بهدی سازه سینک گرانیتی بخریم یا نه؟ قبل از خرید مزایا و معایبش را بدانید! - بهدی سازه

شاید اگر چند سال به قبل بازگردیم برای انتخاب سینک ظر‌شویی آشپزخانه خود کار بسیار ساده‌ای پیش رو داشتید و صرفاً باید از میان انواع سینک‌های استیل و فولادی یک مدل و طرح باب میل خود را انتخاب می‌کردید، اما خب امروزه بازار گسترش یافته است و سینک‌هایی با جنس‌های مختلفی در دسترس قرار گرفته‌اند که یکی از آن‌ها سینک گرانیتی است. سینک‌های گرانیتی دارای ویژگی‌های ساختاری و ظاهری خاص خود هستند که مزایای زیادی را برای آن به ارمغان آورده است. در این مطلب از بهدی سازه مروری بر این نوع از سینک‌ها خواهیم داشت و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

سینک گرانیتی چیست؟

اگر اولین بار باشد که این اسم به گوشتان می‌خورد شاید فکر کنید که این سینک را با تراش دادن سنگ‌های گرانیتی ساخته‌اند اما واقعیت غیر از این است. برای ساخت سینک‌های گرانیتی کانی‌های مقاوم سنگ‌های گرانیتی مانند کوارتز را با درصدهای مشخصی از رزین و چسب‌های مخصوص مخلوط می‌کنند و با استفاده از قالب آن‌ها را اشکال و طرح‌های مختلف در می‌آورند. به طور کلی خرده‌های گرانیتی یا همان کوارتز و رزین با نسبت‌های ۸۰ به ۲۰ با یکدیگر ترکیب می‌شوند. از آنجایی که کوارتز از کانی‌های بسیار مقاوم موجود در طبیعت است پس می‌تواند گزینه ایده آلی برای ساخت سینک باشد.

مزایای سینک گرانیتی

سینک‌های گرانیتی محصولاتی هستند که به طریق مصنوعی از مواد طبیعی ساخته می‌شوند و همین موضوع نقاط قوت زیادی را برای آن‌ها به بار آورده است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مزایای استفاده از سینک‌های گرانیتی در آشپزخانه می‌پردازیم.

مزایای سینک گرانیتی

مقاومت سختی بسیار بالا

سنگ‌های گرانیت را همه به دلیل مقاومت و سختی بسیار بالا می‌شناسند، به همین دلیل هم سینک‌های ساخته شده از این سنگ‌ها نیز مقاومت بسیار بالایی در برابر هر گونه خراش و ضربه دارند. سینک‌های گرانیتی بر خلاف سینک‌های استیل در صورت مواجه به ضربه‌های فیزیکی دچار فرورفتگی نخواهند شد. در استفاده روزمره هم هیچ گونه خراشیدگی در سطح آن‌ها به وجود نمی‌آید اما این موضوع به این معنا نیست که شما مجاز به استفاده از سیم‌های ظرفشویی در تمیز کردن آن‌ها هستید. استفاده مکرر از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن ظاهر زیبای این سینک‌ها را مخدوش خواهد کرد. ناگفته نماند که سینک‌های گرانیتی در کیفیت و تراکم‌های مختلفی در دسترس هستند و متعاقباً تراکم‌های بالا از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

مقاومت حرارتی بالا

قبل از خرید سینک‌های گرانیتی بهتر است مطلع باشید که مقاومت حرارتی این نوع از سینک‌ها از سینک‌های استیل بالاتر است و به راحتی می‌توانند درجه حرارت‌های نزدیک به ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند. از این رو خانم‌های خانه دار در کار کردن با این سینک‌ها می‌توانند خیالی راحت داشته باشند. البته به منظور سیر طبیعی ماندگاری سینک گرانیتی بهتر است که در تماس مستقیم با حرارت‌های بالا مانند قابلمه‌ها و ظروف داغ قرار نگیرند زیرا ممکن است که با مرو زمان آسیب ببیند؛ بنابراین اگر قابلمه یا ماهیتابه را از روی گاز بر می‌دارید، سعی کنید به هیچ وجه آن را مستقیماً روی سطح سینک قرار ندهید.

مقاومت حرارتی بالا

تنوع در طرح و رنگ

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، سینک‌های گرانیت محصولاتی فرآوری هستند و این به معناست که در طی مراحل ساخت و تولید می‌تواند طرح‌ها و رنگ‌های بی‌نهایتی را به این سینک‌ها بخشید. بر خلاف سینک‌های استیل که در طیف بسیار محدودی از رنگ در دسترس هستند، سینک گرانیت از این بابت هیچ گونه حد و مرزی ندارد؛ بنابراین اگر به دکوراسیون آشپزخانه و خانه خود بسیار اهمیت می‌دهید، با توجه به طیف گسترده طرح و رنگ موجود در بازار از سینک‌های گرانیتی، می‌توانید به راحتی همخوانی و هماهنگی لازم را در آشپزخانه برقرار کنید.

