بهدی سازه مبلمان اداری چیست؟ معرفی سبک‌ها و نحوه چیدمان آن - بهدی سازه

با گسترش کسب‌وکارها استفاده از مبلمان اداری افزایش یافته است. مبلمان اداری در سبک‌های گوناگونی طراحی می‌شود و انواع متفاوتی دارد. این مقاله شما را با انواع مبلمان اداری و سبک‌های مختلف آن و همین طور چیدمان و دکوراسیون اداری آشنا می‌سازد. با ویکی‌ساختمون همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: سیر تاریخی طراحی مبلمان، از گذشته تا به امروز

مبلمان اداری چیست؟

مبلمان اداری

میز مدیریت، میز کنفرانس، میز گروهی، میز منشی (کانتر پذیرش)، میز کارمندی، صندلی‌ها، نیم‌ست، پارتیشن‌های اداری، کمدها و … مبلمان اداری می‌گویند.

در زیر توضیح مختصری از برخی انواع مبلمان اداری داده شده است:

ezgif 7 1a6d2571b57f
  • میز اداری: میزها دارای استانداردهایی مثل ارتفاع مناسب، سطح کافی و جنس مرغوب می‌باشند. اندازه میز با توجه به متراژ و فضای شرکت‌ها انتخاب می‌شود، اما معمولاً در سایز ۱۲۰*۱۶۰ سانتی‌متر با ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر هستند. کوچک بودن میز باعث می‌شود که کارمندان کار خود را به راحتی انجام ندهند و بزرگ بودن بیش از حد جز اینکه فضا را بیهوده اشغال می‌کند، استفاده‌ای ندارد.
  • صندلی اداری: صندلی اداری باید دارای ویژگی‌های استاندارد و ارگونومیک باشند تا کارمندان دچار خستگی و مشکلات جسمی نشوند. صندلی‌های اداری با توجه به کاربردشان به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند: صندلی مدیریتی که بسیار راحت و بلندتر از دیگر صندلی‌ها هستند، صندلی کارمندی (کارشناسی) که از نظر ارتفاع و پشتی قابل تنظیم هستند، صندلی کنفرانس، صندلی آموزش و صندلی انتظار.
  • پارتیشن اداری: پارتیشن به معنای تیغه، وسیله تفکیک و جدا کردن است. تیغه‌هایی که اتاق‌های کارمندان را از هم تفکیک می‌کند، پارتیشن اداری می‌گویند. انواع پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای در شرکت‌ها و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارتیشن‌های اداری با توجه به جنس و کاربرد آن‌ها به انواع پارتیشن‌های دوجداره، تک‌جداره، فریم‌لس و کلاسیک دسته‌بندی می‌شود.
  • نیم‌ست: مجموعه‌ای از دو عدد مبل تک نفره، یک عدد مبل دو نفره و عسلی‌های کوچک نیم‌ست اداری می‌گویند که به منظور پذیرایی از مهمانان طراحی و تولید می‌شود.

مبلمان اداری

مبلمان اداری علاوه بر ادارات در دفاتر وکلا، مطب پزشکان و دندان‌پزشکان، سینماها و … استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه طراح مبلمان شویم؟

معرفی سبک‌های مبلمان اداری

مبلمان اداری در سبک‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. در زیر به برخی از این سبک‌ها اشاره می‌کنیم:

سبک کلاسیک

مبلمان اداری

سبک کلاسیک یکی از قدیمی‌ترین سبک‌ها در صنعت مبلمان اداری است. بیشترین متریال استفاده شده در این سبک چوب است، البته این متریال چوبی با پوششی از رنگ پلی‌استر یا پلی‌اورتان براق می‌شوند و نمای زیبایی می‌آفریند.

مبلمان در سبک کلاسیک از کیفیت مطلوبی برخوردار است زیرا از چوب‌های بادوام و مقاومی مثل گردو، چنار، راش، افرا و کاج استفاده می‌شود که باعث طول عمر بالا و ماندگاری آن می‌شود، بنابراین این سبک قیمت بالایی دارد، البته تزیینات و منبت‌کاری روی چوب بر قیمت بالای این سبک تأثیر زیادی گذاشته است.

معمولاً رنگ مبلمان در سبک کلاسیک تیره است، البته در رنگ‌های روشن هم ساخته می‌شود. مبلمان در این سبک در دو طرح ساده و سلطنتی طراحی و ساخته می‌شود، از معروف‌ترین لوازم اداری به سبک کلاسیک میز مدیریت سلطنتی است که بسیار باشکوه و باابهت می‌باشد. ناگفته نماند، سبک کلاسیک شکوه، وقار و حسی گرم و صمیمی به محیط القا می‌کند، در واقع آرامش و گرمای چوب و نقش و نگارهای ظریف و زیبای روی آن چنین فضایی را خلق می‌کند.

سبک مدرن

مبلمان اداری

مبلمان اداری مدرن دارای سبک و طرح ساده‌ای هستند. این سبک از اشکال هندسی الگو می‌گیرد و بیشتر از جنس فلز، شیشه و چوب ساخته می‌شوند. این سبک رنگ‌بندی متنوع و طرح‌های ساده و زیبایی دارند، رنگ‌ها در این سبک روشن و پرانرژی هستند. استفاده از رنگ‌های شاد و پرانرژی باعث افزایش راندمان کار در این سبک می‌شود.

مبلمان اداری در سبک مدرن نسبت به سبک کلاسیک قیمت پایین‌تر و وزنی سبک‌تر دارد، سبک مدرن به‌روزتر بوده و کارایی بالاتری دارد. محصولات مدرن کاملاً ارگونومی هستند. در سبک مدرن امکاناتی مثل کابل شبکه، سیم برق و … درون وسایل تعبیه می‌شوند.

فضا در این سبک با استفاده از پارتیشن‌ها تفکیک می‌شود. پارتیشن‌ها جلوه‌ای مدرن و شیک دارد که باعث ایجاد فضایی دوستانه می‌شود و کارمندان را مجاب به انجام وظایف خود می‌کنند. باید گفت که در طراحی پارتیشن‌ها و میزهای کارگروهی بیشتر از فلزات و صفحات شفاف مثل شیشه استفاده می‌شود.

سبک کلاسیک تفسیری

این سبک ترکیبی از سبک کلاسیک و سبک مدرن است. وسایل در این سبک بیشتر به رنگ طلایی و نقره‌ای هستند و حالت قدیمی و کلاسیک دارند، با این تفاوت که برخی نوآوری‌های سبک مدرن در آن اعمال شده است.

سبک مدرن مینیمالیستی

مبلمان اداری

ساده بودن از مشخصات سبک مدرن مینیمالیسیتی است. در این سبک معمولاً از رنگ‌های خنثی مثل سفید، خاکستری، طوسی، بژ، دودی، کرمی و … استفاده می‌شود که به راحتی در کنار رنگ‌های دیگر قرار می‌گیرند. حضور نور و روشنایی در محیط نیز از مشخصه‌های این سبک است.

اگر می‌خواهید فضای اداری را طوری طراحی کنید که کارمندان تمرکز بیشتری داشته باشند، سبک مینیمایستی بهترین انتخاب است، این سبک بدون هیچ تجملی طراحی می‌شود و همین سادگی موجب تمرکز کارمندان و کارایی بالا در آن‌ها می‌شود.

اگر محیط کار شما کوچک است، باید بدانید که استفاده از سبک مینیمال در دکوراسیون اداری باعث بزرگ نشان دادن محیط می‌شود، سبک مینیمال در طراحی فضاهای کوچک انتخاب مناسبی است. چیدمانی ساده، وجود نور و رنگ‌های روشن فضا را بزرگ جلوه می‌دهد.

سبک روستیک

مبلمان اداری

در سبک روستیک از متریال طبیعی استفاده می‌شود، به طوری که از نظر فرم و بافت به طبیعت نزدیک باشد. این سبک ساختاری خام و نپخته با جزئیات زمخت و ناصاف دارد و بر آن است تا احساس و الهامی از طبیعت را در فرد زنده کند. شاخه‌ها و تنه درخت در کنار الیاف و کناف، متریال اصلی این سبک محسوب می‌شود.

روستیک واژه‌ای لاتین به معنای روستا می‌باشد. دلیل این نامگذاری استفاده از متریال طبیعی مثل چوب و نور خورشید در این سبک است. وسایل در این سبک چوبی، ساده و دست‌ساز است و با تراشکاری و نازک‌کاری تزیین نمی‌شود، در واقع وسایل باید حالت طبیعی خود را حفظ کنند. در این سبک از گیاهان نیز استفاده می‌شود، در فضای اداری و حتی منازل گیاهان نمادی از طبیعت محسوب می‌شوند.

در مبلمان‌های سبک روستیک از مواد و مصالح بازیافتی نیز استفاده می‌شود. این مبلمان‌ها طرح‌های منظم و با قاعده‌ای ندارند و همان طور که گفته شد، در ساخت آنها از تنه درختان، شاخه و چوب‌های شکسته شده استفاده می‌شود. معمولاً چوب‌ها رنگ یا جلا داده نمی‌شود، تنها با پوششی مات‌اندود می‌شوند. این سبک حس سادگی و قدیمی بودن را القا می‌کند.

چوب و نور خورشید از ویژگی‌های سبک روستیک هستند. وجود پنجره‌ای بزرگ برای داشتن نور خورشید در این سبک بسیار پراهمیت است. نور طبیعی در این سبک اهمیت ویژه‌ای دارد تا جایی که از پرده‌های روشن برای عبور نور استفاده می‌کنند.

سبک روستیک بیشتر در دکوراسیون منازل به کار گرفته می‌شود و در فضاهای کاری خیلی استفاده نمی‌شود، اما می‌توان سبک روستیک را با سبک مدرن ترکیب کرد. هر دو سبک با ایجاد روشنایی و القای حس آرامش همراه هستند، بنابراین می‌توان از پنجره‌های بزرگ، رنگ‌های روشن و طبیعی و مبلمان مدرن چوبی استفاده کرد و فضایی مدرن و صمیمی در محیط کاری خلق کرد.

سبک رترو

مبلمان اداری

سبک رترو بازگشت به گذشته را القا می‌کند و یادآور حسی نوستالژیک است. سبک رترو آمیخته‌ای از گذشته و امروز است. مبلمان در این سبک از مدل‌های قدیمی الهام می‌گیرد، اما متناسب با دوره امروزی بازسازی می‌شود. بهتر است بدانید، از ویژگی‌های مبلمان دوران قدیم، عناصر چوبی جلا داده شده هستند.

در این سبک از رنگ‌های شاد و پرانرژی استفاده می‌شود، درواقع رنگ‌ها در سبک رترو در اولویت قرار دارند و مهم‌ترین عنصر محسوب می‌شوند. رنگ‌هایی که در این سبک استفاده می‌شود اغلب رنگ‌های زنده‌ای مثل قرمز، نارنجی و صورتی هستند، در کنار این رنگ‌های تند، رنگ‌های زرد خردلی، ارغوانی و آبی نیلی نیز به کار گرفته می‌شود.

سبک ماوریک

مبلمان اداری

سبک ماوریک زیرمجموعه‌ای از سبک مدرن است که رویکردی مبتکرانه دارد. طراحی این سبک کمی ناآشنا و غیر معمول است. سبک ماوریک به هیچ قانونی پایبند نیست، سبکی زیرکانه، غیرمعمول و نامتعارف که مملو از ابتکار و نوآوری است.

همان طور که گفته شد، این سبک از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند، رنگ‌ها به طور تصادفی انتخاب می‌شود، در انتخاب رنگ‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد، حتی می‌توان از رنگ‌های پرزرق‌وبرق و نامتعارف در کنار هم استفاده کرد. سبک ماوریک سبک بازی با رنگ‌هاست، سبکی که فضا را متفاوت جلوه می‌دهد. در این سبک می‌توانید آزادانه از رنگ‌ها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: چیدمان محیط اداری: اهمیت به روحیه کارمند و رضایت ارباب رجوع

در سبک ماوریک از تجهیزات و مبلمان روز استفاده می‌شود، تجهیزاتی عجیب و نامتعارف و در عین حال کاربردی. اشکال و فرم‌های غیرمنتظره در این سبک ترکیبی جسورانه و متفاوت خلق می‌کند. مبلمان در این سبک برای گالری‌ها، مزون‌ها و حتی ویترین فروشگاه‌ها بهترین انتخاب است.

سبک معاصر

مبلمان اداری

یکی دیگر از انواع سبک‌های دکوراسیون اداری سبک معاصر می‌باشد که ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک است. سبک معاصر مانند سبک مینیمال سبکی ساده و بی‌پیرایه است. مبلمان اداری در این سبک از چوب ساخته می‌شوند و با رنگ‌های خنثی و ساده، اشکال و خطوط ساده و مستقیم طراحی می‌شود. سبک معاصر با رنگ‌های خاکستری، سیاه و سفید شناخته می‌شود.

سبک هایتک (تکنولوژی بالا)

استفاده از تکنولوژی، ویژه این سبک است. طراحی داخلی در سبک هایتک از آخرین تکنولوژی‌های روز استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال در این سبک از دراپ باکس، گوگل درایو و اسکای درایو برای کاهش مصرف کاغذ استفاده می‌شود، همین طور از صفحات نمایشی دیواری لمسی و تکنولوژی‌های ارتباطی در اتاق کنفرانس استفاده می‌شود.

مبلمان اداری

سبک هایتک نمایی نوآورانه از سبک مدرن می‌باشد، البته سادگی و بی‌آلایشی که در سبک مدرن وجود دارد در این سبک دیده نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون داخلی منزل و معرفی ۱۲ سبک پرطرفدار در سال ۲۰۲۱

چیدمان مبلمان اداری

برای خلق یک محیط کاری آرامش‌بخش به چیدمانی اصولی و استاندارد نیاز است. با انتخاب صحیح و چیدمان اصولی مبلمان اداری می‌توان کارایی، آرامش و زیبایی را در محیط کار به ارمغان آورد.

مبلمان اداری

نحوه چیدمان مبلمان اداری به مساحت، رنگ، نور و نوع فعالیت شرکت بستگی دارد. در زیر نکاتی از چیدمان اصولی مبلمان اداری ذکر شده است:

  • رنگ و سبک مبلمان اداری با رنگ و سبک سقف، دیوارها، کف‌پوش و درب هارمونی دارد.
  • چیدمان مبلمان اداری متناسب با سمت افراد صورت می‌گیرد. اتاق مدیریت، اتاق کنفرانس، اتاق کارکنان و … بر اساس عملکرد خود چیدمان می‌شود.
  • اگر اداره یا شرکت شما مساحت کمی در اختیار دارد، سبک‌های مینیمال یا مدرن پیشنهاد می‌شود، این دو سبک به دلیل سادگی و روشن بودن محیط را بزرگ جلوه می دهد.
  • از مبلمان اداری به سبک کلاسیک تنها در شرکت‌های با متراژ بالا استفاده کنید، این نوع سبک برخلاف سبک‌های مدرن و مینیمال به فضای بیشتری نیاز دارد.
  • رنگ‌های روشن محیط را بزرگ نشان می‌دهد و رنگ‌های تیره فضا را کوچک. از مبلمان با رنگ‌های تیره در فضاهای با متراژ کم استفاده نمی‌شود.
  • اگر متراژ شرکت کم باشد، باید از میزهای اداری که کشو و فایلینگ دارند، استفاده شود و اگر محیط به اندازه کافی بزرگ باشد، می‌توان از قفسه‌ها و فایلینگ جدا استفاده کرد.
  • از مزایای مبلمان سبک مدرن استفاده از پارتیشن‌ها می‌باشد که فضا را به خوبی تفکیک می‌کند، پارتیشن‌ها فضایی بسیار جذاب و زیبا ایجاد می‌کنند و موجب استفاده بهینه از فضا می‌شوند.
  • پارتیشن شیشه‌ای فریم‌لس بهترین گزینه برای مدیریت کارکنان شرکت‌ها هستند و اینکه این پارتیشن مانعی برای عبور نور ندارد، بنابراین فضای روشنی ایجاد می‌کند.
  • اگر اکثریت مراجعان شرکت‌ها کهن‌سال باشند، مبلمان کلاسیک گزینه بهتری است، این جوانان هستند که با سبک مدرن ارتباط بیشتری می‌گیرند.
  • صندلی‌های اداری به دلیل استفاده طولانی مدت باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. صندلی‌های ارگونومیک که با توجه به ساختار بدن انسان طراحی شده‌اند، انتخاب مناسبی هستند.
  • نه تنها صندلی‌ها که میزها نیز باید مطابق استانداردهای روز دنیا باشند.
  • برای اتاق مدیریت از متریال‌های باکیفیت استفاده می‌شود که متناسب با شأن ایشان باشد.
  • چیدمان به گونه‌ای انجام شود که کارکنان به راحتی به وسایل مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند، به عنوان مثال کتابخانه‌ها، قفسه‌ها و کمدها را کنار دیواری که به راحتی در دسترس کارکنان باشد، گذاشته شود.
  • اگر فضا از نور طبیعی برخوردار است، چیدمان را باید به گونه‌ای اجرا کرد تا بیشترین استفاده را از نور برد.
  • چیدمان نیم‌ست‌ها به گونه‌ای باشد که به قسمت‌های خصوصی شرکت یا اداره مشرف نباشد.
  • اگر یک چشم‌انداز زیبا در شرکت وجود داشته باشد، میزها را رو به چشم‌انداز قرار دهید.
  • میزهای کارمندی طوری کنار هم قرار گیرند که هر کارمندی حریم خصوصی مشخصی داشته باشد.
  • در محیط اداره از گیاهان هم استفاده کنید، می‌توانید روی میزتان یک گلدان بگذارید.
  • مبلمان اداری را در فاصله‌های مناسب و منظمی از یکدیگر قرار دهید به گونه‌ای که رفت‌و آمد به راحتی انجام شود.

مبلمان اداری

سخن آخر

مبلمان اداری تنها شامل میزها و صندلی‌ها نمی‌شود بلکه تمام لوازم اداری از جمله کمدها و فایل‌ها زیرمجموعه مبلمان اداری می‌باشند. مبلمان اداری در سبک‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شود که از میان آن‌ها سبک‌های کلاسیک، مدرن و مینیمال کاربرد بیشتری دارند.

انتخاب مبلمان اداری اهمیت ویژه‌ای در راه‌اندازی یک کسب‌وکار دارد. چیدمان اصولی مبلمان اداری بر کارایی و آرامش کارکنان و نیز جذابیت دکوراسیون شرکت تأثیرگذار است. چیدمان مبلمان اداری با توجه به مساحت، رنگ، نور، نوع فعالیت شرکت و سمت افراد انجام می‌شود. انتخاب مناسب مبلمان اداری و چیدمان اصولی آن سبب می‌شود که کارکنان به دور از مشکلات جسمی مثل کمردرد، افتادگی شانه و … به کارایی بالاتری دست یابند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 212 views بار دسته بندی : چیدمان تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.