بهدی سازه چگونه باغچه بسازیم تا از آن لذت ببریم؟ مراحل ساخت و نکات مهم - بهدی سازه

وجود فضای سبز در خانه و ساختمان‌ها نقش مهمی را در ارتقای سطح رفاه و زندگی دارند و از این رو بسیاری سعی دارند که انواع باغچه را در بخش‌های مختلف خانه خود از جمله بالکن و پشت بام و صد البته حیاط بسازند. ساخت باغچه در هر جا که باشد باید طبق یک سری مراحل مشخص و به صورت اصولی صورت گیرد تا واقعاً بتوان از آن استفاده لازم را برد. در این مقاله از بهدی سازه به شما نشان خواهیم داد که چگونه باید باغچه بسازیم و از آن لذت ببریم.

گام اول؛ مشخص کنید که چه گل و گیاهی می‌خواهید بکارید

قبل از همه چیز باید مشخص کنید که قصد کاشت چه گل و گیاهانی را دارید آیا می‌خواهید از انواع سبزیجات و صیفی‌جات استفاده کنید یا صرفاً از گل و گیاهانی خوش رنگ و بو استفاده خواهید کرد. در صورتی که تصمیم به کاشت انواع سبزی و صیفی مانند گوجه فرنگی را دارید، باید بدانید که نگهداری از آن‌ها زمان و زحمت زیادی می‌طلبد و اگر وقت لازم را ندارید پس توصیه می‌کنیم به کاشتن چند گل و گیاه خوش رنگ و بو بسنده کنید. در انتخاب گل‌ها حتماً رنگ و ارتفاع آن‌ها را مد نظر داشته باشید و سعی کنید تنوع کاملی به پوشش گیاهی خود بدهید.

بیشتر بخوانید: گل های چهار فصل برای باغچه حیاط ، کدام گیاه را بکاریم؟

گام دوم؛ بهترین مکان را برای ساخت باغچه انتخاب کنید

تقریباً همه سبزیجات و بیشتر گل‌ها هر روز به ۶ الی ۸ ساعت آفتاب کامل احتیاج دارند؛ بنابراین باید حیاط یا هر فضای دیگری که مد نظر دارید را در طول روز زیر نظر بگیرید تا بفهمید که کدام بخش از زمین، نور خورشید کامل و کدام یک سایه جزئی یا کامل دریافت می‌کنند. اگر قسمت زیادی از مکان مد نظر شما زیر سایه قرار می‌گیرد مسلماً انتخاب نوع گل و گیاه کمی محدود خواهد شد. به طوری که نمی‌توانید گوجه فرنگی را در سایه رشد دهید، اما بسیاری از گیاهان دیگر (مانند سرخس) رشد در سایه را دوست دارند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

گام دوم؛ بهترین مکان را برای ساخت باغچه انتخاب کنید

نکته دیگری که در موضوع چگونه باغچه بسازیم باید در نظر داشته باشید، این است که حتماً یک مکان نسبتاً مسطح و بدون پستی و بلندی را برای ساخت باغچه خود انتخاب کنید زیرا کار کردن با یک باغچه شیب دار دشوار، وقت گیر و پر هزینه‌تر است. از بادگیرهای طبیعی یا مصنوعی (مانند دیوار یا خانه همسایه خود) که از وارد آمدن آسیب به گیاهان جلوگیری می‌کنند نیز حتماً بررسی کنید.

گام سوم؛ مشغول پاک‌سازی زمین شوید

مرحله بعد در ساخت باغچه این است که زمین را کاملاً تمیز کنید. قاعدتاً این مرحله از فرآیند ساخت باغچه برای کسانی که قصد دارید باغچه خود را در بالکن یا تراس بسازند و یا خاک آن را از جای دیگری تهیه کنند، متفاوت خواهد بود. اولین کار برای تمیز کردن زمین، حذف تمامی گیاهان و علف‌های رشد کرده در آن است.

بیشتر بخوانید: گل های چهار فصل برای باغچه حیاط ، کدام گیاه را بکاریم؟

برای این کار تنها چیزی که نیاز دارید یک عدد بیل است. با کمک گرفتن از زور بازو و بیل شروع به شخم زدن زمین مورد نظر کنید. با بلند کردن قسمتی از خاک، می‌توانید علف‌ها را با دست از ریشه جدا کنید و در یک سطح یا نایلون قرار دهید. درست و با حوصله انجام دادن این مرحله بسیار مهم است زیرا باعث بالا رفتن کیفیت خاک می‌شود و هر چقدر هم که کیفیت خاک بالاتر باشد، گل و گیاهانی با طراوت‌تر خواهید داشت.

گام سوم؛ مشغول پاک‌سازی زمین شوید

گام چهارم؛ خاک را تقویت کنید

هرچه خاک حاصلخیزتر باشد، سبزیجات و گیاهان شما بهتر رشد می‌کنند. خاک مناطق مسکونی به دلایل مختلف همیشه به پاک‌سازی و تقویت احتیاج دارد. به طوری که در ساخت‌وسازهای جدید ممکن است خاک سطحی که بخش اصلی و مهم آن است کاملاً حذف شده باشد و در نتیجه خاک شما بیش از حد مرطوب، فقیر و نابارور، بسیار اسیدی یا قلیایی باشد. اگرچه صورت مشکل بسیار بزرگ به نظر می‌رسد اما راه حل آن بسیار ساده و تنها اضافه کردن کود‌های طبیعی و شیمیایی است. یک لایه چند سانتی‌متری کمپوست، برگ‌های پوسیده، بریده‌های چمن خشک یا کود قدیمی را به خاک بیفزایید.

در صورتی که قصد شخم زدن زمین را ندارید و می‌خواهید خاک را از محل دیگری به باغچه اضافه کنید، بهتر است که لایه‌ای از کود را روی خاک پخش کنید که در نهایت به هوموس (ماده ارگانیک) تبدیل می‌شود. برای اینکه کار مخلوط کردن گود و خاک به خوبی صورت گیرد می‌توانید از کرم‌های خاکی هم کمک بگیرید. کرم‌های خاکی بیشتر کارهای مخلوط کردن هوموس با لایه زیرین خاک را انجام می‌دهند. برای اجرای هر چه بهتر باغچه و همچنین استفاده از مقدار مناسب خاک در ضخامت درست می‌توانید از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید. این کارشناسان به ما خواهند گفت که با توجه به وضعیت خاک آیا به خاک کمکی یا کود نیاز دارید یا خیر. از طرفی هم مقدار ضخامت لازم خاک برای کاشت گل و گیاهان مد نظر شما را مشخص خواهند کرد.

گام چهارم؛ خاک را تقویت کنید

گام پنجم؛ خاک را آماده کشت کنید

پرداختن به خاک در جهت تهیه بسترهای جدید برای کاشت یا پرورش انواع گل و گیاه ضروری است زیرا به ریشه‌ها امکان دسترسی آسان‌تر به خاک و مواد مغذی موجود در آن را می‌دهد. شخم زدن بهترین و ساده‌ترین روش به این منظور است. همه ما به فرآیند شخم زدن و چگونگی اجرای آن آشنا هستیم و می‌دانیم که چقدر برای زمین و گیاهان مهم و مفید است. با این حال، شخم زدن می‌تواند فعالیت میکروارگانیسم‌ها و کرم‌های خاکی را مختل کند؛ بنابراین بهتر است که اصلاً در این کار زیاده روی نکنید. شخم زدن خاک‌های بیش از اندازه تر یا خشک به ساختار خاک و ریشه گیاه آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: وسایل باغبانی : انواع آن + معرفی بورس لوازم باغبانی

برای شخم زدن اصولی و بدون آسیب وارد کردن به ساختار خاک، بهتر است که به شیوه رو به رو عمل کنید. خاک را مقداری مرطوب کنید. به اندازه‌ای که در دستان شما به یکدیگر می‌چسبند اما هنگام قرار دادن روی زمین از هم جدا می‌شود. با استفاده از یک بیل، به آرامی ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر از خاک را به آرامی چرخانده و هم زمان آن را مقداری از کود که از قبل تهیه کرده‌اید مخلوط کنید.

گام پنجم؛ خاک را آماده کشت کنید

گام ششم؛ کاشت گل و گیاهانی که انتخاب کرده‌اید

کاشت گیاهان از مهم‌ترین مراحل در فرآیند چگونه باغچه بسازیم است. راه‌های زیادی برای انتخاب گل و گیاه وجود دارد ولی خب در انتخاب خود حتماً باید شرابط آب و هوایی را مد نظر قرار دهید. در زیر چند نمونه از بهترین گل‌ها با ترکیب مناسب و امکان استفاده در طول سال را برای راحتی بیشتر شما آورده‌ایم.

  • گیاهان یک ساله: گل همیشه بهار، گل ستاره‌ای، شمعدانی، گل حنا، آفتاب گردان و گل آهار
  • گیاهان چند ساله: کوکب کوهی، زنبق رشتی، گوش برده یا سنبله نقره‌ای، بنفشه، فلوکس، گل قلب ارغوانی، سرخارگل، مریم گلی روسی

چه دانه بکارید چه قلمه گل را بکارید، درهرصورت به نگهداری نیاز دارند، بنابراین گلی را انتخاب کنید که بیشتر به آن علاقه دارید و زیبایی باغچه‌تان را دوچندان کند. گل‌ها یا دانه‌ها را به‌درستی انتخاب کنید تا آنچه را که برایتان مناسب است را به دست آورید. نکات زیر در کاشت و نگهداری گل و گیاه به شما کمک خواهند کرد.

  • فرآیند رشد گل را به خوبی در نظر بگیرید تا ببینید بسیار بزرگ می‌شود یا کوچک باقی ماند. آیا رشد کرده و به بالا می‌رود یا اینکه پایین می‌آید؟
  • پیش از بررسی تمام گل‌ها گل و گیاهان بومی را در نظر بگیرید؛ زیرا گل‌های بومی در خاک و شرایط آب‌وهوایی شما بهتر رشد می‌کنند.
  • ببینید آیا این گل‌ها یک‌ساله هستند یا چندساله. گل‌های یک‌ساله تنها یک‌بار در سال شکوفه داده و دوباره باید کاشته شوند، اما بسیار زیبا و معطر می‌باشند. گل‌های چندساله بدون نیاز به دوباره کاشته شدن دوباره می‌رویند و با گذشت زمان بیشتر رشد می‌کنند.
  • ببینید باید هرچند وقت یک‌بار به گل موردنظر آب بدهید. برخی به آب بیشتری نیاز دارند و برخی کمتر. اگر چندین گل مختلف را انتخاب می‌کنید آن‌هایی را انتخاب کنید که روش آبدهی به آن‌ها مشابه باشد.

گام ششم؛ کاشت گل و گیاهانی که انتخاب کرده‌اید در چگونه باغچه بسازیم

گام آخر؛ نگهداری و محافظت از باغچه

در مورد موضوع چگونه باغچه بسازیم باید خاطر نشان کرد که استفاده از مالچ راهکار بسیار ساده‌ای است که چند مزیت عمده دارد. برای حفظ رطوبت خاک بهتر است از مالچ پاشی استفاده نمایید. اگر نور خورشید، سطح مالچ را گرم کند باز هم خاک زیر آن خنک و مرطوب می‌ماند. مالچ‌ها با حفظ رطوبت در خود باعث می‌شوند رطوبت خاک به سختی تبخیر شود و باعث کاهش نوبت آبیاری می‌شوند. مالچ‌ها از رویش علف‌های هرز نیز جلوگیری می‌کنند و همچنین پاک‌سازی باغچه با وجود مالچ خیلی راحت‌تر می‌شود زیرا بستر خاک نرم می‌شود و به سادگی کنده می‌شوند. بهتر است از مالچ‌های طبیعی مانند خرده چمن، خاک اره، پوست فندق و گردو و پوست درختان پهن برگ و … استفاده کنید و از انواع پلاستیکی آن استفاده نکنید.

گام آخر؛ نگهداری و محافظت از باغچه

از طرفی هم کود بیش از حد در تابستان، گیاهان را تشنه‌تر خواهد کرد در نتیجه مقدار کودی که برای گیاهان استفاده می‌کنید نباید بیش از حد مورد نیازشان باشد. در مورد سم پاشی هم به یاد داشته باشید که تمامی حشرات زیان‌آور نیستند و برخی از آن‌ها مفید نیز هستند پس با شناخت کامل در مورد آفات از سم پاشی بیهوده بپرهیزید. مراقب ظهور اولین علائم حمله آفات و بیماری‌ها به خصوص شته‌ها که می‌توانند به تمام گیاهان اطراف باغ هم حمله کنند؛ باشید. هرگونه لارو حشرات را از بین ببرید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که شما را راهنمایی کنیم که چگونه باغچه بسازیم و مراحل مختلف این فرآیند به طور کامل شرح داده شد. اجرای هر یک از این مراحل در داشتن یا باغچه سالم بسیار مهم خواهد بود و به هیچ وجه نباید در اجرای هر چه بهتر آن‌ها کم کاری کرد. استفاده از تجربه و تخصص کارشناسان کیفیت و داشتن یک باغچه سالم و سرحال را تضمین می‌کند. خوشحال خواهیم شد نظرات و پرسش‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 447 views بار دسته بندی : باغبانی تاريخ : 2 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.