بهدی سازه طراحی روف گاردن مدرن و معرفی المان‌های آن با تصاویر زیبا - بهدی سازه

طراحی روف گاردن مدرن از جمله عبارت‌هایی است که بسیاری به دنبال آن وب ‌سایت‌های مختلفی را جستجو کرده‌اند ولی رسیدن به این خواسته ممکن است برای بسیاری از آن‌ها محقق نشده باشد؛ زیرا تنوع طراحی و سبک دکوراسیون در بسیاری از مقاله به تفکیک آورده نشده است و باعث سردرگمی مخاطب شده است. در این مقاله به معرفی المان‌های روف گاردن مدرن و معرفی متریال آن پرداخته شده است. در ادامه با بهدی سازه همراه باشید.

عناصر دکوراتیو برای طراحی روف گاردن مدرن

در ابتدا لازم است عرض کنم که روف گاردن‌ها یک طراحی بینابینی از دکوراسیون داخلی و خارجی را طلب می‌کنند. ممکن است برخی از عناصر دکوراسیون داخلی و برخی از عناصر دکوراسیون خارجی در آن حضور داشته باشند. طراحی روف گاردن تفاوت چندانی با طراحی باغ‌ها و باغچه‌های روی زمین ندارند و تنها باید تمهیداتی برای مقاومت اشیا قرار گرفته روی آن در برابر باد در نظر گرفت. در ادامه به طور جزء به جزء به برخی از عناصر دکوراتیو روف گاردن مدرن پرداخته شده است.

کفپو‌ش

با توجه به بودجه و شرایط، از کفپوش‌های مختلفی برای طراحی روف گاردن مدرن و به طور کلی برای تمامی روف گاردن‌ها استفاده می‌شود. چوب، چمن مصنوعی یا طبیعی، سنگ، موزاییک و کفپوش‌های پلیمری از جمله گزینه‌های انتخابی هستند. استفاده از سنگ ریزه رودخانه‌ای در کنار چوب و چمن ترکیبی مدرن و کم هزینه برای کفپوش روف گاردن خواهید داشت. البته گزینه سنگ صیقل خورده یا آجر لعاب‌دار مات نیز از گزینه‌های خوب و زیبا هستند که اگر به صورت جزیره‌ای با چمن به صورت ترکیبی کار شود، زیبایی کار را دوچندان می‌کند. استفاده از کاشی شکسته هم برای تزیین کف روف گاردن مدرن به همراه چمن و دیگر کفپوش‌ها مانند چوب یا لمینت بسیار مناسب است.

مطلب پیشنهادی: کفپوش روف گاردن : انواع آن+ مزایا و معایب هرکدام

ezgif 7 1a6d2571b57f

باغچه

گاهی برای طراحی روف گاردن مدرن لازم نیست، متحمل هزینه زیادی بابت کاشت درخت شوید. با اینکه وجود درخت در روف گاردن حال و هوای آن را دگرگون می‌کند ولی به جای درخت می‌توانید از درختچه‌های کوتاه و گلدان‌های پر از گل یا از روف گاردن در منطقه‌ای صحرایی یا ساحلی است می‌توانید از گلدان‌های کاکتوس بزرگ و ساکولنت‌های رنگارنگ استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان مناسب برای روف گاردن : تجربه بهشت در بام سبز

ناگفته نماند که کاشت درخت در گلدان‌های بزرگ و با عوض کردن خاک آن‌ها به صورت فصلی ممکن است و می‌تواند از گزینه‌های روی میز باشد. تقریباً هر درختی را می‌توان در گلدان پرورش داد ولی درخت‌های بی خزان و نخل‌ها انتخاب‌های هوشمندانه‌تری هستند.

مطلب پیشنهادی: نحوه زهکشی روف گاردن برای رشد بهتر گیاهان و خروج آب مازاد

سایبان
یا آلاچیق

در ذهن بسیاری آلاچیق با عمارت کلاه فرنگی روی سقف تداعی می‌شود ولی این نوع آلاچیق‌ها مناسب فضاهای با دکوراسیون سنتی یا معاصر هستند و با مکان‌های با دکوراسیون مدرن تناسب ندارند. بهتر است از آلاچیق‌های ساده با سقف حصیری، شیشه‌ای و پارچه‌ای برای این فضاها انتخاب کنید و یا به جای آلاچیق از سایبان استفاده کنید. سایبان‌ها هم مناسب دکوراسیون مدرن هستند و هم از نظر هزینه رنج مناسبی نسبت به آلاچیق دارند.

مطلب پیشنهادی: طراحی و اجرای روف گاردن: انواع روش های اجرای بام سبز

مبلمان

مبل، صندلی، میز، سایبان، باربیکیو و بسیاری از وسایل رفاهی در فضای باز جزء مبلمان به حساب می‌آیند. ولی در این بخش به دلیل اهمیت بالای این اجزاء به تنهایی بحث شده‌اند و در بخش حاضر تنها به مبل، صندلی و میز پرداخته شده است. انواع صندلی‌های حصیری، فلزی و چوبی مناسب استفاده در روف گاردن هستند و اگر از آن‌ها در زیر سایبان یا آلاچیق استفاده می‌شود انواع پارچه‌ای هم جز گزینه‌های قرار می‌گیرد. برای طراحی روف گاردن مدرن می‌توان از انواع صندلی فلزی یا فرفورژه با طراحی ساده و سبک مدرن، صندلی و مبل چوبی با تشک و بالش‌های پارچه‌ای و صندلی‌های حصیری جدید که جنسی پلیمری دارند، استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: روف گاردن، ۱۰ چالش نگهداری از فضای بام سبز

آبنما
یا استخر

استفاده
از آب برای طراحی روف گاردن مدرن به آبنما و استخر محدود می‌شود. برای ساخت
آبنمایی که با سبک مدرن روف گاردن هماهنگی داشته باشد به انواع دیواری یا انواع
دارای سیستم هوشمند ورق آب هستند توجه کنید. اگر در نظر دارید در روف گاردن،
استخری بنا کنید از ابتدا باید بدانید که هزینه ساخت استخر در پشت بام بسیار
بالاتر از زمین است و شاید نتوان به دلایل ایمنی ساختمان به این مهم دست پیدا کرد.
در هر صورت استخرهای پیش ساخته از جمله گزینه‌های ارزان و سبک هستند. لازم به
یادآوری است که برای نصب و راه اندازی استخر پیش ساخته با ابعاد بزرگ در روف گاردن
به نظر و آزمایشات کارشناسی یک مهندس سازه نیاز است تا مقاومت ساختمان را در برابر
باری که استخر پر از آب به آن وارد می‌کند را بسنجد.

استفاده
از سنگ

سنگ‌های
بزرگ تراش نخورده از ترکیبات فضایی دکوراسیون فضای باز مدرن هستند و گاهی در طراحی
روف گاردن مدرن از صخره سنگی در کنار آبنما و یا به عنوان آتشدان در وسط آلاچیق استفاده
می‌شوند. سنگ‌های در ابعاد صخره یا بولدر توانایی آسیب به سازه را دارد پس بهتر
است از سنگ‌های با ابعاد و وزن کمتر استفاده شود یا از یک مهندس سازه برای تحمل
بار وارده مشورت گرفته شود.

باربیکیو

از آن‌جایی که ایرانیان علاقه زیادی به کباب دارند. مهمانی باربیکیو از جمله لذت‌ها و بخش مهمی از دورهمی‌های ایرانیان است. برای این منظور می‌توان در کنار سایبان یا آلاچیق از یک باربیکیو استفاده کرد. ابعاد و پیشرفته بودن باربیکیو به فضای پشت بام و میزان استفاده ساکنان بستگی دارد. داشتن یک سینک ظرفشویی و یک دستگاه خنک کننده نوشیدنی در کنار باربیکیو می‌تواند، مهمانی‌های کبابی را دلپذیرتر کند.

المان‌های
دکوراتیو

از جمله المان‌های دکوراتیو در روف گاردن‌ها را می‌توان آبنما، مجسمه‌ها و گلدان‌ها دانست. آبنما به دلیل گستردگی و ارتباط آن با دیگر عناصر آبی مانند استخر جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. در این‌جا تنها به مجسمه و گلدان‌ها پرداخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی: اجرای روف گاردن ، راهنمای مرحله به مرحله ساخت روف گاردن

گاهی
ایجاد و طراحی یک روف گاردن مدرن آن‌قدرها هم سخت و هزینه‌بر نیست. با داشتن فضایی
مانند صندلی‌های پایه بلند چوبی و فلزی به همراه میز می‌تواند برای صرف صبحانه یا
عصرانه کفایت کند. گذاشتن گلدان‌های پر از گل در لبه پشت بام، یا در گوشه‌ای دیوار
در پناه سایه نیز برای طراحی روف گاردن بیش از یک درخت افرای پرهیبت، جذابیت دارد.

در روف گاردن‌هایی که جنبه تجاری دارند مانند رستوران و کافه‌ها، برای زیباتر شدن و به اصطلاح رمانتیک شدن فضا در کنار گل‌ها و گیاهان از مجسمه و المان‌هایی دکوراتیو دست ساز نیز بهره برده می‌شود. با توجه به حضور درختان و گیاهان سبز، نیمکت‌ها و صندلی‌ها ممکن است جای مجسمه‌ها نیز احساس شود.

نورپردازی

در مقوله دکوراسیون فضای باز، نورپردازی جنبه‌ای جدی و حرفه‌ای دارد؛ اما در کنار جدی بودن می‌تواند ساده و کم هزینه نیز باشد. نورپردازی روف گاردن نیز مانند تمامی فضاهای باز طراحی می‌شود. برای طراحی نورپردازی روف گاردن مدرن می‌تواند از ایده‌های ساده مانند ریسه چراغ‌ها و یا از نورپردازی‌های حرفه‌ای‌تر مانند المان‌های نوری زمین و دیواری بهره برد. ترکیبی از شیشه، فلز (ترجیحاً استیل) و چوب برای چراغ‌ها مناسب است.

سخن آخر

طراحی روف گاردن مدرن با توجه گرایش مردم به سمت دکوراسیون مدرن بسیار پرطرفدار و محبوب شده است. اگر دارای فضای کمی هستید و می‌خواهید از این فضا برای گذراندن یک بعد ازظهر لذت ببرید می‌توانید از ایده‌های این مقاله استفاده کنید و روف گاردن مدرن دنج خود را بسازید. ولی اگر طراحی روف گاردنی برای یک فضای بزرگ مانند پشت بام برج‌های مسکونی و ساختمان‌های بزرگ تجاری و اداری را مد نظر دارید بهتر است با یک گروه طراحی و سازنده روف گاردن پیدا نمایید و کار را به کاردان بسپارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 330 views بار دسته بندی : بام سبز تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.