بهدی سازه بررسی سبک‌های مختلف در نمای ساختمان ویلایی از کلاسیک تا مدرن - بهدی سازه

نما در ساختمان‌های ویلایی تأثیرات چند جانبه می‌توانند داشته باشند. نماها علاوه بر زیبایی نقش مهمی بر استحکام سازه می‌توانند ایفا کنند. انواع مختلف نما از جمله نمای کلاسیک یا رومی، نمای معاصر و مدرن را می‌توان در مورد ویلاها به کار برد. در انتخاب نوع ویلای مورد نظر باید مؤلفه‌هایی را مورد توجه قرار داد. آشنایی با نماهای مختلف از نظر سبک و ویژگی‌هایی که دارند قطعاً می‌تواند در این انتخاب بسیار سودمند باشد. از این رو در این مقاله از بهدی سازه به بررسی انواع نمای ساختمان ویلایی می‌پردازیم.

انواع نمای ساختمان ویلایی

فاکتورهای مختلفی از جمله نوع مصالح و ارتباط بخش‌های مختلف نما با یکدیگر، تعیین کننده سبک و سیاق نمای ساختمان‌های ویلایی یک یا دو طبقه است. به طور کلی انواع نمای ویلا را می‌توان در چند مورد زیر گنجاند.

  • نمای ویلایی کلاسیک
  • نمای ویلایی معاصر
  • نمای ویلایی مدرن
  • نمای ویلایی مینیمال

نمای ویلایی کلاسیک

بدون شک نمای کلاسیک در ساختمان سازی داخل کشورمان یکی از محبوب‌ترین نما‌ها است که عمدتاً به بهره گیری از سنگ‌های طبیعی مانند تراورتن اجرا می‌شود. شاید جنبه فرنگی، مهم‌ترین دلیل استفاده زیاد از نماهای کلاسیک باشد که در داخل ایران نمای رومی نیز خوانده می‌شود.

نماهای کلاسیک یا رومی همان‌طور که از نام و نشان آن بر می‌آید، ریشه در روم و یونان باستان دارد و به دوره نئوکلاسیک باز می‌گردد. بناهای معروف و مهم زیادی در اروپا یادگار سبک کلاسیک هستند معماری کلاسیک رومی، سبکی پر از جزئیات، تجمل، کیفیت، شکوه و برازندگی است. با این همه سبک معماری رومی در نمای کلاسیک ساختمان در واقع فقط به روم باستان محدود نیست بلکه سیر عظیمی از تاریخ معماری را در بر می‌گیرد که شامل ایران باستان نیز می‌شود.

نماهای کلاسیک امروزه اگرچه باز هم جز محبوب‌ترین‌ها هستند اما با روی کار آمدن تنوع بالایی از نماهای معاصر و مدرن تا حدودی از محبوبیت آن‌ها کم شده است.

ezgif 7 1a6d2571b57f

نمای ویلایی کلاسیک

مصالح در نمای کلاسیک ویلای

سنگ‌های طبیعی از جمله تراورتن، مرمر و گرانیت جزء مهم‌ترین مصالح به کار رفته در نماهای کلاسیک هستند اگرچه مرمر و گرانیت به دلیل هزینه بالا دیگر مانند قبل محبوب نیستند. بدون نیاز به سنگ و به کمک سیمان سفید هم می‌توان این سبک را پیاده سازی کرد.

علاوه بر سنگ‌های طبیعی، آجر و چوب نیز تا حدودی و در ترکیب با دیگر مصالح در نماهای کلاسیک به کار برده می‌شوند. بسیاری از اجزای ساخت بناها به این روش، قطعات از پیش آماده هستند که در محل و روی بدنه اصلی ساختمان اجرا می‌شوند.

ویژگی‌های نمای کلاسیک

مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و المان‌های پرکاربرد در نماهای کلاسیک هستند که استفاده از آن‌ها ارتباط مستقیمی با بودجه پروژه دارد.

  • استفاده غالب از سنگ و مرمر
  • طراحی هندسی و رعایت تناسبات
  • طلاکاری و ایجاد درخشش در فضاهای داخلی
  • توجه به جزئیات و گچ کاری تزئینی
  • استفاده از آیتم‌های باکیفیت و تجملی
  • زیبایی و بی‌نقص بودن در حد کمال
  • وجود قوس‌های منحنی با قطر زیاد
  • استفاده از ستون‌های تزیینی در قسمت‌هایی از نما
  • استفاده از گلویی‌ها، کتیبه‌ها، هلال و قاب پنجره
  • سرستون‌ها و کله‌گاوی‌ها

ویژگی‌های نمای کلاسیک

نمای ویلایی معاصر

از نظر معماری، معاصر و مدرن هم معنا نیستند. معماری مدرن مربوط به معماری مدرنیسم می‌شود که در اواسط قرن ۲۰ میلادی رواج داشته است. در این دوره تغییرات زیادی ایجاد شد. سنت گرایی از بین رفت و خطوط صاف و ارجحیت کاربرد بر ظاهر جای آن را گرفت؛ اما با گذشت زمان، بسیاری از معماران حس کردند که این خانه‌های مدرن سرد و بی روح هستند. در این زمان پست مدرنیسم و افکار واسازی با یکدیگر تلفیق شدند و سبک معماری معاصر که امروزه داریم را ساختند.

در واقع نمای معاصر خود را به طور کامل از نمای کلاسیک جدا کرده است و سعی می‌کند که چندان هم به نمای مدرن نزدیک نشود. در نماهای معاصر از هر چیزی که دم دست باشد استفاده می‌شود. فرقی نمی‌کند شیشه باشد یا سنگ. نماهای معاصر در ساختمان‌های ویلایی اغلب ترکیبی از مصالحی همچون سنگ، چوب، شیشه و فلز هستند.

نمای ویلایی معاصر

ویژگی‌های نمای معاصر

  • نمای ویلایی معاصر از هر دو خط منحنی و مستقیم استفاده کند. در نمای معاصر سعی می‌شود با استفاده بیشتر از خطوط منحنی و غیر مستقیم، از سادگی و بی روح بودن نمای مدرن دوری کرد.
  • در نماهای ساختمان‌های ویلایی به سبک معاصر، وجود اشکالی کروی شکل بیشتر به چشم می‌خورد.
  • در نمای معاصر پنجره‌های بزرگ‌تر و بیشتر نیز مشخصه‌ای از معماری مدرن هستند. ورودی‌های متعدد و جایگاه غیرمتعارف آن‌ها، پنجره‌های پانورامیک، دیوارهای پنجره‌ای و نورگیرهای سقفی همه در این عرصه وارد شده‌اند. یکی از نتایج این گونه پنجره‌بندی‌ها علاوه بر ایجاد نماهای تماشایی، آن است که نهایت استفاده را از نور خورشید می‌کند.
  • از دیگر ویژگی‌های نمای معاصر در ویلاها این است که ترکیب مصالح مختلف به خوبی صورت می‌گیرد و در این خصوص نمی‌توان محدودیتی قائل شد.

نمای ساختمان ویلایی مدرن

نمای مدرن ویلایی بر گرفته از سبک معماری مدرن است که برگرفته از جنبش نوگرایی است. در این جنبش استفاده از مصالح و سبک‌ها در ترکیب با کاربردپذیر کردن آن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. در واقع در معماری مدرن به کاربردی بودن طراحی‌ها بسیار توجه می‌شود.

در این سبک از معماری بیشتر از مصالحی چون فولاد، بتن و شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نورگیری در این سبک اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد اما سادگی مشخصه‌ی اصلی این سبک است.

نمای ساختمان ویلایی مدرن

مصالح در نماهای مدرن

در اجرای نماهای مدرن بر خلاف نمای معاصر، در استفاده از مصالح محدودیت‌هایی وجود دارد. اجرای نما با استفاده از مصالح باید به گونه‌ای باشد که سادگی نما حفظ شود. از این رو تعداد نوع مصالحی که در نمای مدرن ساختمان ویلایی استفاده می‌شود کم است. در این سبک از معماری بیشتر از مصالحی چون فولاد، بتن و شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: نمای مدرن ویلایی : چیستی و معرفی مهم‌ترین مزایا و معایب آن

فولاد می‌تواند به عنوان یک ماده‌ ساختاری یا دکوراتیو در نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، در چهارچوب درب و پنجره‌ها، نرده‌ها، دستگیره‌های درب‌ها و غیره استفاده می‌شود. از آن جا که مواد و مصالح مدرنیستی باید شفاف و روشن باشد، شیشه یکی از رایج‌ترین مصالح معماری مدرن و مناسب برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود که علاوه بر داشتن قابلیت رویت، در برابر تغییرات آب و هوایی، مقاوم نیز است.

نمای ساختمان ویلایی مدرن

ویژگی‌های نمای ساختمان ویلایی مدرن

از ویژگی‌های این سبک ترکیب چند متریال با حفظ سادگی و هدف و رسیدن به زیبایی بصری بیشتر است. مواد و مصالح انتخابی هر یک حس خاصی چون گرما، راحتی و سرما را به انسان القا می‌کند و انتخاب نادرست و ترکیب غلط مصالح موجب دل‌زدگی مخاطب از بنا می‌شود. از دیگر ویژگی‌های نماهای مدرن ویلایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ترکیب نامتقارن (برعکس معماری رومی)
  • استفاده از اشکال مکعبی یا استوانه‌ای
  • سقف مسطح
  • استفاده از بتن مستحکم یا فولاد
  • ترکیب مصالح با حفظ سادگی
  • فقدان گچ‌بری و زرق و برق
  • طرح‌های باز و آشکار

نمای ویلایی مینیمال

سبک مینیمال در ساده‌ترین معنی خود مفهومی برابر با ساده گرایی دارد. ساده گرایی تا حدودی در سبک نمای مدرن نیز دیده می‌شود اما در سبک مینیمال به حداکثر مقدار خود میل می‌کند. در نمای مینیمال از هر گونه اضافه کاری در طراحی از جمله تزئینات، تنوع در مصالح و اشکال هندسی پرهیز می‌شود.

سادگی و منع هر گونه پیچیدگی، استفاده ساده و صریح از اشکال هندسی همراه با کمترین تنوع مصالح از اصول مهم طراحی مینیمال یا ساده گرایی در نمای ویلا به شمار می‌رود. سبک مینیمال در کشور ما ایران به ندرت مشاهده می‌شود که شاید دلیل آن غریبه بودن بیش از اندازه آن با فرهنگ ما باشد.

سبک مینیمال در ساده‌ترین معنی خود مفهومی برابر با ساده گرایی دارد. ساده گرایی تا حدودی در سبک نمای مدرن نیز دیده می‌شود اما در سبک مینیمال به حداکثر مقدار خود میل می‌کند. در نمای مینیمال از هر گونه اضافه کاری در طراحی از جمله تزئینات، تنوع در مصالح و اشکال هندسی پرهیز می‌شود.

مصالح در نمای مینیمال

در نمای مینیمال نیز به مانند نمای مدرن در استفاده از مصالح محدودیت‌هایی وجود دارد. ساده گرایی در نمای مینیمال در همه چیز دیده می‌شود. در نوع مصالح، در تنوع مصالح و در مقدار مصالح. در نماهای مینیمال سعی می‌شود که تا می‌شود از مصالح اضافی برای نما استفاده نشود. این اصل در ساختمان‌های بتنی زیاد دیده می‌شود. در این ساختمان‌ها، بتن که به منظور ساخت سازه اصلی به کار برده می‌شود، نقش نما را نیز ایفا می‌کند. در کل، بتن فلز، شیشه و تا حدودی هم سنگ از مصالح پرکاربرد در نمای ویلایی مینیمال هستند.

بیشتر بخوانید: نمای شیشه ای فریم لس چیست؟ انواع + مزایا و معایب آن

ویژگی‌های نمای ویلایی مینیمال

  • ماهیت خطوط از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مینیمالیسم در نماهای ساختمان ویلایی است. خطوط طرح‌های مینمیالیستی در طراحی نما، خطوطی ساده و مستقیم، بدون فرم‌های عجیب و نامتعادل و بدون قوس و شکست‌های آن‌چنانی هستند.
  • نماهای مینیمال در ساختمان‌های ویلایی یک و دو طبقه معمولاً با استفاده از احجام بسیار ساده شکل می‌گیرد. احجام دارای شکل هندسی ساده و عموماً راست گوشه مثل مکعب از جمله مواردی هستند که در طراحی ساختمان به این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • از دیگر ویژگی‌های نماهای ویلایی مینیمال این است که از تعداد کمی مصالح استفاده می‌شود. معمولاً در طراحی یک ساختمان مینیمال تنها از یک یا دو متریال استفاده می‌شود که خود به قانون اول و آخر این سبک، یعنی سادگی بر می‌گردد.
  • استفاده از رنگ سفید و مجموعه رنگ‌های روشن یک ویژگی مهم در نماهای مینیمال است. البته این یک قانون کلی نبوده و می‌توان از رنگ‌های دیگری نیز در طراحی به این سبک استفاده کرد، اما به طور کلی رنگ‌های خنثی و روشن کاربرد بیشتری در مینیمالیسم دارند.
  • تزیینات در معماری مینیمالیستی نقشی نداشته و یا آن قدر کمرنگ هستند که به چشم نمی‌آیند. در سبک مینیمالیسم وجود هر گونه عنصری که در عملکرد ساختمان نقشی نداشته باشد، غیر ضروری تلقی شده و منجر به حذف آن خواهد شد.

سخن آخر

نمای ساختمان ویلایی نقش مهمی در جنبه‌های زیباشناختی و استحکام آن می‌تواند داشته باشد. نمایی که برای ویلا انتخاب می‌شود باید با معماری کلی داخلی سازه تطابق داشته باشد. کلاسیک یا رومی، معاصر، مدرن و مینیمال از جمله رایج‌ترین نماهای استفاده شده در ساختمان‌های ویلایی هستند که در بالا به ویژگی‌های هر یک اشاره شد. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 205 views بار دسته بندی : نما تاريخ : 1 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.