بهدی سازه اسامی ساختمان های مسکونی معروف تهران : از آ.اس.پ تا نارسیس الهیه - بهدی سازه

پایتخت ایران نیز به مانند بسیاری از پایتخت‌های سایر کشور‌های جهان به میدانی برای به رخ کشیدن انواع سازه‌ها و ساختمان های سر به فلک کشیده تبدیل شده است. با این که تهران در این عرصه، گام‌ها از دیگر پایتخت‌ها عقب افتاده است اما با این همه مجموعه‌ای از برج‌ها و ساختمان های با کاربری‌های مسکونی و تجاری را در خود جای داده است که برای بسیاری از ما ایرانی‌ها خاطره انگیز هستند. در ادامه این مطلب از بهدی سازه نگاهی بر اسامی ساختمان‌های مسکونی و معروف تهران خواهیم انداخت.

اسامی معروف‌ترین ساختمان های مسکونی تهران

در زیر به نام آشناترین و معروف‌ترین برج‌های مسکونی تهران اشاره شده است. به طور کلی اسامی معروف‌ترین ساختمان های مسکونی تهران را می‌توان در فهرست زیر جای داد.

  • برج مسکونی بین‌المللی تهران
  • برج دوقلوی سامان
  • برجی‌های مسکونی آ.س.پ
  • برج مسکونی آسمان
  • برج ناتمام هزاره سوم
  • برج‌های مسکونی اسکان
  • برج‌های مجتمع آتی‌ساز

برج مسکونی بین‌المللی تهران

برج مسکونی بین‌المللی تهران از اسامی شناخته شده و معروف در میان ساختمان های مسکونی تهران به شمار می‌آید. این برج در محدوده بزرگراه‌های کردستان، رسالت و شیخ بهایی واقع است و با ارتفاع ۱۶۲ متر، بلندترین برج مسکونی تهران است که از شهریور ماه عملیات تکمیلی آپارتمان‌هایش انجام می‌‌شود. این بنای عظیم بیش از ۲۲۰ هزار مترمربع زیربنا را در سه بال پهناور و در ۵۶ طبقه در خود جای داده است. برج مسکونی بین‌المللی تهران توانسته رکورد قیمت برج‌های مسکونی تهران را بشکند. ۱۰ واحد بالایی این برج به صورت واحد‌های تریبلکس طراحی شده است.

برج مسکونی بین‌المللی تهران

برج دوقلوی سامان

پروژه مدرن سازی پایتخت در دهه ۴۰ شتاب بیشتری به خود گرفت. به همین منظور استفاده از مصالح مدرن در آن زمان مطرح شد. برج دو قلوی سامان ۱ نیز از اولین برج‌های مسکونی تهران به شمار می‌آید که با استفاده از مصالح پیش ساخته بنا نهاده شده است. برج‌های دوقلوی ۲۱ طبقه سامان ۱ واقع در بلوار کشاورز، احتمالاً اولین برج‌های مسکونی تهران به شمار می‌روند که در سال ۱۳۴۹ ساخته شدند. کل بنای این برج دو قلو در ۲۱۰ روز ساخته شد، یعنی هر ۱۰ روز یک طبقه ساخته شده است. این ساختمان از معدود تجارب مهندسی کشور در استفاده از قطعات پیش ‌ساخته محسوب می‌شود.

ezgif 7 1a6d2571b57f

برج دوقلوی سامان

برجی‌های مسکونی آ.س.پ

برج مسکونی آ.س.پ از دیگر اسامی معروف در میان ساختمان‌های تهران به شمار می‌آید. عنوان اصلی این برج‌های ۲۳ طبقه‌ای درواقع مجتمع مسکونی کوی نوبنیاد ونک است. این سه برج از جمله ساختمان‌های بلندی هستند که در اوایل دهه ۱۳۵۰ به دنبال برنامه‌های مدرنیزاسیون پایتخت به همراه چند برج دیگر بنا شدند. مجتمع مسکونی کوی نوبنیاد ونک در منطقه ۶ شهرداری تهران؛ ضلع شمالی برج بین‌المللی تهران و بزرگراه حکیم؛ ضلع غربی بزرگراه کردستان؛ ضلع شرقی بلوار آزادگان؛ ضلع جنوبی خیابان ایران‌شناسی؛ شمال غربی محله یوسف‌آباد؛ جنوب محله شیراز؛ جنوب شرقی شهرک والفجر بنا شده است.

برج‌های مسکونی آ.س.پ از دیگر اسامی معروف در میان ساختمان های مسکونی تهران به شمار می‌آید

برج مسکونی آسمان

برج مسکونی آسمان که زمانی از اسامی ساختمان های شناخته شده و معروف در پایتخت به شمار می‌رفت زمانی بلندترین ساختمان مسکونی در تهران به شمار می‌رفت. برج اسمان با داشتن ۳۷ طبقه و بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع از برج‌های بلند مرتبه مسکونی تهران محسوب می‌شود. این برج در زمینی به مساحت نزدیک به ۵۵۰۰ متر مربع ساخته شده است و دارای ۱۰۴ واحد مسکونی، واحدهای تجاری و مجموعه اداری است.

