بهدی سازه پاسیو چیست؟ 4 مزایای داشتن پاسیو و تفاوتش با حیاط خلوت و تراس - بهدی سازه

زمانی می‌توان از عبارتی مانند پاسیو به تعریفی جامع رسید که اصطلاحات دیگری مانند حیاط خلوت یا تراس به میان آیند. همه ما کلمه پاسیو را شنیدیم و می‌دانیم به فضایی اطلاق می‌شود که هدفش نورگیری است. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از صاحبان خانه به فضای پاسیوی خود اهمیت زیادی می‌دهند زیرا این مکان هم در کیفیت خانه و هم در کیفیت زندگی مؤثر است. اگر می‌خواهید درباره پاسیو بیشتر بدانید، با مقاله دیگری از بهدی سازه همراه باشید.

پاسیو چیست؟

پاسیو یا حیاط محصور (Patio) کلمه‌ای اسپانیایی است به معنای «حیاط پشتی» است. به طور دقیق‌تر، پاسیو در ساختمان‌ها به سبک اسپانیایی معمولاً حیاط‌هایی مسقف یا غیرمسقف هستند که برای اجتماعات استفاده می‌شوند. در انگلیسی، حیاط محصور به فضای بیرونی اطلاق می‌شود که برای سرگرمی یا استراحت استفاده می‌شود.

با این اوصاف، می‌توان به معنی پاسیو و عملکردی که این فضا در ایران دارد پی بُرد. در ایران، به فضایی مسقف که در داخل ساختمان قرار دارد، حیاط محصور گفته می‌شود. این فضا تنها به هدف نورگیری استفاده می‌شود و ماهیت سرگرمی یا محیطی برای استراحت را در خود ندارد.

پاسیو چیست؟

فواید پاسیو

مزایای وجود حیاط محصور به شرح زیر است:

ezgif 7 1a6d2571b57f

مکانی عالی برای نورگیری است

مهم‌ترین هدف از احداث پاسیو، انتشار نور به فضای داخل است. انسان‌ها برای اینکه بتوانند در چهار دیواری خود احساس آرامش و آزادی بیشتری کنند، به نور طبیعی نیاز دارند. نور طبیعی به احساس سرزندگی، شادی و طراوت در انسان کمک می‌کند و به او امکان ارتباط با بیرون را می‌دهد. یقیناً افرادی که به دنبال خرید خانه هستند، روی حیاط محصور حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

به تهویه هوا کمک می‌کند

خانه جایی است که همه ما در پایان یک روز کاری سخت برای استراحت به آنجا می‌رویم. یکی از مزایای مشترک داشتن پاسیو این است که محلی برای گشودن است. به فرد اجازه می‌دهد از هوای تازه لذت ببرد بدون اینکه توسط باران خیس شود و روبروی نور مستقیم خورشید قرار گیرد. از مهم‌ترین جوانب مثبت حیاط محصور تهویه هوا و دمیددن هوای تازه به محیط داخل است.

منطقه‌ای تفریحی است

یکی دیگر از مزایای اضافی پاسیو به ویژه در خانه‌های حیاط‌دار یک یا دو طبقه، موارد سرگرمی آن است. چه در حال برنامه ریزی برای باربیکیو هستید، چه میهمانی با خانواده یا دوستان خود، حیاط محصور فضای باز مناسبی را برای سرگرمی فراهم می‌کند. این مهم باعث می‌شود تا بدون آنکه در معرض شرایط محیطی مختلف قرار گرفت (بارندگی یا سرما و گرما)، از یک محیط باز و سرسبز که به خوبی طراحی شده است نهایت لذت را بُرد.

به خانه ارزش می‌بخشد

افزایش ارزش منزل از دیگر فواید پاسیو است. خانه‌ای که تاریک باشد اغلب مورد توجه خریدار قرار نخواهد گرفت. همانطور که در بالا بیان کردیم، هدف از ساخت حیاط محصور، نورگیری است. بنابراین، اگر در ساخت ساختمان، مقدار نور حاضر الزمات نورگیری را برآورده نمی‌کند، احداث Patio ضروری است. در هر صورت، در نظر گرفتن پاسیو برای واحدهایی که مشکل نورگیری دارند، از نظر قانونی الزامی است.

مطلب پیشنهادی: ۹ ایده خلاقانه برای تزیین حیاط خانه تان

فواید پاسیو

ساختار پاسیو چگونه است؟

در ساختمان‌هایی که از چند طرف فضای مناسب برای نور مستقیم وجود ندارد، پاسیو احداث می‌شود. بنابراین، نورگیری در ساختمان به دو صورت انجام می‌شود، یکی از طریق پنجره و دیگری Patio! نورگیری از طریق پاسیو اغلب برای سه فضای اصلی اعم از پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه انجام می‌شود. فضاهای دیگر مانند دستشویی یا حمام نیاز به نور ندارند.

پاسیو مانند یک اتاقک طراحی می‌شود که از طبقه پایین تا بالا امتداد داده شده است. فقط پایین‌ترین طبقه می‌تواند به این فضا دسترسی داشته باشد و طبقات بالاتر تنها از نور آن استفاده می‌کنند.

تفاوت پاسیو با حیاط خلوت

حیاط خلوت دارای سقف شفاف نیست و در اکثر موارد اصلاً سقفی ندارد! حیاط خلوت در اصل فضایی است که در قسمت پشتی خانه قرار دارد. معمولاً درب ورودی ندارد و گاهی اوقات می‌تواند بسیار بزرگ باشد.

پاسیو هم می‌تواند در بخش انتهایی و هم در وسط منزل طراحی شود. در حیاط خلوت به دلیل ابعاد بیشتر می‌توان درختان میوه و تزیینی بزرگ کاشت اما در حیاط محصور از گل و درختان گلدانی استفاده می‌شود. زیرا یک فضای بسته است و امکان رشد و بلند شدن زیاد درختان در آن وجود ندارد.

اصولاً Patio با حیاط خلوت خیلی فرق ندارد اما با توجه به آیین‌نامه و ضوابط شهرداری، پاسیو جزء تراکم و زیربنا حساب میشود ولی حیاط خلوت نه!

تفاوت پاسیو با حیات خلوت

انواع پوشش سقف پاسیو

پوشش سقف پاسیو از موارد مهم در دکوراسیون و طراحی واحدهای مسکونی همکف و چندطبقه است. انواع پوشش سقف شامل فایبرگلاس، مات و شفاف، پلی‌کربنات و همچنین پوشش حبابی نورگیر است. هریک از این موارد دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که می‌توانند در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

اما بسیاری از سازندگان علاقه خاصی به پوشش سقف حبابی نورگیر دارند. از این پوشش سقف می‌توان در فضاهای مختلفی استفاده کرد. مزایای استفاده از آن شامل افزایش راندمان استفاده از فضا، انعکاس زیاد نور و زیبایی و جذابیتش است.

ضوابط پاسیو بر طبق مبحث چهار مقررات ملی ساختمان

طراحی حیاط محصور شامل برخی ضوابط شهرداری است که به شرح زیر هستند:

  • حیاط خلوت واقع در سـاختمان جنوبی باید با دیوار و نرده یا حصار فضای سـبز از معبرعمومی جدا شود.
  • در ساختمان‌های جنوبی باید طبقات به حیاط اصلی دسترسی داشته باشند و کلیه سطوح و دیوارهای جانبی حیاط نماسازی شوند.
  • اگر حیاط محصور با مصالح شفاف مسقف شود، پیش‌بینی بازشوهای مناسب و کافی جهت تهویه طبیعی آن الزامی است.
  • کف تمامی پاسیوها باید دارای شیب‌بندی مناسب و سیستم دفع آب‌های سطحی باشـد.
  • حیاط داخلی که برای تأمین نور و تهویه اتاق است نباید تا فضای توقف‌گاه پارکینگ ادامه یابد.
  • ابعاد حیاط خلوت و نورگیر برای تأمین نور و تهویه فضاها باید داری مساحت ۱۲ مترمربع با حداقل ۳ متر عرض باشد.

ضوابط پاسیو برطبق مبحث چهار مقررات ملی ساختمان

  • برای زمین‌ها با مساحت بیشتر از ۲۰۰ مترمربع حیاط داخلی به اندازه حداقل ۶ درصد مساحت زمین الزامی است.
  • اگر Patio برای تأمین نور آشپزخانه باشد باید حداقل ۶ مترمربع مساحت و حداقل ۲ متر عرض داشته باشد .
  • حداقل مساحت پاسیو برای زمین‌های کمتر از ۲۰۰ مترمربع، به اندازه ۳ درصد مساحت زمین است .
  • حیاط محصور و گودال باغچه برای تأمین نور و تهویه باید حداقل ۹ مترمربع مسـاحت وحداقل ۳ متر عرض داشته و نباید دارای سقف باشد.
  • اگر دو واحد مجزا از یک حیاط داخلی نور و تهویه بگیرند، فاصله دیوارهای پنجره‌ مقابل آن‌ها از یکدیگر نباید کمتر از ۶ متر باشد.
  • در مواردی که آشپزخانه و اتاق دو واحد مسکونی مستقل یا آشپزخانه آن‌ها از یک حیاط خلوت نور بگیرند، فاصله پنجره‌های مقابل آن‌ها نبایستی کمتر از ۴ متر باشد.

کلام آخر

پاسیو راه‌حلی برای نورگیری فضای داخل است و بدون وجود آن نمی‌توان نور طبیعی را در طبقات ساختمان منتشر کرد. احداث Patio شامل برخی الزامات آیین‌نامه‌ای است که طراح معمار و سپس سازنده باید آن‌ها را مو به مو در نظر بگیرند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 271 views بار دسته بندی : دانشنامه ساختمان تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها