بهدی سازه دستور نقشه تا جواز : از چیستی تا مراحل صدور آن‌ها - بهدی سازه

این مقاله از ویکی‌ساختمون بیشتر به درد تازه‌کارها در پروژه‌های ساختمان‌سازی می‌خورد. چون می‌خواهیم به نکات مهم و خواندنی در مورد یک موضوع مهم حرف بزنیم: یعنی همه چیز از دستور نقشه تا جواز ساختمان. درباره اینکه دستور نقشه و جواز ساختمان چیست، چرا باید اقدام به دریافت آن‌ها کنیم و اصلا مراحل صدور دستور نقشه تا جواز ساختمان چگونه است؟ ما می‌دانیم که این کارها هم مثل همه‌ کارهای اداری سختی‌ها، معطلی‌ها و هزینه‌های خودش را دارد.  اما شما برای احداث یک بنا در هر صورت مجبور به انجام دادن آن هستید. پس بهتر است که با مراحل کار آشنا باشید تا سختی‌های کمتری‌ را متحمل شده و کارهایتان را سریع‌تر انجام دهید.

در ادامه خواهید خواند:

  • دستور نقشه چیست؟
  • جواز ساختمان چیست؟
  • چرا دریافت مجوز ساخت از شهرداری ضرروی است؟
  • فرآیند گرفتن دستور نقشه تا جواز ساختمان چیست؟!

مطلب پیشنهادی: مراحل ساخت خانه ، صفر تا صد از خرید زمین تا محوطه سازی

دستور نقشه چیست؟

دستور نقشه چیست؟

اگر تصمیم به احداث یک بنا دارید، پیش از هر کاری ضروری است که یا خودتان و یا وکیل قانونی‌تان اقدام به دریافت دستور نقشه از شهرداری نمایید. دستور نقشه در واقع نوعی ابلاغ رسمی از شهرداری به مالک است که اطلاعاتی نظیر شماره پرونده، کد شناسایی ملک، نوع بافت (بافت فرسوده یا ناپایدار)، مشخصات مالک، ابعاد ملک، مساحت ملک، کاربری ملک در طرح تفصیلی، تجاوز به گذر یا به املاک مجاور، تعداد طبقات مجاز، محل احداث بنا و توضیحات دستور نقشه ارائه می‌گردد. در نهایت مالک می‌تواند بر اساس دستور نقشه به طراحی نقشه ساختمانی اقدام نماید.

ezgif 7 1a6d2571b57f

مطلب پیشنهادی: توالی انجام عملیات اجرایی ساختمان (تقدم و تأخر فعالیت های اجرایی)

پروانه یا جواز ساختمان چیست؟

جواز ساخت چیست؟

پروانه یا جواز ساختمان در واقع مجوزی‌ست که به شما یا پیمانکارتان اجازه می‌دهد که پروژه ساخت‌وساز ساختمان را بر اساس استانداردهای مشخص شروع کنید. یعنی اگر تصمیم به ساخت‌وساز یک بنا دارید و می‌خواهید که این کار را به صورت قانونی انجام دهید، لازم است که حتما اقدام به صدور جواز ساختمان کنید.

مطلب پیشنهادی: پروانه ساختمان، تمام مراحل اخذ تا هزینه صدور

چرا دریافت مجوز ساخت از شهرداری ضرروی است؟

دستور نقشه تا جواز

شاید از خودتان بپرسید که اصلا این کارهای اداری چه ضرورتی دارند و با چه هدفی انجام می‌شوند؟

پر واضح است که اخذ مجوز ساخت و طی نمودن مراحل قانونی پیش از ساخت و ساز، در واقع باعث می‌شود تا پروژه‌های عمرانی و ساخت بنا بر اساس مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری انجام بگیرند.

البته بد نیست بدانید که با اخذ پروانه یا جواز ساختمان، از تسهیلات بانکی و همچنین تسهیلات بیمه نیز برخوردار خواهید شد.

توجه داشته باشید که پروژه‌های ساخت‌وساز کوچک و جزئی لزوما نیاز به جواز ساخت ندارند. اما اگر قصد ساخت یک بنای جدید، یک طبقه‌ جدید و یا تغییرات عمده در بنای قبلی را دارید دریافت مجوز ساخت از شهرداری ضروری است. در غیر این صورت جریمه شده و جلوی ساخت‌وساز غیر قانونی شما گرفته خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: مجوز بازسازی خانه : آیا برای بازسازی خانه به مجوز نیاز داریم؟

فرآیند گرفتن دستور نقشه تا جواز ساختمان چیست؟!

فرآیند صدور دستور نقشه تا جواز

حالا که با دستور نقشه و جواز ساختمان آشنا شدید احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که فرآیند صدور دستور نقشه تا جواز ساختمان چگونه است؟ به کجا باید مراجعه کنیم و چقدر طول می‌کشد؟ در ادامه سعی کردیم تا این فرآیند را به صورت ساده و خلاصه توضیح دهیم.

فرآیند صدور دستور نقشه تا جواز ساختمان:

  1. وقتی به عنوان مالک تصمیم به احداث یک بنا گرفتید، ابتدا لازم است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر رفته و اقدام به پیگیری دستور نقشه شهرداری و تشکیل پرونده نمایید. دقت کنید که ارائه تمامی مدارک و تسویه حساب عوارض شهرداری در این مرحله ضروری است.
  2. بعد از تشکیل پرونده، تاریخی مشخص جهت بازدید از ملک به شما داده خواهد شد. یعنی در آن تاریخ مامور بازدید اقدام به بازدید از ملک شما نموده و گزارش بازدید خود را به طور کامل ثبت می‌کند.
  3. در این مرحله مسئول مرتبط، موقعیت ملک نسبت به طرح تفصیلی شهر را بررسی کرده و در صورتی که ملک در طرح‌های شهری قرار نداشته باشد پرونده را برای صدور دستور نقشه ارسال می‌نماید.
  4. وقتی که دستور نقشه برایتان صادر شد، ضروری است که اقدام به طراحی نقشه ساختمان نمایید. این کار باید توسط مهندس معمار و با توجه به دستور نقشه انجام شود.
  5. وقتی نقشه ساختمان را طراحی کردید، نوبت به اقدام برای صدور جواز ساختمان می‌رسد. دقت کنید که برای اخذ پروانه یا جواز ساختمان، بسیار ضروری است که نقشه طراحی شده کاملا بدون اشکال باشد.
  6. در این مرحله باید تمامی هزینه‌های مربوط به عوارض ساخت‌وساز و… را پرداخت کنید. بعد از تسویه حساب و پرداخت تمامی هزینه‌ها نوبت به محاسبات مهندسی نظیر طراحی سازه ساختمان و طراحی تاسیسات آن می‌رسد.
  7. در مرحله‌ آخر با انجام آخرین محاسبات مهندسی بر روی نقشه معماری و اصلاحات احتمالی، پروانه یا جواز ساخت برای ساختمان صادر خواهد شد.

شاید فلوچارت زیر برای درک بهتر این فرآیند با جزئیات بیشتر برایتان مفید باشد:

فلوچارت فرآیند صدور دستور نقشه تا جواز

توجه توجه: مجوز ساخت برای ساختمان همیشگی نیست و در صورتی که اقدام به ساخت‌وساز نکنید بعد از ۲ سال اعتبار خود را از دست می‌دهد. البته بعد از اتمام اعتبار می‌توانید آن را برای ۲ سال دیگر هم تمدید کنید.

توجه داشته باشید که برای اتمام عملیات ساختمانی هم وقتتان محدود است. این زمان به نوع پروژه و اطلاعات مربوط به آن مثل متراژ و… بستگی دارد.

دقت کنید که مدت زمان اجرای فرآیند دستور نقشه تا جواز، علاوه بر برو بیاهای اداری به وقت شناس بودن خودتان، تکمیل بودن مدارک‌تان در زمان مشخص و تسویه‌حساب‌های به موقع شما هم بستگی دارد.

سخن آخر

در این مقاله از ویکی‌ساختمون سعی کردیم تا به طور خلاصه درباره مفاهیم و مراحل مربوط به اخذ دستور نقشه تا جواز در پروژه‌های ساختمانی حرف بزنیم. آیا مقاله را تا انتها خواندید؟ چقدر از مطالب عنوان شده در مقاله برایتان جدید و کاربردی بود؟ حتما نظرات و تجربیات خود را درباره صدور دستور نقشه و فرآیند گرفتن پروانه یا جواز ساختمان برایمان کامنت کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 328 views بار دسته بندی : دانشنامه ساختمان تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.