بهدی سازه بهترین گاز رومیزی با توجه به نیاز شما، ابعاد آشپزخانه و مقدار بودجه - بهدی سازه

انتخاب و خرید بهترین گاز رومیزی یا گاز صفحه‌ای (Cooktop) چند مزیت عمده دارد، نخست می‌توانید فِر را در کابینت‌های دیوار بالایی قرار دهید تا برای بیرون آوردن یک تابه بزرگ یا یک سینی داغ نیاز به خم شدن نداشته باشید. همچنین برای چیدمان وسایل آشپزخانه نیز انعطاف پذیری بیشتری خواهید داشت (فضای بیشتر) و می‌توانید یک آشپزخانه مدل جزیره ایجاد کنید. اما قبل از خرید بهترین گاز رومیزی، باید برخی ویژگی‌‌ها مانند مدل (برقی یا گازی)، اندازه، منبع سوخت، آپشن‌ها و دیگر موارد را در نظر بگیرید؛ با بهدی سازه همراه باشید.

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین گاز رومیزی

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین گاز رومیزی

دو فاکتور اساسی در خرید بهترین گاز رومیزی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

اندازه گاز صفحه‌ای

طول بیشتر گازهای رومیزی برابر با ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و عرض‌شان بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است، بنابراین ابعادی را انتخاب کنید که متناسب با فضای آشپزخانه شما باشد. بسیاری از گازهای صفحه‌ای دارای پنج یا شش شلعه هستند. به طور کلی، بیشتر گازهای رومیزی ۷۰ سانتی‌متری دارای چهار یا پنج شعله و مدل‌های ۹۰ سانتی‌متری دارای پنج یا شش شعله هستند.

منبع سوخت گاز رومیزی

هم منبع سوخت برقی و هم گازی قادر به ارائه عملکرد مناسب برای کلیه گازهای صفحه‌ای هستند. مدل‌های گازی از منبع گاز شهری که ارزان هستند استفاده می‌کنند ولی مدل‌های برقی از برق شهری بهره می‌برند. هزینه استفاده از مدل‌های برقی در استفاده‌های زیاد بیشتر خواهد بود. همچنین مدل‌های گازی تاحدودی پایداری شعله پایین‌تری دارند، اگر پنجره‌ای در نزدیکی گاز داشته باشید، احتمال خاموش شدن شعله وجود دارد. مدل‌های الکتریکی با قطع شدن برق دیگر قابل استفاه نیستند!

ezgif 7 1a6d2571b57f

انواع گاز رومیزی

در زیر تک به تک به انواع گاز صفحه‌ای اشاره می‌کنیم:

گاز رومیزی القایی (Induction Cooktop)

گاز رومیزی القایی (Induction Cooktop)

گازهای الکتریکی القایی از سیم پیچ‌های مغناطیسی در زیر سطح شیشه و سرامیک استفاده می‌کنند تا به سرعت گرما را تولید کنند و کنترل دقیق را به کاربر ارائه دهند. ویژگی مغناطیسی برای حداکثر کارآیی مدل‌های القایی مورد نیاز است زیرا این مدل گازهای رومیزی با استفاده از جریان آهنربایی کار می‌کنند. اگر ظرف فلزی را روی گاز القایی قرار دهید، جریان مغناطیسی بین گاز و ظرف ایجاد می‌شود و سپس گاز شروع به کار می‌کند.

برخی از ظروف استیل ضد زنگ قابلیت آهنربایی دارند و برخی دیگر این‌گونه نیستند. مدل القایی برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند بهترین گاز رومیزی است زیرا مشعل و مناطق اطراف آن بعد از هر بار استفاده، خنک می‌ماند.

مطلب پیشنهادی: آشپزی و پخت‌وپز هوشمند با اجاق گاز Anova

مدل رومیزی گازی (Gas Cooktop)

مدل رومیزی گازی (Gas Cooktop)

اگر پخت‌وپز با گاز را ترجیح می‌دهید، باید بگوییم که شعله می‌تواند داوری در مورد گرما را آسان‌تر کند، کاربر می‌تواند به سرعت از یک تنظیم بالا به یک تنظیم کم منتقل شود (به دلیل وجود دستگیره برای تنظیم شعله). زمان پاسخ در مقایسه با مدل القایی سریع است. وقتی دستگیره را از بالا بر روی درجه متوسط می‌چرخانید، دمای قابلمه و غذای موجود در آن بلافاصله تغییر می‌کند.

با روشن کردن یکی از مشعل‌‌ها می‌توان با کبریت بقیه مشعل‌‌ها را نیز روشن کرد. مطمئناً اگر بخواهید یک مدل گازی را خریداری کنید به گاز طبیعی (شهری) یا پروپان در خانه خود نیاز دارید.

گاز صفحه‌ای برقی (Electric Cooktop)

گاز صفحه‌ای برقی (Electric Cooktop)

تغییر دمای گازهای رومیزی برقی (الکتریکی) کندتر است و باعث می‌شود که پخت‌وپز کمی دشوارتر باشد. با این وجود، مدل‎‌های برقی نسبت به نمونه‌های گازی ارزان‌تر هستند و خطر نشت گاز را ندارند. خرید گاز صفحه‌ای الکتریکی با سطح سرامیک (کاملاً صفحه‌ای است و شعله‌های برجسته ندارد) نیز شرایط تمیز کردن گاز را نسبت به مدل کویل (شعله‌ها برجسته هستند) آسان‌تر می‌کند.

سطح شیشه‌ای مدل سرامیکی اگر بی‌کیفیت باشد، در اثر افتادن قابلمه ممکن است ترک بردارد. مدل‌های سرامیکی با استفاده از دکمه‌های لمسی، گرما را به صورت تابشی انتشار می‌دهند.

انواع مدل‌‌ گاز رومیزی

انواع مدل‌‌های گاز رومیزی

بهترین مدل گاز رومیزی را انتخاب کنید که متناسب با سبک آشپزخانه شما باشد. در زیر گازهای صفحه‌ای را از نظر سبک طراحی به انواع زیر تقسیم می‌کنند:

  • مدرن: القایی، سرامیکی و گازی با سطح کاملاً شیشه‌ای ساخته می‌شوند تا سبک آشپزخانه مدرن و مینیمالیستی را تقویت کنند.
  • خانوادگی: مدل‌های القایی برای خانواده‌ها ایمن‌ترین هستند زیرا آن‌ها از فناوری مبتنی بر میدان مغناطیسی برای گرم کردن قابلمه‌های سازگار با مغناطیس بهره می‌برند تا صفحه گاز همیشه سرد باقی بماند.
  • صنعتی: این مدل‌‌ها برای موقعیت‌های صنعتی مانند رستوران‌‌ها، کارخانه‌ها و انبارها استفاده می‌شوند. بنابراین یک اجاق گاز بزرگ با تعداد شعله‌های زیاد به آشپزخانه شما ظاهری حرفه‌ای و صنعتی می‌بخشد.
  • اسکاندیناوی: یک مدل گاز صفحه‌ای براق یا یک گاز رومیزی القایی مسطح است که به اصول مینیمالیسم اسکاندیناوی پای‌بند می‌باشد. می‌توان از این مدل برای ایجاد یک نقطه کانونی و افزودن زیبایی به آشپزخانه استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید بخاری گازی ؛ معرفی کامل، بهترین برندها و قیمت

ویژگی‌های بهترین گاز رومیزی

ویژگی‌های بهترین گاز رومیزی

باید فکر کنید که هنگام خرید گاز صفحه‌ای چه ویژگی‌هایی برای شما مهم است و مقدار بودجه مورد نیاز چقدر است. در زیر به برخی از آپشن‌های رایج در گازهای صفحه‌ای اشاره می‌کنیم:

  • کنترل‌ها: بیشتر گازهای رومیزی دارای کنترل دکمه‌ای یا لمسی هستند. دستگیره‌ها برای مدل‌های گازی ایده‌آل هستند و امکان کنترل بیشتر بر روی منبع حرارتی را فراهم می‌کنند. با این حال، گازهای صفحه‌ای مدرن‌تر مانند القایی یا تابشی، از ویژگی‌های کنترل لمسی برای ظاهری ساده و مینیمال برخوردار هستند.
  • چراغ‌های هشدار گرمایش سطح: این یک ویژگی ایمنی مهم است زیرا گاز رومیزی می‌تواند مدت‌ها پس از خاموش شدن همچنان سطحی گرم داشته باشد. بسیاری از گازهای صفحه‌ای حداقل یک چراغ هشدار دارند. در حالت ایده آل، هر شعله باید یک چراغ اخطار جداگانه داشته باشد.
  • تهویه هوا: برخی از گازهای رومیزی شرایط تهویه دود و بو را ارائه می‌دهند و دیگر نیازی به هود ندارند. سیستم Downdraft هوا را به سمت پایین و از منطقه پخت‌وپز به درون خود می‌کشد. این ویژگی برای سبک آشپزخانه روی پیشخوان مدل جزیره، یک ویژگی مفید است. با این حال؛ تهویه هود، بُرد مؤثرتری دارد.
  • احتراق مجدد شلعه: بهترین گاز رومیزی باید دارای ویژگی احتراق مجدد شلعه باشد.، این مورد یک آپشن مهم برای ایمنی است. در صورت خاموش شدن ناخواسته شعله در حالی که هنوز جریان گاز وجود دارد، این ویژگی باعث می‌شود تا شلعه به طور خودکار روشن شود.
  • قابل حمل بودن: گازهای رومیزی یک نفره برای فضاهای کوچک، آشپزخانه یا مسافرت بسیار مناسب هستند. آن‌ها معمولاً برقی بوده و به راحتی تمیز می‌شوند.
  • کنترل‌های لمسی برقی: با لمس یک دکمه فرآیند پخت‌وپز شروع می‌شود.
  • سنسور حضور ظرف: در صورت عدم استفاده (نبود ظرف روی شعله)، واحد را به طور خودکار خاموش می‌کند.
  • سنسور اندازه ظرف: به طور خودکار عنصر گرمایی را به اندازه ابعاد ظرف یا قابلمه تنظیم می‌کند.
  • شعله قوی: حداقل یک شعله با شدت بالا وجود دارد.

بهترین مارک گاز رومیزی

بهترین مارک گاز رومیزی

برندهای خارجی کیفیت بالاتری نسبت به برندهای ایرانی دارند اما مدل‌های ایرانی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند. به هر روی، بهترین برندهای گاز رومیزی در ایران و جهان به شرح زیر هستند:

برندهای ایرانی:

  • اخوان
  • نیک کالا
  • استیل البرز
  • ایگل
  • درخشان

برندهای خارجی:

  • بوش
  • میله (Miele)
  • سامسونگ
  • وولف
  • اِسمِگ

کلام آخر

بهترین گاز رومیزی می‌تواند علاوه بر طراحی زیبا و مدرن، به صرفه‌جویی در فضا نیز کمک کند. ظاهر براق گاز صفحه‌ای، انتخابی عالی برای ایجاد یک دکوراسیون آشپزخانه منحصربه‌فرد است. مسلماً تمیز کردن این گازها (به ویژه مدل‌های سرامیکی) نیز آسان خواهد بود و هیچ شکافی برای ریختن بقایای مواد غذایی وجود نخواهند داشت.

به هر روی، در زمان خرید مهم است که نخست نیازهای آشپزی، اندازه فضای آشپزخانه و سپس مقدار بودجه خود را مورد بررسی قرار دهیدو همچنین با به خاطر سپردن اطلاعات بالا، وارد بازار شوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 362 views بار دسته بندی : راهنمای خرید و مشاغل تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.