بهدی سازه سقف کاذب گریلیوم چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب آن - بهدی سازه

هیچ ساختمان و خانه‌ای را نمی‌توان یافت که سقف‌های آن را به حال خود رها کرده باشند. پرداختن به سقف‌ها امروزه رایج شده است. اجرای انواع مختلف سقف کاذب از جمله همین گریلیوم که در این مقاله از بهدی سازه به آن خواهیم پرداخت از رایج‌ترین شیوه‌های زیباسازی سقف است. سقف کاذب گریلیوم ساختار و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و به همین دلیل هم یک سری مزایا و معایب به دنبال خواهد داشت. اینکه سقف کاذب گریلیوم چیست و چگونه اجرا می‌شود و چه کاربردهایی دارد از جمله پرسش‌هایی هستند که در ادامه به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

سقف کاذب گریلیوم چیست؟

سقف کاذب گریلیوم به عنوان یک پوشش تزیینی که در سقف اجرا می‌شود به دلیل ساختار نحوه اجرایی که دارد در هر نوع سقفی قابلیت اجرا را دارد. همان‌طور که در شکل زیر ساختار خاص این نوع از سقف کاذب را مشاهده می‌کنید، این ساختار امکان اجرای انواع سیستم‌های نورپردازی، سیستم‌های عایق بندی صوتی و حرارتی را به راحتی ممکن می‌سازد.

سقف‌های کاذب گریلیوم در واقع نوعی سیستم سقف باز محسوب می‌شود. به عبارتی بعد از اجرای سیستم سقفی گریلیوم روی سقف، تنها شبکه‌ای از ساختارهای مربعی و مستطیلی شکل قابل مشاهده هستند. هیچ گونه پوشش اضافی دیگری در سطح زیرین و رویی این سقف به کار برده نمی‌شود و پشت سقف و تأسیساتی که کار شده است به خوبی دیده می‌شود.

سقف کاذب گریلیوم چیست؟

ویژگی‌های سقف کاذب گریلیوم

اصلی‌ترین ویژگی‌های سقف کاذب گریلیوم را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

ezgif 7 1a6d2571b57f
  • سقف‌های گریلیوم با متریال‌های متفاوتی از جمله چوب، فلز، آلومینیوم و … اجرا می‌شود.
  • استفاده از نورپردازی متناسب با محیط و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی
  • از انواع سقف‌های باز است که نمای آن به‌صورت حفره‌های مربع یا مستطیل شکل دیده می‌شود.
  • با حفره‌هایی در اندازه‌های ۳ در ۳ تا ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شوند.
  • سقف‌های کاذب گریلیوم نوع پره‌ای به صورت باکس‌‏های طولی – نواری اجرا می‌شود.
  • سقف‌های گریلیوم در ۴ تیپ تیغه‌ای، حفره‌ای، کریستال و گریلیوم تقسیم شده که تیپ گریلیوم نیز در دو نوع ساده و مورب ساخته می‌شود.
  • این نوع سقف را به‌صورت پره‌ای و یا بافل نیز می‌توان اجرا کرد، زیرسازی سقف گریلیوم مانند سقف‌های دیگر به‌صورت آویزانی است که با سیم مفتول و یا زنجیر این کار انجام می‌گردد.

ابعاد و اندازه سقف کاذب گریلیوم

همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد، سیستم سقف‌های گریلیوم انواع مختلفی دارد. از نظر اندازه و ابعاد نیز در سایزهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که جزئیات بیشتر در خصوص ابعاد چشمه‌ها در سقف گریلیوم را می‌توان در جدول زیر پیدا کرد.

عرض تیغه ۱۰
ارتفاع تیغه ۵۰
عرض تیغه ۱۵
ارتفاع تیغه ۴۸
عرض تیغه ۱۵
ارتفاع تیغه ۹۰
عرض تیغه ۲۰
ارتفاع تیغه ۵۶
۴۰ در ۴۰ میلی‌متر ۳۵ در ۳۵ میلی‌متر ۵۵ در ۵۵ میلی‌متر
۶۵ در ۶۵ میلی‌متر ۶۰ در ۶۰ میلی‌متر ۶۰ در ۶۰ میلی‌متر ۸۰ در ۸۰ میلی‌متر
۹۰ در ۹۰ میلی‌متر ۸۵ در ۸۵ میلی‌متر ۸۵ در ۸۵ میلی‌متر ۱۰۰ در ۱۰۰ میلی‌متر
۱۱۰ در ۱۱۰ میلی‌متر ۱۰۵ در ۱۰۵ میلی‌متر ۱۰۵ در ۱۰۵ میلی‌متر ۱۳۰ در ۱۳۰ میلی‌متر
۱۴۰ در ۱۴۰ میلی‌متر ۱۳۵ در ۱۳۵ میلی‌متر ۱۳۵ در ۱۳۵ میلی‌متر ۱۸۰ در ۱۸۰ میلی‌متر
۱۹۰ در ۱۹۰ میلی‌متر ۱۸۵ در ۱۸۵ میلی‌متر  ۱۸۵ در ۱۸۵ میلی‌متر

انواع سقف کاذب گریلیوم

انواع سقف کاذب گریلیوم

سیستم‌های سقفی گریلیوم را می‌توان بر اساس جنس آن‌ها به انواعی همچون چوب، آهن و آلومینیوم دسته‌بندی کرد. نوع جدیدتری از سقف‌های کاذب گریلیوم از جنس چوب پلاست هستند که با توجه به مهندسی ساز بودن این مصالح، در مقایسه با سایر انواع مزایایی همچون طول عمر بالا، وزن سبک، سرعت بالا در نصب و اجرا، برخورداری از رنگ بندی متنوع، قابلیت پاک‌سازی آسان و سازگاری با هر نوع شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: سقف کشسان چیست؟ بررسی مزایا و کاربردهای آن در طراحی داخلی

سقف کاذب گریلیوم پره‌ای یا خطی چیست؟

سقف‌های کاذب گریلیوم انواع مختلفی دارند که در شکل‌های مختلفی اجرا می‌شوند. یکی از این انواع گریلیوم پره‌ای یا خطی است که نمونه‌ای از آن را در شکل زیر مشاهده می‌کنید. سقف کاذب گریلیوم پره‌ای یکی از انواع سقف‌های کاذب بوده که در دسته سقف‌های دکوراتیو قرار می‌گیرد. این نوع سقف کاذب به صورت مقاطع طولی نواری اجرا شده و از انواع سقف‌هایی بوده که باز می‌شود. استفاده از این نوع سقف در مکان‌های مختلف امکان پذیر بوده و از مزیت‌های فراوانی برخوردار است.

سقف کاذب گریلیوم پره‌ای یا خطی چیست؟

کاربرد سقف کاذب گریلیوم

سقف‌های کاذب گریلیوم بر اساس ساختاری که دارند را نمی‌تواند ر خانه‌ها و واحد مسکونی اجرا کرد. کاربرد عمده این نوع از سیستم‌های سقفی باز به ساختمان‌های تجاری، صنعتی، اداری و درمانی بر می‌گردد. موارد استفاده از این نوع سقف را می‌توان در چند مرود زیر خلاصه کرد.

  • بیمارستان‌ها
  • ساختمان‌های تجاری، اداری، مسكونی
  • نمایشگاه و فرودگاه
  • ایستگاه‌های مترو
  • آمفی‌تئاترها و رستوران‌ها

مطلب پیشنهادی: نحوه اجرای سقف کاذب گریلیوم چگونه است؟ مزایا و معایب

سقف کاذب گریلیوم چگونه اجرا می‌شود؟

به دلیل نصب مستقیم نگهدارنده سقف گریلیوم پره‌ای بر روی زیرسازی اصلی (آهنی – گالولنیزه) رعایت تراز این سیستم بایستی کاملاً دقیق و منطبق بر کد ارتفاعی درخواستی کارفرما صورت پذیرد. با توجه به ابعاد فضای مورد نظر امکان اجرای زیرسازی اصلی هم به صورت طولی و هم به صورت شبکه‌ای با استفاده از قوطی‌های ۲۰×۲۰، ۳۰×۳۰ و ۱۰×۳۰ یا زیرسازی استاندارد گالوانیزه وجود دارد.

در اجرای این محصول نگهدارنده‌ها بیشترین نقش را دارند به طوری که نگهدارنده‌ها مستقیماً روی زیرسازی اصلی نصب شده‌اند و سقف را نگه می‌دارند. این نگهدارنده که در بخش اصلی قرار گرفته‌اند به سقف شما پیچ خواهند شد.

پس از اجرای زیرسازی اصلی نوبت به نصب نگهدارنده‌های سقف است که به صورت عمود بر سقف‌های کاذب گریلیوم پره‌ای به زیرسازی اصلی پیچ می‌شوند. نکته قابل توجه در هنگام نصب نگهدارنده‌ها در نظر گرفتن فاصله نصب اولین و آخرین تیغه از ابتدا و انتهای دیوار تمام شده و همچنین رعایت دقیق اصل قرینگی در سقف‌های گریلیوم پره‌ای تمام شده با در نظر گرفتن گام تیغه‌ها است.

سقف کاذب گریلیوم چگونه اجرا می‌شود؟

مزایای سقف‌های کاذب گریلیوم

  • سقف‌های کاذب گریلیوم مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند و همین امر سبب می‌شود که برای نصب در محیط‌های مرطوب انتخاب مناسبی باشد.
  • می‌توان این سقف‌های کاذب را به آسانی شست.
  • در برابر شرایط جوی نامناسب مقاومت بالایی دارند.
  • نصب آن‌ها آسان و با سرعت بالایی انجام می‌شود.
  • می‌توان بر روی سقف‌های کاذب گریلیوم هواکش و لامپ نصب کرد.
  • سقف‌های کاذب گریلیوم ضد حریق هستند.
  • وزن سبکی دارند.
  • می‌توان به آسانی آن‌ها را تعویض یا تعمیر کرد.

معایب سقف‌های کاذب گریلیوم

عدم امکان استفاده از آن‌ها در واحد‌های مسکونی به صورت گسترده و نامناسب بودن آن برای این فضا به لحاظ زیبایی را می‌توان مهم‌ترین نقطه ضعف این سیستم‌های سقفی در نظر گرفت. از نظر فنی هم با محدودیت‌های زیر مواجه است.

  • تولید این محصول حداکثر تا طول ۲٫۳۰ متر امکان پذیر است.
  • بهترین حالت نصب این سیستم به صورت عرضی است.
  • برای اجرای بهتر این سقف نیاز به اجرای زیر سازی آهنی است.

سخن آخر

سقف‌های کاذب گریلیوم به صورت‌های مختلفی از جمله پره‌ای یا همان خطی طراحی و اجرا می‌شود به دلیل ویژگی‌هایی که دارد برای ساختمان‌های غیر مسکونی از جمله تجاری، اداری، صنعتی، درمانی و ورزشی بسیار مناسب هستند. این نوع از سقف‌های در کنار تعداد معدود محدودیتی‌هایی که دارند، مزایای بالقوه زیادی را در اختیار قرار می‌دهند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 456 views بار دسته بندی : سقف تاريخ : 2 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.