بهدی سازه چگونه رسوب کتری را با سرکه، آبلیمو و نوشابه از بین ببریم؟ - بهدی سازه

هیچ چیزی مانند نوشیدن یک فنجان چای عالی نیست اما در حین لذت بردن از آخرین جرعه خود متوجه می‌شوید که ته اسکان پوسته‌های آهکی سفید رنگ شناور هستند. این چیزی نیست که انتظارش را داشته باشید! رسوبات کلسیم، یک دلیل عمده در ایجاد رسوب کتری است.

رسوبات کلسیم نه تنها جنبه‌ای منفی در خوردن نوشیدنی گرم است بلکه اگر بیش از حد باقی بمانند، می‌توانند طول عمر بهترین کتری‌ها را نیز کوتاه کنند. پس برای یافتن پاسخی به پرسش: «چگونه رسوب کتری را از بین ببریم؟» با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

رسوب کتری چیست؟

آهک (کربنات کلسیم) رسوب سفید رنگی است که از تبخیر آب تشکیل می‌شود. دلیل ایجاد رسوب کتری آب سخت است. هنگامی که آب سخت در کتری جوشانده و به نقطه جوش (۱۰۰ درجه) می‌رسد، آب به طور طبیعی به بخار تبدیل شده و به آرامی تبخیر می‌شود.

کربنات کلسیم دارای نقطه جوش بسیار بالاتری از آب است، بنابراین هنگام جوشیدن آب تبخیر نمی‌شود و در کتری باقی می‌ماند. از آنجا که آب کتری شما به نقطه جوش می‌رسد و به آرامی شروع به تبخیر شدن می‌کند، مواد معدنی کربنات کلسیم ایجاد می‌شوند و در کتری باقی می‌مانند.

با توجه به ماهیت رسوبات، مواد معدنی باقی مانده در کتری شروع به تغییر می‌کنند و به فرم جامد تبدیل می‌شوند. علاوه بر این که مشاهده این رسوبات در لیوان می‌تواند نامطبوع باشد، شکل جامد کربنات کلسیم نیز ممکن است به راحتی از کتری یا سماور خارج نشوند.


برآورد هزینه ساخت

رسوب کتری چیست؟

آیا رسوب کتری برای بدن مضر است؟

رسوب کتری نه تنها می‌تواند ظاهر نوشیدنی‌های شما را خراب کند بلکه می‌تواند باعث خوردگی کتری و کاهش عمر آن شود. برخی از کارشناسان در مورد مضرات رسوب کتری نظرات مختلفی را ارائه داده‌اند، بعضی آن را مفید و برخی مضر می‌دانند.

آهک موجود در آب سخت برای نوشیدن مضر نیست اما مشکل تنها در این است که طعم آب یا نوشیدنی مورد نظر را تغییر می‌دهد. آب سخت برای سلامتی مفید شناخته شده است زیرا حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم هستند که برای بدن و سیستم ایمنی بدن مفید قلمداد می‌شوند.

خوشبختانه، رسوب را می‌توان از بین برد اما برای دانستن چگونگی عدم ایجاد رسوب، باید علل اصلی آن را شناسایی کرد. بنابراین، باید بدانید که چه عواملی باعث ایجاد آهک در کتری می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: آموزش چربی زدایی مایکروفر با ۵ روش خانگی و رفع بوی بد مایکروویو

چگونه رسوب کتری را از بین ببریم؟

مهم است که هر چند وقت یک بار کتری خود را تمیز کنید. آهک و دیگر رسوبات معدنی با گذشت زمان در داخل کتری جمع می‌شوند و این موارد روی عملکرد کتری تاثیر می‌گذارند یا حتی طول عمر آن را نیز کوتاه می‌کنند، بنابراین عاقلانه خواهد بود که گاهی اوقات به آن توجه شود!

اگر در شهری زندگی می‌کنید که دارای آب سخت است، لازم است کتری خود را به طور مکرر رسوب زدایی کنید. ساده‌ترین راه برای رسوب زدایی کتری استفاده از محلول لیمو یا سرکه با آب است. این مخلوط را در کتری خود بجوشانید و بگذارید برای مدتی بماند تا رسوب‌ها خُرد شده و آهک‌ها از بین بروند.

