بهدی سازه نحوه اجرای سقف کاذب گریلیوم چگونه است؟ مزایا و معایب - بهدی سازه

اجرای سقف کاذب از اولین گزینه‌ها برای پرداختن به سقف است. انواع مختلف سقف کاذب هر یک ویژگی‌های فنی و ساختاری خاص خود را دارند. سقف کاذب گریلیوم نیز که در این مقاله از بهدی سازه قصد پرداختن به آن را داریم نیز از این قاعده مستثنا نیست. سقف کاذب گریلیوم از جمله سقف‌های باز محسوب می‌شود. ساختار این سقف کاربردهای خاصی را برای آن به بار آورده است. در ادامه به معرفی این سقف و نحوه اجرای آن می‌پردازیم.

سقف کاذب گریلیوم چیست؟

سقف کاذب گریلیوم از دسته سیستم‌های سقفی باز است که به دلیل ساختار بازی که دارد برای اجرای نورپردازی‌ها و همچنین دسترسی به تأسیسات سقفی که پشت آن قرار می‌گیرند بسیار مناسب است. سیستم سقفی باز یعنی اینکه بعد از نصب همه چیز قابل رؤیت خواهد بود، یعنی بعد از نصب سقف گریلیوم شما فقط خانه‌های مربع و مستطیل شکلی که درست شده‌اند و پیوسته در کنار هم قرار گرفته‌اند را خواهید دید.

سقف گریلیوم ساختاری مشبک دارد که می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند آلومینیوم، آهن یا هر آلیاژ دیگری باشد. به علت مشبک بودن این سقف، سطح زیر سقف کاذب کاملاً قابل مشاهده است که در فضاهای بزرگی مانند ساختمان‌های تجاری و پاساژها و اداره‌ها و بیمارستان‌ها کاربرد دارد. در ادامه بیشتر در خصوص نحوه اجرای این سقف و اصلی‌ترین مزایای و معایب آن حرف خواهیم زد.

نحوه اجرای سقف کاذب گریلیوم

نحوه اجرای سقف کاذب گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم به طور کلی از دو جزء اصلی نگه‌دارنده‌ها و پوشش سقفی تشکیل شده است. نگه‌دارنده‌ها عمدتاً از جنس فلز و به ویژه گالوانیزه هستند که با استفاده از اتصالات پیچی به سقف متصل می‌شوند. به دلیل نقش مهمی که نگه‌دارنده‌ها در کیفیت و ماندگاری سقف کاذب گریلیوم دارند، نحوه اجرای آن‌ها بسیار مهم است و باید حتماً مواردی چون اتصال مناسب و تراز بودن را مد نظر قرار داد. نگه ‌دارنده‌هایی که روی زیرسازی اصلی قرار دارند، به سقف‌ کاذب گریلیوم پیچ می‌‌شوند. شاید به دلیل شکل باز این نوع سقف‌ها، امکان استفاده‌ چندانی از آن‌ها در محیط خانه وجود نداشته باشد.

ezgif 7 1a6d2571b57f

بیشتر بخوانید: سقف کاذب گریلیوم چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب آن

کاربردهای سقف گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم به دلیل ساختار مشبک و باز و همچنین نحوه اجرای آن چندان برای اجرا در ساختمان‌های مسکونی و خانه‌ها مناسب است. از این سیستم سقفی بیشتر در ساختمان‌های بزرگ اداری و تجاری، بهداشتی و درمانی، صنعتی و ورزشی اجرا می‌شود. در این ساختمان‌ها اجرای سریع به تأسیسات برقی و مکانیکی مهم است و از آنجایی که این سیستم سقفی باز این امکان را فراهم کرده است، اجرای آن در این مکان‌ها بسیار محبوب است.

کاربردهای سقف گریلیوم

مزایای اجرای سقف کاذب گریلیوم

  • مزیت سقف کاذب گریلیوم در نمای آخر این‌طور است که هیچ گونه متعلقات سقف (به‌جز چراغ) دیده نمی‌شود.
  • سقف‌های کاذب گریلیوم مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند و همین امر سبب می‌شود که برای نصب در محیط‌های مرطوب انتخاب مناسبی باشد.
  • می‌توان این سقف‌های کاذب را به آسانی شست.
  • در برابر شرایط جوی نامناسب مقاومت بالایی دارند.
  • نصب آن‌ها آسان و با سرعت بالایی انجام می‌شود.
  • می‌توان بر روی سقف‌های کاذب گریلیوم هواکش و لامپ نصب کرد.
  • سقف‌های کاذب گریلیوم ضد حریق هستند.
  • وزن سبکی دارند.
  • می‌توان به آسانی آن‌ها را تعویض یا تعمیر کرد.
  • سقف‌های گریلیوم به دلیل ساختار و مونتاژی که در حین نصب آن‌ها صورت می‌گیرد، با هر نوع دیواری قابل انطباق هستند.
  • همچنین در صورت نیاز به ترمیم به هر دلیل؛ ممکن است به دلیل سادگی باز و بست گریلیوم پره‌ای، نیاز به نیروی اجرایی آموزش دیده نبوده و امکان ترمیم و تعمیر سقف در هر نقطه از آن به راحتی وجود دارد.

معایب اجرای سقف کاذب گریلیوم

  • عدم امکان اجرای آن در واحد مسکونی
  • هزینه اجرای آن در مقایسه با سایر سقف‌های کاذب نسبتاً بالاتر است.

سخن آخر

سقف کاذب گریلیوم از جمله سیستم‌های باز سقفی با ساختاری مشبک است که عمدتاً در ساختمان‌های بزرگ غیرمسکونی اجرا می‌شوند. ساختار باز آن‌ها امکان دسترسی آسان به تأسیسات مکانیکی و برقی را ممکن می‌سازد. نحوه اجرای این سیستم سقفی به گونه‌ای است که دقت در اجرای نگه‌دارنده‌ها به عنوان عضو اصلی این سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است و مزایا و معایب خاص خود را نیز دارد که در بالا به آن‌ها پرداخته شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 259 views بار دسته بندی : سقف تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.