بهدی سازه سپتیک فاضلاب خانگی چیست؟ مراحل اجرا و مزایای آن - بهدی سازه

سپتیک فاضلاب خانگی یک سیستم زیرزمینی غیرمتمرکز است که از ترکیب طبیعت و فناوری برای تصفیه فاضلاب از لوله کشی‌های خانگی تولید شده توسط دستشویی، حمام، آشپزخانه و لباسشویی استفاده می‌کند. یک سیستم فاضلاب خانگیِ معمولی از یک مخزن سپتیک و یک میدان تخلیه یا یک میدان جذب خاک تشکیل شده است.

هنگامی که سپتیک فاضلاب خانگی به درستی اجرا شود، ممکن است هرگز تفاوت بین داشتن سیستم سپتیک مجاز در مقابل فاضلاب شهری وجود نداشته باشد. به هر روی، برای شناخت بیشتر این سیستم با مقاله‌ای دیگر از بهدی سازه همراه باشید.

سپتیک فاضلاب خانگی چیست؟

سپتیک فاضلاب خانگی

از مخزن سپتیک برای جمع‌آوری فاضلاب خانگی استفاده می‌شود، به طوری که فاضلاب از خانه خارج شده و سپس در یک مخزن زیرزمینی منتقل می‌شود. مخزن سپتیک ضد آب بوده و از سیمان، فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته می‌شود. علاوه بر این، یک میدان تخلیه زیرزمینی وجود دارد که فاضلاب را به داخل زمین و به دور از خانه شما جمع‌آوری و پراکنده می‌کند.

در بالای زمین دو دهانه سرپوشیده وجود دارد که یکی برای بازرسی و دیگری برای دسترسی به تخلیه مخزن استفاده می‌شود. مخزن سپتیک ماده‌آلی را هضم کرده و مواد قابل شناور (به عنوان مثال روغن و گریس) و مواد جامد را از فاضلاب جدا می‌کند. سیستم‌های مبتنی بر پساب را از مخزن سپتیک درون یک سری از لوله‌های سوراخِ دفن شده در یک میدان آبشویی تخلیه می‌کنند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

مطلب پیشنهادی: فاضلاب به زبان ساده

سه بخش اصلی یک سیستم سپتیک خانگی استاندارد

سپتیک تانک

هدف از مخزن سپتیک جدا کردن مواد جامد از فاضلاب، ذخیره سازی و تجزیه بخشی از مواد جامد تا حد ممکن است، در حالی که اجازه می‌دهد تا مایع (یا پساب) به محل زهکشی (میدان تخلیه) سرازیر شوند.

میدان تخلیه

پس از حل شدن مواد جامد در مخزن سپتیک، فاضلاب مایع (یا پساب) به قسمت زهکشی تخلیه می‌شود. میدان تخلیه، همچنین به عنوان یک میدان جذب یا آبشویی شناخته می‌شود.

خاک

خاک، قسمت زیرین زهکشی تصفیه و دفع نهایی پساب مخزن سپتیک را فراهم می‌کند. پس از انتقال فاضلاب به داخل خاک، ارگانیسم‌های موجود در خاک پس از تصفیه پساب به سمت پایین و خارج آمده و در نهایت وارد آب‌های زیر زمینی یا سطحی می‌شوند. نوع خاک همچنین بر اثربخشی میدان زهکشی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، خاک‌های رسی به ریز دانه بودن، فاضلاب زیادی را از خود عبور نمی‌دهند، اما خاک ماسه‌ای به دلیل درشت دانه بودن، فاضلاب بیشتری را عبور می‌دهد.

فواید سپتیک فاضلاب خانگی

فواید سپتیک فاضلاب خانگی

سپتیک خانگی برای محیط زیست مناسب است

این سیستم با استفاده از فرآیند فیلتر طبیعی خاک، زباله‌ها را از بین می‌برند. فاضلاب ابتدا قبل از پایان یافتن در محل آبشویی یا میدان زهکشی توسط مخزن سپتیک فیلتر می‌شود. پس از خارج شدن فاضلاب از مخزن سپتیک، باکتری‌ها توسط خاک فیلتر شده و این باعث می‌شود آب از استفاده مجدد در امان باشد. استفاده از سپتیک تانک فاضلاب خانگی باعث می‌شود جداول آب محلی به طور طبیعی دوباره پُر شوند. جداول آب محلی از طبیعت منطقه بهره می‌برند و مخازن سپتیک با بازیافت فاضلاب به این چرخه کمک می‌کنند.

سپتیک فاضلاب خانگی سالها ماندگار است

یک مخزن سپتیک تا زمانی که به درستی نگهداری و به طور منظم پمپ شود می‌تواند چندین سال دوام آورد. در بیشتر موارد، دوام سپتیک فاضلاب بین ۲۰ تا ۴۰ سال به طول می‌انجامد. استفاده از یک مخزن سپتیک برای مدت زمان طولانی‌تر با مراقبت و نگهداری مناسب امکان‌پذیر است. پیدا کردن یک متخصص برای نگهداری منظم مخزن و جلوگیری از گرفتگی و سایر موارد مهم است.

معرفی بهترین مجریان لوله کشی آب و فاضلاب

سپتیک تانک فاضلاب یک گزینه مقرون به صرفه است

نصب لوله‌های جدید برای از بین بردن پساب از طریق سیستم فاضلاب عمومی معمولاً گران‌تر از استفاده از مخزن سپتیک است. اگر ملک بزرگی دارید، احتمالاً یک سیستم سپتیک گزینه مقرون به صرفه‌تری برای شما خواهد بود. هزینه نصب یک مخزن بسته به عملکرد مکانی که در آن قرار دارید متفاوت است. در دراز مدت هزینه پمپ مخزن سپتیک، پمپاژ و نگهداری مخزن، کمتر از آن چیزی خواهد بود که با استفاده از سیستم فاضلاب عمومی هزینه خواهد داشت.

اجرای سپتیک فاضلاب خانگی چگونه است؟

اجرای سپتیک فاضلاب خانگی چگونه است؟

نصب سیستم دفع زباله به یک مخزن سپتیک خانگی برای سلامتی و بهداشت مهم است. اگر خانه شما در مکانی واقع شده باشد که هنوز سیستم فاضلاب زیرزمینی وجود ندارد، یک سیستم سپتیک لازم خواهد بود. هزینه‌های بهداشت عمومی برای مجوزهای ساخت سیستم مخزن سپتیک تا حدودی به این که در کدام شهر زندگی می‌کنید بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: لوله کشی فاضلاب ساختمان، انواع لوله با قیمت ها و نقشه های اجرایی

قبل از شروع حفاری

همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع کار ساخت‌وساز واقعی، یک ارزیابی مناسب از کار مورد نظر انجام شود. قبل از حفاری، ایده خوبی است که بهترین مکان برای ساختن یک سیستم سپتیک فاضلاب خانگی در حیاط خلوت، زیر گاراژ یا هر طرف مجاور خیابان را به دست آورید. انتخاب محل قبل از شروع حفاری برای سیستم سپتیک یک مرحله اساسی در روند کار است. اشتباهاتی که در هنگام نصب مخزن سپتیک ایجاد شده است می‌تواند منجر به خرابی کل سیستم شود و نه تنها تعمیرات پرهزینه، بلکه یک وضعیت بسیار نامطبوع را ایجاد می‌کند (خارج شدن فاضلاب).

اندازه ترانشه

اندازه میدان تخلیه، بستگی به تعداد حمام یا وسایل مربوط به آن ندارد. برای تعیین سرعت جریان، تقریباً تمام بخش‌های بهداشتی خانه استفاده می‌شوند:

  • تعداد اتاق‌های خواب در یک خانه چه تعداد هستند؟
  • تعداد افراد خانه چند نفر هستند؟
  • معمول مصرف روزانه آب چقدر است؟

این میزان جریان، میزان فاضلاب مورد نیاز برای ارسال به حوزه تخلیه را تعیین می‌کند. پس از مشخص کردن نوع خاکی که در زیر میدان زهکشی قرار دارد، می‌توانید اندازه ترانشه را تعیین کنید.

سپتیک فاضلاب خانگی

اندازه مخزن سپتیک

ابعاد ساخت مخزن سپتیک با توجه به اندازه خانواده و یا ملک مورد نظر تعیین می‌شود. برای محلی که ساختمان در آن قرار دارد، از استانداردهای مورد نظر استفاده کنید. این بهترین روش برای به دست آوردن ابعاد مخزن سپتیک است که می‌توانید برای ساخت سیستم سپتیک فاضلاب خانگی خود استفاده کنید. اندازه سیستم همچنین میزان پمپاژ سپتیک را تعیین می‌کند.

ایجاد نقشه‌ها

قبل از شروع ساخت سیستم سپتیک باید نقشه‌هایی را تهیه کرد که نیازهای بخش بهداشت محلی را برآورده سازد. سطح واقعی جزئیات مورد نیاز باید به خوبی در نقشه‌های اجرایی آورده شده باشد. با این وجود، کلیه ساختمان‌ها، پیاده‌راه‌ها، خطوط املاک، دیوارهای نگهدارنده و محل سوراخ‌های تست اصلی باید نشان داده شوند.

طراحی میدان تخلیه

طرح میدان تخلیه به حداقل دو سنگر با اندازه مساوی نیاز دارد. جداسازی جریان آب به دو، سه یا چند خط با یک جعبه توزیع انجام می‌شود. جعبه توزیع از لوله‌های مجهز به شیرهای کنترل جریان به شکل شاخه‌های خارج از مرکز استفاده می‌کند که به طور مساوی جریان بین خطوط تخلیه چندگانه را تقسیم می‌کند. پساب باید از قسمت ورودی مخزن، از طریق جعبه توزیع و سنگرهای جداگانه، به سمت پایین ترانشه حرکت کند. این سنگرها باید بدون ارتفاع باشند تا آب بر روی کف هر سنگر به راحتی ریخته شود.

سپتیک فاضلاب خانگی

ساخت یک سیستم سپتیک فاضلاب خانگی

اولین مرحله از روند ساخت‌وساز، ایجاد یک طرح اولیه است. این طرح برای انتقال نقشه‌های ساختمان به زمین استفاده می‌شود. طرح و مکان کلیه قسمت‌های مختلف طراحی سپتیک باید بر روی سایت پیش‌بینی شود.

هنگامی که نوبت حفاری در سایت برای آماده‌سازی نصب مخزن سپتیک و خطوط تخلیه می‌رسد، برای به دست آوردن بهترین نتیجه، بهتر است از کارشناسان حفاری بهره ببرید. پس از انجام تمام کارهای حفاری، لازم است از نظر بهداشتی تمام فعالیت‌های اجرایی بررسی شوند.

با آماده‌سازی سایت و سپتیک تانک، حالا می‌توان اجزای سیستم را به یکدیگر متصل کرد. لوله تخلیه سوراخ شده را به لوله خارج شده از مخزن سپتیک وصل کنید. لوله سوراخ شده را با ماسه و یک ورق نازک از پارچه فیلتر پوشانده تا از آلوده نشدن خاک جلوگیری شود. در آخر، سنگر را با خاکی که در ابتدا از سنگر خارج شده است بپوشانید.

کلام آخر

قبل از تلاش برای ساختن سپتیک فاضلاب خانگی، ابتدا با سازمان‌های مربوطه تماس برقرار کنید تا مشخص شود که آیا یک سیستم سپتیک خانگی در منطقه شما اجازه احداث دارد یا خیر! در صورت وجود، به شرایط مورد نیاز توجه داشته باشید و قبل از شروع کار مجوزهای لازم را تهیه کنید. در طی مراحل ساخت، الزامات ساخت یک سیستم سپتیک فاضلاب اصولی را مرور کنید تا از مقدار هزینه‌ای که صرف می‌کنید نهایت بهره را ببرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 264 views بار دسته بندی : تاسیسات تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.