بهدی سازه ترمیم رنگ دیوار با 7 مرحله: از تهیه وسایل رنگ آمیزی تا نقاشی دیوار - بهدی سازه

خواه خانه را به قصد بازسازی خریده باشید یا خواه قصد زندگی در آن را دارید، روش‌های مختلفی برای بازگرداندن جلوه دوباره به دیوارها وجود دارد. ترمیم رنگ دیوار یکی از کارهایی است که می‌توانید برای نوسازی محیط داخل استفاده کنید. رنگ دیوار به چند دلیل از جمله مواد نامرغوب، شرایط نگهداری بَد و طول عمر دچار خرابی می‌شود. اما می‌توان رنگ دیوار را با شیوه‌های خاصی ترمیم کرد، اما چگونه؟ با بهدی سازه همراه باشید.

ترک خوردن، پوسته پوسته شدن و جمع شدن رنگ دیوار

خطوط رگ‌دار دیوار که از طریق حداقل یک لایه رنگ ظاهر می‌شوند ممکن است در ابتدا کم باشد اما این ترک‌ها تمایل به رشد و عمیق شدن دارند. ترک رنگ دیوار در داخل و خارج متفاوت است.

درحقیقت، چه عواملی باعث ترک خوردن رنگ دیوار می‌شود؟ عدم زیرسازی اصولی یا به عبارتی نسبت آب به گچ یا نشت اب می‌تواند باعث ترک خوردگی دیوار شوند. نازک شدن بیش از حد رنگ یا خیلی نازک کشیدن رنگ نیز می‌توانند باعث ترک رنگ دیوار شوند.

ترمیم رنگ دیوار خانه

کاهش زمان خشک شدن بین هر بار رنگ آمیزی نیز می‌تواند منجر به این مشکل شود.  متأسفانه، ترک‌ها به دلیل افزایش سن ساختمان بیشتر می‌شوند. با گذشت زمان، رنگ شکننده‌تر می‌شود و نسبت به نوسانات دما و رطوبت ناسازگارتر می‌شود.

ezgif 7 1a6d2571b57f

مطلب پیشنهادی: طبله گچ دیوار چیست ؟ پیشگیری و مراحل تعمیر آن چگونه است؟

اگر آسیب زیاد باشد، برای ترمیم رنگ دیوار ممکن است لازم باشد که تمام سطح دیوار را دوباره رنگ کنید. در غیر این صورت، با استفاده از تکنیک مناسب می‌توانید یک نقطه ضعیف رنگ شده را ترمیم کنید. برای این کار اول وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید:

  • رنگ
  • پرایمر رنگ
  • سمباده
  • کاردک
  • چسب نواری
  • روزنامه
  • غلتک نقاشی
  • پارچه مرطوب
  • نردبان

مطلب پیشنهادی: رنگ آمیزی خانه های قدیمی : ۶ مرحله تا گرفتن نتیجه عالی

حالا می‌رویم سراغ ترمیم رنگ دیوار که مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم:

مرحله ۱

وسایل و مبلمان اضافی را از میان راه بردارید. پس از آن باید کف و هر مبلمان باقیمانده را با روزنامه بپوشانید تا از آنها در برابر هرگونه پاشش رنگ محافظت شود.

مرحله ۲

نوار چسب را روی قسمت‌های مربوطه که باید پوشانده شوند بمالید (مثلاً قرنیزها) تا در زمان نقاشی، رنگ به خود نگیرند.

ترمیم رنگ دیوار منزل

مرحله ۳

تمام رنگ‌های پوسته پوسته شده را با استفاده از کاردک یا سنباده از بین ببرید. توجه داشته باشید که فشار زیادی را روی دیوار اعمال نکنید تا از ایجاد سوراخ‌های غیر ضروری در دیوار جلوگیری شود.

مرحله ۴

در صورت وجود سوراخ یا ترک روی دیوار، می‌توان از بَتونه کاری بهره برد. اجازه دهید بتونه کاری کاملاً خشک شود و سپس سراغ مرحله بعد بروید.

مرحله ۵

باید مناطقی که بتونه کاری شده‌اند را سنباده بزنید و سپس دیوار را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا گرد و غبار از بین برود. بعد مراحل ترمیم رنگ دیوار را پیش بگیرید.

مرحله ۶

اکنون وقت آن است که آستر را به دیوار بمالید. این امر به شما کمک می‌کند تا دیوار را مهر و موم کرده و از مشکلات بعدی مربوط به رطوبت جلوگیری کنید. پرایمر را می‌توان با غلتک بر روی دیوار اعمال کرد. مطابق دستورالعمل‌های محصول اجازه دهید تا برای مدت زمان توصیه شده خشک شود.

نکات مهم در ترمیم رنگ دیوار

مرحله ۷

رنگ را به همان روشی که پرایمر را زده‌اید روی دیوار اعمال کنید. بعد از خشک شدن، در صورت لزوم لایه دوم رنگ را بزنید. سپس بگذارید تا رنگ کاملاً خشک شود.

نکته: برای جلوگیری از تجمع سنگین در گوشه‌هایی که رنگ معمولاً با هم تداخل دارد (رنگ قدیمی و جدید)، قسمت تلاقی را به آرامی سنباده زده و دوباره رنگ آمیزی را برای محل تلاقی رنگ قدیمی و جدید انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: رنگ آمیزی دیوار با شابلون : ۸ مرحله ساده تا تغییر فضای زندگی

نکات مهم در ترمیم رنگ دیوار

۱- استفاده از تعداد صحیح رنگ‌ها (چند دست رنگ زدن) نکته اساسی در کار نقاشی دیوار است. اگر از لایه‌های کافی استفاده نکرده باشید، ممکن است دیوارهای شما تکه تکه به نظر برسند، با تکه‌هایی از رنگ قدیمی و رنگ جدید! برای اصلاح این اشتباه رایج، بگذارید رنگ کاملاً خشک شود و سپس لایه دوم را اعمال کنید.

۲- اگر لایه رویی به درستی به زیر لایه نچسبد، حباب یا تاول رنگ ایجاد می‌شود، این امر اغلب به دلیل مشکل رطوبت یا گرما است. اگر متوجه این بخش‌های ناخوشایند شدید، قبل از اینکه به سراغ ترمیم رنگ دیوار بروید، ابتدا علت اصلی را شناسایی کنید، مخصوصاً اگر مسئله دما باشد. پس از برطرف شدن مشکل اساسی حبا‌ب‌ها و تاول‌ها را با یک لیسه رنگ پاک کرده و صاف کنید. قبل از رنگ آمیزی از پرایمر استفاده کنید.

۳- پاک کردن قطرات رنگ از روی قرنیز یا شیشه پنجره‌ها دشوار نیست! اجازه دهید تا رنگ کاملاً خشک شود و سپس با یک کاردک در یک زاویه مشخص، نقاط رنگ آمیزی شده را از بین ببرید. تیغ خود را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا در صورت لزوم رنگ اضافی از بین برود. برای عدم انتشار قطرات رنگ به قسمت‌های دیگر خانه، از روزنامه و چسب نواری استفاده کنید.

روش ترمیم رنگ دیوار

۴- در زمان ترمیم رنگ دیوار اگر قلم مو خود را بیش از حد با رنگ پُر کنید، لکه‌های قطره‌ای شکل روی دیوار ایجاد می‌شوند. برای رفع آن‌ها، صبر کنید تا رنگ خشک شود، سپس قطره‌‌ها را از روی دیوار با یک سنباده بتراشید و محل را صاف کنید. قسمت را با دقت دوباره رنگ کنید.

۵- اگر قبل از رنگ آمیزی، قسمت‌های ترمیمی دیوار را فراموش کرده‌اید که پرایمر بزنید، ممکن است متوجه شوید که ظاهر رنگ آمیزی شما ناخوشآیند است. رنگ این را با سنباده از بین ببرید و دوباره مراحل ترمیم دیوار با رنگ را که در بالا توضیح داده شده را انجام دهید.

۶- اگر پُرزها و گرد و غبار را از غلتک رنگ پاک نکنید، این موارد ممکن است به دیوارها منتقل شوند و کار رنگ آمیزی را خدشه‌دار کنند. اگر به این مشکلات برخورد کردید، از سنباده استفاده کنید تا این عیوب را از بین ببرید. سپس مناطق را دوباره رنگ بزنید.

کلام آخر

دیوارهای پوسته پوسته شده، رنگ پریده و کپک زده! زیبایی محیط داخل را تحت شعاع خود قرار می‌دهند و تاحدی برای ساکنان موضوعی شرم آور خواهند بود. اما وقتی می‌توانید برای ترمیم رنگ دیوار خود را آماده کنید، پس چرا عقب می‌نشینید و کاری نمی‌کنید؟ مهم بعد از مشاهده مشکلات رنگ دیوار، سریعاً خودتان دست به کار شوید یا از متخصصین بازسازی کمک بگیرید. ترمیم رنگ دیوار می‌تواند از دوباره جلوه و زیبایی را به محیط زندگی یا کار بدمد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 297 views بار دسته بندی : رنگ تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.