برج مسکونی آسمان که زمانی از اسامی شناخته شده و معروف در پایتخت به شمار می‌رفت زمانی بلندترین ساختمان مسکونی در تهران به شمار می‌رفت.

برج ناتمام هزاره سوم

ساخت پروژه معروف هزاره سوم یا همان برج میلینیوم در اواخر سال ۱۳۸۱ آغاز شد. کل زیربنای این برج ۱۲۳ هزار مترمربع بود که مقرر شد در ۹ فاز و ۳۴ طبقه با ارتفاعی در حدود ۱۴۰ متر ساخته شود. این پروژه دارای آپارتمان‌های مسکونی متنوعی با مساحت‌های ۹۰ متر، ۱۹۰ متر و پنت‌هاوس‌های ۴۰۰ و ۷۵۰ متری است. همچنین در مجموعه، امکاناتی از قبیل سالن‌های ورزشی، استخر و سونا در نظر گرفته شده است.

از کل ۳۴ طبقه برج، ۲۸ طبقه آن مسکونی، ۲ طبقه آن تجاری و ۴ طبقه دیگر پارکینگ‌های مجموعه است. هر کسی که به اسکلت عظیم این ساختمان نگاهی بیندازد، فکر می‌کند، در این ساختمان عظیم‌الجثه مقادیر بسیاری فولاد استفاده شده اما جالب است بدانید به گفته عنایتی، وزن اسکلت برج تنها در حدود ۱۳ هزار تن برآورد می‌شود. درواقع به ازای هر متر مربع از این ساختمان تنها ۱۰۵/۰ تن فولاد به کار رفته است.

برج ناتمام هزاره سوم

برج‌های مسکونی اسکان

اسکان از جمله اسامی معروف در میان ساختمان های مسکونی و تجاری تهران به شمار می‌رود. این ساختمان های سه گانه در شمال شرقی چهارراه میرداماد و خیابان ولیعصر قرار گرفته‌اند. طبقه‌های زیرین، همکف و یکم این ساختمان‌ها تجاری و دیگر طبقات اداری و مسکونی هستند. این ساختمان‌ها دارای ۲۳ طبقه هستند که طبقه‌های نخستین آن مشترک است. بلندای این ساختمان‌ها ۷۲ متر است. این برج در سال ۱۳۵۶ به بهره برداری رسید.

برج‌های مسکونی اسکان

برج مسکونی آتی ساز

برج مسکونی آتی ساز از دیگر اسامی ساختمان های مسکونی معروف تهران در سال ۱۳۵۵ در زمین به مساحت حدود ۱۵۷ هزار مترمربع واقع در شمال تهران، جنب هتل اوين و غرب بزرگراه شهيد چمران آغاز شد.‏ مجتمع مسکونی آتی ساز با سطح زیربنای ۳۷۴ هزار مترمربع شامل برج‌هایی از ۱۲ الي ۳۱ طبقه در سه فاز احداث گردیده است.

فاز يك این مجموعه شامل ۹ برج ۱۲ الي ۲۲ طبقه با سطح زير بناي ۱۲۳ هزار مترمربع شامل ۶۹۰ واحد مسكوني تا سال ۱۳۶۷ احداث گردیده و فاز دو این مجموعه شامل ۹ برج ۱۲ الی ۲۶ طبقه با سطح زیربنای ۱۳۴ هزار مترمربع و تعداد ۸۳۲ واحد مسکونی احداث گردیده است فاز ۳ نيز شامل ۵ برج ۲۸ طبقه با سطح زير بناي ۱۱۷ هزار مترمربع و تعداد ۷۶۸ واحد مسکونی احداث گردید.

برج مسکونی آتی ساز

اسامی لوکس‌ترین برج‌های مسکونی تهران

در بالا به معروف‌ترین و بزرگ‌ترین برج‌های مسکونی تهران اشاره شد. ساختمان های مسکونی در پایتخت وجود دارند که علی‌رغم اندازه نه چندان بزرگی که دارند اما با توجه به امکانات و معماری لوکسی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند توانسته‌اند نامی برای خود دست  پا کنند. اسامی این ساختمان‌ها را می‌توان در فهرست زیر جای دارد.

  • برج چناران الهیه
  • برج آلتون کورت نیاوران
  • برج رولکس فرمانیه
  • برج روما رزیدنس کامرانیه
  • برج پارامیس فرشته
  • برج نارسیس الهیه

سخن آخر

تهران نیز به عنوان پایتخت ایران چند دهه است که درگیر مقوله مدرن سازی شده است و اگرچه گام‌های خوبی هم در این جهت برداشته شده است اما فاصله زیاد با آهنگ مدرن سازی جهانی داشته است و امروز شاهد آن هستیم که تهران از قافله عقب افتاده است. برج‌های مسکونی معروف و بزرگی در پایتخت حضور دارند که در بالا به اسامی چند مورد از آن‌ها اشاره شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 1,880 views بار دسته بندی : معماری و زندگی تاريخ : 3 می 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.