بهدی سازه هزینه اجرای محوطه سازی در سال 1400 چقدر است؟ قیمت ها به تفکیک - بهدی سازه

به غیر از سبک طراحی توجه به هزینه اجرای محوطه سازی نیز بُعد دیگر قضیه است. هرچه ساختار طراحی منظره گسترده و پیچیده باشد، هزینه‌های اجرای کار نیز افزایش می‌یابد. متناوباً سادگی در طرح کلی، قیمت هر اِلمان را کاهش می‌دهد. اما اگر به درستی مقدار هر المان و عوامل مؤثر بر محوطه سازی را ندانیم، پس چطور می‌توانیم مقدار بودجه خود را تعیین کنیم؟ ما در این مقاله از بهدی سازه درباره هزینه اجرای محوطه سازی نکاتی را بیان کرده‌ایم.

عوامل موثر در هزینه اجرای محوطه سازی

در هر گروهی که قرار می‌گیرید، فضای بیرون از خانه همچنان باید با جزئیات کافی در نظر گرفته شود، بنابراین منطقی است که یک طرح به عنوان بخشی از روند کلی طراحی اجرا شود محوطه سازی به دو زیر گروه تقسیم می‌شود:

محوطه سازی سخت (مسیرهای رانندگی، پیاده‌روها، پاسیوها، دیوارها و حصارکشی) و محوطه سازی نرم که اساساً به انتخاب کاشت گیاهان مربوط می‌شود. هر بخش از محوطه سازی شامل این دو بخش می‌شود و هر بخش دارای المان های مختلف اجرایی هستند که قیمت نهایی را مشخص می‌کنند.

عوامل مؤثر در هزینه اجرای محوطه سازی

هزینه‌ محوطه سازی تا حدود زیادی به اندازه فضای تکمیل شده و همچنین کیفیت متریال مورد استفاده بستگی دارد. همچنین همکاری با متخصصین محوطه ساز که فرآیند کار را به شکلی حرفه‌ای و اصولی انجام می‌دهند نیز مهم است. اگر محوطه ساز در مورد مسائل اجرایی مهارت بالایی نداشته باشد، شما متحمل هزینه‌های اضافی بابت نگهداری و بازسازی خواهید بود.

ezgif 7 1a6d2571b57f

هزینه اجرای محوطه سازی در نهایت به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

شرایط سایت

ویژگی‌های خاصی از زمین وجود دارند که برای انجام یک پروژه محوطه سازی مهم هستند. نوع و شرایط خاک، شیب زمین، رواناب‌های اصلی، شرایط پهنه گیاهی زمین، همه این موارد می‌توانند تأثیر کم یا زیاد بر مقدار هزینه منظره سازی داشته باشد. همچنین شرایط آب‌وهوایی و اقلیم نیز در طراحی محوطه نقش مهمی دارند.

ابعاد سایت

اندازه، مقیاس و ابعاد زمین تأثیر مستقیم در قسمت معماری منظر دارد. زمینی با ۱۰۰ مترمربع نسبت به زمینی با مساحت ۱۰۰۰ مترمربع، نیاز به یک روش طراحی متفاوت دارد. هر چه فضا بیشتر باشد، دست طراح برای طراحی بازتر است. از سویی دیگر، برای محوطه‌‌ها با متراژ بالا، مصالح و متریال بیشتری نیاز است.

اما باز هم همه چیز به طراحی مربوط می‌شود. یک زمین با مساحت زیاد ممکن است تنها برای نصب آلاچیق و پوشش گیاهی درخواست داده شود، ولی یک مالک با داشتن یک زمین با متراژ کم، ممکن است به همه اِلمان‌های محوطه سازی نیاز داشته باشد.

هزینه اجرای محوطه‌سازی

مصالح و متریال

مصالح، متریال و پوشش گیاهی مورد استفاده در محوطه سازی از نظر قیمت بسیار متفاوت هستند. چوب و سنگ به تنهایی به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام نیز قیمت مختص به خود را دارند.

