بهدی سازه مدل آرک آشپزخانه را چگونه طراحی کنیم تا فضای زیباتری داشته باشیم؟ - بهدی سازه

وقتی صحبت از جزئیات معماری می‌شود، هیچ وقت در دنیای طراحی آشپزخانه آرک یا قوس از مُد نمی‌افتد. از  ورودی آشپزخانه گرفته تا اُپن، یک مدل آرک آشپزخانه اِلمانی برای افزایش زیبایی است.

جزئیات معماری برجسته مانند آرک در قلب خانه که همان آشپزخانه است، می‌تواند تمایز قابل توجهی در کل فضای منزل ایجاد کند و آشپزخانه را به سطح کاملاَ جدیدی از عملکرد برساند. به هر روی، بریم ببینیم در مدل آرک آشپزخانه باید چه مواردی لحاظ شود؛ با بهدی سازه همراه باشید.

طراحی آرک آشپزخانه چیست؟

طرح قوس آجری با قدمت تقریباً به هزاره دوم قبل از میلاد در بین النهرین، در سراسر جهان در فرهنگ‌های مختلف یافت می‌شود و در تمام اعصار تا روزهای مدرن امروزی همچنان سبکی مهم باقی مانده است. احتمالاً مشهورترین طاق‌ها توسط رومیان ساخته شده‌اند كه به آن‌ها اجازه می‌داد ساختمان‌های بزرگتر، جاده‌های طولانی‌تر و قنات‌های بهتر احداث كنند. در ایران نیز طاق کسری زبان زد خاص و عام است.

طراحی آرک آشپزخانه چیست؟

با این حال، یک مدل آرک آشپزخانه می‌تواند اهداف مختلفی از نظر ساختاری و زیبایی شناختی داشته باشد. یک طرح قوس آشپزخانه ممکن است در ورودی، یک قسمت دیوار به عنوان قفسه داخلی یا اُپن اجرا شود. آرک آشپزخانه در عین حال می‌تواند به هدف اتصال فضاهای مختلف به روشی جذاب و متمایز عمل کند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

استفاده از طراحی آرک آشپزخانه

قوس آشپزخانه به عنوان یک عنصر سازه‌ای در یک ساختمان عمل می‌کند تا ضمن ایجاد پشتیبانی به دیوارها و سقف، در فضا زیبایی ایجاد کند. در حقیقت، تنش یا بار از بالای دیوار یا سقف در بالای قوس قرار دارد که سپس از دو طرف آن به سمت پایین رانده می شود و باعث پایداری کل دیوار می‌شود.

اگر یک نقطه ورود به داخل آشپزخانه دارید یا برای ایجاد فضای بیشتر درب را برداشته‌اید، قوس دادن به لبه‌‌ها بالایی ورودی می‌توانند بهترین کار ممکن باشند. همچنین می‌توان یک مدل آرک آشپزخانه را به عنوان روشی برای افزایش جذابیت اُپن استفاده کرد. این کار باعث می‌شود طراحی آشپزخانه از یک حالت خنثی به حالت پویا و زنده تبدیل شود.

استفاده از طراحی آرک آشپزخانه

مدل آرک آشپزخانه

در زیر چند مدل از طاق آشپزخانه را معرفی می‌کنیم:

آرک ساده برای اُپن آشپزخانه

در یک دیوار آشپزخانه که مجاور فضای بعدی است (ترجیحاً اتاق ناهار خوری) می‌توانید یک دهانه کوچک در داخل سازه ایجاد کنید تا یک نقطه ورود بصری به فضا اضافه کند.

این دهانه قوس‌دار نه تنها فضای بازتری ایجاد می‌کند بلکه امکان پذیرایی از وعده‌های غذایی را برای خانواده یا مهمانان فراهم می‌کند. در این میان، مطمئن شوید که دیواری که قصد دارید آن را اپن کنید، از نظر ساختاری مناسب است و پس از طراحی مجدد همچنان قادر به حمایت از سقف است. همیشه قبل از انجام کارهای سازه‌ای، با یک متخصص بازسازی مشورت کنید.

مدل آرک آشپزخانه

آرک بزرگ برای ورودی آشپزخانه

یک ورودی بزرگ که تا حدودی نقش اپن را دارد و می‌تواند به قوسی زیبا زینت داده شود. این آرک نه تنها جذابیت و شخصیت را به فضایی ساده می‌بخشد بلکه یک لحظه معماری به یاد ماندنی را ایجاد می‌کند. این سبک در ساده‌ترین حال خود طراحی شده است و می‌تواند نشانی از سادگی و راحتی افراد داخل خانه باشد.

در عکس زیر یک آشپزخانه با سبک طراحی مینیمالیستی و دیوارهای سفید و کابینت‌های چوبی قابل مشاهده است. اما در این طرح، یک مدل آرک آشپزخانه توانسته فضا را از نو زنده کند. این طاق آشپزخانه سفید و گچ بری شده بدون هیچ گونه پیچیدگی و جزئیات اضافی به عنوان یک ورودی استقبال کننده و با شکوه ظاهر شده است.

آرک بزرگ برای ورودی آشپزخانه

آرک برای ورودی کوچک آشپزخانه

این یک ایده هوشمندانه است که نه تنها در آشپزخانه بلکه در هر اتاق از خانه مناسب است. اگر یک نقطه ورودی دارید، جایی که درب غیرضروری به نظر می‌رسد! بهتر است از یک قوس برای زیبایی بیشتر استفاده کنید. آرک نه تنها لبه‌های تیز گوشه‌ها را از بین می‌بَرد بلکه ظاهری دوستانه به طراحی داخلی می‌دهد.

جزئیات کوچک می‌توانند تا حد زیادی به ایجاد یک آرک زیبا کمک کنند. این مورد هم برای آشپزخانه اُپن و هم غیر اُپن کاربردی است. حتی می‌توانید قوس را کاملاً سفید کرده و بر روی آن گچ بری‌های زیبا طراحی کنید. این کار باعث برجسته شدن ورودی می‌شود و تمایز آشکاری با قسمت‌های دیگر خانه ایجاد می‌کند.

آرک برای ورودی کوچک آشپزخانه

جزئیات هندسی برای آرک آشپزخانه

اگر سبک شخصی شما با عناصر متقارن تا حدی خوب کار نمی‌کند، می‌توانید جزئیات هندسی در مدل آرک آشپزخانه ایجاد کنید. قوس را می‌توانید به شکل موج‌دار، نیمه آرک، طرح قلب، اسلامی و موارد دیگر طراحی کنید. ایجاد جزئیات هندسی مختلف بیشتر برای اُپن‌های بزرگتر کاربردی هستند.

اگر به فکر طراحی خاص و پیچیده دیگری هستید، باید بدانید که ورودی یا اپن آشپزخانه به عنوان فضایی برای ورود و خروج غذا عمل می‌کند، پس باید حدالامکان از در عملکرد افراد خللی وارد نکند. در فانتزی‌ترین حالت، افراد از ایجاد آرک فراتر رفته و سبک ورودی آشپزخانه به اشکال مختلف طراحی می‌کنند که هم زیبایی و هم عملکرد را به خطر می‌اندازند.

جزئیات هندسی برای آرک آشپزخانه

استفاده از متریال‌های مختلف برای آرک آشپزخانه

طاق آشپزخانه را می‌توان در متریال‌های مختلف ایجاد کرد. انتخاب متریال با توجه به ویژگی‌های طراحی تعیین می‌شود. چوب همیشه از محبوبیت برخوردار بود. قوس‌های چوبی بسیار جالب توجه هستند. آن‌ها ظرافت و زیبایی را نشان می‌دهند و انرژی خاصی را در فضا متصاعد می‌کند. همچنین، چوب گران است.

گچ ماده‌ای ایده‌آل برای ساخت آرک آشپزخانه است. کار با گچ آسان است و اجرای آن هزینه بردار نیست. انعطاف پذیری این ماده اجازه می‌دهد تا حتی پیچیده‌ترین قوس‌ها قابل اجرا باشند. متریال دیگر می‌تواند آجر باشد. فقط کافی است به یک آرک آشپزخانه آجری فکر کنید، یقیناً زیبایی، گرما و هنر را تصور خواهید کرد. همچنین، سنگ سال‌ها دوام خواهد داشت و  ظاهری لوکس ایجاد می‌کند.

استفاده از متریال‌های مختلف برای آرک آشپزخانه

سخن آخر

در انتخاب قوس آشپزخانه باید به مکان، اندازه، دکوراسیون داخلی، نور، بودجه و موارد دیگر توجه کنید. گاهی اوقات یک مدل آرک آشپزخانه با دیگر فضاهای منزل سازگاری ندارد یا یک قوس خاص سبک مدرن آشپزخانه را به سبکی سنتی تبدیل می‌کند. پس باید برای این مهم از طراحان داخلی کمک بگیرید، آن‌ها در مورد مدل، متریال، اصول زیباشناسی و سایر موارد به شما مشاوره لازم را می‌دهند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 274 views بار دسته بندی : معماری و دکوراسیون تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.