بهدی سازه تمیز کردن کاغذ دیواری : با تمام لکه‌ها و گرد و غبارها خداحافظی کنید - بهدی سازه

امروزه کاغذ دیواری در روند تزیین دکوراسیون نقش اساسی را ایفا می‌کند. به همین دلیل، کاغذ دیواری‌ها باید مرتباً تمیز شوند زیرا آن‌ها گرد و غبار، ذرات چربی منتقل شده توسط هوا، جرم و اثر انگشت را در اطراف جذب خود می‌کنند. اما نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری چگونه است؟ با بهدی سازه همراه باشید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری چگونه است؟

باید کاغذ دیواری حداقل هر دو ماه یکبار گردگیری شود. اگر در منطقه‌ای با غبار زیاد زندگی می‌کنید، ماهانه لکه‌ها و گرد و غبارها باید بلافاصله پاک شوند. قبل از اینکه گرد و غبار را پاک کنید، لازم است بدانید که چه نوع کاغذ دیواری در خانه خود دارید، بنابراین می‌توانید از آسیب رسیدن به آن‌ها با استفاده از برخی روش‌ها و محصولات تمیز کننده جلوگیری کنید.

اگر درباره نوع کاغذ دیواری خود اطمینان ندارید، آن را تست کنید تا مطمئن شوید که قابل تمیز شدن است. یک یا دو قطره از مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. مقدار کمی از محلول را به یک قسمت پنهانی از کاغذ دیواری بمالید. اگر آب آن را خیس می‌کند یا باعث پس دادن رنگش می‌شود، سعی کنید تمیز کردن کاغذ دیواری را به صورت کلی انجام ندهید یا از محلول‌های پایه آب روی لکه‌ها استفاده نکنید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری چگونه است؟

کاغذ دیواری وینیل

کاغذ دیواری وینیل و کاغذهای روکش دار وینیل، از با دوام‌ترین و راحت‌ترین جنس‌های کاغد دیواری برای تمیز کردن هستند. در برابر صدمات ناشی از آب و بیشتر محصولات تمیز کننده، این نوع متریال کاغذ دیواری اغلب در حمام و آشپزخانه یافت می‌شوند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

کاغذ دیواری فایبرگلاس

کاغذ دیواری فایبرگلاس با دوامی فوق العاده، مقاوم در برابر شعله و مقاوم در برابر لکه‌ها، اغلب در محیط‌های تجاری یافت می‌شود. این نوع از کاغذ دیواری اغلب در معرض سایش و رطوبت قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: روش نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیکی، رنگ روغنی یا دیوار گچی

کاغذ دیواری نان وون

کاغذ دیواری‌های نان وون، بخشی از آخرین ترندهای کاغذ دیواری‌ها است که ترکیبی از الیاف مصنوعی و طبیعی ساخته می‌شوند. در حالی که مقاوم در برابر پارگی است و به دیوارهای اجازه نفس کشیدن می‌دهند، قابل شستشو نیستند و پاک کردن لکه‌ها بر روی آن بسیار دشوار است.

کاغذ دیواری سنتی

کاغذ دیواری سنتی ساخته شده از الیاف سلولز می‌تواند یک یا دو لایه باشد. این کاغذ دیواری مقرون به صرفه است اما به راحتی پاره می‌شود و در برابر رطوبت و محصولات تمیز کننده مقاومت خوبی ندارد. کاغذهای فویلی و مخملی، دارای پایه سلولزی هستند که لایه نازکی از فویل فلزی یا الیاف مخملی مانند دارند که روی کاغذ اعمال می‌شوند.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

حالا بریم سراغ تمیز کردن کاغذ دیواری:

وسایل مورد نیاز برای تمیز نمودن کاغذ دیواری

  • مایع ظرفشویی
  • آب
  • نشاسته ذرت (اختیاری)
  • فویل پلاستیکی (اختیاری)
  • سرکه سفید (اختیاری)
  • حوله‌های کاغذی (اختیاری)
  • سفید کننده کلر (اختیاری)
  • گوش پاک کن (اختیاری)

ابزارها

  • گردگیر میکروفایبر با دسته بلند به همراه اتصال تودوزی
  • سطل
  • اسفنج
  • پارچه میکروفیبر
  • پاک کن (اختیاری)
  • چاقوی لبه‌دار

دستورالعمل‌ها

۱- گرد و غبار سطح را پاک کنید

هر نوع کاغذ دیواری باید ماهانه با پارچه میکروفیبر گردگیری شده یا جارو برقی شود تا تار عنکبوت، دوده و گرد و غبار و خاک از روی سطوح برطرف گردند. از بالای دیوار شروع کنید و با ضربه‌های طولانی و صاف به پایین حرکت کنید.

نکته: حتی اگر قصد دارید کاغذ دیواری‌های وینیل و فایبرگلاس را با آب و صابون تمیز کنید، همیشه ابتدا با گردگیری شروع کنید. با این کار خاک سطحی از بین می‌رود و باعث می‌شود هنگام تمیز کردن کاغذی دیواری، فرآیند کار راحت‌تر باشد.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

۲- محلول تمیز کننده را آماده کنید

برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌های قابل شستشو با وینیل و فایبرگلاس، دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک گالن آب گرم در یک سطل مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا صابون پراکنده شود.

۳- دیوارها را پاک کنید

یک اسفنج نرم را به محلول تمیز کننده آغشته کنید و آن را بیرون بکشید تا فقط کمی مرطوب شود. از بالای دیوار شروع کنید و به پایین بروید. با این کار ممکن است قطره‌های کثیفی ایجاد شود. سعی کنید بیش از حد کاغذ دیواری را با کف اشباع نکنید.

مطلب پیشنهادی: نحوه تمیز کردن پارکت چگونه است؟ بایدها و نبایدها + بهترین روش

۴- کاغذ دیواری را خشک کنید

اجازه دهید کاغذ دیواری خشک شود یا با استفاده از پارچه میکروفیبر دیوارها را با دست خشک کنید.

۵- لکه‌ها را بازرسی کنید

پس از خشک شدن دیوارها، کاغذ دیواری را از نظر وجود لکه‌های خاص و مناطق بسیار آلوده بررسی کنید. مناطق حساس بیشتر در جایی قرار دارند که ممکن است کودکان با مداد رنگی، آن‌ها را رنگ آمیزی کرده‌اند!

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری چگونه است؟

۶- خراش‌ها، آلودگی‌ها و اثر انگشت‌ها را تمیز کنید

با استفاده از پاک کننده، خاک و اثر انگشت را به آرامی و پاک کنید. این روش را می‌توان برای انواع کاغذ دیواری استفاده کرد. روی کاغذهای وینیل و فایبرگلاس از یک نقطه مایع ظرفشویی روی اسفنج مرطوب استفاده کنید تا لکه‌ها پاک شوند. ناحیه را با یک اسفنج تمیز آغشته به آب ساده بشویید تا کمی خیس شود.

۷- لکه‌های چربی را پاک کنید

مقدار کمی نشاسته ذرت را روی کاغذ دیواری بمالید. اجازه دهید تا نشاسته ذرت به مدت حداقل ۲۴ ساعت روی کاغذ دیواری بماند. نشاسته ذرت را با یک پارچه نرم از روی سطح برداشته و روی آن را مسواک بزنید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

برای لکه‌های چربی روی کاغذ دیواری وینیل یا فایبرگلاس، یک دوم پیمانه سرکه سفید را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. یک اسفنج را به این محلول آغشته کرده و آن را به محل لکه‌دار بزنید. آن را با حوله خشک کرده و در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

۸- لکه‌های مداد رنگی و مداد شمعی را حذف کنید

با استفاده از یک چاقوی لبه‌دار، موم اضافی مداد رنگی را به آرامی از بین ببرید. چندین لایه دستمال کاغذی را روی علامت‌ها قرار دهید و با اتو (بخارشور) روی دستمال کاغذی فشار وارد کنید. موم به دستمال کاغذی منتقل می‌شود. این کار را با دستمال‌های تمیز برای هر لکه تکرار کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری

۹- لکه‌های کپک را پاک کنید

برای لکه‌های کپک روی کاغذهای وینیل یا فایبرگلاس، یک چهارم فنجان محلول سفید کننده کلر و یک فنجان آب را مخلوط کنید. با استفاده سویپ پنبه‌ای (اسفنجی)، محلول را روی لکه‌های کپک بمالید. بگذارید پنج دقیقه عمل کند و سپس با یک اسفنج آغشته به آب ساده ان را پاک کنید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

سخن آخر

تمیز کردن کاغذ دیواری را در بالا شرح دادیم، حالا به‌راحتی می‌توانید دیوارهای خود را از آلودگی و کثیفی پاک کنید. انجام این کار نیاز به صرف زمان و دقت بالا دارد. اگر از ماده تمیزکننده مناسبی استفاده نکنید، ممکن است کاغذ دیواری خود را برای همیشه از دست دهید. مواد طبیعی مانند سرکه یا مواد مخصوص تمیز کردن کاغذ دیواری، می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : دیوار تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها