بهدی سازه طرز نگهداری ماشین ظرفشویی از چیدن ظروف تا جرم گیری و تمیز کردن - بهدی سازه

ماشین ظرفشویی روز به روز در حال باز کردن جای خود در خانواده‌های ایرانی است و با توجه به هزینه‌ای که برای آن می‌شود، همه دوست دارند که ظرفشویی خود را با نگهداری مناسب در بهترین شرایط ممکن نگه دارند تا کمتر به تعمیرات احتمالی نیاز داشته باشند. طرز نگهداری از ماشین ظرفشویی شامل نکات و عملیات‌های مختلفی از جمله طرز صحیح استفاده و به ویژه تمیز کردن بخش‌های مختلف آن می‌شود. در این مقاله از بهدی سازه قصد داریم به طرز نگهداری ماشین ظرفشویی بپردازیم.

چه کارهایی باعث خراب شدن ماشین ظرفشویی می‌شود؟

قبل از اینکه به طرز نگهداری ماشین ظرفشویی بپردازیم بد نیست با کارهای که می‌توانند باعث خرابی دستگاه شما شوند آشنا شوید که عمده آن‌ها در زیر خلاصه وارد آمده است.

  • قرار دادن ظروف داخل دستگاه بدون تمیز کردن و دور ریختن پسماندها
  • تمیز نکردن فیلترها و جدا کردن پسماندهای جمع شده در آن بعد از هر بار شستشو
  • قرار ندادن ظروف در جای مشخص داخل دستگاه
  • استفاده از دستمال‌های مرطوب، مواد شیمیایی خشک، ساینده‌ها و پدهای تمیز کننده و یا سیم ظرف شویی برای تمیزکردن دستگاه
  • استفاده نکردن از برنامه‌های کنترل نمک به ویژه در مناطقی که دارای آب سخت هستند.
  • بیش از اندازه پر کردن دستگاه که باعث وارد آمدن فشار زیاد به آن می‌شود.
  • عدم توجه به رسوب گیری خروجی‌های آب داخل دستگاه از جمله میله‌های اسپری کننده آب
  • تمیز نکردن داخل ظرف شویی بعد از هر بار شستشو

طرز نگهداری ماشین ظرفشویی

بعد از پرداختن به مهم‌ترین دلایل خرابی ماشین ظرفشویی در ادامه به ارائه نکات مهم در خصوص طرز نگهداری ماشین ظرف شویی می‌پردازیم.

طرز نگهداری ماشین ظرف شویی

چیدن صحیح ظروف

اولین نکته در استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی به چیدن و قرار دادن صحیح ظرف‌ها بر می‌گردد. ماشین ظرف شویی از چند قفسه و کشو تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها برای نوع خاصی از ظروف مناسب هستند. سعی کنید همیشه ظروف را در جای مناسب خود قرار دهید.

ezgif 7 1a6d2571b57f

صداهای غیرطبیعی ماشین ظرفشویی

کارکرد و صداهای طبیعی از دیگر نکاتی است که در طرز نگهداری ماشین ظرفشویی باید به آن توجه داشته باشید. گاهی به موجب قرار دادن اشتباه ظروف صداهایی غیرطبیعی از داخل ماشین ظرف شویی شنیده می‌شود. در این صورت باید سریعاً دستگاه را خاموش کنید و مشکل را برطرف کنید. این صداها می‌تواند ناشی از برخورد بخش‌های داخلی دستگاه با ظروف باشد که در صورت تکرار قاعدتاً خرابی در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: خرید سینک ظرفشویی : بهترین گزینه برای آشپزخانه شما چیست؟

تمیز کردن ماشین ظرفشویی

از حساس‌ترین و مهم‌ترین عملیات‌ها در طرز نگهداری ماشین ظرفشویی، اقداماتی است که در خصوص تمیز کردن آن صورت می‌گیرد. برای تمیز کردن و جرم گیری بخش‌های مختلف دستگاه باید روش‌های مختلفی را به کار گرفت.

تمیز کردن فیلتر

استفاده روزمره از ماشین ظرفشویی و وارد شدن انواع پسماندهای غذایی در آخر کار وارد فیلتر می‌شوند. از این رو فیلترها بعد از مدتی حاوی مقداری از این پسماندها خواهند بود که می‌تواند هم عملکرد دستگاه را مختل کند هم بوی بدی را ایجاد کند.

تمیز کردن ماشین ظرف شویی

برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی اول از همه باید به آرامی و با احتیاط کامل سبدها و قفسه‌های طبقه پایین را خارج کنید. با یک دستمال تمیز می‌توانید اطراف فلیتر حاوی پسمانده و چربی‌های غذا را پاک کنید. در گام بعدی فلیتر را برخلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و آن را در بیاورید. فیلتر را شسته و سپس آن را در سر جای خود قرار دهید.

ماشین ظرفشویی را بدون فلیتر روشن نکنید زیرا نه تنها ظروف به خوبی شسته نمی‌شود بلکه به ماشین ظرف شویی شما نیز می‌تواند آسیب برساند. تمیز کردن فلیتر را بهتر است ماهی یکبار انجام دهید.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

 از دیگر عملیات‌های مهم در طرز نگهداری ماشین ظرف شویی، رفع بوی بد آن است. علت بوی نامطبوع این است که ماشین ظرف شویی کلاً با چربی و پسماندهای غذا کار دارد که این چربی بعد از مدتی مانند یک لایه جرم در لوله تخلیه آب شکل می‌گیرد و با گذشت زمان و بیشتر شدن این جرم باعث رشد باکتری‌ها و بوی بسیار نامطبوع می‌شود.

روش‌های مختلفی را می‌توان برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی استفاده کرد. روش اول استفاده از سرکه سفید است. برای این کار یک لیوان سرکه سفید را در کف ماشین ریخته و بعد دستگاه را روی بالاترین دما قرار دهید. اگر ماشین شما دارای برنامه قابلمه شور است از این برنامه استفاده کنید و آن را بدون ظرف روشن کنید. بعد از آن هم یک بار هم ماشین را با آب خالی شستشو دهید تا بوی سرکه هم رفع شود.

رفع بوی بد ماشین ظرف شویی

نکته مهم که بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند این است که سرکه به دلیل خاصیت اسیدی می‌تواند به درزگیری‌ها و لاستیک‌های درب دستگاه آسیب وارد کند و استفاده از سرکه سفید را توصیه نمی‌کنند.

روش دوم استفاده از مایعات جرم‌گیر است. با این کار هم بوی بد رفع می‌شود و هم رسوب‌زدایی صورت می‌گیرد. رسوب‌ها عملکرد دستگاه را بعد از مدتی به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند و از عمر آن می‌کاهند. برای این کار کافی است جرم گیر را در کف ماشین ظرف شویی ریخته و ماشین را بدون ظرف با بالاترین دمای آب روشن کنید تا تمام جرم و رسوبات از بین برود.

نکته مهم در این خصوص این است که سعی کنید سه ماه یکبار و صرفاً از جرم گیرهای معتبر و مخصوص ماشین ظرف شویی استفاده کنید.

روش دیگر تمیز کردن داخل ماشین ظرف شویی استفاده از جوش شیرین است. مقداری پودر جوش شیرین ته ظرف شویی بپاشید و یک شب بگذارید بماند، سپس یک برنامه نرمال شستشو را در حالت خالی اجرا کنید. بعد از شستشو یک بار هم دستگاه را روی برنامه معمولی قرار دهید تا اثری از جوش شیرین باقی نماند.

تمیز کردن درب ماشین ظرفشویی

لاستیک‌های آب‌بندی آب را داخل ماشین ظرف شویی نگه می‌دارند و اجازه نمی‌دهند که کف آشپزخانه را خیس کند. هرچند ماه یک‌بار با یک دستمال تمیز و آب گرم این سطوح پلاستیکی را پاک کنید می‌توانید مانع از رشد باکتری‌ها شوید که این کار نه تنها باعث تمیزی ماشین ظرف شویی شما می‌شود بلکه طول عمر این لاستیک آب‌بندی را بالا می‌برد و این کار کمتر از پنج دقیقه زمان شما را می‌گیرد.

تمیز کردن اسپری آب

اسپری‌هایی که وظیفه رساندن آب به ظروف را بر عهده دارند، اغلب بعد از مدتی در اثر رسوب دچار گرفتگی می‌شوند. در نتیجه آب به‌درستی به ظرف‌ها نمی‌رسد و ظرف‌ها شما تمیز شسته نمی‌شود. برای تمیز کردن این بازوها می‌توان از دو روش استفاده کرد.

روش اول استفاده از خلال دندان می‌باشد که می‌توان سوراخ‌های بازوهای آب رسان از طریق چوب خلال دندان پاک کنید فقط باید خیلی مواظب باشید که این خلال دندان نشکند. راه دوم استفاده از جرم گیر مخصوص ظرف شویی می‌باشد.

سخن آخر

با رعایت دستورالعمل‌های بالا در خصوص طرز نگهداری ماشین ظرفشویی می‌توان تا حدود زیادی از عملکرد مناسب ماشین ظرف شویی اطمینان حاصل کرد. این موضوع از خرابی‌های زیاد دستگاه جلوگیری و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 497 views بار دسته بندی : تعمیر و نگهداری تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.