بهدی سازه بهترین عکس های معماری 2020 که با دیدنشان متحیر خواهید شد! - بهدی سازه

عکس‌ها جایگاه ویژه‌ای در هنر معماری دارند. با عکس و عکس گرفتن می‌‌توان منظورهای مختلفی را خواننده‌ها منتقل کرد. در همین راستا هم، در مسابقه عکاسی معماری، ۱۳ عکس از جانب انجمن معماران آمریکا در لس آنجلس به عنوان برندگان  امسال این جشنواره اعلام شدند. در ادامه با معرفی آن‌ها با ما همراه باشید. شعبه لس‌آنجلس انجمن معماران آمریکا علاوه بر معرفی کردن ۱۳ عکس ثابت، این عکاسان را در مصاحبه خود با خبرگزاری پرس مصداق بارز افرادی معرفی کرد که «جهان معماری اطراف خود را از دریچه زیبایی شناختی خاص خود مشاهده می‌کنند».

بهترین عکس های معماری ۲۰۲۰

در این جشنواره جوایز بهترین عکس های معماری ۲۰۲۰ مربوط به سه دسته عکاسان، بهترین صفحه اینستاگرامی متعلق به عکاس، بهترین صفحه اینستاگرامی مربوط به یک شرکت یا موسسه خاص معرفی شد که امسال دو زیر مجموعه دیگر نیز به این همایش اضافه شد. جوایز عکاسان به دو شکل جوایز تقدیری و جوایز افتخاری اهدا گردید؛ که مقام افتخاری به عنوان بالا‌ترین مقام در نظر گرفته شده بود.

بیشتر بخوانید: بزرگترین معماران زن تاریخ که آن‌چنان که باید دیده نشدند!

اعضای هیئت ژوری برای انتخاب عکس‌های برتر شامل یک تیم سه نفره بود: نویسنده و مدرس معماری امیلی بیلز (Emily Bills)، عکاس معماری بنی چن (Benny Chan) و معمار آندره کیکوسکی (Andre Kikoski) که در واقع آقای آندره کیکوسکی مدیریت شعبه «معماری آندره کیکوسکی» از شعبه لس‌آنجلس انستیتو معماران آمریکا را در نیویورک بر عهده دارد. برندگان جایزه عکاسی معماری سال ۲۰۲۰ به شرح زیر هستند.

اولین از بهترین عکس های معماری 2020، عکسی گرفته شده توسط یک عکاس چینی به نام زو چین یو است.

ezgif 7 1a6d2571b57f

عکاس: زو چین یو (Tzu-Chin Yu)

عنوان عکس: سالن بالوآرته خورگیا (پامپلونا، اسپانیا)

نظر هیئت ژوری: از بهترین عکس های معماری ۲۰۲۰، عکسی گرفته شده توسط یک عکاس چینی به نام زو چین یو است. عکس بسیار زیبایی است. اگرچه شاید در نگاه اول مشخص نباشد چه چیزی در حال روی دادن است اما با دقت کردن به جزئیات عکس، چشمان تیز بین عکاس و مهارت استادانه او نمایان شده و می‌فهمیم چه چیزی این عکس را به یک اثر ماندگار و چشم نواز تبدیل کرده. شخصیت و مهارت عکاس در عکس به زیبایی انعکاس یافته است.

عنوان عکس: ساختمان لگویی و پسر آبی پوش (بیلوند، دانمارک)

عکاس: زو چین یو (Tzu-Chin Yu)

عنوان عکس: ساختمان لگویی و پسر آبی پوش (بیلوند، دانمارک)

نظر هیئت ژوری: ترکیب اجزای عکس را بسیار پسندیدیم؛ ترکیب رنگ آبی فیروزه‌ای در میان سفیدی پس زمینه بسیار متعادل و زیباست. همچنین این نکته که ساختمان تقریباً در پس زمینه محو شده بسیار جالب توجه است. آن‌چه تصویر در ذهن تداعی می‌کند گرفتار شدن سفیدی آسمان در میان رنگ ساختمان است و خطوط آبی در میان ساختمان مثل موج‌هایی به نظر می‌رسند. انسانی که در میان موج‌ها قدم می‌زند به جزئی از عناصر تشکیل دهنده ساختمان تبدیل شده و با آن غریبه نیست.

عنوان: کلان، شهر فرزند خوانده‌ام (سانتا مونیکا، کالیفرنیا)

عکاس: آنا لیکر (Anna Leiker)

عنوان: کلان، شهر فرزند خوانده‌ام (سانتا مونیکا، کالیفرنیا)

نظر هیئت ژوری: این عکس یکی دیگر از بهترین عکس های معماری ۲۰۲۰ است که توسط انجمن معماران آمریکا انتخاب شده است. در نگاه اول فهمیدن اینکه سوژه عکس چیست کمی دشوار است اما از همان لحظه‌ای که عکس را دیدیم، در نگاه ما بسیار خاص و خارق العاده بود. این تنها عکسی است که از تکنیک فوکوس نرم استفاده کرده و علاوه بر ظاهر زیبا باعث شده بیننده بسیار سریع با آن انس بگیرد.

عنوان عکس: تابستان در محله چینی نشین (لس‌آنجلس)

عکاس: سیدا سرنا (Saide Serna)

عنوان عکس: تابستان در محله چینی نشین (لس‌آنجلس)

نظر هیئت ژوری: در این عکس سوژه یا موضوع چندان مطرح نیست بلکه هنرمندانه بودن آن و هوش عکاس نظر ما را به خود جلب کرد. رنگ سطوح و تکرار در این عکس تعادل بسیار خوبی ایجاد کرده؛ تکرار چهار تیرک زرد رنگ و رنگ نسبتاً خنثای کف زمین و دیوار و ترکیب آن‌ها با بافت سقف شیروانی. اینکه چطور عکاس توانسته تمامی این موارد را در عکسی بدین سادگی جمع کند برای ما بسیار جالب بود.

عنوان عکس: اولین پاییز (یویچی، هیکایدو، ژاپن)

عکاس: کریک شیمازو (Kirk Shimazu)

عنوان عکس: اولین پاییز (یویچی، هیکایدو، ژاپن)

نظر هیئت ژوری: آرامشی که در پشت این عکس نهفته در نوع خود بسیار زیباست و با وجود اینکه جزئیات بسیاری در عکس دیده می‌شود نوعی مینیمالیسم (ساده گرایی) در عکس نمایان است که برای اغلب مخاطب لذت بخش خواهد بود. همچنین حس وقار و متانت خوابیده در ساختمان‌ها که در یک لحظه خاص و در کمال دقت و زاویه درست به تصویر کشیده شده‌اند عکسی بس خاص و زیبا را خلق کرده است.

عنوان عکس: زنجیره فضا و زمان (قزاقستان) از بهترین عکس های معماری 2020

عکاس: مارک نومن (Marek Neumann)

عنوان عکس: زنجیره فضا و زمان (قزاقستان)

نظر هیئت ژوری: این عکس بسیار تحسین برانگیز است چرا که تقابل معماری و طبیعت را به تصویر کشیده که یکی از داغ‌ترین بحث‌های دنیای امروزی است. در واقع تصویری است از یک منظره آرام بخش طبیعت که یک سازه در این جهان زیبا توسط انسان ساخته شده. همچنین تکنیک‌ها و مهارت‌های عکاسی فوق العاده خوب به زیبایی هرچه تمام‌تر تصویر منجر شده. از طرفی عکس نشان می‌دهد که چطور می‌توان در یک چنین سازه‌ای از دنیای شلوغ و پر مشغله فرار کرد و هر وقت به چنین سؤالی فکر می‌کنید که «یعنی کسی می‌خواهد در چنین فضای بنشیند و با طبیعت خلوت کند؟» همیشه جواب «بله» خواهد بود!

عنوان عکس: ایستگاه بنزین (سکووشود، دانمارک)

عکاس: جاناتان دوکرست (Jonathan Ducrest)

عنوان عکس: ایستگاه بنزین (سکووشود، دانمارک)

نظر هیئت ژوری: آنچه در مورد این عکس جلب توجه می‌کند، سادگی و پیش پا افتاده بودن این پمپ بنزین است. تقریباً تمام اجزا در عین زیبایی نا آشنا به نظر می‌رسند اما با این وجود این عکس را به دلیل حس اغوا کنندگی که داشته و زاویه بی نقص دوربین انتخاب کرده‌ایم.

آرامش یکی دیگر از بهترین عکس های معاری در سال 2020 به انتخاب انجمن معماری آمریکا است.

عکاس: چاگلار گوکبولوت (Caglar Gokbulut)

عنوان عکس: آرامش (استانبول)

نظر هیئت ژوری: آرامش یکی دیگر از بهترین عکس های معاری در سال ۲۰۲۰ به انتخاب انجمن معماری آمریکا است. این عکس همان‌طور که می‌بیند تصویری از خانه‌ها و یک محله شلوغ را نشان می‌دهد که باعث شد ما اعضای ژوری با یکدیگر بسیار بحث کنیم. آنچه که روی سقف خانه‌ها و درختان می‌بینم خاکستر است یا برف؟ آن نور آبی بالای تصویر چیست؟ تصویر یک نوع رمز و راز و حال و هوای روحانی دارد. همچنین به گونه‌ای جوش خوردن انواع سبک‌های مختلف معماری در کنار یکدیگر دیده می‌شود مثلاً ساختار‌های مسجد مانند که به شکلی بسیار زیبا در کنار هم گرد آمده‌اند.

عنوان عکس: چرخ و فلک (آبشار نیاگارا، انتاریو)

عکاس: خاویر گیل وکو (Javier Gil Vieco)

عنوان عکس: چرخ و فلک (آبشار نیاگارا، انتاریو)

نظر هیئت ژوری: هیئت داوری در خصوص این عکس خاویر گیل وکو نیز عنوان داشته است که مینیمالیسم و یک حس آسمانی و روحانی بودن به شکلی بسیار زیبا تلفیق شده‌اند. طبیعت گرایی یکی از اهداف در سبک مینیمال است و در این عکس می‌‌توان شکل گیری آن در تقابل با ساخته‌های دست بشر را مشاهده کرد.

عکس بارسلونتا یکی دیگر از بهرتین عکس های معماری در سال 2020 است.

عکاس: جرارد اسموالویچ (Gerard Smulevich)

عنوان عکس: بارسلونتا (بارسلون، اسپانیا)

نظر هیئت ژوری: عکس بارسلونتا یکی دیگر از بهترین عکس های معماری در سال ۲۰۲۰ است. عکاس در زمان بسیار خوبی از یک موقعیت واقعی عکس گرفته است. با دیدن آن همه وسایل آویزان به دیوار‌های خانه یک دل سیر خندیدیم!

عنوان عکس: اتاق نشیمن (لس‌آنجلس) یکی دیگر از بهترین عکس های معماری سال 2020

عکاس: آرون اراکی (Aaron Araki)

عنوان عکس: اتاق نشیمن (لس‌آنجلس)

نظر هیئت ژوری: این تصویر برای ما بسیار جالب توجه بود چراکه با ساده‌ترین، صمیمی‌ترین و خودمانی‌ترین زبان ممکن و بی شیله پیله با ما از معماری، سادگی و راحتی سخن می‌گوید. نور پردازی و حسی که این عکس منتقل می‌کند علی‌رغم سادگی تصویر، بسیار خوب و قوی است.

عنوان عکس: شک اُ (جزیره هنگ کنگ)

عکاس: پیتر مولیک (Peter Molick)

عنوان عکس: شک اُ (جزیره هنگ کنگ)

نظر هیئت ژوری: این عکس که توسط پیتر مولیک گرفته شده است بر اساس انتخاب انجمن معماران آمریکا به عنوان یکی دیگر از بهترین عکس های معماری سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است. این برج کوچک غریق نجاتان یک نوع سازه نمادین است و ایستادن یک غریق نجات در پایین، در حین اتفاقی بودن عکس بسیار زیبایی را خلق کرده است.

عنوان عکس: استخر شنا در لچا د پالمیرا (لچا د پالمیرا، پرتغال)

عکاس: جائو مورگادو (Joao Morgado)

عنوان عکس: استخر شنا در لچا د پالمیرا (لچا د پالمیرا، پرتغال)

نظر هیئت ژوری: کشیده شدن منظره عکس از پیش زمینه به سمت پس زمینه، از بازسازی فضا تا صنعت، از تنش میان طبیعت و ساخته‌های دست بشر و منظره طبیعت مملو از انسان‌ها که در حال سپری کردن یک روز خوب آفتابی در ساحل هستند در نوع خود بی نظیر است. به جرات می‌توان گفت یکی از شگفت انگیز‌ترین عکس‌های این مجموعه است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 590 views بار دسته بندی : اخبار ساختمان تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.