بهدی سازه خطرات تهدید کننده افراد در ساخت و ساز ساختمان - بهدی سازه

در کارهای ساخت و ساز ، به علت نوع کار و تجهیزاتی که استفاده می شود خطراتی را با خود همراه دارد. احتمال وقوع حادثه در ساخت و ساز بسیار زیاد می باشد و در صنعت جزو خطرناک ترین مشاغل است .کارگران در ساخت و ساز ساختمانی، معمولاً در ارتفاعات بالا قرار دارند و یا تجهیزات سنگین را کنترل می نمایند و از ابزارهای بسیار سنگینی هم استفاده می کنند و ساعت طولانی هم در مکان پر سر و صدا هستند . پس بهترین کار این است که آن ها آموزش کافی و درستی ببینند تا اطلاعات کافی دربارۀ خطرات ساختمانی داشته باشند.

وسایل های متحرک

مکان ساخت و ساز برای ساخت سازه ها معمولاً در حال تغییر هستند .مانند دستگاه حفاری ، وسیله های نقلیۀ تأمین کننده ،وسایل های بالابر که تمام آن ها بر روی یک سطح نامناسب  و ناهموار قرار دارند و کار را انجام می دهند .پس آگاهی کارگران از محیط اطراف بسیار لازم است تا بتواننداز خود مراقبت نمایند و این افراد لازم است  حواسشان به وسایل های متحرک و تجهیزات باشد و فاصلۀ مناسب را رعایت کنند . پوشیدن ژاکت هایی با رنگ مناسب ،که قابل دیدن باشد و دیگر افراد در ساختمان آن ها را ببینند و استفاده از کلاه ایمنی هم ضروری می باشد .

صدا

در ساخت و ساز، چندین کار به طور هم زمان انجام می شود و مانند استفاده از ماشین آلات وسایل نقلیه و ابزار ، به همین دلیل امکان ایجاد یک سری سر و صدا وجود دارد و این صداها برای گوش مضر می باشد . قرار گرفتن در معرض این صدا ها در مدت زمان طولانی موجب کر شدن افراد می شود . پس توجه داشته باشید گوش هایتان را با یک وسیلۀ حفاظتی بپوشانید .

کار در ارتفاع بالا

در اوایل ساختمان سازی قطعاً پله ای وجود ندارد و افراد کارگر باید از نردبان و یا از داربست برای بالا رفتن استفاده کنند . درست است که کار در ارتفاع بالا با داربست زدن حل گشته ، ولی امکان افتادن و آسیب دیدن بسیار بالا می باشد و لازم است داربست ها را به نردۀ حفاظتی برای جلوگیری از افتادن مجهز کنند تا خطر تا حدی کم شود . هم چنین تجهیزات باید به طور مرتب به وسیلۀ افراد آموزش دیده ، بررسی شود تا با اطمینان کافی کار انجام دهند و همچنین خطرات داربست فلزی را برای افرادی که از آن در حال استفاده هستند را کم می کند.

الکتریسیته

اکثر تجهیزات استفاده شده در محل کار، نیاز به برق دارد و برق و الکتریسیته برای افراد متخصص برق، خطرناک نمی باشد ولی برای تمام کسانی که آن جا کار می کنند ،خطر ساز است . بعضی از کارگران با توجه به نوع کارشان مجبور به ایستادن در کنار کابل های زیر زمینی و یا نزدیک به سیم های برق در ارتفاعات می باشند . معمولاً با عجله کار کردن و یا کار با برق توسط افراد غیر متخصص خطرات بالایی را به همراه دارد . پس استفاده از برق کار حرفه ای بسیار مهم می باشد و دیدن آموزش کافی و مناسب بسیار لازم است.

افتادن از ارتفاع

یکی از بزرگ ترین دلایل مرگ افراد کارگر در ساختمان ،افتادن از ارتفاع می باشد . به علت بی دقتی افراد در محیط کار که از وسایل و تجهیزات مناسب استفاده نمی کنند و یا بر روی یک سطح ناهموار پا می گذارند و در محل های لغزنده کار می کنند، امکان سر خوردن و افتادن آن ها موجب آسیب دیدن آن ها می شود . استفاده از تابلوهای اعلان در ساختمان بسیار ضروری است . این تابلوها موجب آگاه کردن افراد از محیط ساختمان می شود و کارگران لازم است از چکمه و دستکش مناسب استفاده کنند .

گرد و غبار

در کارهای ساخت و ساز ، گرد و غبار بسیار زیاد می باشد و این گرد و خاک ها موجب به خطر افتادن سیستم داخلی بدن کارگران هم می شود  و بیماری ریه و آسم را در آن ها افزایش می دهد و یا امکان دارد این گرد وغبار در چشم افراد برود و باعث ناراحتی آن ها شود . سرپرست و ناظر ساختمان لازم است حواسش باشد تا کارگران از دستکش مناسب و عینک و ماسک استفاده کنند، تا در امان بمانند .

گرما

در مناطق گرم و تابستان ها بهتر است کارگران آب زیاد بنوشند تا دچار گرمازدگی و غش به علت گرما نشوند .

وسایل ناقص

ساختن آسان، است اما تعمیر و نگهداری آن نیاز به مهارت دارد و هزینه های بالایی را همراه دارد . ماشین آلات و ابزارها ، امکان فرسودگی شان بسیار زیاد است .پس لازم است از یک فرد متخصص استفاده شود تا تمام تجهیزات مورد استفاده در ساختمان را بازدید نماید و آن را بررسی کند و برای تعمیر آن ها اقداماتی را انجام دهد . زندگی انسان دارای ارزش بالایی است و کارکنان حرفه ای در یک سیستم و شرکت بسیار با ارزش تر هستند در این محیط ها حتی امکان سرقت وسایل و تجهیزات هم وجود دارد . زیرا اوایل ساخت و ساز محل ساخت بدون دیوار و حفاظ است و افراد به راحتی وارد آن می شوند .

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 230 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 9 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.