بهدی سازه رنگ یا نمای کنیتکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ معایب و مزایا - بهدی سازه

مصالح و روش‌های زیادی را می‌توان برای اجرای نمای بیرونی ساختمان به کاربرد. رنگ کنیتکس که گاهی به آن کنیتکس دیوار یا نمای کنیتکس هم می‌گویند، از جمله روش‌های اجرای نمای ساختمان است؛ اما واقعاً رنگ نمای کنیتکس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ رنگ نمای کنیتکس تفاوت‌های زیادی از نظر ترکیب و ویژگی‌ها با رنگ‌های معمولی دارد و همین موضوع آن را برای نما مناسب ساخته است. در این مقاله از بهدی سازه به بررسی این رنگ خواهیم پرداخت.

رنگ نمای کنیتکس چیست ؟

اولین نکته‌ای که باید در خصوص این که نمای کنیتکس چیست باید دانست، این است که نوعی رنگ محسوب می‌شود. کنیتکس از جمله رنگ‌های ساختمانی است که به دلیل ترکیبی که دارد از آن می‌توان به راحتی برای پوشش دیوارهای داخلی و بیرونی استفاده کرد. این رنگ بر اساس حلال به چند نوع روغنی و پلاستیکی و اکرلیکی تقسیم می‌شود. این رنگ دارای بافت است. بافت‌ها از نظر اندازه، رنگ و طرح بسیار متفاوت هستند. در ترکیب رنگ کنیتکس از موادی مانند پرلیت، پنبه نسوز، مواد رنگی و رزین استفاده می‌شود.

انواع رنگ نمای کنیتکس بر اساس اندازه

همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد، رنگ‌های کنیتکس از نظر طرح، بافت و اندازه به انواع مختلفی دسته‌بندی شده‌اند. رنگ‌های نمای کنیتکس را از نظر اندازه می‌توان در سه دسته زیر قرار داد.

  • ریز دانه
  • دانه متوسط
  • دانه درشت

انواع رنگ نمای کنیتکس بر اساس اندازه

انواع رنگ نمای کنیتکس بر اساس ترکیب

رنگ‌های ساختمانی دارای ترکیب‌های متفاوتی هستند که عمدتاً بر اساس ماده پایه یا حلال آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. انواع رنگ‌های کنیتکس بر این اساس به شرح زیر هستند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

پلاستیکی

این نوع کنیتکس برای داخل ساختمان و مکان‌هایی که در معرض آب نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد مهم‌ترین مزیت آن عدم وجود بوی نامطبوع و عدم اشتعال و خشک شدن سریع و حل و رقیق شدن با آب است و مهم‌ترین عیب آن آب گریز نبودنش است به این صورت که اگر در معرض آب قرار بگیرد رطوبت آب را در خود جذب کرده و حالت چسبندگی خود را از دست می‌دهد.

در ترکیب کنیتکس‌های پلاستیکی از موادی مانند انواع رزین‌های کوپلیمر، اکسید تیتان، الیاف‌های مصنوعی در درجه‌های مختلف، آب، بی کربنات کلسیم در مش‌های بالا، پرلیت، فرمالین، آمونیاک ضد رویه و ضد قارچ استفاده می‌شود.

کنیتکس‌های پلاستیکی به عنوان نمای داخلی به منظور حفاظت و زیبایی و آخرین پوشش به کار می‌رود. این رنگ اغلب به صورت خمیر دانه دار و به وسیله کمپرسور و پیستوله مخصوص روی نمای داخلی اجرا می‌شود. از این طریق می‌توان ترک‌هایی را که بر اثر انقباض و انبساط به وجود می‌آید پرکرده و نواقص ساختمان را پنهان کند. کنیتکس‌های حلال آب ۶ ساعت پس از افشاندن در تماس خشک به نظر می‌رسد و استحکام نهایی پس از ۶ تا ۷ روز ایجاد می‌شود.

روغنی

این رنگ کنیتکس هم برای داخل و هم برای بیرون ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهم‌ترین مزیت آن آب گریز بودن آن است و مهم‌ترین معایب آن بوی نامطبوع و دیر خشک شدن آن است چون با بنزین حل و رقیق می‌شود و تا کاملاً خشک نشده باشد با کوچک‌ترین جرقه‌ای حتی با زدن گلید برق شعله‌ور شده و باعث خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود.

رنگ کنیتکس روغنی بر پایه رزین‌های آلکیدی است و پوشش سخت و با دوام و مات ایجاد می‌کند. مقاوم در مقابل ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن و شرایط جوی مانند بارندگی، تابش آفتاب و اشعه ماورابنفش است.

کنیتکس روغنی قابل شستشو است و به علت استفاده درصد بالایی از رزین، دارای چسبندگی بسیار بالایی است به طوری که بعد از خشک شدن کامل، دانه‌های پرلیت به هیچ وجه از سطح جدا نمی‌شوند. نوع دانه بندی بر اساس مواد پرلایت تعیین می‌شود و استحکام نهایی پس از سه هفته مشخص می‌شود.

روغنی

اکریلیکی

ترکیب رنگ کنیتکس اکرلیکی از موادی مانند رزین‌های اکرلیک، اکسید تیتان، الیاف‌های مصنوعی در گریدهای مختلف، پرلایت، آب شرب، بنتونیت، اکسید زنگ، بی کربنات کلسیم در مش‌های مختلف، پودر تالک، پودر میکا، فرمالین، آمونیاک، ضد رویه، ضد قارچ، ضد کپک و ضد یخ تشکیل شده است.

این نوع کنیتکس هم برای داخل و هم برای خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد مهم‌ترین مزیت این نوع کنیتکس آب گریز بودن خشک شدن سریع عدم وجود بوی نامطبوع و عدم اشتعال است. کنیتکس را به کمک مخزن‌های پمپ باد و قیف‌های مخصوص به دیوار یا سقف می‌پاشند. برای جلوگیری از هر گونه کثیف کاری، عمدتاً از پوشش‌های حفاظتی تا شعاع چند متری استفاده می‌شود.

از مشخصات شاخص رنگ کنیتکس آکریلیکی سادگی و سرعت اجرای آن است. برای اجرا نیاز به یک کمپرسور و یک پیستوله خواهد بود. از معایب آن می‌توان به غبار پذیری اشاره کرد که علت آن نوع بافت نهایی پس از خشک شدن است. رنگ کنیتکس آکریلیکی به دلیل بافت خیلی خشن در صورت اعمال بر روی نمای ساختمان و یا نقاط پر گردوغبار، به راحتی خاک‌گیر می‌شود.

علاوه بر این، مقاومت دانه‌های داخل کنیتکس نسبت به له‌شدگی خیلی زیاد نیست ولی در صورت استفاده از یک لایه رنگ رویه ساده بدون بافت، میزان مقاومت دانه بندی‌ها بسیار بالا می‌رود و همچنین میزان جذب گرد و غبار نیز بسیار پایین می‌آید و سطح پس از بارش باران یا آب پاشی ساده قابل تمیز شدن است.

رنگ کنیتکس چه کاربردی دارد؟

به دلیل استفاده از موادی به ویژگی‌های منحصر به فرد مانند پرلیت، این رنگ‌های ساختمانی در مقایسه با سایر رنگ‌های ساختمانی و صنعتی عملکرد بسیار بهتری در مواجه با شرایط جوی از خود نشان می‌دهند. رنگ‌های کنیتکس بر اساس ترکیبی که دارند به سه دسته پلاستیکی، روغنی و اکرلیکی تقسیم بندی شده‌اند که متعاقباً هر یک دارای کاربردهای خاص خود هستند که در بالا به آن‌ها پرداخته شد.

رنگ کنیتکس چه کاربردی دارد؟

مزایای رنگ نمای کنیتکس چیست ؟

در خصوص اینکه مزایا نمای کنتیکس چیست می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • تمامی سطح مورد نظر از جمله دیوار یا نما را به طور کامل و بدون به جای گذاشتن هر گونه درز و شکاف پوشش می‌دهد.
  • با توجه به میزان نفوذ و انعطاف پذیری که دارد، قادر است تمامی ترک‌ها و شکاف‌های موجود در سطح کاملاً پنهان کند.
  • به دلیل وجود پرلیت و سایر مواد معدنی در ترکیب خود، دارای میزان تنفس طبیعی بالایی است. به همین دلیل قادر به پس دادن مقدار زیادی رطوبت است.
  • کنیتکس، به عنوان یک پوشش محافظ عمل می‌کند و از زوال در اثر خوردگی و سایش جلوگیری می‌کند. رنگ کنیتکس، یک پوشش ضد خوردگی بسیار عالی ایجاد می‌کند که می‌تواند با هر ضخامتی تولید شود.
  • انواعی از این نوع نمای کاملاً قابل شستشو هستند. به دلیل ضد گرد و غبار بودن، تمیزکاری آن‌ها به سادگی صورت خواهد گرفت.
  • از نظر زیباشناسی هم به دلیل تنوع بالایی در بافت، طرح و رنگ عملکرد خوبی دارند.
  • به دلیل پوش ناهموار و ضخیمی که به دست می‌دهد، اغلب قابلیت عایق صوتی و آکوستیک خوبی نیز دارند.
  • انواع مختلفی از آن‌ها در بازار موجود هستند که می‌توان از آن‌ها در پوشش نماهای داخلی و خارجی استفاده کرد.

مزایای رنگ نمای کنیتکس چیست؟

معایب رنگ نمای کنیتکس چیست ؟

این نوع از نمای ساختمانی علاوه بر مزایا قابل توجهی که دارد، همیشه با یک سری معایب نیز دست و پنجه نرم می‌کند که خلاصه از آن‌ها در زیر آمده است.

  • اول از همه اینکه این نوع از نما در مقایسه با سایر نماهای بیرونی از مقاومت کمتری در برابر تابش مستقیم نور خورشید برخوردار است.
  • در نوع روغنی از حلال‌های شیمیایی خطرناک مانند بنزین استفاده می‌شود که در نوع خود می‌تواند بسیار خطرناک باشد و استفاده از آن نیاز به تجربه و دقت بالا دارد.
  • نمای کنیتکس روغنی به دلیل محتوای مواد شیمیایی که دارد اغلب بوی تند و نامطبوعی را در فضا پراکنده می‌کند.

سخن آخر

رنگ‌های کنیتکس که در سه نوع پلاستیکی، روغنی و آکریلیک به کار برده می‌شود به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، کاربردهای زیادی در فضاهای داخلی و خارجی دارند. استفاده از انواع این رنگ‌ها در نمای بیرونی ساختمان نیز می‌تواند مزایای زیادی در پی داشته باشد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پرسش‌های خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 216 views بار دسته بندی : نما تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.