بهدی سازه تفاوت تراس و بالکن چیست؟ کدام یک جز زیر بنا محسوب می‌شوند؟ - بهدی سازه

داشتن یک تراس یا بالکن می‌تواند به طور متوسط ۱۲٪ به ارزش یک ملک بیافزاید. در داخل خانه یا یک ساختمان، یک تراس و بالکن برای اهداف مشابه استفاده می‌شود. هر دو وسیله‌ای برای ارتباط با محیط بیرون هستند. هم بالکن و هم تراس فضایی را تعریف می‌کنند که محیط داخل را با محیط بیرون ارتباط می‌دهند. با این حال، آیا تفاوت تراس و بالکن را می‌دانید؟ در حالی که ممکن است در نگاه اول تراس و بالکن بسیار شبیه به هم برسند، اما بین آن‌ها تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. ما در این مقاله از بهدی سازه به شرح این تفاوت‌ها پرداخته‌ایم.

تراس چیست؟

تراس چیست؟

تراس منطقه‌ای مسطح است که به عنوان بخش بیرونی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دهه ۱۵۰۰ میلادی، تراس‌ها معمولاً در ونیز (شهری در ایتالیا) برای خشک و آویزان کردن لباس شسته مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه، تراس‌ها بیشتر به عنوان فضاهای اجتماعی بزرگ کاربرد دارند که به بنا، ظاهری لوکس و ظریف می‌بخشند.

بالکن چیست؟

بالکن چیست؟

بالکن سکوی مرتفعی است که به ضلع یک خانه یا ساختمان متصل می‌شود. برخلاف تراس‌ها، بالکن‌ها کوچک‌تر هستند، به همین دلیل می‌توانند برای اهداف مختلفی از جمله ایجاد گلخانه کوچک، قرار دادن وسایل مختلف، فضایی برای ناهارخوری یا مناطق اجتماعی کوچک مورد استفاده قرار گیرند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

تفاوت تراس و بالکن چیست؟

3 3

تفاوت‌های اصلی شامل اندازه، محل استقرار آن‌ها نسبت به ساختمان و نحوه ساخت‌شان است. اولین و معمولاً بارزترین تفاوت بین تراس و بالکن در اندازه آن‌ها است. در بیشتر موارد، یک تراس به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از بالکن است. به دلیل تفاوت در اندازه، می‌تواند در نحوه استفاده از تراس و بالکن نیز تأثیر بگذارد.

تفاوت دیگر بین تراس و بالکن به محل استقرار آن‌ها مربوط است، به این معنا که یک بالکن معمولاً برای آپارتمان‌ها در کلیه واحدها ساخته می‌شود و ممکن است برای قرار وسایل مختلف، درست کردن گلخانه و یا محلی برای خوردن یک عصرانه خوشمزه استفاده شود. اما تراس برای توصیف یک سکوی مسطح، پاسیو یا چیزی که به عنوان یک فضای تفریحی در محیط باز استفاده می‌شود. تراس معمولاً برای خانه‌های ویلایی یا دو تا سه طبقه کاربرد دارد.

تفاوت تراس و بالکن در مورد دیگری نیز خلاصه می‌شود؛ بالکن‌ها سکوهایی مرتفع هستند که به ضلع یک خانه یا ساختمان وصل شده‌اند. کلمه «تراس» از کلمه لاتین برای زمین گرفته شده است. به این ترتیب، این اصطلاح برای ساختاری کاربرد داشت که روی زمین ساخته می‌شد. در دوران مدرن نیز تراس برای مناطق باز یا عمومی در پشت‌بام ساختمان‌ها گسترش یافت. تراس همچنین از مصالحی مانند سنگ، کاشی یا چوب بنا می‌شود. در بسیاری از مکان‌ها، به جای تراس از کلمه پاسیو نیز استفاده می‌کنند که اشتباه است!

در مقایسه، کلمه بالکن در واقع از یک کلمه ایتالیایی به معنای «پنجره بزرگ» گرفته شده است. یک بالکن مستقیماً در کنار یک ضلع ساختمان قرار داده می‌شود. از آن‌جا که از سطح زمین ارتفاع دارد، معمولاً توسط نوعی دیوار یا نرده احاطه (جان‌پناه) می‌شوند.

حتی اگر ممکن است در یک شهر شلوغ زندگی کنید، اگر در بالکن خود هستید، می توانید از آن به عنوان یک فضای شخصی استفاده کنید. همچنین در بالکن از آفتاب و باد محافظت می‌شوید. تراس‌های امروزی می‌توانند اهداف مختلفی را ارائه دهند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند در باغ‌ها ساخته شوند. داشتن یک باغ زیبا در وسط شهری شلوغ می‌تواند بسیار باطراوت و شادی‌آور باشد. در یک تراس همچنین می‌توانید یک جکوزی یا حتی استخر نیز بسازید و از حضور در فضای بیرونی خود نهایت لذت را ببرید.

ضوابط طراحی معماری تراس و بالکن

ضوابط طراحی معماری تراس و بالکن

در ضوابط طراحی معماری درباره تفاوت تراس و بالکن آمده است: «بالکن مکانی مسقف و تراس مکانی غیرمسقف است. تراس جزء مشاعات ساختمان است، ولی بالکن بخشی از مساحت آپارتمان به حساب می‌آید. به هر روی، ضوابط طراحی معماری تراس و بالکن به شرح زیر هستند:

  • احداث تراس در حیات خلوت (پاسیو) ممنوع است.
  • در گذرهای کمتر از ۱۰ متر احداث بالکن ممنوع است.
  • ساختمان واقع شده در گذرها با عرض ۱۰ تا ۱۲ متر می‌توانند از طبقه دوم روی پیلوت ۸۰ سانتی‌متر پیش‌آمدگی داشته باشند.
  • ساختمان واقع شده گذرها با عرض ۱۲ تا ۲۰ متر می‌توانند از طبقه دوم روی پیلوت ۱۰۰ سانتی‌متر پیش‌آمدگی داشته باشند.
  • ساختمان واقع شده گذرها با عرض ۲۰ متر می‌توانند از طبقه دوم روی پیلوت ۱۲۰ سانتی‌متر پیش‌آمدگی داشته باشند.
  • حداقل فاصله بین کف پیاده‌رو خیابان تا زیر سقف پیش‌آمدگی ۵/۳ متر است.
  • پیش‌آمدگی روی پَخ دو گذر در محدوده سند مالکیت برابر است با حداکثر ۱٫۵ متر عمود بر پخ (با رعایت ۳٫۵ متر ارتفاع از کف پیاده‌رو) مجاز است .
  • بالکن‌ها و تراس‌های مسقف تا عرض ۳ متر اگر سه طرف باز باشند، نصف مساحت آن جزء زیربنا و مازاد بر ۳ متر به طور کامل جزء زیربنا در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر سه طرف بسته باشد، ۲٫۳ مساحت آن جزء زیربنا حساب می‌شود.
  • باران‌گیر جزء زیربنا محسوب نمی‌شود.
  • پیش‌آمدگی مازاد بر ۶۰ درصد طول تحت زاویه ۴۵ درجه به صورت پَخ حداکثر تا دو متر مجاز است.

کلام آخر

یک تراس همیشه یک فضای کاملاً باز و جادار است، در مقابل یک بالکن بسیار کوچک‌تر از یک تراس است. بالکن‌ها اغلب محصور هستند (سقف دارند) تراس‌ها همیشه باز هستند، مگر اینکه باران‌گیر برای آن‌ها نصب شود. در بالا تفاوت تراس و بالکن را بیان کردیم، حال به خوبی می‌دانید که هر کدام از این فضاها دقیقاً چه معنایی دارند و جهت چه کابردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، یک تراس یا بالکن جایی است که بین داخل و خارج از خانه ارتباط برقرار می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 496 views بار دسته بندی : فضاهای داخلی تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها