بهدی سازه دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل : 10 ترفند کاربردی + نحوه صحیح چیدمان - بهدی سازه

تعیین دکوراسیون هال و پذیرایی‌های مستطیل شکل، کاربه نسبت دشواری است. اگر ندانید چطور آن را انجام دهید ممکن است به یک فاجعه به تمام معنی تبدیل شود! هال و پذیرایی‌های مستطیل شکل در صورتی که به درستی دکور نشوند، ممکن است شبیه واگن قطار یا راهرو یا یک تونل دور و دراز به نظر برسند اما با کمی دقت و چند نکته کاربردی، می‌توانید پذیرایی خود را به یکی از زیبا‌ترین و شیک‌ترین پذیرایی‌هایی که دیده‌اید تبدیل کنید. آستین‌های خود را بالا زده و با ما همراه باشید تا شما را با چند مورد از مهم‌ترین اصول اولیه برای دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل شکل آشنا کنیم.

هال و پذیرایی مستطیل شکل را به چند بخش جدا تقسیم کنید!

یکی از مهم‌ترین اصول و نکات در چیدمان هال و پذیرایی مستطیل شکل این است که با استفاده از المان‌ها و وسایل موجود در آن بتوانیم چند فضا با کاربری‌های مختلف در آن ایجاد کنیم. دکوراسیون هال‌های مستطیلی شکل اگرچه قوانین خاص خود را دارد اما بسیار راحت است. به جای اینکه کل هال را به یک نشیمن دراز تبدیل کنید، چرا آن را به چند قسمت برای نشیمن، یک محیط مطالعه کوچک و یک قسمت سرو صبحانه تقسیم نمی‌کنید؟

نقشه می‌تواند بدین صورت باشد که در بالای پذیرایی یک تلویزیون و کاناپه بگذارید و کنار آن را به یک فضای صمیمانه‌تر برای نشستن با مهمانان اختصاص دهید. اگر هنوز فضا دارید می‌توانید میز نهار خوری را هم در قسمتی از پذیرایی قرار دهید. علاوه بر این، می‌توانید برای هر بخش از یک فرش استفاده کنید تا مرز بین دکوراسیون قسمت‌های مختلف پذیرایی مشخص شود و اگر می‌خواهید این مرز را پررنگ‌تر کنید، کافی است رنگ هر محیط با محیط دیگر فرق داشته باشد.

هال و پذیرایی مستطیل شکل را به چند بخش جدا تقسیم کنید

بیشتر بخوانید: تغییر دکوراسیون منزل بدون هزینه با ترفندهای جذاب و بی نظیر!

ezgif 7 1a6d2571b57f

پراکندگی را در چیدمان وسایل و مبلمان حفظ کنید

از اقداماتی که با بهره گیری از آن می‌توان کمی از دراز بودن این هال و پذیرایی‌ها کاست، این است که تمامی وسایل را در گوشه‌ای خاص از فضای هال و پذیرایی خانه متمرکز نکنیم. در هال‌های مستطیل شکل اگر کل اسباب و اثاثیه در یک قسمت جمع شوند، بقیه پذیرایی بسیار خالی به نظر می‌رسد و حس بسیار بدی را به فرد منتقل خواهد کرد و از آن مهم‌تر این است که بخش مهم از خانه بلااستفاده خواهد بود.

همان‌طور که در شکل بالا می‌بینید، یک در میان چیدن وسایل خانه و حفظ پراکندگی لازم، به شما کمک می‌کند تا یک مسیر مارپیچی مانند، به وجود بیاورید و از تمام فضا استفاده کنید. در این حالت استفاده کردن از هردو طرف هال و پذیرایی به شما کمک می‌کند فضای کاربردی‌تری خلق کنید.

پراکندگی را در چیدمان وسایل و مبلمان حفظ کنید

وسایل هال و پذیرایی را در عرض مستطیل قرار دهید

از دیگر کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم و هال و پذیرایی را پهن‌تر جلوه دهیم استفاده از مبلمان عمود بر راستای طول مستطیل است. به طوری که در هال‌های مستطیل شکل، اگر وسایل را در عرض و عمود بر مستطیل قرار دهید، پذیرایی شما پهن‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد اما چرا؟ در این حالت دکوراسیون مبل و کاناپه‌ها قسمتی از طول پذیرایی را می‌گیرد اما روی عرض آن تأثیری نمی‌گذارند و در واقع باعث تعادل می‌شوند.

 مثلاً در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که دو تکه مبل در عرض قرار گرفته‌اند تا فضای داخل هال پهن‌تر و متعادل‌تر به نظر برسد. تا حد امکان از قرار دادن مبل و اثاثیه در امتداد دیوار‌های طولی خودداری کنید چرا که باعث می‌شود مستطیل شکل بودن هال بیشتر به چشم بخورد. یا مثلاً به نمونه پایین نگاه کنید که چطور یک تکه مبل کوچک طول پذیرایی را کمتر کرده و علاوه بر زیبایی، یک پذیرایی با عرض سه متر را بسیار پهن‌تر از عرض واقعی آن نشان می‌دهد.

وسایل هال و پذیرایی را در عرض مستطیل قرار دهید

بیشتر بخوانید: چیدمان منزل کوچک : ۱۵ ایده برای داشتن خانه‌ای کوچک اما دلباز

از فضای وسط هال و پذیرایی استفاده کنید

راه دیگری که می‌توان به یک نتیجه مطلوب در خصوص دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل شکل رسید این است که تمرکز خود را معطوف فضای وسط بکنیم. صرفاً اینکه پذیرایی شما مستطیل شکل است به این معنی نیست که باید دکوراسیون آن را شلوغ کرده و هال را پر از اسباب و اثاثیه کنید. در شکل همان‌طور که می‌بینید مبل‌ها در وسط هال قرار گرفته و کنار‌ها خالی هستند؛ دقت کنید گفتیم خالی نه فضای مرده. کافی است با قرار دادن یک گلدان، قفسه کتاب یا بوفه به این محوطه جان ببخشید. این شکل از دکوراسیون خصوصاً برای هال‌های متقارن و در کنار پنجره بسیار مناسب است.

از فضای وسط هال و پذیرایی استفاده کنید

از مبلمان ال در دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل استفاده کنید

یکی از بهترین محیط‌ها برای استفاده از مبلمان ال، پذیرایی مستطیل شکل است. در این حالت مبل ال به دلیل اندازه کوچک و ساختار منحصر به فردی که دارد می‌تواند به‌راحتی در یک گوشه هال و پذیرایی مستطیلی شکل جای گرفته و با تعدیل شکل هال، آن را بزرگ‌تر و پهن‌تر جلوه می‌دهد.

در شکل بالا از چندین تکنیک برای دکوراسیون هال استفاده شده است. با کمی دقت متوجه می‌شوید که در آن طرف روبروی مبل ال، دو عدد مبل یک‌نفره در عرض اتاق قرار گرفته و قسمتی از طول هال را کم کرده‌اند که باعث شده هال به شکل مربع نزدیک شود. از طرفی نیز همان‌طور که در شکل بالا نشان داده شده است، فضای حال و پذیرایی با استفاده مناسب از وسایل و المان‌ها از جمله میز و صندلی به چند بخش با چیدمان‌های متفاوت تقسیم شده است.

از مبلمان ال در دکوراسیون هال و پذیرایی استفاده کنید

بیشتر بخوانید: چیدمان تابلو در منزل : جان تازه به دیوارهای لخت بدمید!

شکل اثاثیه برای دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل

شکل المان‌ها در دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل شکل از دیگر نکاتی است که درک درست از آن می‌تواند به چیدمان مناسب کم کند. در این خصوص، سعی کنید در دکوراسیون هال‌های مستطیل شکل، از وسایل مستطیل شکل استفاده نکنید. شکل دایره گزینه بسیار خوبی برای خنثی کردن حالت پذیرایی شما است و می‌توانید اسباب و اثاثیه با گوشه‌های گرد به کار ببرید. برای نمونه چند مورد زیر را در نظر داشته باشید.

  • به جای عسلی‌های مستطیل شکل از انواع دایره‌ای یا با گوشه‌های گرد استفاده کنید.
  • برای نوردهی زیبای محیط خانه از انواع آباژور و چراغ مطالعه با طرح منحنی و دایره‌ای استفاده کنید.
  • تابلوهای نقاشی و آینه‌ها و اشیای تزئینی با شکل دایره را جایگزین انواع گوشه دار کنید.

به عنوان مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، علاوه بر اینکه فضای پذیرایی به یک قسمت برای نشستن و یک میز نهار خوری دایره‌ای تقسیم شده است. شکل لامپ‌ها، عسلی و آینه هم دایره‌ای و منحنی شکل هستند. البته از آنجایی که فرش یکی از مهم‌ترین اجزای هر خانه ایرانی است، باید دقت کنید که فرش‌های دایره‌ای نسبت به انواع مستطیلی برای پذیرایی شما مناسب‌تر هستند. در صورتی که فضای شما محدود است، عسلی‌ها و میز‌های مربعی کوچک گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.

شکل اثاثیه برای دکوراسیون هال و پذیرایی مهم است

مسیر رفت و آمد را در طول پذیرایی ایجاد کنید

مشخص بودن مسیر رفت و آمد در هال و پذیرایی از نکات مهمی است که باید حین دکوراسیون حتماً آن را به خاطر داشته باشید. مثلاً فرض کنید وقتی دو نفر روی مبل نشسته و با هم صحبت می‌کند، فرد دیگر مجبور باشد برای رسیدن به آن سر هال از میان گفت و گوی آن‌ها رد شود! پس دقت داشته باشید این که مسیر رفت و آمد از کجا رد می‌شود بسیار مهم است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شکل اتاق پذیرایی این واحد آپارتمانی کاملاً مستطیل شکل بوده و سقف بلند آن باعث شده حتی باریک‌تر از آنچه هست به نظر برسد. مسیر عبور از در به سمت ‌تراس دقیقه از وسط هال عبور می‌کند. در این پذیرایی همان‌طور که مشاهده می‌کنید مبل ال شکل در یک طرف هال قرار گرفته و میز تا جایی که امکان دارد به مبل نزدیک شده تا یک فضای خوب بین شومینه و مبل‌ها برای رفت و آمد باز شود. یک نکته دیگر اینکه کل مسیر با گلیم پوشش داده نشده تا در صورت تمایل روی گلیم یا روی سطح پارکت شده قدم بردارید. اینکه یک پا روی گلیم و پای دیگر روی زمین باشد واقعاً آزار دهنده است اگر تجربه آن را داشته باشید بهتر درک خواهید کرد!

مسیر رفت و آمد را در طول پذیرایی ایجاد کنید

وسایل را به‌صورت زاویه‌دار بچینید

چیدن وسایل و اثاثیه به صورت زاویه‌دار روش چندان معمولی نیست اما اگر فضای مناسبی داشته باشید، کمک می‌کند پذیرایی شما جمع و جور‌تر به نظر برسد. مثلاً پذیرایی که در عکس پایین آمده چندان کوچک نیست اما دیوار‌های بلند و طولانی بودن آن، باعث شده بیش از حد دراز به نظر برسد. در این جا می‌بینید که زاویه‌ای که مبل‌ها در آن قرار گرفته‌اند، از شکل مستطیلی پذیرایی کاسته است.

وسایل را به‌صورت زاویه‌دار بچینید

از کتاب خانه‌ها برای دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل کمک بگیرید

کتاب خانه‌ها نقش به سزایی در تغییر شکل پذیرایی شما دارند. اینکه بدانید کتابخانه شما کجا بوده و عمق قفسه‌ها چقدر باشند، نقش بسیار مؤثری در متعادل کردن فضای داخلی خانه دارد. فرض کنید قفسه‌های کتاب را روی یکی از دیوار‌های طولی نصب کنید. در این حالت پذیرایی شما بسیار باریک‌تر به نظر می‌رسد. قفسه‌های کتاب باید روی دیوار‌های عرضی باشند تا طول هال را کاهش داده و مستطیل بودن آن زیاد به چشم نیاید.

لوازم را به دیوار‌های هال و پذیرایی تکیه ندهید

تا حد امکان مبل‌ها را از دیوار‌های هال مستطیل شکل جدا کنید. فاصله بین اثاث و دیوار هرچند در حد ۱۰ سانتی‌متر هم باشد تأثیر مهمی روی تعادل شکل هال دارد و چسباندن وسایل به دیوار‌ها باعث می‌شود پذیرایی شما طویل و باریک به نظر برسد.

سخن آخر

دکوراسیون هال و پذیرایی مستطیل شکل در مقایسه با فضاهای مربعی و ال شکل کمی دشوارتر به نظر می‌رسد. در هر صورت پیروی از یک سری ایده و نکته در خصوص شکل فضا و المان‌ها و نحوه چینش آن‌ها نسبت به هال و پذیرایی و نسبت به یکدیگر می‌تواند در این امر به شما کمک کنند. کافی است با اسباب و اثاثیه کاری کنید که طول هال زیاد به چشم نیاید و آن‌ها را طوری بچینید که علی‌رغم حداکثر استفاده از فضا، مسیر رفت‌وآمد مشخص باشد. با کمی دقت می‌توانید لوازم و اثاثیه را با قیمت مناسبی خریداری کرده و با توجه به نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم پذیرایی خود را دکور کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 464 views بار دسته بندی : چیدمان تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.