پوش‌های رولی در مقایسه با سایر کفپوش‌ها را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • قیمت پایین نسبت به سایر کف‌پوش‌ها
  • راحتی در هنگام ایستادن نسبت سایر کف‌پوش‌ها
  • نصب آسان و سریع
  • مقاومت زیاد در برابر اصطکاک
  • مقاوم در برابر آب

معایب کف پوش رولی

علی‌رغم تمامی مزایایی که این نوع از کف‌پوش‌ها می‌توانند در پی داشته باشند، نصب و اجرای آن‌ها خالی از عیب نیز نیست. از مهم‌ترین نقاط ضعف کف‌پوش‌های رولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انتشار برخی گاز‌های سمی وقتی در برابر آفتاب و گرما قرار گیرد.
  • به کف‌پوش زیرین آسیب‌ می‌رساند به شکلی که دیگر قابل استفاده نیست.
  • عدم مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • ترمیم و بازسازی سخت
  • دوست دار محیط زیست نیست

سخن آخر

کفپوش رولی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ این پرسش در این مقاله مورد بحث قرار گرفت. به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب و البته نحوه اجرای کفپوش رولی پرداخته شد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهاد‌ها خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 278 views بار دسته بندی : کف تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.