بهدی سازه رنگ کاری مبل در منزل : با 11 مرحله جانی تازه به مبلمان منزلتان بدمید! - بهدی سازه

آیا رنگ مبلمان‌تان پریده و کهنه به نظر می‌رسد؟ حتماً دوست دارید مبلمان‌تان را تعویض کنید تا کهنگی از منزلتان بیرون برود. اگر بودجه کافی در اختیار ندارید، بهتر است بدانید که رنگ کاری مبل در منزل شما را از خریدن مبلمان نو بی‌نیاز می‌کند. با رنگ زدن مبلمان منزلتان علاوه بر تازگی، تنوع و نشاط را به خانه‌تان هدیه می‌کنید، اما چگونه مبلمان کهنه و رنگ‌پریده را رنگ بزنیم؟ در این مقاله به آموزش رنگ کاری مبل در منزل می‌پردازیم. با بهدی سازه همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ترمیم رنگ دیوار با ۷ مرحله: از تهیه وسایل رنگ‌آمیزی تا نقاشی دیوار

رنگ کاری مبل در منزل چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا باید گفت که وقتی از مبلمان چوبی صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها میز و صندلی نیست، بلکه تمام وسایل چوبی مثل کمد، قفسه‌، دراور و … شامل مبلمان منزل می‌شود. رنگ کاری مبل در منزل در ۱۱ مرحله انجام می‌شود. در زیر این مراحل را شرح می‌دهیم، البته برای رنگ کاری مبل استیل در منزل هم می‌توانید از همین روش استفاده کنید.

رنگ کاری مبل در منزل

مرحله اول: آماده کردن وسایل رنگ‌کاری

در اولین مرحله از رنگ کاری مبل در منزل، باید وسایل مورد نیاز رنگ زدن مبل را تهیه کنید. وسایلی که برای این کار مورد نیاز هستند در زیر آورده شده است:

ezgif 7 1a6d2571b57f

قلم‌مو: قلم‌موها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند. اندازه‌های ۲ یا ۵/۲ برای لوازم چوبی کوچک مانند قاب عکس، تابلو، کشو و قفسه به کار می‌رود و اندازه‌های ۳ تا ۵ برای لوازم چوبی بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به جای استفاده از قلم‌موهای بزرگ می‌توان از غلتک‌هایی که برای نقاشی دیوار به کار می‌رود، بهره برد.

سنباده: سنباده‌ها هم در شماره‌های مختلفی وجود دارند، شماره‌های بالاتر زبری کمتری دارند. شماره‌های ۴۰، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ زبرتر بوده و برای کارهای خام در کارگاه‌های نجاری و رنگ‌کاری به کار می‌روند. شماره‌های ۱۵۰، ۲۲۰ و بالاتر برای رنگ‌کاری مبل و وسایل چوبی که قبلاً رنگ شده‌اند، استفاده می‌شوند.

رنگ: رنگ‌ها در انواع مختلفی (رنگ آکریلیک، روغنی و …) وجود دارند، می‌توانید رنگ دلخواهتان را با توجه به قیمت و نوع کاربرد آن‌ها انتخاب و تهیه کنید.

رنگ کاری مبل در منزل

تینر: ماده‌ای برای رقیق کردن رنگ اصلی است که در رنگ‌فروشی‌ها تهیه می‌شود.

بتونه: ماده‌ای برای پر کردن شکاف‌های دیوار و چوب است، بتونه نیز همانند رنگ و تینر در رنگ‌فروشی‌ها تهیه می‌شود.

پارچه مرطوب: برای تمیز کردن سطح کار پس از سنباده‌زنی استفاده می‌شود.

چسب کاغذی: قسمت‌هایی که نمی‌خواهید رنگ شود، با چسب کاغذی پوشانده می‌شود.

روزنامه: برای پوشاندن کف مکانی که رنگ‌آمیزی در آنجا انجام می‌دهید، استفاده می‌شود.

لباس کار، ماسک و دستکش: اگر حساسیت پوستی یا تنفسی دارید، حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنید.

وسایلی مثل کاردک و پیچ‌گوشتی: کاردک برای بتونه‌کاری سطوح و پیچ‌گوشتی برای باز کردن پیچ‌ها لازم می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: انواع رنگ‌های ساختمانی، چه نوع رنگی برای کجا؟

مرحله دوم: انتخاب مکانی مناسب برای رنگ‌کاری

برای اجرای عملیات رنگ‌کاری مکانی مناسب انتخاب کنید. محیطی که دارای نور کافی برای نمایش دادن شکاف‌ها و تَرَک‌ها باشد، دمایی مناسب برای خشک شدن رنگ داشته باشد، به دور از حرارت بخاری و … باشد و دارای پنجره یا هواکش برای تهویه هوا باشد.

نکته بسیار مهم: تهویه هوا را جدی بگیرید، بعضی از رنگ‌ها مثل رنگ‌های روغنی گازهای سمی در محیط می‌پراکنند.

مرحله سوم: کف اتاق را با روزنامه بپوشانید

کف مکانی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی مبلمان را در آنجا انجام دهید، با روزنامه بپوشانید تا رنگی نشود.

رنگ کاری مبل در منزل

مرحله چهارم: سطح کار را مشخص کنید

مبلمان چوبی شما ممکن است کاملاً چوبی نباشد؛ پیچ‌ها، دسته و گیره قفسه‌ها و کمد‌ها را جدا کنید و قسمت‌هایی را که نمی‌خواهید رنگ بزنید، با نوار چسب بپوشانید.

مرحله پنجم: سنباده‌زنی

برای بالا بردن کیفیت رنگ‌کاری، سطح کار را باید با سنباده زدن صاف و یکنواخت کنید، این کار را با سنباده کاغذی یا دستگاه سنباده‌زنی انجام دهید. بعد از عملیات سنباده‌زنی سطح کار را با پارچه‌ای نمدار پاک کنید.

مرحله ششم: بتونه‌کاری

رنگ کاری مبل در منزل

شکاف‌ها و تَرَک‌های روی چوب را با بتونه پر کنید. برای بتونه‌کاری می‌توانید از کاردک، غلطک فومی یا قلم مو استفاده کنید. برای انجام مرحله بعد، بتونه‌کاری باید خشک شود، اگر بتونه خشک نشود در نهایت رنگ دچار چین و چروک می‌شود.

مرحله هفتم: سنباده‌زنی

پس از خشک شدن بتونه در مرحله قبل، سطح کار را دوباره سنباده بزنید تا همه قسمت‌ها صاف و یکدست شود.

نکته: پس از سنباده‌زنی در هر مرحله‌ای، باید با یک دستمال پارچه‌ای مرطوب سطح کار را از گرد و خاک تمیز کنید.

مرحله هشتم: اجرای آستر

رنگ کاری مبل در منزل

آستر رنگ اصلی رقیق شده با تینر است. دقت کنید آستر را نباید خیلی رقیق کرد که قلم‌مو یا غلتک نتواند آن را جذب کند. پس از درست کردن آستر، آن را به سطح کار آغشته کنید و پس از خشک شدن آستر دوباره سطح کار را سنباده بکشید تا سطح صاف و صیقلی شود. چون غلظت رنگ آستر کم است، خشک شدن آن هم کمی طولانی می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: بهترین مارک رنگ اکریلیک ساختمانی، چه برندی بخریم؟

مرحله نهم: اجرای دوباره آستر

بعد از سنباده کشیدن در مرحله قبل، یک بار دیگر مرحله ترکیبی اجرای آستر و سنباده‌زنی را تکرار می‌کنیم تا دولایه آستر ایجاد شود.

مرحله دهم: رنگ‌آمیزی اصلی

بعد از دو مرحله اجرای آستر و سنباده‌زنی نوبت به رنگ‌آمیزی اصلی می‌شود. رنگ اصلی را از بالا به پایین با دقت و آرامش به سطح کار بزنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین مارک رنگ روغن برای نقاشی ساختمان کدام است؟

مرحله یازدهم: پوشش با لایه محافظ

بعد از خشک شدن رنگ در آخرین مرحله از رنگ‌کاری مبل در منزل، برای اینکه سطح کار براق به نظر برسد و رنگ ماندگاری بیشتری داشته باشد، آن را با یک لایه محافظ که پایه آب داشته باشد، بپوشانید. چون بعد از این مرحله از سنباده استفاده نمی‌کنیم، باید مراقب باشید تا روی سطح کار حباب تشکیل نشود. پس از این مرحله، کار را چند ساعت در فضای آزاد بگذارید تا کاملاً خشک شود.

چه رنگی را انتخاب کنیم؟

در عملیات رنگ کاری مبل در منزل رنگ انتخابی شما باید با سایر وسایل منزلتان هارمونی داشته باشد، حتی نوع جنس چوب و طرح آن در انتخاب رنگ مناسب تأثیرگذار است؛ به عنوان مثال از رنگ‌های شاد و روشن برای مبلمان با طرح‌های سلطنتی استفاده نمی‌شود.

رنگ کاری مبل در منزل

رنگ‌ها دنیای جذابی دارند، می‌توانید با آمیختن رنگ‌ها به هم، رنگ‌های تازه‌ای را خلق کنید. از ترکیب رنگ‌های اصلی (قرمز، زرد و آبی) و رنگ‌های سفید و سیاه انواع مختلفی از رنگ‌ها ساخته می‌شود. در زیر ترکیبی از رنگ‌ها برای ساخت رنگ جدید آورده شده است.

رنگ کاری مبل در منزل

می‌توانید در حین عملیات رنگ کاری مبل در منزل خودتان خلاقیت به خرج دهید و رنگ‌ها را با هم ترکیب نمایید تا به رنگ مورد علاقه‌تان دست یابید.

جدول ترکیب رنگ ها
سبز: آبی + زرد بنفش: قرمز + آبی نارنجی: قرمز + زرد
یاسی: بنفش + سفید صورتی: قرمز + سفید لیمویی: زرد + سفید
آبی روشن: سفید + آبی تیره خردلی: نارنجی + زرد زرشکی: قرمز + سیاه
سبز لجنی: سبز + سیاه فیروزه ای: آبی + سفید + زرد سرمه ای: آبی + سیاه
کرم: صورتی + زرد قهوه ای روشن: سیاه + قرمز + زرد قهوه ای: سیاه + نارنجی

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ‌ها در معماری؛ از سفید تا سیاه

سخن آخر

رنگ کاری مبل در منزل بسیار هیجان‌انگیز است، رنگ عنصری روح بخش است که همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با رنگ کاری مبل در منزل علاوه بر صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها، به مبلمان منزلتان جانی دوباره می‌دمید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 178 views بار دسته بندی : مبلمان و وسایل تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.