بهدی سازه معرفی انواع کولرگازی اسپلیت و راهنمای استفاده از کنترل کولرگازی - بهدی سازه

برای خرید کولرگازی دانستن نکات زیر حائز اهمیت است. کولر اسپلیت یک نوع کولرگازی است که به دو قسمت تقسیم می‌شود، یونیت داخلی و یوینت خارجی. به همین دلیل به این نوع کولرگازی کولر اسپلیت یا کولر دو تکه می‌گویند.

یونیت داخلی کولر اسپلیت

شامل قطعات اصلی مانند: کول اواپراتور (بدنه از جنس پلاستیک)، برد، جعبه برق، فیلترهای تصفیه هوا، فن استوانه‌ای و … می‌باشد.

یونیت خارجی کولر اسپلیت

شامل قطعات اصلی مانند: کمپرسور، کویل کندانسور، فن، بدنه فلزی، شیربرقی، شیر انبساط و … است.

در یونیت خارجی کولرهای گازی اسپلیت کمپرسور وظیفه فشرده کردن مایع فریون را دارد و به علت ایجاد تراکم مولکولی تبدیل به گازی گرم و پر فشار می‌گردد. گاز فریون با دما و فشار بالا وارد کندانسور شده و در آنجا به علت انتقال گرما با محیط و خنک شدن توسط فن، کندانس یا اصطلاحاً چگالیده و تبدیل به مایع داغ می‌شود.

مایع چگالیده شده پس از عبور از لوله مویین و شیر انبساط، افت فشار پیدا کرده، سرد می‌شود و با فشار پایین وارد کویل اواپراتور یونیت داخلی کولرگازی می‌شود.

در اواپراتور (تبخیر کننده) پس از جذب گرمای محیط که باعث انتشار هوای خنک در فضایی که یونیت داخلی کولر اسپلیت در آن نصب شده تبدیل به گازی تقریباً گرم و کم فشار می‌گردد. گاز کم فشار وارد آکومولاتور شده و مجدد وارد کمپرسور می‌شود و این چرخه را سیکل تبرید کولرگازی اسپلیت می‌گویند.

کولرگازی یک تکه پنجره‌ای

کولرگازی تک پنجره ای

در کولرهای گازی یک تکه مانند: کولرگازی پنجره‌ای و کولرگازی پرتابل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و بقیه اجزا و قطعات در یک باکس قرار می‌گیرد ولی در کولرهای گازی اسپلیت یا دوتکه کمپرسور، کندانسور و اواپراتور از هم جدا شده‌اند.

در تصویر زیر نمونه کولرگازی اسپلیت دو تکه را با انواع مختلف یونیت داخلی می‌بینید.

کولرگازی دو تکه اسپلیت

ساختار کولرهای گازی اسپلیت به این شکل است که کمپرسور و کندانسور در یک یونیت قرار گرفته و در فضای خارج از ساختمان و در محیطی باز نصب می‌شود و از طریق دو رشته لوله مسی و یک رشته کابل فرمان به یونیت داخلی که شامل اواپراتور و دمنده جهت انتشار هوای خنک در محیط است، متصل می‌شود.

نحوه عملکرد ریموت کنترل کولرگازی اسپلیت

ریموت کنترل‌ها شکل‌های ظاهری متفاوتی دارند ولی نحوه عملکرد دکمه‌های ریموت کنترل‌ها تقریبا یکسان هستند.

نحوه عملکرد ریموت کولرگازی

اولین دکمه‌ها، دکمه‌های OFF و ON هستند که برای روشن و خاموش کردن دستگاه از این دکمه‌ها استفاده می‌شود.

دکمه‌های ADJUST یکی از پرکاربردترین دکمه‌ها روی کنترل کولرگازی هستند، این دکمه‌ها برای تنظیم درجه هوای محیط استفاده می‌شود، که از ۱۷ درجه تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قابل تنظیم است. عددی که روی LCD صفحه است درجه دمای محیط را نشان می‌دهد، یعنی هر چقدر عدد کوچکتر باشد دمای محیط کمتر و هر چقدر عدد بزرگ‌ترباشد دمای بیشتری به ما می‌دهد.

