بهدی سازه چیستی و چگونگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی - بهدی سازه

وقتی حرف از دکوراسیون داخلی به میان می‌آید و قصد تغییر دکوراسیون می‌کنید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، انتخاب یک سبک بر اساس سلیقه و چند مؤلفه دیگر است. سبک چینی بدون شک یکی از خاص‌ترین سبک‌ها در دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود. سبک و معماری چینی از المان‌ها و اجزای خاصی استفاده می‌کنند. در این مقاله معرفی بر سبک چینی در دکوراسیون داخلی، تاریخچه و ویژگی‌های آن خواهیم داشت.

سبک و معماری چینی

در دکوراسیون داخلی بر اساس سبک چینی دیگر خبری از تقسیم بندی فضا نیست. سادگی و راحتی در اولویت قرار دارد. اولین چیزی که در سبک و معماری چینی توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند، سادگی بیش از اندازه آن است. وسایل و اجزایی که در این سبک به کار گرفته می‌شود بسیار ساده و به دور از هر گونه پیچیدگی هستند.

محور اصلی سبک چینی، نگاهی فلسفه وارانه به محیط پیرامون و همه چیز موجود در آن است. فرد در سبک چینی به دنبال برقراری ارتباطی سالم و ساده با طبیعت است. از دیگر ویژگی‌های سبک چینی این است که دیگر خبری از گوشه‌های تیز در اسباب و وسایل نیست.

متریال‌های اصلی در سبک چینی دارای قابلیت کشسانی دارند مثل بامبوهای ضخیم و قوی. در ساخت مبلمان اساتید این حرفه از تکنیک‌های پیچیده چند لایه به عنوان یک عنصر اصلی در تزیینات مبلمان استفاده می‌کنند. حکاکی بر روی رنگ‌های سیاه، امروزه بهترین روش برای تزیینات است.

چینی‌ها به هر طریقی می‌خواهند از شلوغی و انباشتگی در خانه پرهیز کنند. طراحی دکوراسیون داخلی چینی‌ها تا می‌تواند فضای خانه را خالی نگه می‌دارد و از قرار دادن وسایلی با زاویه تند خودداری می‌کند اما این کارها به این معنی نیست که طراحی دکوراسیون داخلی چینی‌ها از توجه به جزئیات غافل می‌ماند.

ezgif 7 1a6d2571b57f
سبک و معماری چینی
چیستی و چگونگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی ۶

دقیقاً برعکس است زیرا چینی‌ها به کوچک‌ترین جزئیات هم توجه بسیار ویژه‌ای می‌کنند و همیشه اعتدال را در طراحی دکوراسیون برقرار می‌کنند؛ بنابراین اگر در اتاقی از خانه از ظرف‌های تزئینی چینی با نقش و طرح‌های مینیاتوری استفاده می‌کنید دیگر باید از تزیین پرده‌ها و کوسن‌های روی زمین بپرهیزید.

تاریخچه سبک چینی

مستعمرگرایی کشورهای اروپایی بعد از اینکه به چین رسید این کشور را هم تحت تاثیر قرار داد اما کشورهای اروپایی هم به نحو خود از فرهنگ غمی چین در زمینه‌های مختلفی همچون معماری و دکوراسیون داخلی بسیار تاثیر گرفته‌اند. تقریباً از اواخر قرن ۱۷ میلادی بود که سنت گرایان در کشور‌های اروپایی شروع به نشان دادن علاقه به هنر‌های چینی کردند.

بیشتر بخوانید: تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

بیشتر این توجهات به محصولاتی متمرکز می‌شد که ثروتمندان و اربابان در طلب آن‌ها به منظور به رخ کشیدن زندگی پر از تجمل خود بودند. شاید یکی از اولین وسایلی و هنرهایی که از سبک چینی وارد اروپا و سایر نقاط جهان شد را بتوان وسایل و ظروف چینی در نظر گرفت. بسیاری از صاحبان قدرت و ثروت در کشورهای اروپایی علاقه زیادی به گردآوری کلکسیونی از وسایل چینی داشتند.

سبک چینی تاثیر به مراتب شگرف‌تری بر مبلمان و صنعت آن در انگلستان گذاشت. توماس چیپندال را می‌توان اولین هنرمند و شخصی دانست که شروع به استفاده از هنر و معماری سبک چینی در مبلمان‌های به کار رفته در دکوراسیون داخلی کرد. کشورهایی مانند روسیه که به لحاظ جغرافیایی فاصله کمتری با چین داشتند، با سرعت به مراتب بیشتری از فرهنگ مردمان این کشور تاثیر پذیرفتند.

چگونگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی
چیستی و چگونگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی ۷

ویژگی‌های سبک چینی در دکوراسیون داخلی

  • رنگ قرمز یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این سبک در دکوراسیون داخلی است اما نمی‌توان این رنگ را برای این سبک ضروری دانست.
  • شکل و هندسه مبلمان در متشکل از تعداد زیادی خطوط مستقیم است که به ندرت شکل‌های پیچیده‌ای را هم به وجود می‌آورند.
  • دکوراسیون در سبک چینی بسیار صاف، ساده و آرامیش بخش طراحی می‌شود.
  • قاب‌ها و چارچوب‌های چوبی به صورت مشبک کاری نقش دیوار را ایفا می‌کنند و از آن‌ها برای تقسیم فضا استفاده می‌کنند.
  • طراحی داخلی به سبک فنگ شوی بسیار در دکوراسیون داخلی سبک چینی به کار برده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص فنگ شویی می‌توانید به مقاله «فنگ شویی» مراجعه کنید.

چگونگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی

اتاق خواب سنتی، در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک چینی پاراوانی با روکش کاغذ دیواری شینوآزری است. ترکیبی ساده از هنر چین و تفاوت در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب را فراهم می‌کند؛ که در کنار آن می‌توانید از نقاشی‌های کوچک انگلیسی در اتاق خواب آپارتمان خود استفاده کنید؛ اما برای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن خانه چه باید کرد.

یکی از مواردی که در اینجا باید به آن توجه کنیم کف‌پوش‌ها هستند. حالا ابتکار در طراحی و اجرای کف‌پوش خانه را پیش رو داریم. در طراحی داخلی فضا چینی‌ها به پارکت علاقه زیادی دارند چون به نظر آن‌ها چوب تضمین کننده گردش درست و مناسب انرژی در فضاست.

پهن کردن فرش هم حتماً باید از فرش‌ها و قالیچه‌های کوچک استفاده کنید. به معنای دیگر استفاده از فرش‌ها و موکت‌های بزرگ و یکدست در طراحی دکوراسیون چینی‌ها هیچ جایی ندارد.

پس طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن سنتی خانه دارای لوستری نسبتاً بزرگ است که از سقف تاقدار اتاق نشیمن آویزان است، حالا درهای اتاق نشیمن را به تراس پشتی و یا باغچه گیاه آراسته باز می‌کنیم و قالی پشمی گل‌داری به سبک چینی در آن پهن می‌کنیم.

چگونگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی
چیستی و چگونگی سبک چینی در دکوراسیون داخلی ۸

دکوراسیون داخلی اتاق ناهارخوری سنتی به سبک چینی یک اتاق ناهارخوری شگفت انگیز است که دیوار آن پوشیده از دیوار پوشی به سبک شینوآزری است با رنگ‌های تاثیر گذار و روکشی متناسب برای صندلی‌های اتاق ناهارخوری. حتی برای اتاق کار شما هم طراحی دکوراسیون ایده‌ای قابل توجه دارد که می‌توانید اتاق کار/کتابخانه سنتی چینی خود را با پاراوانی از جنس کارامندل برای میزی با رومیزی قلمکار خود در اتاق کار آپارتمان بیارایید.

این کار حالت پس‌زمینه‌ای زیبا و جذاب دارد و به کل فضا شکلی متفاوت می‌بخشد. اینکه چقدر در ایده پردازی به سبک چینی ماهر هستید به میزان دانشی که در این زمینه تاکنون کسب کرده‌اید بر می‌گردد.

سبک چینی در دکوراسیون در قرن ۲۱

سبک چینی در دکوراسیون داخلی اگر چه از بسیار لحاظ ریشه در قرن‌ها قبل از میلاد مسیح دارد اما بسیاری از اصول و المان‌های آن در خانه‌های امروزی هم استفاده می‌شوند. در دنیای امروز، سبک چینی در دکوراسیون داخلی بسیار به سمت مینیمال گرایی متمایل شده است.

سخن آخر

سبک چینی با توجه به ویژگی‌های به خصوصی که دارد، در سرتاسر دنیا علاقه‌مندانی پیدا کرده است. سبک چینی به سادگی شناخته می‌شود و استفاده‌های زیادی می‌تواند در دکوراسیون داخلی و بخش‌های مختلف خانه همچون هال و پذیرایی و اتاق خواب‌ها داشته باشید. در این مقاله به اصول و المان‌های سبک و معماری چینی پرداخته شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 347 views بار دسته بندی : معماری و دکوراسیون تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.