بهدی سازه چگونگی رگلاژ پنجره دوجداره توسط خودمان؟ هزینه و زمان مورد نیاز - بهدی سازه

پنجره دوجداره باید چندین عملکرد را به طور همزمان انجام دهد، این پنجره باید به راحتی باز و بسته شود، عایق حرارتی ایجاد کند و به طور کامل بسته شود. برای تحقق همه این الزامات، نیاز به رگلاژ پنجره دوجداره است. خوشبختانه، رگلاژ این نوع پنجره با آموزش صحیح قابل انجام است. پس بدون معطلی با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

چرا باید پنجره دوجداره را رگلاژ کرد؟

پنجره دوجداره براساس نوع عملکردی که دارد، در برابر نفوذ گرد و غبار و سرما مقاومت می‌کند اما اگر احساس کردید در زمستان خاک و سرما به داخل خانه نفوذ می‌کند و باز و بسته کردن درب پنجره روان نیست و به سختی انجام می‌شود، رگلاژ پنجره دوجداره اجتناب ناپذیر است. درحقیقت، رگلاژ کردن باعث عملکرد صحیح پنجره دوجداره و جلوگیری از مشکلات مختلف می‌شود.

به طور کلی، در موارد زیر باید اقدام به رگلاژ پنجره دوجداره کرد:

  • عدم وجود فاصله بین قاب بازشو و پنجره برای ورود و خروج هوا و صوت
  • روانی و آسانی در باز شدن پنجره
  • عدم فاصله بین قاب پنجره و دیوار
  • فیکس بودن کامل شیشه پنجره

نحوه رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته

نحوه رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته

در ابتدا باید کاور لولا را خارج کنید؛ برای این کار پنجره دوجداره تک حالته را باز کنید و سپس با استفاده از پیچ گوشتی یا آچار آلن کاور را آزاد کنید. برای رگلاژ کردن باید لنگه بازشو درب باید در محور افقی و عمودی جابجا شود. برای حرکت افقی درب یا پنجره باید از باز و بسته کردن پیچ رگلاژی استفاده کرد.


برآورد هزینه ساخت

برای رگلاژ عمودی از پیچ بالا لولایی و آچار آلن ۴ میلی‌متری استفاده کنید. در گام نخست، کاور لولای درب و پنجره دو جداره تک حالته را باز کنید و با استفاده از آچار آلن، پیچ را بگردانید. با چرخش ساعتگرد پیچ، لنگه بازشو به سمت بالا حرکت می‌کند. همچنین، در صورت چرخاندن آن در جهت پادساعتگرد به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

رگلاژ هر دو جهت افقی و عمودی را به صورت موازی انجام دهید تا به حالت مناسب و صحیح باز و بسته شدن درب برسید. در صورت لزوم باید از لولای قابل تنظیم استفاده شود. لولاهای قابل تنظیم علاوه بر رگلاژ ساده توانایی تحمل وزن تا ۲۰۰ کیلوگرم را نیز دارند و در عایق بندی پنجره دوجداره تک حالته نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

نحوه رگلاژ پنجره دوجداره دوحالته

رگلاژ پنجره دوحالته از طریق لولای پایین، لولای اهرمی و لولای بالا امکان پذیر است. لولای پایین به وسیله دو پیچ با حفره شش ضلعی می‌تواند قابلیت جابجایی لنگه را فراهم کند. ولی در لولای بالا، روی لولا پیچی برای رگلاژ وجود ندارد! پیچ رگلاژ این قسمت در اهرم لولا و در بالای لنگه بازشو قابل مشاهده است.

برای رگلاژ ابتدا کاورهای لولای پایین را بیرون بکشید تا پیچ‌هایی با حفره شش ضلعی قابل تشخیص باشند. پیچی که به صورت عمودی وجود دارد برای حرکت لنگه به سمت بالا و پایین است و پیچ دوم برای حرکت در جهت چپ و راست تعبیه شده است.

نحوه رگلاژ پنجره در پنجره دوحالته

رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

پروفیل پنجره دوجداره کشویی دارای ریل‌هایی است که از طریق غلطک‌ها به صورت افقی باز و بسته می‌شود. در واقع غلطک‌های پنجره دوجداره کشویی به صورت ریلی در دو نوع «تک ریل» و «جفت ریل» وجود دارند که این باعث می‌شود رگلاژ هر کدام متفاوت باشد.

برای انجام رگلاژ پنجره دوجداره کشویی باید ابتدا لولای پنجره دوجداره را باز کنید. پیچ عمودی حفره را در جهت بالا و پایین حرکت دهید. پیچ دوم پنجره را در جهت چپ و راست به صورت موازی برابر با پیچ عمودی پنجره حرکت دهید. با این کار می‌توانید عملیات رگلاژ این مدل پنجره دوجداره را به راحتی انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: ۵ راه حل ساده برای گرفتن درز پنجره و خلاصی از سرما و گرد و خاک

رگلاژ پنجره دوجداره چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان لازم برای رگلاژ به نوع پنجره، ابعاد پنجره و میزان تخصص تعمیرکار بستگی دارد. با اینکه باید توجه کرد که انجام رگلاژ باید توسط متخصص انجام شود. اگر خودتان به اصطلاح دست به آچار هستید، ممکن است بتوانید رگلاژ را انجام دهید اما ما پیشنهاد می‌کنیم، انجام این کار را به متخصص واجد شرایط بسپارید.

رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

نگهداری و روغن کاری یراق دوحالته پنجره دوجداره

روغن کاری یراق پنجره دوجداره موجب افزایش طول عمر و عملکرد روان باز و بسته شدن درب پنجره خواهد شد. با انجام گریس کاری و روغن کاری می‌توان سفتی و خشکی باز و بسته کردن پنجره را برطرف کرد.

کلیه اجزای مرتبط با یراق در چهارچوب و لنگه باید روغنکاری شوند تا فرسایش و خوردگی زودرس در آن‌ها رخ ندهد. این کار باید حداقل یک بار در سال انجام شود. البته زبانه‌های مخفی برای جلوگیری از فرسایش نیز باید روغن کاری شوند. همچنین، در انتخاب نوع روغن و گریس برای یراق آلات پنجره دوجداره باید دقت شود.

هزینه رگلاژ پنجره دوجداره

مقدار هزینه انجام رگلاژ تابع مقدار کاری است که روی پنجره انجام می‌شود. هر تعمیرکاری مبلغ مختص به خود را دارد اما باید توجه کنید که قیمت نهایی باید منصفانه باشد. به همین دلیل، از چند شرکت و متخصص جهت ارائه قیمت استعلام بگیرید. سپس با بررسی قیمت‌ها، بهترین متخصص را انتخاب کنید.

کلام آخر

رگلاژ پنجره دوجداره را در بالا بیان کردیم، حالا می‌توانید خودتان دست به کار شده و رگلاژ را انجام دهید. با اینکه همیشه سپردن کارهای فنی به متخصصین می‌تواند به معنای اطمینان از روند کار باشد اما اگر خودتان بتوانید رگلاژ پنجره را انجام دید، می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. به طور کلی، پنجره‌های دوجداره‌ بعد از مدت زمانی نیاز به رگلاژ دارند. این زمان به مقدار استفاده از پنجره (باز و بسته کردن) و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 231 views بار دسته بندی : معماری و دکوراسیون تاريخ : 22 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.