بهدی سازه سنگ آنتیک چیست؟ سنگ آنتیک طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟ - بهدی سازه

زیبایی فضای داخل و خارج ساختمان‌ها پای ثابت فاکتورهای مهم در ساختمان سازی است. سنگ‌های طبیعی و مصنوعی به دلیل ویژگی‌های قابل توجهی که دارند در خصوص ارتقای سطح زیباشناختی ساختمان‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. سنگ آنتیک از جمله همین مصالح است که در سال‌های اخیر استفاده‌های متنوعی از آن شده است؛ اما اینکه سنگ آنتیک چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد، موضوعاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سنگ کاری پروژه خود را به ماهرترین متخصصین بسپارید

سنگ آنتیک چیست؟

سنگ آنتیک در واقع قطعات و تکه‌های کوچک‌تر انواع مختلف سنگ‌های طبیعی است. این قطعات در طرح، رنگ و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. عمده سنگ‌های آنتیک از سنگ‌های طبیعی ساخته می‌شوند اما انواع مصنوعی آن‌ها در بازار موجود هستند. این قطعات طبیعی یا مصنوعی را با استفاده از چسب‌های مخصوص روی سطوح دیوار اجرا می‌کنند.

انواع سنگ آنتیک

همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد، سنگ‌های آنتیک را در کل می‌توان در دو دسته طبیعی و مصنوعی گنجاند. سنگ‌های طبیعی درصد بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و در کل شامل انواع زیر می‌شوند.

  1. گرانیت
  2. مرمر
  3. تراورتن
  4. مرمریت
  5. ماسه‌سنگ
  6. سنگ لوح
  7. سنگ‌های آذرین مانند دیوریت، بازالت و دیاباز

به طور کلی هر نوع سنگی را می‌توان به عنوان سنگ آنتیک به کار برد و نکته مهم قابلیت برش خوردن سنگ است. سنگ‌هایی مانند گرانیت و ماسه‌سنگ‌ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. از طرفی هم مقاومت بالای آن در برابر مواد اسیدی باعث شده است که چندان سنگ مناسبی برای تولید سنگ‌های آنتیک نباشند. به همین دلیل است که قسمت اعظم سنگ‌های آنتیک از تراورتن‌ها هستند زیرا هم سختی کمتری دارند و هم در برابر اسید مقاومت کمی از خود نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش سنگی کدام است؟ با بهترین نوع آن آشنا شوید!

ezgif 7 1a6d2571b57f

سنگ آنتیک مصنوعی چیست؟

سنگ‌های آنتیک مصنوعی طی یک فرآیند کاملاً مهندسی شده ساخته و تولید می‌شوند. این نوع از سنگ‌ها از مخلوط کردن مواد اولیه ویژه در شرایط خاص پلیمریزاسیون و هیدراتاسیون به‌وسیله تجهیزات مخصوص، به دست می‌آیند. سنگ آنتیک مصنوعی از ترکیب سنگ‌دانه طبیعی با جرم حجمی متفاوت، مواد افزودنی پلیمری، ترکیبات نانو، سنگ‌دانه سبک معدنی-صنعتی ابعاد مختلف مورد نیاز و مواد معدنی به دست خواهد آمد.

سنگ آنتیک طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟

سنگ‌های مصنوعی از نظر جنبه زیباشناختی بسیار برتر از سنگ‌های آنتیک مصنوعی هستند اما خب با یک سری معایب مانند سختی در برش مواجه هستند. سنگ‌های آنتیک مصنوعی به دلایل زیر می‌توانند نسبت به سنگ‌های طبیعی برتری داشته باشند.

  1. استفاده از آن‌ها بسیار ساده‌تر است زیرا محصولات مهندسی شده هستند و در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و بنابراین نیازی به برش کاری ندارند.
  2. از طرفی هم اجرای سنگ‌های آنتیک مصنوعی بر خلاف نوع طبیعی برای اجرا نیازی به وجود ساختار متخلخل در سنگ ندارد.
  3. از این رو امکان تولید سنگ‌های آنتیک مصنوعی با مقاومت بالا و تخلخل بسیار پایین وجود دارد که این دو مزایا همچون دوام بیشتر سنگ آنتیک مصنوعی به دلیل مقاومت بیشتر و همچنین جلوگیری از ایجاد قارچ و باکتری در فضاهای خالی موجود در سنگ به دلیل تخلخل پایین‌تر نسبت به سنگ‌های آنتیک طبیعی را به دنبال خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید سنگ نما : معرفی بهترین انواع + قیمت سنگ نما

در هر صورت سنگ‌های آنتیک طبیعی مانند تراورتن بسیار در دسترس هستند. به دلیل سختی پایین استفاده از آن‌ها ساده است. به دلیل طبیعی بودن هم زیبایی خاصی دارند.

سنگ آنتیک طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟

مزایای سنگ آنتیک

سنگ‌های آنتیک چه طبیعی و چه مصنوعی، از نظر اجرا و ویژگی‌های دیگر شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. موارد زیر را می‌توان مهم‌ترین مزایای استفاده از سنگ‌های آنتیک در معماری داخلی و خارجی دانست.

  • نصب آسان روی دیوار و با توجه به اینکه سنگ‌های آنتیک قطعات و سایزهای کوچک و مختلفی دارد، برش آن آسان است و در نمای داخلی و خارجی با مدل‌های زیبا و مختلف قابل نصب است.
  • تنوع در طرح و رنگ به طوری که می‌توانید در هر قسمت از دیوار اتاق نشیمن یا قسمت‌های دیگر از مدل‌های مختلف سنگ آنتیک استفاده کنید.
  • سهولت در کار و استفاده راحت از این نوع سنگ سبب شده که برای تعویض یا تغییر آن نیاز به افراد ماهر و متخصص نیست و خودتان به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • گستردگی کاربرد به صورتی که از سنگ‌های آنتیک می‌توانید بر روی کاغذ دیواری، بلکا، رنگ، سرامیک، شیشه، آینه، فلز و …. استفاده کنید.
  • مواد و متریال به کار رفته در سنگ آنتیک به گونه‌ای است که در برابر آتش سوزی مقاوم است.
  • با توجه به اینکه سنگ آنتیک قسمتی از فضای اتاق را می‌پوشاند تأثیر زیادی در کم کردن آلودگی صوتی دارد.
  • سنگ‌های آنتیک نمای جذابی در فضای اتاق شما به وجود می‌آورد. مدل‌های به کار رفته در سنگ آنتیک شامل مدل سنتی، کلاسیک و مدرن است. می‌توانید خودتان از ایده‌های خلاقانه و جدید برای طراحی یا نصب سنگ آنتیک استفاده کنید.
  • با گذشت زمان ممکن است سنگ‌ها کثیف شوند. به وسیله یک محلول پاک کننده مانند صابون یا مواد شوینده می‌توانید به راحتی سنگ را تمیز کنید. از شستشوی سنگ با مواد اسیدی بپرهیزید زیرا باعث از بین رفتن طرح سنگ و سابیده شدن آن می‌شود. برای شستشوی سنگ‌های آنتیک از یک پارچه نرم استفاده کنید و هرگز از پارچه زبر یا برس سیمی استفاده نکنید.

مزایای سنگ آنتیک

معایب سنگ آنتیک

از معایب سنگ‌های آنتیک هم می‌توان به ساختار و سطح زبر برخی از انواع آن‌ها اشاره کرد. از طرفی هم سنگ‌های آنتیک قابلیت رنگ پذیری ندارند و نمی‌توان رنگ آن‌ها را تغییر داد. سنگ‌های آنتیک فقط روی دیوار نصب می‌شوند و امکان نصب آن روی سقف وجود ندارد. به دلیل ساختار خاص، در برابر جذب گرد و غبار حساس هستند.

سنگ‌های آنتیک چگونه اجرا می‌شوند؟

اجرای سنگ‌های آنتیک روی دیوار چندان فرآیند سخت و پیچیده‌ای نیست و صرفاً قطعات مختلف سنگ آنتیک را با استفاده از ماده چسبنده مخصوص به سطح دیوار می‌چسبانند. در هر صورت سه روش مختلف برای اجرای سنگ‌های آنتیک وجود دارد.

روش اول؛ بتن و ملات

در این روش با استفاده از روش دوغاب و ریختن ملات سنگ را می‌چسبانند، قبل از خشک شدن ملات حتماً از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن اطراف سنگ استفاده کنید.

 روش دوم؛ چسب سنگ‌های آنتیک

در این روش قبل از چسباندن سنگ، سطح دیوار را با استفاده از کاردک و سیمان کاری صاف و مسطح کنید، سپس چسب را روی دیوار و پشت سنگ بمالید و با دقت بر روی دیوار بچسبانید. برای اینکه سنگ شما با استحکام بیشتری بر روی دیوار قرار بگیرد از چسب پودری و اسپری استفاده کنید. در مناطق گرم و کویری معمولاً از این روش برای نصب سنگ دکوراتیو استفاده می‌شود.

 روش دوم؛ چسب سنگ آنتیک

روش سوم؛ رول پلاک

برخی مصرف کنندگان برای نصب آسان و سریع از رول پلاک استفاده می‌کنند و سنگ را به بدنه دیوار اتاق یا ساختمان پیچ می‌کنند. یکی از مزایای این روش جلوگیری از کثیف شدن سطح سنگ است. معمولاً در نمای بیرونی ساختمان از این روش برای نصب سنگ استفاده می‌شود.

 

سخن آخر

سنگ‌های آنتیک چه طبیعی و چه مصنوعی با توجه به تنوع بالایی که دارند می‌توانند در بخش‌های مختلف دیوار‌های ساختمان‌ نصب شوند و جنبه زیباشناختی را به نحوی بهبود بخشید. سنگ‌های آنتیک انواع مختلفی دارند ولی نوع تراورتن به دلیل سختی کمتر بسیار رایج‌تر است. سنگ آنتیک مصنوعی هم مزایای منحصر به فردی دارد. خوشحال خواهیم شد سؤالات و نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 269 views بار دسته بندی : دانشنامه ساختمان تاريخ : 2 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها