بهدی سازه چمن مصنوعی چیست و کاربردهای آن در فضاهای مختلف ساختمان - بهدی سازه

فضای سبز در هر مقیاس و هر مکانی که باشد همیشه مشکلات خاص خود را دارد. چمن‌های طبیعی به عنوان یکی از المان‌های اصلی در فضای سبز می‌توانند بسیار چالش برانگیز باشند اما خوشبختانه جایگزین‌هایی برای آن‌ها وجود دارد. چمن مصنوعی که در انواع مختلفی در دسترس هستند را می‌توان بهترین گزینه برای جانشینی چمن طبیعی در نظر گرفت. در این مطلب از بهدی سازه بیشتر به کاربردهای چمن طبیعی در انواع فضاهای سبز و همچنین معرفی مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی نوعی کف‌پوش است که ظاهری شبیه به چمن‌های طبیعی دارد اما از جنبه‌های مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد نسبت به آن‌ها برتری دارند. تارهای چمن مصنوعی از جنس نایلون، پلی پروپلین یا پلی اتیلین است که پس از حرارت دادن به شکل خمیر در می‌آیند. این خمیر بعد از ترکیب با موادی طی یک فرآیند خاص به صورت رشته‌هایی در می‌آید. برای آشنایی بهتر با نحوه ساخت چمن مصنوعی توصیه می‌کنیم که ویدیوی زیر را تماشا کنید.

مزایا

چمن‌های مصنوعی از لحاظ ساختار و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند یک جایگزین ایده آل برای چمن طبیعی به شمار می‌روند. در کل موارد زیر را می‌توان مهم‌ترین مزایای استفاده از چمن مصنوعی در نظر گرفت.

  • به نحوی می‌توان صرفه جویی در مصرف آب را مهم‌ترین مزیت استفاده از چمن مصنوعی در نظر گرفت. نگهداری از چمن‌های طبیعی به منابع زیادی از جمله آب نیاز دارد اما چمن‌های مصنوعی فارغ از این مشکل هستند.
  • چمن‌های مصنوعی محصولاتی مهندسی شده هستند و به همین دلیل هم از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. به کار رفتن مواد بسیار مقاوم در ساخت چمن مصنوعی از دیگر دلایل پایداری و ماندگاری بالای چمن‌های مصنوعی است.
  • بر خلاف چمن‌های طبیعی، بازه زمانی استفاده از چمن مصنوعی محدود به فصل و آب و هوای خاصی نیست و می‌توان از آن‌ها در هر آب و هوایی استفاده کرد.
  • چمن‌های مصنوعی بر خلاف چمن‌های طبیعی به حداقل نگهداری نیاز دارند.
  • چمن‌های طبیعی به دلایل مختلفی می‌توانند پستی و بلندی‌هایی را روی سطح به وجود آورند اما چمن مصنوعی یک سطح کاملاً مسطح و یکنواخت را به دست خواهد داد.
  • بر خلاف باور بسیاری، چمن‌های مصنوعی از هیچ گونه ماده مضر یا سمی ساخته نشده‌اند. در واقع موادی که برای ساخت آن‌ها به کار برده می‌شود عمدتاً ضد هر گونه آلرژی و حساسیت هستند.
  • هزینه آن‌ها در بازه‌های بلند مدت به مراتب از چمن‌های طبیعی کمتر خواهد بود.
  • تنوع بالا از دیگر مزایای بالقوه چمن‌های مصنوعی خواهد بود که امکان استفاده از آن‌ها تحت شرایط و کاربری‌های مختلف را ممکن می‌سازد. این تنوع را می‌توان در مدل، ارتفاع چمن، کیفیت، رنگ و هزینه به وضوح مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: چمن طبیعی یا مصنوعی، انتخاب با شماست

مزایای چمن مصنوعی

ezgif 7 1a6d2571b57f

معایب

  • هیچ محصولی، چه طبیعی و چه مصنوعی، بدون نقص و کامل نیست. چمن‌های مصنوعی هم علی رغم تمامی مزایایی که دارند از یک سری معایب نیز رنج می‌برند که در زیر به اصلی‌ترین آن‌ها اشاره شده است.
  • چمن‌های مصنوعی هر چند که شباهت بسیار زیادی به چمن‌های طبیعی دارند اما از نظر حسی که به کاربر منتقل می‌کنند ضعف دارند.
  • چمن‌های طبیعی نقش مهمی را در پایین آوردن فضای اطراف خود ایفا می‌کنند اما چمن‌های مصنوعی نقشی کم و بیش بر عکس را ایفا می‌کنند و با جذب انرژی خورشید دمای محیط اطراف را بالا می‌برند.
  • هزینه اولیه مربوط به زیرساخت سازی و نصب چمن‌های مصنوعی می‌تواند تحت شرایطی مقدار بالاتر از چمن‌های طبیعی باشد اما در بلند مدت آن را تا حدود زیادی جبران خواهند کرد.
  • درجه حرارت‌های بالا، مانند انعکاس نور خوشید از شیشه و تمرکز آن روی چمن‌های مصنوعی به راحتی می‌تواند به بافتت آن‌ها آسیب وارد کند و ساختار اولیه آن‌ها را به هم بریزد.

کاربردهای چمن مصنوعی

چمن‌های مصنوعی با توجه به ویژگی‌هایی که دارند و اینکه برای اجرا به زیرسازی آن‌چنانی نیاز ندارند، می‌توانند در فضا و مکان‌های مختلف به کار گرفته شوند.

چمن مصنوعی در روف گاردن‌ها

اجرای چمن طبیعی در روف گاردن‌ها به دلیل هزینه، وزنی که به سازه تحمیل خواهد کرد و نگهداری زیاد چندان مورد پسند بسیار نیست اما با توجه به اینکه چمن مصنوعی در این مورد نسبت به همتای طبیعی خود برتری دارد، گزینه بسیار خوبی برای اجرا در روف گاردن‌ها است.

چمن مصنوعی در محوطه سازی

محوطه سازی خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌ها المان‌های زیادی را در بر می‌گیرد که فضای سبز هم را شامل می‌شود. اجرای چمن‌های طبیعی در مساحت زیاد متعاقباً هزینه زیادی در پی خواهد داشت از این رو برای کاهش هزینه‌ها اجرای چمن‌های طبیعی در بخش‌های مختلف محوطه سازی بسیار دیده می‌شود. چمن‌های مصنوعی در حیاط خانه‌ها می‌تواند در نقش محلی برای گرد هم آمدن یا در نقش مسیر رفت و آمد عمل کند. در هر صورت انواع مختلفی از چمن‌های مصنوعی وجود دارند که امکان استفاده از آن‌ها در هر شرایط و کاربردی را ممکن ساخته است.

چمن مصنوعی در محوطه سازی

بیشتر بخوانید: چمن‌کاری بین موزاییک، روش اجرای چمن طبیعی و چمن مصنوعی

چمن‌های مصنوعی در دکوراسیون داخلی

چمن‌های مصنوعی در دکوراسیون داخلی بیشتر به تراس‌ها، بالکن‌ها و بهارخواب‌ها محدود می‌شود. اجرای چمن طبیعی در این فضاهای بسیار سخت یا غیر ممکن است و به همین دلیل هم چمن مصنوعی می‌تواند بهترین گزینه برای این فضاها باشد.

چمن‌های مصنوعی در فضاهای بازی

چمن‌های مصنوعی به توجه به این که محصولاتی فرآوری شده هستند، در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند که در تلاش هستند بهترین شبیه سازی ممکن را از چمن طبیعی ارائه دهند. چمن‌های مصنوعی به دلیل فراهم کردن سطحی یکنواخت برای زمین‌های بازی که استهلاک چمن‌های طبیعی بسیار بالا خواهد بود گزینه ایده آلی هستند.

چمن مصنوعی در فضاهای بازی

هزینه چمن مصنوعی چقدر است؟ کم یا زیاد؟

در خصوص هزینه اجرای چمن مصنوع باید عنوان کنیم که برای برآوری درست باید فاکتور‌های زیادی را در نظر بگیرید. عامل اول نوع و کیفیت چمن مصنوعی است که تاثیر زیادی بر هزینه نهایی خواهد گذاشت. به طور کلی هزینه اجرای اولیه چمن طبیعی و مصنوعی چندان تفاوتی ندارد و حتی هزینه مرتبط با چمن‌های مصنوعی می‌تواند بیشتر از نوع طبیعی هم باشد اما هزینه مربوط به چمن‌ها صرفاً به اجرای آن‌ها محدود نمی‌شود.

نگهداری از چمن‌های طبیعی به وقت، انرژی، آب و متعاقباً هزینه زیادی نیاز پیدا خواهد کرد. این در حالی است که چمن‌های مصنوعی به گونه ساخته و اجرا می‌شوند که نیاز به زمان، انرژی و هزینه را به حداقل برسانند. از این رو اگرچه شاید در نقطه اول هزینه بیشتری در پی داشته باشند اما مطمئناً در بلند مدت بسیاری از این هزینه‌ها را جبران خواهند کرد. به عبراتی اگر با دید بلند مدت به قضیه نگاه کنیم، چمن مصنوعی گزینه بسیار به صرفه‌ای خواهد بود.

سخن آخر

چمن‌های مصنوعی از جمله محصولات مهندسی شده‌ای هستند که کاربرد‌های زیادی در زندگی امروزی پیدا کرده‌اند. استفاده از آن در روف گاردن‌ها، پارک‌ها، زمین‌های بازی، بالکن‌ها و زمین‌های ورزشی بسیار دیده می‌شود. چمن‌های طبیعی مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند. از نظر هزینه هم در بلند مدت به لحاظ اقتصادی می‌توانند بسیار به صرفه باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 232 views بار دسته بندی : کف تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.