بهدی سازه هزینه تعمیر مبل چرم : از تشخیص نوع چرم تا عوامل مؤثر بر هزینه - بهدی سازه

آیا مبلمان چرمی مورد علاقه شما نیاز به تعمیر دارد؟ نگران نباشید، تعمیر مبل چرمی آسان‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. پارگی یا ریش ریش شدن آن هم به مقدار کم، به معنای این نیست که باید مبلمان خود را به کلی کنار بگذارید. وقتی روی مبلمان خود نشانه‌هایی از سایش و پارگی مشاهده کردید، سریعاً برای تعمیر دست به کار شوید. هرگونه نشانه‌ای که مورد غفلت قرار گیرد فقط با گذشت زمان بدتر خواهد شد! بنابراین، اگر می‌خواهید درباره تعمیر مبل چرم و هزینه‌های مرتبط با آن بیشتر بدانید، با بهدی سازه همراه باشید.

چگونه می‌توان نوعِ چرم مبلمان را تشخیص داد؟

چگونه می‌توان نوعِ چرم مبلمان را تشخیص داد؟

قبل از صحبت در مورد تعمیر مبل چرم و هزینه‌های آن، باید نخست انواع چرم مورد استفاده در ساخت مبلمان چرمی را بشناسیم. اگرچه برای تولید چرم از پوست حیوانات مختلف استفاده می‌شود، اما پوست حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بُز و خوک بیشترین کاربرد را دارند. علی‌رغم وجود طیف متنوعی از چرم در بازار، این متریال را می‌توان به سه دسته اصلی به شرح زیر تقسیم کرد:

چرم آنیلین (Aniline Leather)

طبیعی‌ترین ظاهر را از پوست حیوان نشان می‌دهد و از نظر زیبایی، کیفیت، بهترین چرم بازار است. روی این چرم فقط یک لایه رنگ زده می‌شود، بدون آنکه پوشش سطحی از رنگدانه و پلیمر استفاده شود. گاهی اوقات یک پوشش سطحی سبک برای افزایش زیبایی بر روی آن اعمال می‌شود که در برابر آلودگی و خراش مقاومت کمی دارد. از آنجا که چرم آنیلین در مقایسه با چرم‌های محافظت شده، بیشتر در معرض جذب آلودگی و خرابی قرار دارد، نگهداری و تمیز کردن منظم برای حفظ شرایط این چرم ضروری است.

چرم نیمه آنیلین (Semi-Aniline Leather)

طول عمر بیشتری نسبت به چرم آنیلین دارد و تاحدودی ظاهر طبیعی پوست حیوان را حفظ می‌کند. استفاده از مقدار کمی پوشش سطحی که حاوی رنگدانه است، دلیل ماندگاری بیشتر آن است. این رنگ با گذشت زمان ثابت مانده و می‌تواند در برابر لکه (روغن یا هر ماده دیگری) و آلودگی نیز مقاومت کند. چرم نیمه آنیلین از نظر ارزش بعد از چرم آنیلین قرار می‌گیرد. در مقایسه با چرم آنیلین به نگهداری کمتری نیاز دارد.

ezgif 7 1a6d2571b57f

چرم رنگدانه‌دار شده (Pigmented Leather)

این نوع چرم از دوام بالایی برخوردار است و تقریباً در بیشتر انواع مبل چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر روی آن از یک پوشش سطح پلیمری که از رنگدانه‌ها تشکیل شده است برای افزایش دوام به کار گرفته می‌شود. این نوع چرم از نظر ارزش در پایین‌ترین سطح قرار دارد، زیرا ظاهر طبیعی پوست حیوان را به کلی از دست داده و درحقیقت نوعی «چرم اصلاح شده» است. چرم رنگدانه‌دار شده به شرایط نگهداری کمی نیاز دارد.

از دیگر انواع چرم که برای روکش مبلمان استفاده می‌شود، می‌توان به چرم نبوک و جیر نیز اشاره کرد.

انواع تعمیرات مبلمان چرم

انواع تعمیرات مبلمان چرم

نحوه تعمیر مبل چرمی به نوع خرابی و مشکل آن بستگی دارد که به شرح زیر است:

  • خراش: این نوع آسیب می‌تواند ناشی از عوامل مختلف مانند لبه تیز فلزات، کشیدن ناخن، پنجه حیوانات خانگی، اسباب بازی کودکان و هر گونه شی تیز باشد. چرم آنیلین به دلیل طبیعی بودن اغلب خراش بر می‌دارد.
  • ترک: این نوع خرابی اغلب به دلیل فشار زیاد بر روی چرم و همچنین به دلیل کهولت ماده ایجاد می‌شود (استفاده زیاد). این آسیب در چرم‌های نامرغوب معمول است.
  • لکه: این آسیب می‌تواند در اثر ریختن جوهر، رنگ، روغن، لکه ناشی از نوشیدنی و مواد غذایی، اسپری و سایر مواد رنگی که ممکن است با مبل چرم تماس داشته باشند، ایجاد شود.
  • تغییر رنگ: رنگ چرم به مرور زمان کمرنگ می‌شود. تغییر رنگ در مورد چرم آنیلین و ۱۰۰ درصد طبیعی معنایی ندارد و فقط در مورد چرم‌های رنگدانه‌دار شده صادق است. ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، عرق و چربی پوست و روغن مو ایجاد شود. محصولات تمیزکننده خشن مانند شوینده‌ها و صابون‌ها نیز می‌توانند منجر به تغییر رنگ چرم شوند.
  • شکاف و پارگی: این نوع آسیب‌ها در اثر هر جسم تیز ایجاد می‌شود. همچنین شکاف و پارگی می‌توانند به دلیل استفاده زیاد و تحت فشار قرار گرفتن چرم نیز رخ دهند.
  • پوسته پوسته شدن: این آسیب در اثر سایش طولانی‌مدت و پارگی و در اثر تماس مداوم با چربی و روغن ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند به دلیل مایعاتی باشد که چرم با آنها در تماس است. در این شرایط، الیاف چرم ساختار خود را از دست داده و از هم می‌پاشد.
  • سوختگی: سوختگی می‌تواند به دلیل سیگار یا هر چیز دیگری باشد که با مبل چرم در تماس است. سوختگی اغلب باعث سوراخ شدن چرم می‌شود و ظاهر آن را ناخوشایند می‌کند.
  • درز باز شده: درزهای باز شده اغلب در محل دوخت مبلمان چرمی رخ می‌دهند که می‌توانند ناشی از فشار زیاد بر روی چرم باشند. این آسیب را می‌توان با دوخت دستی یا دوخت ماشینی اصلاح کرد.

هزینه تعمیر مبل چرم

هزینه تعمیر مبل چرم

ترمیم اندکی آسیب، علامت سوختگی یا لکه روی یک قسمت از مبل چرم همیشه هزینه‌ای کمتر از ترمیم کامل یا رنگ آمیزی مجدد دارد. اگر کاناپه شما فقط یک نقطه آسیب دیده داشته باشد، این مورد نیز هزینه کمتری نسبت به خرید یک مبلمان جدید دارد.

از تعویض چرم گرفته تا پُر کردن مجدد بالشتک‌ها، تعمیر فنرها یا تکیه گاه‌ها (دسته‌های مبل) و حتی جایگزینی چوب‌های فرسوده یا تاب خورده، همه می‌توانند بخش کاملی از تعمیر مبل چرم باشند. هر کار ضروری یک هزینه اضافی به همراه خواهد داشت.

هزینه ترمیم مبلمان چرمی برحسب نوع چرم، میزان خرابی و تعرفه شرکت خدماتی متغیر باشد. اما می‌توان بازه قیمت تعمیر این نوع مبلمان را براساس موارد بالا بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفت.

عوامل مؤثر بر هزینه تعمیر مبل چرمی

عوامل مؤثر بر هزینه تعمیر مبل چرمی

  • میزان خسارت در یک نقطه فرسوده روی بازوی مبل بسیار کمتر از برش در قسمت نشیمنگاه مبل است. سایشی که نیاز به حذف کامل چرم و رنگ آمیزی مجدد داشته باشد، هزینه کار را افزایش می‌دهد.
  • مبل راحتی با طرح ساده و بالشتک‌های مربعی بدون پشتی منحنی شکل یا جزئیات اضافی برای تهیه روکش بسیار کمتر از مبل با گل میخ (مانند مبل چستر) و هر شکل یا زاویه غیرمعمول هزینه خواهد داشت.
  • نوع چرم و ضخامت می‌توانند در هزینه‌های ترمیم مبل تأثیر بگذارند. تعمیر چرم آنیلین قیمت بیشتری از چرم اصلاح شده دارد. هر چقدر هم ضخامت چرم بیشتر باشد، باید انتظار افزایش قیمت را داشت.
  • اگر کوسن‌ها نیاز به پُر کردن دوباره داشته باشند یا هر یک از قطعات ساختاری مبل که وظیفه تحمل بار را دارند، در صورت خرابی هزینه تعمیر مبل چرمی را افزایش می‌دهند.

کلام آخر

مبلمان چرمی ممکن است در طی فرآیند استفاده دچار مشکلات متعدد شود، به همین دلیل رسیدگی سریع جهت رفع مشکل امری ضروری است. هر نوع خرابی می‌تواند بر هزینه تعمیر مبل چرم بیافزاید، اما هنگامی که تصمیم به این کار گرفتید، مطمئن شوید که تمام فاکتورهای لازم هنگام تعیین قیمت را در نظر گرفته‌اید. در برخی موارد، تصمیم برای جایگزینی یک مدل جدید نسبت به تعمیر آن می‌تواند فکر بهتری باشد!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 631 views بار دسته بندی : تعمیر و نگهداری تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها