بهدی سازه ترمیم شکستگی کاسه توالت چگونه است؟ علت شکستگی آن چیست؟! - بهدی سازه

کاسه توالت از جمله اجزای سرویس‌های بهداشتی هستند که هر از گاهی دچار انواع شکستگی و ترک‌های ریز و درشت می‌شوند. تعویض آن‌ها می‌تواند هزینه بر باشد و از این رو بسیاری چندان علاقه‌ای به آن ندارند. گاهی می‌توان به کمترین هزینه کاسه توالت خود را ترمیم کنید. کاسه توالت ایرانی و فرنگی ساختار خاص خود را دارند. در این مقاله از بهدی سازه به روش‌های ترمیم شکستگی و ترک‌های ریز و درشت در کاسه توالت ایرانی و فرنگی و همچنین تعمیر دیگر اجزای توالت فرنگی از جمله در و تانک آب آن می‌پردازیم.

ترمیم کاسه توالت ایرانی و فرنگی

اگرچه توالت‌های ایرانی و فرنگی از نظر ساختار و عملکرد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما جنس اغلب آن‌ها از چینی است و از همین رو ایراداتی که می‌تواند در ارتباط با شکستگی در آن‌ها باشد تقریباً مشابه است و از این رو، روش تقریباً یکسانی برای ترمیم آن‌ها به کار برده می‌شود. با این تفاوت که توالت‌های فرنگی از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار هستند و احتمال بروز ایراد و نقص در درب کاسه توالت و تانک یا مخزن ذخیره آب نیز زیاد دیده می‌شود.

ترمیم شکستگی و ترک کاسه توالت

شکستگی در کاسه توالت‌های ایرانی و فرنگی بسیار دیده می‌شود. عدم ترمیم این ترک‌های ریز و درشت از طرفی باعث ایجاد بستری مناسب برای تجمع انواع رسوب و از طرفی می‌تواند باعث نفوذ آب و رطوبت به بسترهای زیری شود. برای ترمیم شکستگی کاسه توالت کافی است که طبق مراحل زیر عمل کنید.

آماده کردن مواد لازم

برای شروع فرآیند ترمیم شکستگی به یک سری وسایل نیاز پیدا خواهید کرد که در زیر لیست شده‌اند.

  • سطل و اسفنج یا پارچه جهت جمع کردن آب
  • کاردک
  • دستکش
  • سنباده
  • اپوکسی یا چسب مخصوص

مرحله اول؛ پیدا کردن ترک

قبل از شروع به کار باید محل دقیق ترک چه ریز و چه درشت را پیدا کرد. ترک‌ها ممکن است بالای سطح آب یا پایین سطح آب باشند. ترک‌هایی که بالاتر از سطح آب قرار دارند شاید بعدها مشکلی ایجاد نکنند اما بدون شک چهره کاسه توالت را خراب خواهند کرد. ترک‌هایی که زیر سطح آب قرار گرفته‌اند باید حتماً با دقت تمام تعمیر شوند. این ترک‌ها می‌توانند به ویژه در توالت‌های ایرانی به مرور زمان خسارت‌های زیادی به ساختمان وارد کنند.

ezgif 7 1a6d2571b57f

مرحله دوم؛ خالی کردن آب

بعد از اینکه محل دقیق ترک را مشخص کردید باید آب موجود در کاسه توالت‌های فرنگی را خالی کند. برای این کار ابتدا جریان آب ورودی به کاسه توالت را کاملاً قطع کنید. سپس با کشیدن سیفون آب را خالی کنید. در هر دو توالت ایرانی و فرنگی سعی کنید با پارچه یا هر چیز دیگری خروجی کاسه توالت را مسدود کنید.

مرحله دوم؛ خالی کردن آب

مرحله سوم؛ پرداختن به ترک

در مرحله بعد از ترمیم شکستگی کاسه توالت به سراغ خود ترک می‌رویم. برای این کار ابتدا باید کاسه را کاملاً خشک کنیم. بعد از خشک کردن کاسه به سراغ سنباده زدن ترک و اطراف آن می‌رویم. شاید از خود بپرسید که دلیل سنباده زدن چیست؟ سطح داخلی کاسه توالت‌های ایرانی و فرنگی بسیار صاف است و به همین دلیل هم چسبندگی ایجاد شده میان سطح کاسه توالت و چسب مخصوص ضعیف خواهد بود و در نتیجه کیفیت کار بسیار پایین خواهد آمد.

از این رو با استفاده از سنباده سعی می‌کنند که جلا یا لایه رویی سطح داخلی اطراف ترک را مقدار از بین ببرند و یک پوشش کمی زبرتر را برای ایجاد چسبندگی بهتر فراهم کنند. دقت کنید که فقط محل ترک و چند میلی‌متر اطراف آن را سنباده بزنید. بعد از تمام شدن عملیات سنباده‌زنی، سطح مورد را بشویید و کاملاً خشک کنید.

مرحله چهارم؛ استفاده از چسب مخصوص

برای ترمیم انواع شکستگی‌ها در کاسه توالت‌ها اغلب از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌شود که در ابزار فروشی‌ها می‌توان تهیه کرد. برخی از این چسب‌ها یک جزئی و بعضی هم دو جزئی هستند یعنی قبل از استفاده دو جزء باید با یکدیگر ترکیب شوند.

در هر صورت، بعد از سنباده زدن و خشک کردن مجدد سطح داخلی توالت نسبت به آماده کردن چسب یا همان اپوکسی اقدام کنید. این چسب‌ها از نظر ترکیب و عملکرد هم انواع مختلفی دارند. برای نتیجه بهتر حتماً از دستورالعمل شرکت سازنده پیروی کنید. بعد از آماده کردن، بدون هیچ گونه تعلل سریعاً چسب یا اپوکسی را در محل مورد نظر اعمال کنید.

بعد از مالیدن چسب به محل سنباده زده شده، با استفاده از کاردک سطح را به آرامی و با دقت صاف کنید. نیاز به عجله نیست. شما تقریباً یک ربع زمان خواهید داشت. پس اپوکسی را با حوصله به کار ببرید.

مرحله پنجم؛ اتمام کار

بعد از اعمال همه اپوکسی در محل مورد نظر باید به آن زمان لازم برای خشک شدن را داد. این زمان بسته به نوع چسب می‌تواند از چند ساعت تا یک روز باشد. این زمان در بسته بندی محصولی که تهیه کرده‌اید قید شده است. بعد از خشک شدن، در صورتی که از نحوه چسب زدن خود چندان راضی نیستید و یک سطح برآمده را ایجاد کرده‌اید، می‌توانید با مقداری سنباده زدن نتیجه را کمی بهبود بخشید اما در این کار زیاده روی نکنید.

شکستگی در کاسه توالت

از دیگر ایرادهایی که در کاسه توالت‌ها فرنگی ایجاد می‌شود شکستگی یا لق شدن در کاسه توالت است که علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. استفاده زیاد به مرور زمان و کیفیت بد محصول از مهم‌ترین علت‌های شکستگی در کاسه توالت است.

شکستگی در کاسه توالت

ترمیم در کاسه توالت

بسته به اینکه درِ کاسه توالت چه ایرادی پیدا کرده است، روش تعمیر هم تفاوت خواهد بود. اگر ترک خوردگی داشته باشد از همان روش بالا می‌توانید استفاده کنید. از طرفی هم چون در کاسه توالت خیلی جلوی چشم است شاید تعویض کامل آن انتخاب بهتری باشد. در صورتی که در صرفاً لق شده است و تکان می‌خورد ایراد از اتصالات است. حال این اتصالات یا شل ده است یا خراب. در صورت شل شدن که به راحتی می‌توان سفت کرد ولی اگر خراب شده باشند یا باید اتصالات را تعویض کرد یا به ناچار باید به تعویض کامل در کاسه توالت تن داد.

سخن آخر

کاسه توالت‌های ایرانی و فرنگی هر از گاهی دچار ایرادهایی همچون انواع شکستگی و ترکی‌های ریز و درشت می‌شوند. از آنجایی که تعویض کامل کاسه توالت هزینه بر و دشوار است، ترمیم آن در شرایطی می‌تواند گزینه به مراتب بهتری باشد. در این مقاله به فرآیند ترمیم شکستگی کاسه توالت و تعمیر در توالت فرنگی پرداخته شد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 918 views بار دسته بندی : تعمیر و نگهداری تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.