با استفاده از دکمه MODE می‌توانیم دستگاه را روی حالت سرمایش (COOL)، رطوبت زدایی (DRY) و گرمایش (HEAT) تنظیم کنیم.

با استفاده از دکمه FAN SPEED میزان شدت وزش باد دستگاه تنظیم می‌کنیم، دور فن کولرهای گازی اسپلیت معمولی در سه حالت، زیاد (HIGH)، متوسط (MED) و کم (LOW) تنظیم می‌شود.

یک زمانی هست که شما می‌خواهید جهت وزش باد کولرگازی را تغییر دهید، مثلا می‌خواهید سمت چپ فضای شما بیشتر خنک شود یا بلعکس، برای این کار می‌توانید از دکمه‌های SWING استفاده کنید.

دکمه ECO برای تنظیم دستگاه روی حالت اکونومی یا اقتصادی است که با کاهش قدرت عملکرد دستگاه باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود.

با استفاده از دکمه TIMER ON می‌توانید از نیم ساعت تا ۲۴ ساعت تنظیم کنید تا دستگاه، ساعتی که تنظیم کردید شروع به کار کند.

با استفاده از دکمه TIMER OFF می‌توانید از نیم ساعت تا ۲۴ ساعت تنظیم کنید تا دستگاه، ساعتی که تنظیم کردید خاموش شود.

بر روی ریموت کنترل‌ها دوعدد حفره هست به اسم RESET و LOCK

اگر با استفاده از یک سوزن داخل حفره RESET یک مقدار فشار بیاورید؛ تمام اطلاعاتی که به دستگاه دادید پاک می‌شود.

اگر با استفاده از یک سوزن داخل حفره LOCK یک مقدار فشار بیاورید؛ تمام اطلاعاتی که به دستگاه دادید قفل می‌گردد.

دسته‌بندی و نام گذاری کولرهای گازی اسپلیت بر اساس نوع نصب یونیت داخلی است.

یعنی اگر یونیت داخلی به دیوار نصب شود به این نوع اسپلیت، کولرگازی اسپلیت دیواری می‌گویند.

اگر یونیت داخلی به‌صورت زمینی در محیط قرار بگیرد به آن کولرگازی ایستاده و اگر یونیت داخلی در سقف کاذب تعبیه شود و از آن بوسیله کانال کشی هوای خنک وارد محیط شود، به آن داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی می‌گویند.

در مجموع انواع کولرهای گازی اسپلیتی که در بازار رایج هستند را به‌شرح ذیل می‌توانید ببینید :

  1.  کولرگازی اسپلیت دیواری
  2. کولرگازی اسپلیت کانالی (داکت اسپلیت)
  3. کولرگازی اسپلیت کاستی (یک طرفه – چهار طرفه)
  4. کولرگازی اسپلیت ایستاده
  5. کولرگازی اسپلیت سقفی زمینی

کولرهای گازی چند پانل یا مولتی پانل، نوع دیگری از اسپلیت هستند که یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی دارند. این سیستم تهویه مطبوع به کاربر اجازه می‌دهد که با توجه به معماری داخلی و نوع طراحی تاسیسات سرمایشی که دارد از یونیت‌های داخلی بیشتری استفاده کند.

مولتی اسپلیت‌های کوچک که معمولا از دوپانل (یونیت داخلی) تا چهار پانل دارند. مدل‌های دیواری آن در دهه  گذشته مورد استفاده ایرانیان قرار می‌گرفت که به دلیل بعضی معایبی که داشت رفته رفته بازار خود را در کشور از دست داد.

مولتی اسپلیت‌های پیشرفته

در این سیستم از یک یونیت خارجی بزرگ و چندین یونیت داخلی استفاده می‌شود که مصرف کننده امکان استفاده از یونیت‌های داخلی متفاوت را دارد. مثلا می‌تواند از چند یونیت دیواری، کانالی، کاستی، سقفی، زمینی یا ایستاده استفاده کند و معمولا در پروژه‌های بزرگ از این سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود و قابلیت کنترلی بالایی دارد. اصطلاحا به این سیستم VRF می‌گویند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان فروش شرکت پایا تهویه در ارتباط باشید.

۰۲۲۱۳۳۳۳۵۰۲۰

www.payata.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 451 views بار دسته بندی : راهنمای خرید و مشاغل تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها