بهدی سازه انواع دیوارپوش اتاق خواب : بهترین‌ها از نظر جنس و رنگ - بهدی سازه

دیوارپوش‌ها در بخش‌های مختلف خانه از راهرو گرفته تا آشپزخانه می‌تواند متفاوت باشد. اتاق خواب‌ها با توجه به کاربردی که برای افراد خانواده دارند باید در انتخاب دیوارپوش مناسب آن‌ها نکات ریز و درشتی را مورد توجه قرار داد. انواع دیوارپوش هر یک دارای ویژگی‌های ساختاری و زیباشناختی منحصر به فرد هستند. در این مقاله از بهدی سازه قصد داریم تا به معرفی بهترین انواع دیوارپوش برای اتاق خواب بپردازیم.

اجرای دیوارپوش اتاق خواب خود را به بهترین‌ها بسپارید

نکات مهم در انتخاب دیوارپوش برای اتاق خواب

اتاق خواب‌ها به دلیل جایگاهی که در خانه‌ها دارند باید دقت لازم را در دکوراسیون و طراحی داخلی آن‌ها به خرج داد. در زیر به نکات مهمی که باید در انتخاب انواع  دیوارپوش مناسب برای اتاق خواب در نظر گرفته شود، اشاره شده است.

  • اندازه اتاق از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در انتخاب نوع و طرح دیوارپوش باید مد نظر قرار گیرد. دیوارپوش‌ها می‌توانند نقش مهمی در کوچک یا بزرگ، جلوه دادن فضا ایفا کنند.
  • سلیقه فردی که قرار است از اتاق استفاده کند هم باید حتماً لحاظ شود. دخترها و پسرها هر کدام سلایق خاص خود را دارند که می‌توانند بر انتخاب نوع، طرح و رنگ دیوارپوش برای اتاق خواب تأثیر بگذارد.
  • هزینه نیز از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب نوع دیوارپوش است. برخی از انواع دیوارپوش‌ها نسبت به دیگر انواع گران‌تر هستند.
  • ویژگی‌های خاص که در برخی از انواع دیوارپوش‌ها وجود دارند نیز می‌تواند تحت شرایط مشخصی بسیار به کار آید. برای نمونه برخی از دیوارپوش‌ها دارای قابلیت ضد خط و خش یا غیر قابل نوشتن هستند و به همین دلیل هم برای اتاق خواب کودکان بسیار مناسب هستند.
  • میزان روشنایی اتاق خواب به صورت طبیعی هم روی طرح و رنگ دیوارپوش تأثیر می‌گذارد. روشنایی کم اتاق خواب، انتخاب شما را به سمت طرح و رنگ‌های ساده‌تر و روشن‌تر سوق خواهد داد.

نکات مهم در انتخاب دیوارپوش برای اتاق خواب

انواع دیوارپوش مناسب برای اتاق خواب

  • دیوارپوش چوبی
  • دیوارپوش پی‌وی‌سی
  • دیوارپوش سنگی
  • دیوارپوش کاغذی
  • دیوارپوش کناف
  • دیوارپوش پارچه‌ای

دیوارپوش چوبی

دیوارپوش چوبی به عنوان یکی از انواع دیوارپوش مناسب اتاق خواب ها، گرم و دل‌چسب است، صدا را کمتر منعکس می‌کند و به لحاظ رنگ و نوع نقوش نیز می‌تواند هماهنگ کننده بافت و پر کننده فضا باشد. در گذشته از چوب‌های کاج و سرو برای دیوارپوش استفاده می‌شد، اما امروزه به دليل ظهور صفحات مصنوعی فشرده مانند انواع تخته فیبر، تخته خرده چوب (نئوپان) و تخته چندلایه، از چوب خام کمتر به عنوان ديوارپوش در فضاهاي داخلي استفاده می‌شود.

دیوارپوش چوبی

ezgif 7 1a6d2571b57f

همچنین صرفه اقتصادی، سادگی در اجرا و نیاز نداشتن به رنگ کاری و کاهش معایب چوب خام دلایل دیگر استفاده از این صفحات است. آسیب‌پذیر بودن در برابر آب و رطوبت، حساس در برابر حمله حشرات و موریانه‌ها، عدم تحمل حرارت، اشتعال‌پذیر بودن، هزینه بالا تهیه و اجرا، نگهداری پر زحمت در کوتاه مدت و بلند مدت از جمله معایب دیوارپوش چوبی برای تاق خواب‌ها هستند.

دیوارپوش پی‌وی‌سی

دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی (PVC) با توجه به اینکه محصولاتی مهندسی شده هستند، مزایای زیادی می‌توانند داشته باشند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوا
  • انعطاف‌پذیری بالا و برش راحت
  • طرح‌های منحصر به فرد و متفاوت با رنگ‌های متنوع
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • قابلیت شستشو ۱۰۰ درصد ضد آب
  • مقاوم در برابر ضربه و خاصیت چکش‌پذیری
  • کیفیت بالای مواد پلی استایرن که تضمین کننده عمر بالای دیوارپوش نوع پی‌وی‌سی است خواهد بود.
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی، رطوبت، قارچ‌ها و حشرات آنتی باکتریال
  • پایداری ابعادی و حداقل تغییر شکل زیر فشار بار
  • سختی و خشکی مطلوب و مقاوم در برابر تأثیرات بیرونی

بیشتر بخوانید: دیوارپوش پی وی سی چه کاربردهایی دارد + مزایا و معایب آن

دیوارپوش پی‌وی‌سی

دیوارپوش سنگی

سنگ‌ها عمدتاً به دو صورت طبیعی و مصنوعی به عنوان دیوارپوش در اتاق خواب‌ها به کار می‌روند. این نوع دیوارپوش عمدتاً به صورت جزئی و برای تأکید بر قسمت خاصی از فضای اتاق خواب مانند ورودی به کار گرفته می‌شود. این پوشش دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خراشیدگی است و طول عمر مفید بالایی دارد. اگرچه سنگ، عایق مناسبی برای حرارت نیست اما ایجاد پوسته دوم از هر جنسی بر روی دیوارها تأثیر چشمگیری بر روی کاهش تبادل حرارتی و صوت دارد.

دیوارپوش سنگی

دیوارپوش از جنس سنگ مصنوعی در مقایسه با سنگ طبیعی وزن سبک‌تری دارند و به همین دلیل موارد استفاده بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. پنل‌های سنگی می‌توانند با ضخامت متفاوتی نصب و اعمال شوند و هرچه مقاوم‌تر باشند، می‌توانند عملکرد بهتر و میسرتری را به عنوان عایق حرارت، سرما و صدا داشته باشند.

بیشتر بخوانید: انواع دیوارپوش سنگی کدام است؟ با بهترین نوع آن آشنا شوید!

دیوارپوش کاغذی

دیوارپوش‌های کاغذی یا بهتر بگوییم کاغذ دیواری از پرکاربردترین انواع دیوارپوش برای اجرا در اتاق خواب هستند و دلایل خوبی هم دارد. اجرای سریع با کمترین هزینه ممکن، در دسترس با طرح و رنگ‌های بسیار متنوع، دارای ویژگی‌هایی خاص مانند قابلیت شستشو و ضد نوشتار از جمله این دلایل هستند. از طرفی هم کاغذ دیواری‌ها در مقایسه با انواع دیگر دیوارپوش طول عمر به مراتب کمتری دارند و بعد از چند تعویض آن‌ها ناگزیر خواهد بود.

دیوارپوش کناف

کناف هم از دیگر انواع دیوارپوش های مناسب اتاق خواب ها هستند. دیوارپوش‌های کناف در واقع پانل‌های پیش ساخته گچی هستند که در مقایسه با گچ وزن بسیار کمتر و مقاومت بیشتری دارند. اجرای این پنل‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. تنوع مدل، طرح و رنگ این پنل‌ها هم بسیار خوب است و قابلیت سازگاری با هر سلیقه‌ای را دارند.

دیوارپوش‌های کناف به دلیل توانایی عایق صوتی خوب، گزینه مناسبی برای اجرا در اتاق خواب‌ها هستند. کناف‌ها ضدآب نیستند و مقاومت خوبی نسبت به آب ندارند. البته نوع ضد آب آن هم در بازار وجود دارد که مناسب استفاده در فضا‌های دارای رطوبت است. از معایب دیگر کناف عدم مقاومت کافی در برابر ضربه است.

دیوارپوش کناف

دیوارپوش پارچه‌ای

پارچه دیواری از الیاف طبیعی ساخته می‌شود و بر روی یک لایه اکریلیکی نصب می‌گردد که باعث دوام هرچه بیشتر آن می‌شود. از مزایای پارچه‌های دیواری می‌توان به خاصیت آنتی باکتریال بودن، طول عمر و دوام بالای آن‌ها اشاره کرد. این نوع دیوارپوش به دلیل نوع ساختار و ضخامت، دارای خاصیت اکوستیکی است که عایق صدای مناسبی برای فضاهای شلوغ و پر سر و صدا است. پارچه‌های دیواری عمدتاً نسبت به خراش و ضربه‌های خفیف مقاوم هستند. پارچه‌های دیواری در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف موجود هستند که به دلیل داشتن بافت پارچه‌ای هماهنگی خوبی با عناصر موجود در فضای منزل مثل مبلمان، پرده و فرش ایجاد می‌کنند.

دیوارپوش چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است؟

در انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب باید به فاکتورهایی مانند اندازه اتاق خواب، سلیقه شخصی، چیدمان داخلی خانه و طراحی داخلی مد نظر قرار گیرد. به طور کلی رنگ آبی، سبز، خاکستری، زرد و سفید از بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگها در معماری ؛ از سفید تا سیاه

انتخاب رنگ آبی انتخاب بسیار مناسبی است، زیرا رنگ آبی آرامش خاصی دارد و طیف‌های آن برای ایجاد فضایی آرام بسیار مناسب است؛ به‌ویژه رنگ آبی کم‌رنگ که حس‌ و حال خوبی به فضا می‌دهد. البته آبی‌ با درجه‌ای تیره‌تر از آبی کم‌رنگ نیز انتخاب بسیار خوبی برای اتاق‌هایی است که در آن‌ها، اسباب و اجسامی با طیف رنگی سفید و کرم وجود دارد. آبی کمی تیره‌تر از آبی کاملاً روشن در کنار سفید بسیار زیبا جلوه می‌کند.

رنگ سبز هم برای دکوراسیون‌های سنتی بسیار مناسب است. رنگ سبز هم با اشیا و اجسام قدیمی هماهنگی دارد و هم شادابی لازم برای ورود به هنگام خواب را به شما منتقل می‌کند. سبز نعنایی که از سبز کم‌رنگ مقداری تیره‌تر است نیز انتخاب مناسبی برای اتاق خواب است و آن را با انواع و اقسام اشیا و ملافه‌ها با طرح‌های مختلف می‌توانید هماهنگ کنید. اگر رنگ سبز را می‌پسندید و دوست دارید اتاقی با رنگ سبز و البته پرنشاط داشته باشید، باید از رنگ سبزی استفاده کنید که مثل رنگ سیب سبز است. این رنگ ضمن ایجاد آرامش، نشاط بیشتری نیز به فضا می‌بخشد و اتاق خواب‌تان را به شادترین بخش منزل بدل می‌کند.

دیوارپوش چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است؟

خاکستری از دیگر رنگ‌های مناسب اتاق خواب است که یک رنگ خنثی به شمار می‌رود. طیف ملایم خاکستری برای همه نوع اتاق خوابی مناسب است. حتی برای اتاق کودک نیز می‌توانید از خاکستری استفاده کنید و اگر می‌خواهید فضا شاداب‌تر باشد از سایر اسباب و وسایل رنگی شاد کمک بگیرید. اگر از طیف‌های طوسی روشن و خاکستری مایل به آبی استقبال می‌کنید، این رنگ‌ها نیز می‌تواند گزینه‌ خوبی برای رنگ اتاق خواب باشد. خاکستری مایل به آبی رنگی خنثی است که به فضا آرامش و گرمایی ساده می‌دهد. این رنگ در تابستان‌ها نیز حالتی شاداب به اتاق می‌دهد و گرما را خنثی می‌کند.

دیوارپوش چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است؟

بدون شک و بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، سفید بهترین رنگ برای بسیاری از اتاق خواب‌ها است. رنگ سفید مناسب‌ترین گزینه برای رنگ اتاق خواب‌های کوچک است، زیرا فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و نقاط و گوشه‌های تاریک را به قدری آشکار و روشن می‌سازد که هیچ نور و چراغی قادر به انجام آن نیست. از طرفی هم رنگ سفید سازگاری بسیار خوبی با اسباب خانه و طرح‌های اجرایی روی دیوار خواهد داشت و استفاده از آن هیچ ریسکی به دنبال ندارد.

دیوارپوش چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است؟

سخن آخر

دیوارپوش ها از چوب گرفته تا کاغذ و پارچه، هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که آن‌ها را برای اجرای در اتاق خواب‌ها مناسب می‌سازد. در انتخاب نوع دیوارپوش باید فاکتورهایی را در نظر گرفت که در ابتدای مقاله به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شد. موضوع دیگر رنگ دیوارپوش برای اتاق خواب است. رنگ‌های آبی، سبز، خاکستری و سفید از بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب‌ها هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 233 views بار دسته بندی : دیوار تاريخ : 2 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.