از سوی دیگر، سینک‌های گرانیتی اغلب خود رنگ هستند یعنی رنگ آن‌ها به دلیل نوع گرانیت استفاده شده در ساخت آن‌ها است. به همین دلیل هم بسیار کم دچار تغییر رنگ می‌شوند. ناگفته نماند که سینک‌های گرانیتی به رنگ تیره نسبت به نوع روشن از حساسیت بیشتری در مقابل لکه پذیری برخوردار هستند، پس اگر چندان وقت سر و کله زدن با تمیز کردن مداوم سینک را ندارید توصیه می‌شود که سینک‌های گرانیتی با رنگ‌های روشن تهیه کنید که لکه پذیری کمتری دارند.

در خدمت سلامت خانواده

سینک‌های ظرفشویی جایی هستند که در مسیر تغذیه خانواده قرار گرفته‌اند. در واقع هر ماده غذایی که وارد خانواده می‌شود حتماً سری به سینک آشپزخانه خواهد زد. از طرفی هم به دلیل رطوبت بالای سینک و تماس با مواد غذایی فاسد شده یا حساس مانند گوشت، احتمال رشد عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌ها در آن بسیار بالا است.

در خدمت سلامت خانواده

سینک‌های گرانیتی محصولاتی مهندسی شده هستند و انواعی از آن‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که دارای خاصیت‌های ضد باکتریایی هستند. از طرفی هم به دلیل تراکم بالا و وجود رژیم در مقابل نفوذ هر گونه رطوبت نیز به شدت مقاوم هستند و از این بابت هم نباید نگرانی خاصی داشت. نکته‌ای دیگری که باید دقت داشت، تمیز کردن ساده و سریع این سینک‌ها است. به طوری که با وجود تراکم بالا، لکه پذیری آن‌ها بسیار کم است. برای تمیز کردن سینک‌های گرانیتی هم در عین سادگی می‌توان از محلول آب و پودر لباسشویی و مایع ظرفشویی همراه با یک تکه ابر نرم استفاده کرد.

مناسب برای سلیقه‌های مختلف

همان‌طور که می‌دانیم انواع مختلفی از سینک‌ها از نظر امکانات و شکل ظاهری در دسترس خانواده‌ها برای خرید هستند. سینک‌های گرانیتی نیز به دلیل این که یک محصول مهندسی شده هستند در دل‌ها و شکل‌های مختلفی در دسترس هستند. سینی‌دار، تک لگنه و دو لگنه از محبوب‌ترین مدل‌های سینک‌های گرانیت هستند.

معایب سینک گرانیتی

علی‌رغم تمامی مزایای بالقوه‌ای که در بالا در خصوص سینک‌های گرانیتی به آن‌ها اشاره کردیم نباید از معدود معایبی که در ذات این نوع از سینک‌ها نهفته است غافل شویم. نکته اول که باید توجه داشت این است که سینک‌های گرانیت از سنگ گرانیت ساخته شده‌اند و از این رو وزن بسیار بالاتری نسبت به سینک‌های دیگر دارند؛ بنابراین در نصب و اجرای آن‌ها باید حتماً از نیروهای متخصص نصب سینک کمک بگیرید.

معایب سینک گرانیتی

از دیگر معایب آن‌ها که برای بسیاری موضوع مهمی است، قیمت نسبتاً بالای این نوع از سینک‌ها در مقایسه با سینک‌های استیل و فولادی است. البته این موضوع در مورد همه مدل‌ها صدق نمی‌کند و بعضی از مدل‌های سینک استیل به مراتب از سینک گرانیتی گران قیمت‌تر هستند.

لکه پذیری بالا به ویژه در سینک‌های گرانیتی تیره یکی از معایب همراه با این نوع از سینک‌ها است که برای بسیاری از خانم‌ها بسیار آزار دهنده است. از طرفی هم نباید فراموش کنید که در مقایسه با استیل مقاومت کمتری در مقابل خط ‌و خش دارند و بهتر است که در استفاده از آن کمی مهربان باشیم.

سخن آخر

رأی به استفاده از سینک‌های گرانیتی با توجه به مزایا بسیار زیادی که دارند نمی‌تواند انتخاب نادرستی باشد و از هر بابتی می‌توان خیال راحت داشت. در خصوص نقطه ضعف‌ها نیز باید عنوان داشت که مورد چندان حاد و نگران کننده‌ای نیست و ممکن است برای همه انواع سینک‌ها نیز پیش بیاید. در صورت رعایت چند نکته ریز که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌توانید تا سال‌های سال به خیال راحت از سینک گرانیتی بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 401 views بار دسته بندی : مبلمان و وسایل تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.