اما نکته مهم این است که ترکیب چند متریال مختلف برای طراحی ضروری است. همچنین، بهترین طرح‌ها به طور معمول ساده‌ترین طرح‌ها هستند. طراح باید بتوانید با استفاده از چندین متریال، طراحی را در ساده‌ترین حالت که تلفیقی از زیبایی و هنر باشد را ایجاد کند. او در این مهم باید مقدار بودجه پرداختی کارفرما را در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی: محوطه سازی چیست و مهم‌ترین اصول و المان‌های آن کدم‌اند؟

عناصر ویژه

برخی از المان‌های ویژه مانند شومینه، استخر، زمین تنیس می‌توانند بر زیبایی محوطه موثر باشند. اگر بودجه محدود باشد، اولویت بندی خود را باید بر روی عناصری که دوست دارید قرار دهید. اگر هم هزینه اجرای محوطه سازی و عناصر ویژه را به طور کامل دارید، پس دستتان در انتخاب هر عنصر باز خواهد بود.

هزینه اجرا محوطه سازی

موارد بالا تنها چند عامل تأثیرگذار در هزینه اجرای محوطه سازی است. اما برای دانستن قیمت هر اِلمان از جدول زیر استفاده کنید:

خدمات قیمت
طراحی سه بُعدی محوطه پیش از اجرا ۵۰/۰۰۰ الی ۷۰/۰۰۰ تومان
کاشت گیاهان زینتی  ۲۰/۰۰۰ الی ۲۵/۰۰۰ تومان برای هر مترمربع
اجرای چمن مصنوعی ۲۵۰/۰۰۰ الی ۴۰۰/۰۰۰ تومان برای هر مترمربع
اجرای استخر و سونا با مصالح و متریال بدون تاسیسات گرمایشی ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ الی ۱۳۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
طراحی و اجرای آبنما همراه با مصالح و پمپ ۶/۰۰۰/۰۰۰ الی ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
طراحی و اجرای انواع سنگ فرش برای کف سازی ۱۰۰/۰۰۰ الی ۱۵۰/۰۰۰ هر مترمربع

هدف از محوطه سازی را بررسی کنید

قبل از شروع کار و پرداخت هرگونه هزینه، ابتدا هدف خود از طراحی محوطه را در نظر بگیرید، سپس از خود بپرسید:

  • آیا هدف استفاده از فضای باز برای صرف غذا و برپایی مهمانی است؟
  • آیا هدف استراحت، کسب آرامش، دیدن ستاره‌ها در شب و رابطه معنوی با فضای باز است؟
  • آیا هدف بازی کودکان و داشتن فضایی سرسبز برای تفریح و سرگرمی است؟
  • آیا هدف فروش خانه یا ویلا است و آیا می‌خواهید تأثیر بیشتری را بر خریدار بگذارید؟
  • آیا هدف ایجاد محیطی برای یوگا، مدیتیشن یا ورزش‌های مختلف روحی و جسمی است؟

بنابراین مهم است که نخست هدف خود را تعیین کنید، ببینید چرا می‌خواهید برای اجرای محوطه هزینه کنید.

هدف از محوطه سازی را بررسی کنید

کلام آخر

هنگام شروع یک پروژه محوطه سازی، عوامل مختلفی در بودجه شما تأثیر دارند. برخی از این عوامل به خوبی تحت کنترل شما قرار خواهند گرفت مانند اینکه شما یک آلاچیق بزرگ می‌خواهید یا دوست دارید تمام زمین را چمن بکارید.

عوامل دیگر مانند طراحی کلی فضا، انتخاب بهترین متریال برای هر قسمت و شیوه اجرا، از اختیار شما به دور است. به هر روی، هزینه اجرای محوطه سازی هر چه قدر باشد، این فضای باز می‌تواند راهی برای ارتباط انسان مدرن با طبیعت فراموش شده، باشد!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 248 views بار دسته بندی : محوطه تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.