بهدی سازه چیدمان منزل به سبک ایرانی را به خانه خود هدیه دهید! - بهدی سازه

عکس ببینید و ایده بگیرید. بدون شک دیدن تصاویری از چیدمان منزل به سبک ایرانی بیشتر از هر چیزی به شما کمک می‌کند تا چیدمان شیک‌تر و جدیدتری داشته باشید. در این مقاله از ویکی‌ساختمون می‌خواهیم درباره المان های مورد نیاز در فضاهای مختلف خانه که با سبک ایرانی هماهنگ است حرف بزنیم و ۱۰ تا از این المان‌ها را معرفی کنیم. آیا این روزها به فکر تغییر دکوراسیون منزل‌تان به سبک ایرانی هستید؟ خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با المان‌های مورد نیاز در دکوراسیون ایرانی آشنا شوید و از دیدن تصاویر خانه‌های ایرانی ایده بگیرید.

۱- فرش ایرانی

فرش ایرانی در دکوراسیون منزل

اولین چیزی که برای چیدمان ایرانی اصیل باید به فکرش باشد فرش است. وجود فرش ایرانی به فضای خانه اصالت می‌بخشد. از فرش ایرانی می‌توانید برای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی و همچنین چیدمان اتاق خواب استفاده کنید. فرش‌های ایرانی خود تنوع بسیار زیادی از نظر طراحی، رنگ و نقش دارند. این تنوع چه در فرش‌های ماشینی و چه در فرش‌های دستباف وجود دارد. بنابراین با توجه به سلیقه‌ی خودتان می‌توانید هر یک از انواع فرش ماشینی و دستباف با نقوش مورد نظرتان را برای چیدمان منزل به سبک ایرانی استفاده کنید. برای دکوراسیون خانه با فرش دستباف یا ماشینی، ضروری است که درباره نحوه انداختن فرش در منزل و همچنین روش‌های چیدمان فرش در منزل نیز اطلاعات داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: انواع طرح فرش دستباف : کدام یک از این ۱۴ طرح را می‌پسندید؟!

۲- رومیزی سنتی

رومیزی در دکوراسیون خانه

ezgif 7 1a6d2571b57f

استفاده از انواع رومیزی سنتی در دکوراسیون منزل به شما کمک می‌کند تا به آنچه از چیدمان منزل به سبک ایرانی در سر دارید نزدیک‌تر شوید. برای این منظور می‌توانید به سراغ رومیزی صنایع دستی بروید.

رومیزی

رومیزی قلم‌کاری اصفهان، رومیزی ترمه یزد و یا پته کرمان از جمله معروف‌ترین رومیزی های زیبایی هستند که تقریبا همه می‌پسندند.

۳- گلیم و جاجیم

تزیین خانه با گلیم

از گلیم و جاجیم استفاده کنید. گلیم و جاجیم نیز مانند فرش از طراحی و رنگ‌بندی بسیار متنوعی برخورداند. تزیین خانه با گلیم و استفاده از جاجیم در دکوراسیون خانه به سبک ایرانی معجزه‌گر است.

گلیم به عنوان رومبلی

گلیم به عنوان پادری، گلیم به عنوان رومبلی، پهن کردن گلیم در راهرو یا راه‌پله و‌ یا حتی به عنوان رومیزی از جمله کاربردهای آن‌ها در دکوراسیون و چیدمان منزل است. به طور کلی استفاده از گلیم و جاجیم در چیدمان منزل به سبک ایرانی بسیار توصیه می‌شود.

مطلب پیشنهادی: اصول طراحی اتاق نشیمن، این نکته ها معجزه گرند!

۴- حصیر را دست کم نگیرید

کاربردهای حصیر در چیدمان منزل

از دیگر المان‌های طراحی که می‌تواند تاثیر تعیین کننده‌ای در دکوراسیون و چیدمان منزل به سبک ایرانی داشته باشد حصیر است. چرا که اغلب از آن در صنایع دستی و آثار هنری استفاده می‌شود. کاربردهای بسیار متنوعی را می‌توان برای استفاده از حصیر در دکوراسیون منزل در نظر داشت.

گلدان های حصیری

سفره‌های حصیری زیبا که می‌تواند زینت‌بخش دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه باشند، استفاده از سبد حصیری در آشپزخانه، تزیین دیوار با حصیر، گلدان حصیری، تزیین زنبیل حصیری با گل، استفاده از سبد حصیری در خانه، فرش حصیری و همچنین دیوارکوب‌ها و دیگر آثار هنری حصیری از جمله کاربردهای حصیر در چیدمان منزل می‌باشند که تاثیر بسیار تعیین کننده‌ای در جلوه‌‌ ایرانی دکوراسیون دارند.

۵- پرده‌های سنتی

سردری سنتی آویز

یکی از تاثیرگذار ترین کارهایی که برای چیدمان منزل به سبک ایرانی می‌توانید انجام دهید، استفاده از انواع پرده و سردری سنتی آویز در دکوراسیون داخلی خانه است. همانند آنچه در تصویر بالا می‌بینید. البته که این پرده‌ها هم تنوع طرح و رنگ گسترده‌ای دارند و با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید بسیاری از آن‌ها را ببینید. از این پرده‌ها اغلب به عنوان آویز سنتی راهرو یا آویزسنتی اپن آشپزخانه استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: انواع مدل پرده با ۶ سبک + ترفند اندازه‌گیری دقیق برای دوخت!

۶- آباژور و یا آینه کنسول‌های سنتی

چیدمان منزل به سبک ایرانی

امروزه استفاده از وسایلی مثل آباژور، آینه کنسول، بوفه و میزهای عسلی در دکوراسیون خانه بسیار رایج است. همه‌ این وسایل در مدل‌های مختلف مدرن، سنتی، کلاسیک و فانتزی موجود هستند. برای چیدمان منزل به سبک ایرانی لازم است تا در انتخاب هر یک از این وسایل کمی دقت بیشتری به خرج دهید و مدلی را انتخاب کنید که حال و هوای خانه را ایرانی و سنتی نماید. توجه داشته باشید که وجود هارمونی بین وسایل همواره از بیشترین اهمیت برخوردار است. پس حواستان باشد در انتخاب طرح و نقش‌ها افراط نداشته باشید. بهتر است که قبل از هر تغییری، تمامی وسایل خانه را در کنار هم تصور و وجود هارمونی در بین‌شان را بررسی کنید.

۷- ظروف سفالی در چیدمان منزل به سبک ایرانی

ظروف سفالی میناکاری

ایرانی باشید، سبک دکوراسیون ایرانی را بپسندید و از ظروف سفالی میناکاری شده در چیدمان و دکوراسیون خانه استفاده نکنید؟ بدون شک یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در چیدمان و دکوراسیون منزل می‌توانید برای وسایل‌تان داشته باشید ظروف سفالی هستند. این ظروف در شکل‌های مختلف و با رنگ‌آمیزی‌های مختلف وجود دارند. ظروف سفالی تک رنگ، گمج‌هایی که در شمال برای پخت و پز استفاده می‌شوند، ظروف سفالی میناکاری و همچنین ظروف سفالی گلدار و یا دیگر نقوش منحصر به فرد مدرن، سنتی و فانتزی هر کدام می‌توانند یک گزینه‌ی مناسب برای چیدمان منزل به سبک ایرانی باشند.

ظروف سفالی را در کدام فضا استفاده کنید؟ خوشبختانه تنوع بسیار زیاد است. گلدان‌های سفالی، ظروف مصرفی، دیوارکوب‌های دکوراتیو و ساعت میناکاری شده از آن جمله‌اند. هر کدام را می‌توانید در فضای مناسب خود به کار ببرید.

۸- ظروف مسی فوق‌العاده‌اند!

ظروف مسی

یکی دیگر از نشانه‌های ارزشمند چیدمان منزل به سبک ایرانی استفاده از ظروف مسی است. البته که امروزه وسایل و اکسسوری‌های زیادی با سبک‌های مدرن نیز با فلز مس ساخته می‌شوند. اما اگر میخواهید حال و هوای ایرانی و کمی سنتی داشته باشید، توصیه می‌کنیم که به سراغ مدل‌های سنتی و حتی پتینه بروید.

ظروف مسی در چیدمان منزل

ممکن است بخواهید ظروف پذیرایی خود را مسی انتخاب کنید، شاید یک تابلو دکوراتیو را ترجیح بدهید و یا شاید بخواهید از یک آینه دیواری با قاب مسی استفاده کنید. فرقی نمی‌کند. مهم این است که این المان را در فضای مناسبش در خانه به کار ببرید.

۹- کاشی ایرانی در دکوراسیون داخلی

کاشی ایرانی در دکوراسیون داخلی

اگر کمی وارد دنیای کاشی‌ها شده باشید، حتما می‌دانید که چه تنوع کم نظیری از نظر نقش و رنگ دارند. یکی از مدل‌های بسیار محبوبی که به درد ما هم می‌خورد کاشی‌هایی با نقوش اسلیمی و رنگ‌های اصیل ایرانی هستند که هر جا باشند شناسنامه‌ آن‌جا خواهند بود. برای چیدمان به سبک ایرانی بهتر است که این کاشی‌ها را نیز در دکوراسیون داخلی منزل‌تان جای دهید. فضاهایی مثل آشپزخانه، راهرو، راه‌پله‌ و سرویس‌های بهداشتی برای تزیین با کاشی بسیار مناسب هستند. امروزه این کاشی‌ها را حتی به صورت تلفیقی در وسایلی مثل میز جلو مبلی و یا میز غذا خوری نیز به کار می‌برند. اینکه شما هر یک از این المان‌ها را در کدام فضا به کار ببرید بستگی به شما و خلاقیت‌تان دارد.

۱۰- پشتی‌های سنتی، گل سرسبد چیدمان منزل به سبک ایرانی

پشتی سنتی ایرانی

شاید کمتر خانه‌ ایرانی را بتوان یافت که دست‌کم خاطره‌ای با این پشتی‌های قرمز سنتی نداشته باشد. پس اگر می‌خواهید حسابی حال و هوای ایرانی بگیرید، می‌تواند برای دکور هم که شده بخشی از خانه را به صورت سنتی و بدون مبل با پشتی سنتی دیزاین کنید. اگر هم فضای کافی در اختیار دارید می‌توانید یک فضا را به دکوراسیون سنتی‌تر و بدون مبلمان و فضای دیگری را به صورتی دیگر با مبلمان چیدمان کنید. البته بهتر است که یک هماهنگی کلی بین هر دو فضا وجود داشته باشد.

چیدمان منزل به سبک ایرانی

سخن آخر:

شاید پاسخ به این سوال که چیدمان منزل به سبک ایرانی چگونه است کمی سخت باشد. زیرا المان‌های بسیار زیادی وجود دارند که استفاده از آن‌ها در فضاهای مختلف منزل، ما را به سمت اصالت ایرانی نزدیک‌تر می‌کند. اما اینکه کدام عناصر را و با چه ترکیبی در کنار هم قرار دهیم نیز خود حدیث مفصلی‌ست. ما در این مقاله ۱۰ تا از الما‌ن‌هایی را که فکر می‌کنیم تاثیر زیادی در چیدمان منزل به سبک ایرانی دارند معرفی کردیم. بسته به سلیقه‌ی خودتان از آن‌ها استفاده کنید و اگر دوست داشتید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی: معرفی هتل هایی با رنگ و بوی خانه های سنتی ایرانی

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 660 views بار دسته بندی : چیدمان تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.