آیا رسوب کتری برای بدن مضر است؟

رسوب زدایی کتری با سرکه

کتری را با محلولی به قسمت‌های مساوی آب و سرکه سفید پُر کنید. کتری را بجوشانید و سپس خاموش کنید و اجازه دهید مخلوط تا ۳۰ دقیقه در کتری بماند. پس از استفاده محلول را دور بریزید، کتری را با آب شیرین بشویید و سپس کتری را یکی دو بار با ظرفیت کامل بجوشانید تا مطمئن شوید که طعم و بوی سرکه از بین رفته است.

رسوب زدایی کتری با لیمو

برای رسوب کتری سعی کنید مخلوطی از ۳۰ میلی‌لیتر آب لیمو تا ۵۰۰ میلی لیتر آب را در کتری بریزید. قبل از اینکه مایع به جوش بیاید بگذارید یک ساعت داخل کتری بماند. سپس بعد از جوش آمدن آب، محلول را دور بریزید و قبل از تهیه نوشیدنی، کتری را با آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

رسوب زدایی کتری با جوش شیرین

قبل از آنکه آب به جوش بیاید، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین به کتری اضافه کنید. سپس اجازه دهید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در همین حالت بماند. کتری را با آب بشویید و هر بار کتری را یک یا دو بار با آب جدید بجوشانید تا مطمئن شوید که طعم جوش شیرین از بین رفته است.

رسوب زدایی تری با نوشابه

رسوب زدایی کتری با نوشابه

نوشابه گازدار دارای اسیدیته فسفر در سطح PH اندازه ۲.۸ است که به اندازه آبلیمو و سرکه برای زودن رسوب کتری موثر است. در کتری خود به اندازه کافی نوشابه ریخته تا پُر شود و سپس آن را بگذارید تا بجوشد. بعد از اینکه نوشابه به جوش آمد، بگذارید حدود ۴۵ دقیقه به همان حالت بماند تا خنک شود. سپس کتری را کاملا بشویید و آبکشی کنید و مقداری آب در آن بجوشانید، آن را دور بریزید تا هرگونه اثرات نوشابه از بین برود.

رسوب زدایی کتری با اسید سیتریک

وقتی آب جوش آمد، یک تا دو قاشق غذاخوری پودر اسید سیتریک به آب جوشیده شده اضافه کنید. زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۵ تا ۲۰ داخل کتری بماند. سپس محلول را بیرون بریزید. سپس کتری را یک یا دو بار با آب بجوشانید تا اثر اسید سیتریک کاملا از بین بروند.

نکته: رسوب سخت و ضخیم با هیچ یک از راه‌های بالا برطرف نمی‌شود! تنها باید کتری جدیدی جایگزین کنید.

پیشگیری از ایجاد رسوب در کتری

پیشگیری از ایجاد رسوب در کتری

جلوگیری از تشکیل مقیاس زیاد رسوب در کتری دشوار است اما تنها راه جلوگیری از آن، نصب سیستم تصفیه کننده آب است که با حذف یون‌های کلسیم و منیزیم (که باعث ایجاد آهک می‌شوند)، آب را به آبی نرم تبدیل می‌کند. وقتی سختی آب شما بیش از ۱۴ دسی بل باشد، تصفیه کننده‌های آب معمولاً توصیه می‌شوند. همچنین، تمیز کردن مداوم کتری با استفاده از محلول‌های تمیز کننده نیز می‌تواند در پیشگیری از ایجاد رسوب کتری یاری رسان باشد.

سخن آخر

اگر می‌دانید که چقدر تمایل به مصرف نوشیدنی گرم در روز دارید، نگران نباشید. زیرا ما در این مقاله به شما نشان دادیم که چگونه یک کتری را با استفاده از سرکه، لیمو، بی‌کربنات سودا و مواد طبیعی دیگر، تمیز و رسوب زدایی کنید. حالا می‌توانید رسوب کتری و سماور خود را به کلی پاک کنید. برای سماور باید از محلول تمیز کننده بیشتری استفاده کنید تا بتواند تمام منافذ را باز کنید. فرآیند رسوب زدایی را بسته به مقدار مصرف نوشیدنی‌های گرم، می‌توانید ماهانه یا هر چند ماه یکبار انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 572 views بار دسته بندی : معماری و زندگی تاريخ : 28 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها